Elma Skrevet 19. juli 2002 #1 Skrevet 19. juli 2002 Hei dere. Er det noen andre som har tenkt på å få en person (familie/venner) til å lese noe høyt fra bibelen i kirken? Noen som har forslag til vers som egner seg i et bryllup? (Det trenger ikke være så langt. Jeg kunne ha tenkt meg at min forlover leste høyt et vers i kirken..en liten vri og tror det kan bli vakkert... Forslag tas i mot med takk :-)
HMSP Skrevet 19. juli 2002 #2 Skrevet 19. juli 2002 Hei! På slutten av "Det nye ritualet" finnes det en del bibelsteder som er beregnet på skriftlesning. Du kan kanskje bruke noen av disse? Du finner de HER, men husk å bla helt ned på slutten av siden (blir ca 4 sider ved utskrift). Mine favoritter er nok: 1.Joh. 4, 7-12 og selvfølgelig utdrag fra 1.kor.13 Lykke til.
Gjest augustbrud 2003 Skrevet 19. juli 2002 #3 Skrevet 19. juli 2002 Jeg ville tatt en prat med presten - det er utrolig hva de vet! Da får du mange gode forslag som også passer inn i prestens preken. Jeg har også tenkt til å ha lesning, og tenkte faktisk å bruke noen andre enn forlover osv, for å inkludere andre i vår vielse. Diktlesning av kjærlighet er jo også veldig vakkert, eks. i kongebarnas bryllup. Lykke til!
Junibrud Skrevet 19. juli 2002 #4 Skrevet 19. juli 2002 Hos oss foreslo presten (kvelden før!!) at vi skulle ha en av vennene våre eller familen til å lese verene som er i ritualet. Vi ville ikke bry noen med dette så tett opp til bryllupet, men min sporty forlover stilte seg til disposisjon og leste dem. Det ble veldig personlig og fint! Det var første gangen det ble gjort i den kirka og første gang noen hadde lest en tekst på nynorsk! (Hun tok seg den frihet og oversatte fritt til nynorsk ) Alle bemerket hvor fint og koselig det var, så har dere anledning så gjør det!
Rufus Skrevet 19. juli 2002 #5 Skrevet 19. juli 2002 Om man ønsker noe annet enn skriftsteder fra Bibelen, kan dere jo bruke "Frans av Asissis bønn" - det var vel brukt til et av "kongebarna" også, tror jeg....Synes den er inmari fin...
Elma Skrevet 19. juli 2002 Forfatter #6 Skrevet 19. juli 2002 Takk for mange gode tips. Rufus: har du teksten til "frans av asissis bønn"? Om du kunne ha sendt den til meg på mail eller PM hadde jeg blitt glad :-)
Rose Skrevet 19. juli 2002 #7 Skrevet 19. juli 2002 Jeg synes "Fotsporene" er flott jeg, og dessuten kanskje ikke så kjent og dermed ogps oppbrukt i ikke-kristne miljøer. http://www.nettkirken.no/html/html_etterta...sp?puel_id=3467
Rose Skrevet 19. juli 2002 #8 Skrevet 19. juli 2002 Frans A.A bønn: (nederst på siden) http://www.strindheim.org/gudstjeneste/bonner.htm
Rufus Skrevet 19. juli 2002 #9 Skrevet 19. juli 2002 Rose var raskere enn meg... :D ....ellers er jeg også eningi at Fotsporene er fin...
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2002 #10 Skrevet 19. juli 2002 Heisann Vi leste selv tekstene under vielsen da vi syntes at dette ville gjøre vielsen litt mer personlig. Vi valgte lesninger fra: Paulus brev til Kolosserne og en nydelig hymne Fra Salomos Høysang. "Sett meg som et segl". Forbønnene fikk vi en av Kirketjenerne til å lese opp (hun er jo forøvrig god venn av familien). Kan ikke akuratt sitte å lese opp forbønner til seg selv da 20April2002 http://home.no.net/waraas
gleder meg! Skrevet 19. juli 2002 #11 Skrevet 19. juli 2002 Vi har tenkt å få en av småsøsknene mine til å lese noen vers før presten taler... Tror det blir fint og personlig!!!
Gjest LoisLane Skrevet 19. juli 2002 #12 Skrevet 19. juli 2002 Har noen forslag til litt mer generelle tekster? Vet ikke helt om dere forstår hva jeg mener, men jeg står ikke i Statskirken, og da blir det litt feil for meg å få noen til å lese en bønn e.l. Nå får jeg vel på pukkelen for å gifte meg i kirken, men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå