AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Hvilken kompetanse må han/hun ha? Anonymkode: a29b7...00c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 En som: - Har evner til full oversikt - Har intigritet og arbeidsmoral - Evne til å få mennesker med seg -Evner til å behandle mennsker med respekt - En som er reflektert og som har livserfaring -Evner til å se løsninger og ikke bare problemer - Evner til å å stå i vanskelige konflikter og som tør komme med forslag til løsning - Ærlighet, ydmykhet og som kan sette grenser - Evner til relasjonsbygging Anonymkode: e4cbb...439 1
Gjest Minesveiper Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 (endret) Jeg tror ikke alle kan bli en god leder fordi flere av egenskapene jeg mener en god leder bør ha er mer eller mindre medfødt og vanskelig å lære. Personlighetstrekkene som gjør at andre følger etter deg kan ikke fakes i lengden. Enten har man dem eller ikke. En god leder forstår mennesker En god leder er dyktig å kommunisere En god leder motiverer For å lykkes som leder trenges det en god del kompetanse samt egenskaper som gjør at andre følger etter. Det at man bryr seg om sine undersatte er viktig, og at man forstår at de er forskjellige og motiveres av forskjellige ting. Endret 8. juni 2016 av Minesveiper
Zienna Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Min erfaring er at samme person kan være en god leder på èn arbeidsplass, og en dårlig på en annen. Ett er kulturforskjeller, men også hvem man skal lede spiller inn. Det er f.eks. stor forskjell på å være leder i en kunnskapsbedrift kontra en industribedrift eller en salgsbedrift. I noen miljøer er det ikke nok å ha gode lederegenskaper, men også gode fagkunnskaper, og helst bedre enn de som skal ledes, for å bli lyttet til og respektert. Det er også stor forskjell på å være leder i en privat bedrift kontra en offentlig. I sistnevnte er involvering av ansatte og tillitsvalgte mye mer krevende, og man bør like møter. Fordeling kvinner og menn har også mye å si. Det er stor forskjell på å lede en bedrift med bare kvinner, eller stor overvekt av kvinner i forhold til det motsatte, en typisk mannsbedrift. 2
Povel Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Et lide sidespor. Det blir sagt at du må alltid holde deg inne med de som sitter bakerst i klassen, det er en av de som blir sjefen din i fremtiden
Gullik Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 Overraskende ofte er det de som ikke ønsker å være ledere som er de beste lederemnene... 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 Du må legge til rette slik at de flinke folka du har under deg får gjort jobben sin. Stol på de ansatte, gi dem ansvar og frihet, og vær glad for at de er flinkere fagpersoner enn deg. Vær interessert, hold oversikten, legg til rette for å lytte, vær åpen, gi løpende informasjon. Anonymkode: 80433...76c 1
Mis(s)Understood Skrevet 9. juni 2016 #8 Skrevet 9. juni 2016 (endret) - og nesten det viktigste av alt: Du må kunne ta beslutninger. Og du må kunne endre en beslutning du har tatt. Når prinsippene, stoltheten og staheten går inn hoveddøren så lister den sunne fornuft seg ut bakveien. Endret 9. juni 2016 av Mis(s)Understood 2
SunnivaOslo Skrevet 10. juni 2016 #9 Skrevet 10. juni 2016 Den Wednesday, June 08, 2016 at 19.14, Minesveiper skrev: Jeg tror ikke alle kan bli en god leder fordi flere av egenskapene jeg mener en god leder bør ha er mer eller mindre medfødt og vanskelig å lære. Personlighetstrekkene som gjør at andre følger etter deg kan ikke fakes i lengden. Enten har man dem eller ikke. En god leder forstår mennesker En god leder er dyktig å kommunisere En god leder motiverer For å lykkes som leder trenges det en god del kompetanse samt egenskaper som gjør at andre følger etter. Det at man bryr seg om sine undersatte er viktig, og at man forstår at de er forskjellige og motiveres av forskjellige ting. Klipp og lim fra pensumboka? Lederegenskaper er forskjellige og må tilpasset forskjellige organisasjonskulturer. Alle har vi litt lederegenskaper i oss som bare trengs å komme frem. Det med medfødte "evner"er tilbakevist av forskning da all oppførsel/væremåte kan kopieres. Det er også forskjell på en toppsjef/direktør og butikksjef/avdelingsleder. En avdelingsleder kan ikke oppføre seg som om han/hun er over de ansatte (ref.undersåtter...)deres jobb er å ta seg av administrative oppgaver og følge opp medarbeidere. De skal "tjene"sine ansatte ved kompetansebygging og motivasjon, I tillegg til de administrative oppgavene. Du kan bli en bra direktør hvis du har autoritet lederstil,lyser "makt"(uten å misbruke,men at folk ser du er en person med makt),være streng og rettferdig,sette meget høye krav osv. Som avdelingsleder derimot skal du la folk "styre seg selv",hjelpe til med "brannslokking"når det trengs (dvs trå til ved feks underbemmaning),være tilstede for de ansatte,blid og omgjengelig?ekstrovert osv. Det går veldig dårlig med deg om du er avdelingsleder og skal autoritær og streng☺
ajarRun Skrevet 10. juni 2016 #10 Skrevet 10. juni 2016 Evnen til å bli milliarder med noe så lite som et lite personlig lån på en million dollar.
Gjest Minesveiper Skrevet 10. juni 2016 #11 Skrevet 10. juni 2016 (endret) 22 timer siden, SunnivaOslo skrev: Klipp og lim fra pensumboka? Lederegenskaper er forskjellige og må tilpasset forskjellige organisasjonskulturer. Alle har vi litt lederegenskaper i oss som bare trengs å komme frem. Det med medfødte "evner"er tilbakevist av forskning da all oppførsel/væremåte kan kopieres. Det er også forskjell på en toppsjef/direktør og butikksjef/avdelingsleder. En avdelingsleder kan ikke oppføre seg som om han/hun er over de ansatte (ref.undersåtter...)deres jobb er å ta seg av administrative oppgaver og følge opp medarbeidere. De skal "tjene"sine ansatte ved kompetansebygging og motivasjon, I tillegg til de administrative oppgavene. Du kan bli en bra direktør hvis du har autoritet lederstil,lyser "makt"(uten å misbruke,men at folk ser du er en person med makt),være streng og rettferdig,sette meget høye krav osv. Som avdelingsleder derimot skal du la folk "styre seg selv",hjelpe til med "brannslokking"når det trengs (dvs trå til ved feks underbemmaning),være tilstede for de ansatte,blid og omgjengelig?ekstrovert osv. Det går veldig dårlig med deg om du er avdelingsleder og skal autoritær og streng☺ Dette høres ut som klipp og lim Adferd kan kopieres ja, men som jeg skrev, det er vanskelig å fake personlighetstrekk enn ikke har i lengden. Det handler egentlig bare om at man ikke føler for å gjøre visse ting, men fordi man vet at man burde gjøre det så gjør man det uansett fordi en vet at det gir de beste resultatene. Folk er ikke dumme, og de bedømmer hele tiden om lederen er genuin eller ikke. En leder som gjør de rette tingene samtidig som h*n er genuin i væremåten vil vinne. For å klare det må en ha visse personlighetstrekk og de er mer eller mindre medfødt. Det er min mening. Det er lett å lese noe ut i fra en bok, men når man har hatt flere lederverv og har jobbet under flere ledere så ser man at det å utføre god ledelse ikke er så lett. Hvorfor tror du bedrifter vektlegger erfaring i så stor grad når de skal ansatte en ny leder? Hvis en bare trengte å lese noen bøker for å bli en god leder hadde alle kunne blitt gode ledere. Ellers er jeg med på at man kan ha ulik lederstil avhengig av hvilken lederstilling man har. En tilpasser det etter hvem man er leder for Endret 10. juni 2016 av Minesveiper
SunnivaOslo Skrevet 10. juni 2016 #12 Skrevet 10. juni 2016 1 time siden, Minesveiper skrev: Dette høres ut som klipp og lim Adferd kan kopieres ja, men som jeg skrev, det er vanskelig å fake personlighetstrekk enn ikke har i lengden. Det handler egentlig bare om at man ikke føler for å gjøre visse ting, men fordi man vet at man burde gjøre det, så gjør man det uansett fordi en vet at det gir de beste resultatene. Folk er ikke dumme, og de bedømmer hele tiden om lederen er genuin eller ikke. En leder som gjør de rette tingene samtidig som h*n er genuin i væremåten vil vinne. For å klare det må en ha visse personlighetstrekk og de er mer eller mindre medfødt. Det er min mening. Det er lett å lese noe ut i fra en bok, men når man har hatt flere lederverv og har jobbet under flere ledere så ser man at det å utføre god ledelse ikke er så lett. Hvorfor tror du bedrifter vektlegger erfaring i så stor grad når de skal ansatte en ny leder? Hvis en bare trengte å lese noen bøker for å bli en god leder hadde alle kunne blitt gode ledere. Ellers er jeg med på at man kan ha ulik lederstil avhengig av hvilken lederstilling man har. En tilpasser det etter hvem man er leder for Det handler jo ikke om å fake personlighet,men å lære seg til å ha egenskaper. En sjenert person må komme ut av komfortsonen og tørre by på seg selv,det fungerer ikke i lengden å være sjenert som leder da man lett kan misforstå med å være overlegen og arrogant. Å utføre god ledelse kan være lett om man virkelig ønsker å være en god leder. Det betyr ikke at man feks blir likt av alle (fordi noen skal alltid klage),men at man gjør de oppgavene man skal og er der for sine medarbeidere. Det er mange ledere,spesielt avdelingsledere som må gå vekk fra sin stilling fordi de ikke passer. De er feks manipulerende,bedriver mobbing og trakassering eller gjør minst mulig i jobben. Jeg har vært borti mange ledere bare over og under meg som jeg rister på hodet av. Virker som om mange blir leder fordi det gir dem et snev av status og litt høyere lønn,og dette gjelder de som også har god erfaring innen yrket. Verste er de som ikke har noe erfaring fra yrket eller kommer rett fra skolen, de burde måtte jobbe i bedriften 2-3 år FØR de blir ledere.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #13 Skrevet 10. juni 2016 Den 8.6.2016 at 18.52, AnonymBruker skrev: En som: - Har evner til full oversikt - Har intigritet og arbeidsmoral - Evne til å få mennesker med seg -Evner til å behandle mennsker med respekt - En som er reflektert og som har livserfaring -Evner til å se løsninger og ikke bare problemer - Evner til å å stå i vanskelige konflikter og som tør komme med forslag til løsning - Ærlighet, ydmykhet og som kan sette grenser - Evner til relasjonsbygging Anonymkode: e4cbb...439 De 3 tingene er det viktigste resten er bare en fordel. Anonymkode: 05f9b...349
Marie90 Skrevet 10. juni 2016 #14 Skrevet 10. juni 2016 Den 8.6.2016 at 19.33, Zienna skrev: Min erfaring er at samme person kan være en god leder på èn arbeidsplass, og en dårlig på en annen. Ett er kulturforskjeller, men også hvem man skal lede spiller inn. Det er f.eks. stor forskjell på å være leder i en kunnskapsbedrift kontra en industribedrift eller en salgsbedrift. I noen miljøer er det ikke nok å ha gode lederegenskaper, men også gode fagkunnskaper, og helst bedre enn de som skal ledes, for å bli lyttet til og respektert. Enig i alt dette. Hvis jeg skal trekke frem fellesnevnere for alle bedrifter, så vil jeg si at en god leder må være over snittet rasjonell og "sortert" i hodet. Mens de ansatte kan slippe unna med uprofesjonell oppførsel og interne konflikter iblant, må du være den som skjærer igjennom. Du kan ikke ha noen frykt for å være upopulær. Du klarer å fylle autoritetsrollen og det den innebærer - inklusive å ta imot dritten noen andre har stelt i stand. Du er ikke først og fremst ute etter makt, men du er opptatt av at bedriften presterer, ettersom du har mye stolthet. (Ang. privat vs. offentlig så vil jeg si ganske enkelt at det er lavere krav til å bli leder i en offentlig enn en privat bedrift. Det er mindre profittorientert og man kan si at det er andre krav til sosiale egenskaper - men enden på visa er at det så og si er umulig å bli sparket i det offentlige uten alvorlige overtramp.) 1
Gjest Minesveiper Skrevet 10. juni 2016 #15 Skrevet 10. juni 2016 (endret) 11 timer siden, SunnivaOslo skrev: Verste er de som ikke har noe erfaring fra yrket eller kommer rett fra skolen, de burde måtte jobbe i bedriften 2-3 år FØR de blir ledere. Er for en blanding jeg da. Har man mye erfaring og utdanning i tillegg tror jeg man kommer langt. Problemet med ledere som ikke har utdanning på bedriftsnivå for eksempel er at de ofte ikke er obs på viktige ting som er avgjørende for om de ansatte vil stå på for dem eller ikke. Det er selvfølgelig noen som bare forstår mennesker veldig godt og har god intuisjon, men jeg har enda til gode å se det jeg mener er en meget dyktig leder som ikke har utdanning. Endret 10. juni 2016 av Minesveiper
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #16 Skrevet 11. juni 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: De 3 tingene er det viktigste resten er bare en fordel. Anonymkode: 05f9b...349 Jeg synes ikke det, en leder har et stort ansvar. Anonymkode: e4cbb...439
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå