MorTil2 Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Har i dag kjøpt leilighet i nybygg. Bygget skal stå klart i slutten av 2017, så det er riktig nok lenge til jeg skal låse meg inn. Men før den tid skal det gjennomføres møter om ulike valgmuligheter, og til det trenger jeg noen råd og tips fra dere som har vært igjennom dette : Gulv : 14 mm hvitlasert eik trestavsparkett fra Moland. Noen som har dette ? Er det fint, eller ville dere anbefale noe annet ? Lurer på fliser i entre/gang på grunn av mye tråkk. Rimeligere løsning er selvsalgt et eller to gangtepper. Vegger : sparklet og malte gipsvegger, standard farge er hvit. Tror ikke jeg gjør så mye med det. Vil jeg endre farge, kan det gjøres etter overtagelse. Flisene på badet ser ok ut, hvite vegger, svart gulv. Dører : hvit glatt type, står ikke leverandør. Ikke så veldig spennende, men greit nok tror jeg. Står ingenting om håndtak, så antar at det er noe å velge mellom. Evnt kan jo dette byttes i etterkant. Kjøkken : HTH, hvit høyglanset i priskategori 4. Kan velge andre fronter i samme priskategori eller lavere. Forslag ? Flere valgmuligheter av laminat benkeplate. Forslag som står i stil til parketten ? Slimline ventilator, Oras Vienda eller lignende blandebatteri. Antar det betyr at jeg kanskje kan velge ulike typer.Hvitevarer fra Siemens (oppvaskemaskin, kjøl/frys og platetopp/komfyr. Vurderer å velge å ikke få levert kjøleskap/frys , og heller ordne dette selv. Garderobe : hvit, 1 meter per sengeplass. Utrolig kjedelig ! Vurderer å enten ikke få levert i det hele tatt, eller få de plassert i entreen (ganske lang), og ordne skyvedørsgarderobe selv i etterkant. Bad : to skuffer type høyglans med heldekkende vask, 90 cm. Dusjvegger 90x90. Ønsker dusjkabinett. Lurest å ordne dette selv i etterknat ? Kom gjerne med kommentarer, råd, tips.
Solguden Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Vi har skrevet kontrakt om nybygg også, men med overtakelse i 2018. Veldig spennende, men mange valg å ta så det er viktig å ha tunga rett i munnen;) Jeg vet ikke hvilke hvordan gulvene til Moland ser ut, men tror jeg hadde kjørt meg en tur til en trevare hvis du ikke finner gulvet på nett. På vårt prosjekt er det 1-stav parkett fra Kährs og vi kan velge hvilket gulv vi ønsker. Vanskelig å si hva du bør gjøre ettersom det går på økonomi, men du bør nok gå å finne ut hva du liker. Vi har også kjøkken fra HTH og hvitevarer fra Siemens. Vi kommer til å velge Miele hvitevarer fordi vi er veldig fornøyd med det fra før, men Siemens er også et bra merke. Jeg har ikke villet valgt det billigste hvis jeg var deg, men funnet noe midt på treet. På vårt prosjekt var det også satt opp høyglans, men HTH sa de hadde gått bort fra det pga dårlig salg på høyglans nå. Vi får lage nye løsninger og velge kjøkkenet vi ønsker uavhengig av pris. Vi får velge Unoform om vi ønsker det. Velg skuffer hvis du ikke har tenkt på det. På nybygg uten endringer er det gjerne en skuffeseksjon. Hvis du skal velge hvit på veggene må du tenke over om du skal ha hvit nøytral eller eggehvit. Velger du hvit nøytral må dørene og listene være lik. Vi skal ha hvit nøytral så vi slipper å være avhengig av noe. Gleder meg til noe helt lyst selv om mange synes det er veldig kjedelig. Jeg har veldig lyst på hvit kompositt benkeplate, men ingenting er bestemt. Vi har minimalistisk stil for noen i familien reager på støv så det må være enkelt å holde rent i leiligheten. Må være sånn at vi kan tørke over alle flater daglig. Byggefirmaet sa at omtrent ingen velger å ha med garderobeskapene lengre og de skulle kutte dem ut til neste prosjekt. Vi velger å kjøpe skap etter at vi har overtatt leiligheten. Da kan du velge skap og innredning av skapet. Viktig at det passer bruken. Vi hadde mange ønsker for kjøpesummen i kontrakten og satt det som en forutsetning etter avtale med utbygger. Vi har en lang tilvalgsliste. Vi må forholde oss innen 15% av kjøpesummen. Råder deg til å skrive ned alt du lurer på så du kan spørre på møte med utbygger. Vår er tettpakket med masse spørsmål og mange ønsker, men kan ikke skrive inn alt her for det blir fort litt spesielt;) Jeg har svart litt på hva vi tenker om nybygg. Ikke sikkert det er noe til hjelp, men råder deg til å gå på trevare, butikker som selger blandebatteri, HTH for å finne ut hva du liker og hva du har råd til å endre på. Da vil du føle deg tryggere på valgene du gjør. Tilvalg kan koste mye, men alt trenger jo ikke å være så dyrt. Lykke til med ny leilighet og håper du finner gode løsninger!
Gjest 12flo Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Hvitt med litt grått, jeg er litt usikker på om dette er hva menes med nøytral hvit? Men uansett, den hvitfargen går til ALT. Baderomsgulv. Jeg har bodd et sted med sort flisegulv, og jeg sier bare Aldri Mer! Alt støv synes etter bare noen timer. Det beste badegulvet jeg har vært borti var hvitt med marmorering i grått. Det gjorde badet lyst, vennlig og føltes rent på dager en ikke orker ta støvet. Med sort gulv blir bare alt utrolig synlig. Fliser gang. Ja jeg hadde gått for det. Hvertfall selve inngangsområdet. Tregulv, parkett og laminat er sårbart for grus og skitt som følger skoene inn. Garderobeløsning. Personlig syns jeg at dype skap på 60 cm er noe dritt. Det blir så fort rotete og uoversiktlig. Hvorfor ikke se etter mer spesiallagede løsninger? Min erfaring med skyvedørsgarderobe er at dørene er bare i veien om to stk skal rote etter klær samtidig. Mine innspill
MorTil2 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2016 6 timer siden, Solguden skrev: Vi har skrevet kontrakt om nybygg også, men med overtakelse i 2018. Veldig spennende, men mange valg å ta så det er viktig å ha tunga rett i munnen;) Jeg vet ikke hvilke hvordan gulvene til Moland ser ut, men tror jeg hadde kjørt meg en tur til en trevare hvis du ikke finner gulvet på nett. På vårt prosjekt er det 1-stav parkett fra Kährs og vi kan velge hvilket gulv vi ønsker. Vanskelig å si hva du bør gjøre ettersom det går på økonomi, men du bør nok gå å finne ut hva du liker. Vi har også kjøkken fra HTH og hvitevarer fra Siemens. Vi kommer til å velge Miele hvitevarer fordi vi er veldig fornøyd med det fra før, men Siemens er også et bra merke. Jeg har ikke villet valgt det billigste hvis jeg var deg, men funnet noe midt på treet. På vårt prosjekt var det også satt opp høyglans, men HTH sa de hadde gått bort fra det pga dårlig salg på høyglans nå. Vi får lage nye løsninger og velge kjøkkenet vi ønsker uavhengig av pris. Vi får velge Unoform om vi ønsker det. Velg skuffer hvis du ikke har tenkt på det. På nybygg uten endringer er det gjerne en skuffeseksjon. Hvis du skal velge hvit på veggene må du tenke over om du skal ha hvit nøytral eller eggehvit. Velger du hvit nøytral må dørene og listene være lik. Vi skal ha hvit nøytral så vi slipper å være avhengig av noe. Gleder meg til noe helt lyst selv om mange synes det er veldig kjedelig. Jeg har veldig lyst på hvit kompositt benkeplate, men ingenting er bestemt. Vi har minimalistisk stil for noen i familien reager på støv så det må være enkelt å holde rent i leiligheten. Må være sånn at vi kan tørke over alle flater daglig. Byggefirmaet sa at omtrent ingen velger å ha med garderobeskapene lengre og de skulle kutte dem ut til neste prosjekt. Vi velger å kjøpe skap etter at vi har overtatt leiligheten. Da kan du velge skap og innredning av skapet. Viktig at det passer bruken. Vi hadde mange ønsker for kjøpesummen i kontrakten og satt det som en forutsetning etter avtale med utbygger. Vi har en lang tilvalgsliste. Vi må forholde oss innen 15% av kjøpesummen. Råder deg til å skrive ned alt du lurer på så du kan spørre på møte med utbygger. Vår er tettpakket med masse spørsmål og mange ønsker, men kan ikke skrive inn alt her for det blir fort litt spesielt;) Jeg har svart litt på hva vi tenker om nybygg. Ikke sikkert det er noe til hjelp, men råder deg til å gå på trevare, butikker som selger blandebatteri, HTH for å finne ut hva du liker og hva du har råd til å endre på. Da vil du føle deg tryggere på valgene du gjør. Tilvalg kan koste mye, men alt trenger jo ikke å være så dyrt. Lykke til med ny leilighet og håper du finner gode løsninger! Takk for svar. Virker som dere kanskje har en litt mer romslig utbygger enn oss, siden dere står fritt i forhold til kjøkkenvalg. Hadde ikke tenkt på det med skuffer, det var et godt tips. KJøpte dere til fastpris. Lurer litt på hva du mener med : Vi hadde mange ønsker for kjøpesummen i kontrakten og satt det som en forutsetning etter avtale med utbygger. Vi har en lang tilvalgsliste. Vi må forholde oss innen 15% av kjøpesummen. Jeg må også forholde meg innen 15% av kjøpesum. Men det blir ganske mye penger når kjøpesum er 5 000 000,- , så håper virkelig ikke det kommer opp i slike beløp..... Hadde mer tenkt meg en ramme på 100 000,-. Men kutter jeg ut f eks leverandørs hvitevarer, og heller kjøper eget i etterkant, og det samme på garderobeskapene, så kommer vel dette i fratrekk ? Veldig spennende ja, men merker at jeg også begynner å bli litt nervøs for hva jeg har fremfor meg.....
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Flyttet inn i nybygg i fjor, her er mine tips; velg vekk garderobeskap om dere kan, standardutgaven fra HTH er elendig og de fleste bytter de ut etter overtakelse. Kjøp av hvitevarer selv er langt rimeligere enn å ha som tilvalg, men sørg for å ha rørlegger til montering - om noe går galt gjelder ikke garantien om du har montert selv velg mørke fliser på bad om mulig, de lysere grå vi har ser skitne ut ved vannmerker ta med fagmann ved befaringer, det er fort gjort å ikke "se" mangler og feil sjekk alle vinduer for riper, her måtte flere vinduer skiftes etter mange problematiske diskusjoner. Det var så vidt det gikk. Anonymkode: b5095...ffe
Solguden Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 12 timer siden, MorTil2 skrev: Takk for svar. Virker som dere kanskje har en litt mer romslig utbygger enn oss, siden dere står fritt i forhold til kjøkkenvalg. Hadde ikke tenkt på det med skuffer, det var et godt tips. KJøpte dere til fastpris. Lurer litt på hva du mener med : Vi hadde mange ønsker for kjøpesummen i kontrakten og satt det som en forutsetning etter avtale med utbygger. Vi har en lang tilvalgsliste. Vi må forholde oss innen 15% av kjøpesummen. Jeg må også forholde meg innen 15% av kjøpesum. Men det blir ganske mye penger når kjøpesum er 5 000 000,- , så håper virkelig ikke det kommer opp i slike beløp..... Hadde mer tenkt meg en ramme på 100 000,-. Men kutter jeg ut f eks leverandørs hvitevarer, og heller kjøper eget i etterkant, og det samme på garderobeskapene, så kommer vel dette i fratrekk ? Veldig spennende ja, men merker at jeg også begynner å bli litt nervøs for hva jeg har fremfor meg..... Vi kjøpte til fastpris, men vi fikk med takspotter til flere rom. Samtidig fikk vi med sentralstøvsuger to stk balanserte varmegjenvinnere med mulighet til å stille gjenvinningsgrad for å skille ut soveromsdel (soverom, bad, omkledningsrom, kontor, gang) fra resten av leilighet. Vannuttak på veranda, maling med Sens over hele leiligheten, flytting av vegger + andre tekniske løsninger. Flis i entre. Betalte 50 000 ekstra for dette. Vi har ikke hatt tilvalgsmøte enda, men vi skal kjøpe bedre kvalitet på gulv, kjøkken, dører, hvitevarer, løsning på begge bad pluss mage tekniske løsninger. Velger annet blandebatteri på bad og kjøkken. Vi har liste lang somet vondt år og håper på mange ulike tenkniske endringer også. Har du hatt tilvalgsmøte? Hvis - hvor lang tid fikk du på å velge kjøkken, flis, gulv etc.? Vi har begynt med kraftig sparing nå Vi har som sagt ikke snakket med utbygger annet enn før vi skrev under kontrakten. Det er to år igjen til vi flytter så vi har god tid ennå, men vi har allerede dratt rundt for å sjekke hva vi ønsker å bruke av materialer. Må jo være nøye når en bruker mye penger på et sånt prosjekt. En kan jo ikke overlate noe til tilfeldighetene for da blir en ikke fornøyd. Såpass har mye har jeg sett av prosjekterte leiligheter.
MorTil2 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Flyttet inn i nybygg i fjor, her er mine tips; velg vekk garderobeskap om dere kan, standardutgaven fra HTH er elendig og de fleste bytter de ut etter overtakelse. Kjøp av hvitevarer selv er langt rimeligere enn å ha som tilvalg, men sørg for å ha rørlegger til montering - om noe går galt gjelder ikke garantien om du har montert selv velg mørke fliser på bad om mulig, de lysere grå vi har ser skitne ut ved vannmerker ta med fagmann ved befaringer, det er fort gjort å ikke "se" mangler og feil sjekk alle vinduer for riper, her måtte flere vinduer skiftes etter mange problematiske diskusjoner. Det var så vidt det gikk. Anonymkode: b5095...ffe Ja, det med garderobeskap har jeg tenkt å takke nei til. De er veldige "billige". Kjøl/frys og oppvaskemaskin medfølger, men har ikke fått vite modell enda, kun at det er Siemens. Vil helst velge selv, så godt mulig jeg takker nei til det og. Takk for tips om vinduene. Kommer nok til å gå over parketten og karmene og ganske nøye. Fort for at det blir riper der og. Og maling på vinduene. Syns for øvrig tilvalgene er dyre sammenlignet med prisene hos Monter og andre byggvarefirma. Alt er dobbel pris. Utbygger vil vel helst at en skal holde seg til standard, for det er mer effektivt og rimeligere for utbygger.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 Vinduskarmene blir nok ikke malt, de leveres ferdige. Hos oss måtte spikerhull tettes som tilvalg. Men det var en stiv pris! Jeg så ikke ripene i vinduene ved befaring eller overtakelse, det var vinter og mørkt. Så åpne gjerne alt og juster de slik at du får dagslys på de. Da syns gjerne riper. Og sjekk at vinduene enkelt går i låsposisjon (for vasking etc). Her var det mye tøys med vinduene som du sikkert skjønner. En annen ting; vi ble informert om, ved overtakelse, at feil og mangler skal tas ved ett-års befaring. Men vi har meldt inn fortløpende, fordi det kan bli vanskelig å "bevise" feil etter ett år. Og det viste seg å være riktig, det har vært noen krangler. Spesielt med vinduene. Sjekk også at vegger er rette (ta med vater på befaring) og at dørkarmer ikke er spikret fast i parketten. Lister skal også sitte jevnt. Kommer sikkert på mer, da kan jeg nevne det her. Nytt er digg da, selv om jeg er litt sytete her kanskje. Anonymkode: b5095...ffe
MorTil2 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2016 1 time siden, Solguden skrev: Vi kjøpte til fastpris, men vi fikk med takspotter til flere rom. Samtidig fikk vi med sentralstøvsuger to stk balanserte varmegjenvinnere med mulighet til å stille gjenvinningsgrad for å skille ut soveromsdel (soverom, bad, omkledningsrom, kontor, gang) fra resten av leilighet. Vannuttak på veranda, maling med Sens over hele leiligheten, flytting av vegger + andre tekniske løsninger. Flis i entre. Betalte 50 000 ekstra for dette. Vi har ikke hatt tilvalgsmøte enda, men vi skal kjøpe bedre kvalitet på gulv, kjøkken, dører, hvitevarer, løsning på begge bad pluss mage tekniske løsninger. Velger annet blandebatteri på bad og kjøkken. Vi har liste lang somet vondt år og håper på mange ulike tenkniske endringer også. Har du hatt tilvalgsmøte? Hvis - hvor lang tid fikk du på å velge kjøkken, flis, gulv etc.? Vi har begynt med kraftig sparing nå Vi har som sagt ikke snakket med utbygger annet enn før vi skrev under kontrakten. Det er to år igjen til vi flytter så vi har god tid ennå, men vi har allerede dratt rundt for å sjekke hva vi ønsker å bruke av materialer. Må jo være nøye når en bruker mye penger på et sånt prosjekt. En kan jo ikke overlate noe til tilfeldighetene for da blir en ikke fornøyd. Såpass har mye har jeg sett av prosjekterte leiligheter. Nei, har ikke hatt tilvalgsmøte. Men jeg har fått tilvalgslisten.... Og der var det mye overpriset..... Innerdørene koster f eks dobbelt så mye som å bestille selv hos Monter, likeså med blandebatteri og parketten. Hver ekstra stikkontakt skal de ha kr 2000 for..... Så jeg har tenkt som så: parketten som følger med er fin og lys,så den tror jeg jeg tar med. Innerdørene blir som standard, kan heller selge de i etterkant og kjøpe inn kun dører og sette på plass selv. Det samme med dørhåndtakene. Malingen, der var det tre ulike farger : klassisk hvit, latte og eggehvit. For andre farger er det kr 1800 ekstra per rom. Velger klassisk hvit, det syns jeg er fint og går til det meste. Garderobeskapene kutter jeg ut. Bruker heller pengene på å få flere skuffer på kjøkkenet. Regner med å holde meg til det kjøkkenet som er inkl, og heller supplere med noe fra IKEA i etterkant (kjøkkenøy med bardisk). Det samme gjelder garderobeskap - kjøper fra IKEA i etterkant. På terrassen er det mulig å få lagt ned mørkgrå fliser til kr 1170/m2. Det er sikkert veldig dyrt.... Har ikke undersøkt. Ettersom innflytting er om vinteren, tenker jeg at jeg kanskje kan vente med det til våren/sommeren, men det er samtidig noe som er greit å ha gjort (unngå støvet fra flisleggingen). Så vidt jeg har forstått er det første tilvalgsmøte om badet. Det er to bad. Begge er med dusjvegger. Trenger egentlig bare en dusj, og vil ha dusjkabinett. I det andre badet tenker jeg å kun få lagt frem rørene, slik at det mulig å koble på i etterkant. Skjuler det med løse baderomsmøbler. Er ikke helt sikker på akkurat dette enda, men syns det er unødvendig å betale for to stykk dusj, når jeg trenger kun en. Noen tanker om det ?
MorTil2 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #10 Skrevet 9. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vinduskarmene blir nok ikke malt, de leveres ferdige. Hos oss måtte spikerhull tettes som tilvalg. Men det var en stiv pris! Jeg så ikke ripene i vinduene ved befaring eller overtakelse, det var vinter og mørkt. Så åpne gjerne alt og juster de slik at du får dagslys på de. Da syns gjerne riper. Og sjekk at vinduene enkelt går i låsposisjon (for vasking etc). Her var det mye tøys med vinduene som du sikkert skjønner. En annen ting; vi ble informert om, ved overtakelse, at feil og mangler skal tas ved ett-års befaring. Men vi har meldt inn fortløpende, fordi det kan bli vanskelig å "bevise" feil etter ett år. Og det viste seg å være riktig, det har vært noen krangler. Spesielt med vinduene. Sjekk også at vegger er rette (ta med vater på befaring) og at dørkarmer ikke er spikret fast i parketten. Lister skal også sitte jevnt. Kommer sikkert på mer, da kan jeg nevne det her. Nytt er digg da, selv om jeg er litt sytete her kanskje. Anonymkode: b5095...ffe Ja, det med å ta mangler og feil etterhvert kommer jeg nok helt sikkert til å gjøre. Overtar også om vinteren, så da kan det være lett for å unngå å se ting. Vater var lurt. Har spurt om pris for tetting av spikerhull, men ikke fått svar enda (kjøpte i går.....). Kanskje noe jeg kan gjøre med en fin pensel selv ?
MorTil2 Skrevet 9. juni 2016 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2016 Søkte litt på dette med spikerhull, og fant dette http://www.alanor.no/Bruksomrader/Tette-spikerhull_gulvoglister/Reparasjonsvoks.aspx. Ikke dumt....
Solguden Skrevet 9. juni 2016 #12 Skrevet 9. juni 2016 Får dere ikke pakker å velge mellom? Feks. 3 ulike pakker blandebatteri og at det kun er et lite mellomlegg på pakkene? Den ene eller den andre pakken av Siemens hvitevarer? Trodde det var vanlig å gjøre det på den måten... Vi har også tenkt på muligheten for å bytte feks. dører etterpå, men håper vel på at det ikke blir så mye dyrere å gjøre endringene med en gang. Vi vet jo ikke hva som er valgt annet enn kjøkken foreløpig. Vi har 2 stk bad og vi ønsker begge ferdig med en gang - klar til dusjing. Skjønner godt at du ikke vil bruke penger på det hvis du ikke har tenkt å bruke badet. Det er nok av hull og putte penger i ved kjøp av ny bolig. Har du små barn så koster jo dem en del også så da må en jo være litt smart i bruken av pengene. Ikke bare å kaste bort 1000-lapper hvis en ikke trenger. Gulv kommer vi til å bytte uansett fordi vi ønsker grå-hvit parkett. Har så lyst til å prøve noe nytt denne gangen. Har sett gulvet blitt lagt i en annen leilighet og jeg likte det kjempegodt. Mannen er litt mer i tvil så her må det litt overtaling til Liker du gulvet som er planlagt så er jo ingenting bedre enn det. Klassisk hvit hvit på vegg blir vårt valg også. Tror egentlig alle får velge farge uten at det koster noe ekstra, men kanskje jeg har misforstått noe? Jeg hadde flis som ønske på veranda, men tror ikke vi får det. Det står at det er noe Royal plank ett eller annet) med riller som er behandlet. Usikker på om jeg liker det, men vi får se. Ja, det blir vel sånn at vi må begrense oss også når vi får prisene for tilvalg, men får leve i drømmeland en stund til. Det er lenge til bygget vårt står ferdig så tror noen blir rimelig lei av oss etter hvert Jeg har også lest at vi må varsle med en gang hvis det er noen feil eller mangler fordi det kan være for sent på ettårs-kontrollen. Viktig å stå på og heller være litt masete for en stund. Her er det bare å kjøpe seg lupe å gå over alt Ellers kan det bli dyrt å fikse selv. Spikerhull har jeg ikke tenkt på så her er det nyttige tips å ta med seg. Kjekt å høre fra dere som har kjøpt nybygg fra før. Skal lese meg opp på det i morgen. Leggetid for lengst, men måtte bare svare på dette.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #13 Skrevet 10. juni 2016 9 timer siden, MorTil2 skrev: Så vidt jeg har forstått er det første tilvalgsmøte om badet. Det er to bad. Begge er med dusjvegger. Trenger egentlig bare en dusj, og vil ha dusjkabinett. I det andre badet tenker jeg å kun få lagt frem rørene, slik at det mulig å koble på i etterkant. Skjuler det med løse baderomsmøbler. Er ikke helt sikker på akkurat dette enda, men syns det er unødvendig å betale for to stykk dusj, når jeg trenger kun en. Noen tanker om det ? Utbygger der jeg kjøpte (og overtok i fjor) hadde modulbad, dvs at man kunne gjøre noen estetiske valg til badet (fliser, interiør, belysning og plassering), men resten leveres ferdig. Hos oss var det ikke mulig å velge bort dusj i alle fall. Dusjkabinett var heller ikke ett alternativ. Jeg så gjennom tilvalgskatalogen for litt siden (fordi jeg trodde jeg tok dem i løgn, men der var det jeg som tok feil )og tilvalgene generelt var farger på vegg, type parkett, ulike fliser til bad og kjøkken, ulike kjøkkenløsninger (men kun HTH), 3 ulike leverandører av hvitevarer, ingen alternativer på garderobeskap. Tilvalgene var så ekstremt dyre, så vi tok ingen. Har ordnet alt selv i etterkant. Standardløsningen hos oss var såpass fin og gjennomtenkt, så vi har kun malt ett par vegger og flislagt på kjøkkenet. Ellers skal garderobeskapene byttes ut, men de var det ingen tilvalg på uansett. Når jeg ser gjennom det jeg har svart tidligere virker jeg veldig negativ, men er ikke det altså. Dette er første gang jeg har kjøpt nybygg, og etter å ha bodd i leiligheter i bygg fra 50-tallet var det som å komme til himmelen Anonymkode: b5095...ffe
MorTil2 Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2016 7 timer siden, Solguden skrev: Får dere ikke pakker å velge mellom? Feks. 3 ulike pakker blandebatteri og at det kun er et lite mellomlegg på pakkene? Den ene eller den andre pakken av Siemens hvitevarer? Trodde det var vanlig å gjøre det på den måten... Vi har også tenkt på muligheten for å bytte feks. dører etterpå, men håper vel på at det ikke blir så mye dyrere å gjøre endringene med en gang. Vi vet jo ikke hva som er valgt annet enn kjøkken foreløpig. Vi har 2 stk bad og vi ønsker begge ferdig med en gang - klar til dusjing. Skjønner godt at du ikke vil bruke penger på det hvis du ikke har tenkt å bruke badet. Det er nok av hull og putte penger i ved kjøp av ny bolig. Har du små barn så koster jo dem en del også så da må en jo være litt smart i bruken av pengene. Ikke bare å kaste bort 1000-lapper hvis en ikke trenger. Gulv kommer vi til å bytte uansett fordi vi ønsker grå-hvit parkett. Har så lyst til å prøve noe nytt denne gangen. Har sett gulvet blitt lagt i en annen leilighet og jeg likte det kjempegodt. Mannen er litt mer i tvil så her må det litt overtaling til Liker du gulvet som er planlagt så er jo ingenting bedre enn det. Klassisk hvit hvit på vegg blir vårt valg også. Tror egentlig alle får velge farge uten at det koster noe ekstra, men kanskje jeg har misforstått noe? Jeg hadde flis som ønske på veranda, men tror ikke vi får det. Det står at det er noe Royal plank ett eller annet) med riller som er behandlet. Usikker på om jeg liker det, men vi får se. Ja, det blir vel sånn at vi må begrense oss også når vi får prisene for tilvalg, men får leve i drømmeland en stund til. Det er lenge til bygget vårt står ferdig så tror noen blir rimelig lei av oss etter hvert Jeg har også lest at vi må varsle med en gang hvis det er noen feil eller mangler fordi det kan være for sent på ettårs-kontrollen. Viktig å stå på og heller være litt masete for en stund. Her er det bare å kjøpe seg lupe å gå over alt Ellers kan det bli dyrt å fikse selv. Spikerhull har jeg ikke tenkt på så her er det nyttige tips å ta med seg. Kjekt å høre fra dere som har kjøpt nybygg fra før. Skal lese meg opp på det i morgen. Leggetid for lengst, men måtte bare svare på dette. Hei Dette var i grunnen veldig kjekt, å utveksle tanker og ideer siden vi er på noenlunde samme sted i prosessen. Her er det en standard pakke : kjøkken valgfritt innenfor priskategori 4 eller lavere, alle blandebatteri som kommer utenom standard må det betales alt fra kr 500 og oppover for. Mange ulike laminat benkeplater å velge mellom.Parketten som er standard er 3-stavs lasert eik (anatr lasert betyr lakket). Øvrige er på over kr 400/m2 ekstra, så det blir mye penger. Fliser på badet er grå på gulv, hvit på vegg. Syns det er ok. Når jeg ser på andre nybygg, ser jeg at det er veldig stor forskjell i valgmuligheter. Så vi har nok med en litt mer snever utbygger å gjøre. Jeg har satt et tak for meg selv på det dokumentavgiften ville utgjort hvis dette var bruktkjøp, dvs ca 125 000,-. Tenker det er greit å ha et maks beløp, for ellers er det fort for å la seg rive med. Men de er lure disse utbyggerne. På visning får en utlevert prospekt og alt ser flott ut. Dumme meg tenkte ikke på å få tilsendt liste over tilvalgspriser før etter at jeg hadde kjøpt, altså i går (kjøpte iforgårs). Ble litt satt ut da, men etter å ha tenkt en del og funnet ut hva jeg egentlig kan ordne i etterkant, så tror jeg det skal gå bra. Det er visst også et gebyr for hvert tilvalg/endring en gjør. så det kommer jo også i tillegg. Har også bedt om å få tilsendt tegninger med nøyaktige mål og alle elektriske punkter tegnet inn. Er jo helt umulig å ta stilling til disse plantegningene i prospektet. Det jeg har planer om, er å gå på visning på en del usolgte leiligheter i nybygg her i området, og rett og slett se på hva som er standard. Er dette noe jeg kan leve med, hva ville jeg ha hatt annerledes og som må gjøres før innflytting osv ?
MorTil2 Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 10. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utbygger der jeg kjøpte (og overtok i fjor) hadde modulbad, dvs at man kunne gjøre noen estetiske valg til badet (fliser, interiør, belysning og plassering), men resten leveres ferdig. Hos oss var det ikke mulig å velge bort dusj i alle fall. Dusjkabinett var heller ikke ett alternativ. Jeg så gjennom tilvalgskatalogen for litt siden (fordi jeg trodde jeg tok dem i løgn, men der var det jeg som tok feil )og tilvalgene generelt var farger på vegg, type parkett, ulike fliser til bad og kjøkken, ulike kjøkkenløsninger (men kun HTH), 3 ulike leverandører av hvitevarer, ingen alternativer på garderobeskap. Tilvalgene var så ekstremt dyre, så vi tok ingen. Har ordnet alt selv i etterkant. Standardløsningen hos oss var såpass fin og gjennomtenkt, så vi har kun malt ett par vegger og flislagt på kjøkkenet. Ellers skal garderobeskapene byttes ut, men de var det ingen tilvalg på uansett. Når jeg ser gjennom det jeg har svart tidligere virker jeg veldig negativ, men er ikke det altså. Dette er første gang jeg har kjøpt nybygg, og etter å ha bodd i leiligheter i bygg fra 50-tallet var det som å komme til himmelen Anonymkode: b5095...ffe Når du sier flislagt på kjøkkenet, tenker du da over kjøkkenbenken ? Det hadde jeg ikke tenkt på. Blir det bare malt mellom kjøkkenbenk og overskap ? På en måte er det greit med få tilvalgsmuligheter, for en blir ikke så usikker. men som tidligere nevnt, tror jeg de setter tilvalg ganske høyt priset, fordi det er mest praktisk for utbygger å ha mest mulig som standard.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #16 Skrevet 10. juni 2016 4 minutter siden, MorTil2 skrev: Når du sier flislagt på kjøkkenet, tenker du da over kjøkkenbenken ? Det hadde jeg ikke tenkt på. Blir det bare malt mellom kjøkkenbenk og overskap ? På en måte er det greit med få tilvalgsmuligheter, for en blir ikke så usikker. men som tidligere nevnt, tror jeg de setter tilvalg ganske høyt priset, fordi det er mest praktisk for utbygger å ha mest mulig som standard. Hos meg var det bare malt, tilsvarende resten av rommet. Det kan jo hende standardløsningen hos din utbygger har fliser? Det hadde ikke min. De tjener helt rått på tilvalgene. De skulle ha over 10' pr stk for kjøp, levering og montering av vaskemaskin feks. Det ville jeg ikke ha, kjøpte selv og fikk en rørlegger til å koble til. Anonymkode: b5095...ffe
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #17 Skrevet 10. juni 2016 Mente flislagt over kjøkkenbenken ja, ser nå at jeg ikke bekreftet det Hvor var denne tråden da jeg kjøpte leiligheten min forresten? Anonymkode: b5095...ffe
MorTil2 Skrevet 10. juni 2016 Forfatter #18 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mente flislagt over kjøkkenbenken ja, ser nå at jeg ikke bekreftet det Hvor var denne tråden da jeg kjøpte leiligheten min forresten? Anonymkode: b5095...ffe Ja, ikke sant. Det er så bra å kunne tenke sammen, og høre flere sine meninger og tanker. Så mye en ikke selv tenker på, og som en kanskje angrer på i etterkant.....
Solguden Skrevet 10. juni 2016 #19 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utbygger der jeg kjøpte (og overtok i fjor) hadde modulbad, dvs at man kunne gjøre noen estetiske valg til badet (fliser, interiør, belysning og plassering), men resten leveres ferdig. Hos oss var det ikke mulig å velge bort dusj i alle fall. Dusjkabinett var heller ikke ett alternativ. Jeg så gjennom tilvalgskatalogen for litt siden (fordi jeg trodde jeg tok dem i løgn, men der var det jeg som tok feil )og tilvalgene generelt var farger på vegg, type parkett, ulike fliser til bad og kjøkken, ulike kjøkkenløsninger (men kun HTH), 3 ulike leverandører av hvitevarer, ingen alternativer på garderobeskap. Tilvalgene var så ekstremt dyre, så vi tok ingen. Har ordnet alt selv i etterkant. Standardløsningen hos oss var såpass fin og gjennomtenkt, så vi har kun malt ett par vegger og flislagt på kjøkkenet. Ellers skal garderobeskapene byttes ut, men de var det ingen tilvalg på uansett. Når jeg ser gjennom det jeg har svart tidligere virker jeg veldig negativ, men er ikke det altså. Dette er første gang jeg har kjøpt nybygg, og etter å ha bodd i leiligheter i bygg fra 50-tallet var det som å komme til himmelen Anonymkode: b5095...ffe Begge våre bad blir plassbygde, men vet at noen av badene på prosjektet er modulbad. Du høres ikke kristisk ut, men forstår deg godt for du har nettopp vært gjennom alt dette og dine råd er supre å ha med seg;) Du har selv vært med på denne prosessen og da er det fint med gode råd for oss andre som aldri har kjøpt nytt før. Takker for det:) Det er jo helst det negative som oppstår i en sånn prosess som blir det viktigste i begynnelsen. Det er jo det vi trenger hjelp til her;)
Solguden Skrevet 10. juni 2016 #20 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, MorTil2 skrev: Hei Dette var i grunnen veldig kjekt, å utveksle tanker og ideer siden vi er på noenlunde samme sted i prosessen. Her er det en standard pakke : kjøkken valgfritt innenfor priskategori 4 eller lavere, alle blandebatteri som kommer utenom standard må det betales alt fra kr 500 og oppover for. Mange ulike laminat benkeplater å velge mellom.Parketten som er standard er 3-stavs lasert eik (anatr lasert betyr lakket). Øvrige er på over kr 400/m2 ekstra, så det blir mye penger. Fliser på badet er grå på gulv, hvit på vegg. Syns det er ok. Når jeg ser på andre nybygg, ser jeg at det er veldig stor forskjell i valgmuligheter. Så vi har nok med en litt mer snever utbygger å gjøre. Jeg har satt et tak for meg selv på det dokumentavgiften ville utgjort hvis dette var bruktkjøp, dvs ca 125 000,-. Tenker det er greit å ha et maks beløp, for ellers er det fort for å la seg rive med. Men de er lure disse utbyggerne. På visning får en utlevert prospekt og alt ser flott ut. Dumme meg tenkte ikke på å få tilsendt liste over tilvalgspriser før etter at jeg hadde kjøpt, altså i går (kjøpte iforgårs). Ble litt satt ut da, men etter å ha tenkt en del og funnet ut hva jeg egentlig kan ordne i etterkant, så tror jeg det skal gå bra. Det er visst også et gebyr for hvert tilvalg/endring en gjør. så det kommer jo også i tillegg. Har også bedt om å få tilsendt tegninger med nøyaktige mål og alle elektriske punkter tegnet inn. Er jo helt umulig å ta stilling til disse plantegningene i prospektet. Det jeg har planer om, er å gå på visning på en del usolgte leiligheter i nybygg her i området, og rett og slett se på hva som er standard. Er dette noe jeg kan leve med, hva ville jeg ha hatt annerledes og som må gjøres før innflytting osv ? Helt enig:) Kjekt å dele tanker og ideer. Til oss er det ikke laget tilvalgsliste ennå. Det det det de sier, men noe må de vel ha tenkt på. Ingen tegninger med mål heller så her har v kjøpt uten å vite noe som helst. Vi spurte før vi ønsket å kjøpe leiligheten, men ingenting var ferdig ennå. Hahahaha - vi spurte til og med om endring av fasade vi Vi ønsket større stue Noen er smågal - tenkte sikkert både megler og utbygger. Vi valgte å ha et møte med begge før vi bestemte oss. Som nevnt så har vi krevd mye med i kontrakten så vi er allerede nokså fornøyd. Smart å gå på visninger. Da får en med seg hva en liker eller ikke er så fornøyd med. Vi dro å så på en leilighet som ble ferdigstilt i vår med samme utbygger på samme sted som oss og det var der jeg så gulvet. Vi møtte utbygger i den leiligheten med megler for vi ønsket å se hvordan de bygget. Det var en leilighet hvor noen hadde ombestemt seg og hvor det var det gjort mange tilvalg. Var jo spent på hvor mye de hadde betalt for alt så ba om prospektet på nett når jeg kom hjem og fikk en detaljert liste. Tenker vel egentlig at det ikke var så dyrt, mye det kan være andre priser nå. Der var det forresten ulike pakker for de hadde kjøpt en pakke nr. 2 på et eller annet. Gulvet deres var dyrt så jeg, men de hadde dårligere utgangspunkt på standard enn vårt prosjekt. Vi er i det minste forberedt på prisen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå