Gå til innhold

Snakker NAV og skatt sammen egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg har lurt på lenge i grunn.. Søstra mi har vært igjennom en evig lang kamp om barnebidrag. Nå fikk hun brev om at eksen søkte omgjøring av bidrag. NAV ba henne skrive ned hva hun tjente. Hun kunne jo bare å løyet på dette punktet? 

Det er vel sikkert mange som lyver? Det er ikke rart at mange svindler NAV hvis det er så enkelt. Snakker NAV og skatt egentlig sammen? Må jo være ganske enkelt å finne ut av om en person har oppgitt riktig inntekt. Leste en gang at NAVs systemer bygger på tillit. Hvis dette er tilfelle, synes jeg samfunnet er ganske godtroende. 

Anonymkode: ead2c...882

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange idioter som lyver, men så har vi jo Aa-registeret som gir NAV full oversikt og da går det jo sjeldent veldig bra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg har lurt på lenge i grunn.. Søstra mi har vært igjennom en evig lang kamp om barnebidrag. Nå fikk hun brev om at eksen søkte omgjøring av bidrag. NAV ba henne skrive ned hva hun tjente. Hun kunne jo bare å løyet på dette punktet? 

Det er vel sikkert mange som lyver? Det er ikke rart at mange svindler NAV hvis det er så enkelt. Snakker NAV og skatt egentlig sammen? Må jo være ganske enkelt å finne ut av om en person har oppgitt riktig inntekt. Leste en gang at NAVs systemer bygger på tillit. Hvis dette er tilfelle, synes jeg samfunnet er ganske godtroende. 

NAV har opplysninger om din inntekt for mange, mange, mange år tilbake. Tjente du 550.000 i 2015 så vil det selvfølgelig gå av noen varsellamper om du skriver 0 kroner for 2016. 

Anonymkode: c0a4d...4de

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inntekten undersøker nav lett. 

Selvsagt er systemet bygget på tillit, men det betyr ikke at de ikke har kontrollmuligheter. Dersom du misbruker tilliten så bryter du loven.

Det er en forenklet måte å se det på.

Anonymkode: 3a1aa...2d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men må det komme tips for at nav skal sjekke dette? eller er det ellemelle"leken ...hvem skal vi sjekke nå??

har også lurt på dette

Anonymkode: fcc2b...092

AnonymBruker
Skrevet

Nav ber om dokumentasjon på inntekt, altså man sender inn lønnsslipper og siste selvangivelse.

Anonymkode: abe4b...203

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også lurt på. Jeg vet om to personer som er uføretrygdede samtidig som de er selvstendig næringsdrivende. De kjenner ikke hverandre. Jeg kunne kanskje forstått det i en stor by, men vi snakker om mindre tettsteder her. Hvordan er sånt mulig?

Anonymkode: cbe01...78b

AnonymBruker
Skrevet

Nav har tilgang til skatteregister. Da jeg søkte om uføretrygd hadde de i alle fall fullstendig oversikt over alle arbeidsgivere jeg hadde hatt og nøyaktig hva inntekten min var. De visste også hvor jeg hadde studert. Har hørt de har flere tilganger til offentlige register en PST. Tror de til og med kan få tilgang til kontoutskrift o.l.

Anonymkode: e3edf...581

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg må søke dagpenger hva sjekker nav da?

var sykemeldt ifjor så har hatt aap til nå, men har fått sommerjobb så incase må jeg kansje søke dagpenger fra høsten hvis jeg ikke får mer jobb..

Anonymkode: fcc2b...092

AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, June 08, 2016 at 21.12, AnonymBruker skrev:

Nav har innrapportert fra alle arbeidsgivere hva personer tjener. Skatteetaten behøver de ikke snakke med om denne typen info. 

Anonymkode: b03c5...2fc

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav har innrapportert fra alle arbeidsgivere hva personer tjener. Skatteetaten behøver de ikke snakke med om denne typen info. 

Anonymkode: b03c5...2fc

Ikke alle, nei. Jeg går på AAP og jobber for en privatperson. Siden jeg tjener under en viss sum i året, rapporteres dette kun rett til skatteetaten, ikke til nav.

Anonymkode: f9411...056

AnonymBruker
Skrevet

Virker som at mange etater ikke samarbeider. Tullete..

Har hørt om noen innvandrerdamer som later som at de er her alene med barn, noen skiller seg faktisk for at det skal virke troverdig, men mannen bor fortsatt "hemmelig" med dem. De får vel diverse støtte da.

Har også hørt om flere som reiser til hjemlandet på måneders ferie mens de går på AAP, uten å ordne med legeerklæring eller noe. De bare krysser av som normalt på meldekortet, krysser ikke av for ferie. Nav burde da kunne sjekke hvor i verden meldekortet sendes fra...? Men virker ikke som det skjer nei...

Det er totalt håpløst å prøve å få ting til å funke bra basert på tillit. De som er ute etter å snylte og jævles, vil jo uansett drite i å være ærlige de...

Anonymkode: 61716...c4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle, nei. Jeg går på AAP og jobber for en privatperson. Siden jeg tjener under en viss sum i året, rapporteres dette kun rett til skatteetaten, ikke til nav.

...og derav tillit.

Du skal selv rapportere dette til nav. Og så fremkommer det jo på neste års selvangivelse, så om du ikke melder fra gjør du noe ulovlig.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS: ALL inntekt registreres i AA-registeret som nav har tilgang til.

Det dumeste man gjør er å tro at man er smartere enn systemer.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har også hørt om flere som reiser til hjemlandet på måneders ferie mens de går på AAP, uten å ordne med legeerklæring eller noe. De bare krysser av som normalt på meldekortet, krysser ikke av for ferie. Nav burde da kunne sjekke hvor i verden meldekortet sendes fra...? Men virker ikke som det skjer nei...

Akkurat dette er det mange som er blitt tatt på.

Det jeg lurer på er hvorfor folk til stadighet vet om noen som får uretmessig penger fra NAV, men som ikke gjør noe med det? Det er jo bare til å raportere det inn hvis man er så sikker i sin sak, så tar NAV en ekstra titt på det. Jeg kjenner ingen som mottar penger de ikke skulle hatt og synes det er merkelig at "alle" kjenner noen som snylter på NAV.

AnonymBruker
Skrevet

...og derav tillit.

Du skal selv rapportere dette til nav. Og så fremkommer det jo på neste års selvangivelse, så om du ikke melder fra gjør du noe ulovlig.

Det gjør jeg selvfølgelig. Men dersom jeg ikke hadde gjort det, så hadde de ikke funnet det ut uten å få tall fra skatteetaten. Det jeg mente var at min arbeidsgiver og nav ikke kommuniserer, ikke at jeg lurer nav.

AnonymBruker
Skrevet

Virker som at mange etater ikke samarbeider. Tullete..

Har hørt om noen innvandrerdamer som later som at de er her alene med barn, noen skiller seg faktisk for at det skal virke troverdig, men mannen bor fortsatt "hemmelig" med dem. De får vel diverse støtte da.

Det er totalt håpløst å prøve å få ting til å funke bra basert på tillit. De som er ute etter å snylte og jævles, vil jo uansett drite i å være ærlige de...

De aller fleste som gjør slikt blir tatt, og da må de betale pengene tilbake og/eller sitte en stund i fengsel. Det tar ofte litt tid, siden de selvfølgelig ikke har kontinuerlig overvåking av alle som mottar støtte. Bare det siste året er det 4 stykker som har blitt tatt for å motta urettmessig overgangsstønad i min kommune (og her er det ca. 30 000) innbyggere. De som oppholder seg i utlandet uten å melde fra, blir som regel også tatt til slutt, det er faktisk enklere å avdekke enn om foreldre bor sammen eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎08‎.‎06‎.‎2016 at 21.12, AnonymBruker skrev:

Jeg har også vært gjennom en slik kamp. Eksen har eget firma og velger å ta ut så lite i lønn at NAV Forvaltning satte bidragsevnen hans til 0,-, selv om jeg bad dem sjekke hva firmaet faktisk tjente. Jeg klaget til NAV Klageinstans, som faktisk sjekket hva firmaet tjente og hvor mye han lot være å ta ut i lønn for å kunne bli bidragsudyktig. De kom fram til at han måtte etterbetale meg 70 000,- for 2015, men han har fått en nedbetalingsordning, så i praksis har NAV Forvaltning gitt eksen et skattefritt lån fra meg på 70 000,- med rentefri nedbetaling over flere år. I telefonsamtale med NAV Forvaltning har jeg også fått oppgitt muntlig at det ikke eksisterer sanksjoner på at man lyver om samvær eller inntekt i bidragssaker, så det er jo fritt fram for de som ønsker det.

Anonymkode: a85ae...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok! Takk for svar! Men da skjønner jeg at det ikke er så lett å lyve likevel. Det er faktisk godt å høre, for det er ingenting som er så provoserende som folk som snylter. Er flere jeg mistenker at ikke oppgir riktig info, men da lever de jo et sjansespill:) What goes around comes around:D 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg også lurt på. Jeg vet om to personer som er uføretrygdede samtidig som de er selvstendig næringsdrivende. De kjenner ikke hverandre. Jeg kunne kanskje forstått det i en stor by, men vi snakker om mindre tettsteder her. Hvordan er sånt mulig?

Anonymkode: cbe01...78b

Nei, om de bor på små tettsteder og ikke kjenner hverandre da, er rart. Men ikke umulig.

Anonymkode: ee5f7...e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...