Ungoguerfaren Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Jeg bor i en leilighet. Jeg har en familie over meg og et par ved siden av meg vegg i vegg. Jeg er veldig redd for at brannalarmen skal gå, fordi utleierne mine er veldig strenge og antagelig ikke veldig begeistret for meg fra før av. Jeg tenkte å sette plastikk over brannalarmen fordi jeg er redd for at den skal gå om jeg lager mat, tenner stearinlys eller tar en varm dusj. Men så kom jeg til å tenke på noe. Med dagens teknologi så skulle det ikke forundre meg om brannalarmen går om jeg setter plast rundt den, siden den kanskje kan merke at den ikke for oksygen og misforstå det med at det brenner. Er dette bare absurd eller kan det faktisk være tilfellet?
ajarRun Skrevet 9. juni 2016 #2 Skrevet 9. juni 2016 (endret) Har aldri hørt om brannalarmer som er laget for å måle oksygen, dessuten puster de ikke (de er til tross for manges misforståelser ikke levende vesen, de er mer som en klokke eller en sten). De måler andre gasser som indikerer at det brenner, noen ganger damp og partikler, og noen ganger varme. Når du dusjer bør du lukke døren til badet, da slipper du at alarmen går. Når du lager mat bruker du kjøkkenvifte/ventilator, ofte får den bedre effekt dersom du åpner vinduet på gløtt. Hvis du dekker til brannalarmen og det begynner å brenne vil du nok kunne bli erstatningspliktig, og hvis jeg leide ut til deg og så at du hadde dekket til brannalarmen min hadde jeg først skjelt deg ut og så sagt opp leiekontrakten. Hvis stearinlyset ditt setter fyr på noe etter at du sovnet er jo resultatet at du dør av røyk isteden for at du kan våkne og slukke brannen. Din ubegrunnede frykt for dine utleiere er muligens noe du bør ta opp med en psykolog eller rådgiver? En ting jeg glemte: Hvis brannalarmen går ved bruk av stearinlys er det noe galt med den (med forbehold mot at leiligheten ikke er potte tett slik at luften ikke fornyer seg og at du ikke har flere hundre stearinlys), da klager du til utleier så fikser de det. Endret 9. juni 2016 av amativeReflection 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå