Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

vi er gift og har to barn. Økonomi har alltid vært et betemt tema der vi har ulikt syn på hva som er rettferdig og "vanlig" når man har stiftet familie sammen.

Jeg har stort sett hatt lavere inntekt enn mannen min. Nå er jeg i en jobb der jeg tjener ca. 100 000,- mindre enn ham.

Vi har en felles regningskonto og han foreslår følgende:

- at vi skal betale prosentvis ut ifra hva vi tjener brutto inn på regningskonto. Med denne delingsmodellen som han foreslår, vil det bety at han har ca. 13 000,- på egen privat konto etter å ha betalt inn på felleskonto, mens jeg vil sitte igjen med 7000,- privat.

Jeg syns dette er surt og urettferdig og opplever da at den ene kan ha en generelt høyere levestandard privat enn den andre. Jeg trekker den da videre og sier at da må vi tenke denne delingsmodellen på andre arenaer også, i forhold til alt som kjøpes inn felles. Han ønsker ikke nødvendigvis det, bare at vi skal ha denne delingsmodellen i forhold til innbetaling på felles regningskonto (mat og regninger + div).

Jeg kjenner at det koker når han tenker sånn og er veldig nysgjerrig på hvordan andre par har det? Hva med dere som er gift og har barn? Har dere en sånn form for deling? Er dette helt "vanlig" og er det bare jeg som er på jordet?

I og med at han ønsker å innføre dette fra nå av, så ser jeg også for meg at dette vil bli ganske skjevt når vi langt inn i framtiden blir pensjonister. Han har opparbeidet seg mye høyere pensjon enn meg. Skal man da ha samme delingsmodell der den ene kan reise på fine turer med venner, mens den andre ikke har råd? Han syns jeg drar den langt når jeg nevner dette, men jeg er nødt til å forholde meg til tankegangen hans. Og dette kjenner jeg gjør noe med følelsene mine!

Innspill, noen? Tusen takk :)

Anonymkode: 9bf63...afb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det slik, men vi er samboere.

Han har 3 ganger så mye igjen enn meg. Nå skal det sies at han er veldig gavmild og det drypper mye på meg. Men han sitter igjen med mye mer penger til personlig forbruk enn jeg gjør.
Jeg synes det er litt slitsomt jeg også, for det blir veldig skjevt. Han behøver aldri tenke på økonomi og ha råd til det og det, han bare bruker når han har lyst. Jeg må planlegge litt mer, og hele tiden tenke om jeg har råd eller ikke.

Anonymkode: 8f05c...805

Skrevet

Vanskelig å si fordi jeg ikke er i dine sko, Men jeg vet ikke om jeg egentlig hadde brydd meg. Synes i et etablert forhold at mine og dine penger spiller liten rolle. Dere er jo familie.

Så jeg tenker verken som deg eller din mann. Jeg hadde vel heller reagert på at han var opptatt av/ fokusert på den prosent delen av lønnen deres dere skulle betale inn på regningskontoen, mer enn at jeg praktisk sett hadde hatt noe imot det. Jeg hadde nok blitt med på det og sagt at jeg ville det hvis det betydde så mye for han. 

Som du sier kunne han jo da unnet seg mer selv luksus enn deg. Men ville han ha gjort det da? Hvis dere f.eks reiser på ferie, ville han da kjøpt seg dyrere ting og tatt seg mer råd enn deg? 

Er han gniten?

Mulig vi hr det annerledes enn mange. Men vi er har vært gift i 16 år. Vi har felles økonomi. Han tjener mye mer enn meg nå. Har aldri snakket noe om dine og mine penger, i hvert fall ikke etter at vi giftet oss og opprettet felles konto.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift og "alt ditt er mitt". Funker fjell for oss. 

Anonymkode: a7d18...88e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gift og har et barn. Vi deler alt av penger. Han tjener 950 000 og jeg 350 000. Like summer blir trukket fra kontoen våre til regninger, og så settes alt overskudd på en felles sparekonto. 

Anonymkode: d2310...769

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som at han vil være rettferdig. Han tjener mer enn deg og det er ikke hans skyld. 

Anonymkode: f6892...78b

• Liker 7
Skrevet

Er man gift er man i følge loven  økonomisk ansvarlig for hverandre, man arver hverandre...og deres inntekter vil regnes sammen av alle offentlige instanser...

Så helt ærlig synes jeg det er noe tull å ha separat økonomi når man er gift og er en familie! Dere er jo en enhet!

Jeg hadde aldri funnet meg i å ha det sånn. Og mannen din kan ikke være helt god når han er så gnien at han ikke vil at du skal ha samme leve standars som han. 

• Liker 7
Skrevet

Og foresten...jeg glemte å svare på hvordan vi gjør det. 

I vårt tilfelle tjener jeg 430 i året. Han tjener 1.2 mill. Vi har hatt totalt felles økonomi i mange år, selv da vi var samboere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi beholder like mye hver til privat bruk, resten går inn på felles. Jeg tjener mer enn han, men syns dette funker mye bedre enn alt annet vi har prøvd. 

Anonymkode: 237d3...3c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det høres ut som at han vil være rettferdig. Han tjener mer enn deg og det er ikke hans skyld. 

Er du gift/samboer med barn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man gift så er man gift. Det er ingen jeg eller du lenger.... det bør være vi/oss. Hvorfor skal penger stå i veien for 2 menensker som har gitt hverandre sitt ja og elsker hverandre...

Jeg og mine kone har ingen problemer slik. Vi setter opp budsjettet sammen og løser ting sammen. Jeg betaler alle regninger også bruker vi hennes konto på annet. Er det noe som trengs for å balansere kontoene opp så gjør vi det. Her er det ingen hennes eller mitt, det er VÅRT! Vi har begge tilgang til hverandres bankkort og nettbank. 

Happy wife, happy life :) 

Anonymkode: 1b0ee...085

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du gift/samboer med barn?

Nei. Men han må jo betale likt som henne når det kommer til barna. Mange snakker om kvinnefellen.  Men mange menn som betaler og betaler for kvinnene sine og sitter I det når de skilles.

Og hhvis jeg blir gift og får barn en dag,  så skal dette med økonomi og fordeling være klart før vi får barn og gifter oss. Er veldig naivt og ikke ha dette klart. Også være sur og bitter når forelskelsen stopper og man inser at man har forskjellig syn på økonomi

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men han må jo betale likt som henne når det kommer til barna. Mange snakker om kvinnefellen.  Men mange menn som betaler og betaler for kvinnene sine og sitter I det når de skilles.

Og hhvis jeg blir gift og får barn en dag,  så skal dette med økonomi og fordeling være klart før vi får barn og gifter oss. Er veldig naivt og ikke ha dette klart. Også være sur og bitter når forelskelsen stopper og man inser at man har forskjellig syn på økonomi

Hm...skikkelig realist du, skjønner jeg ;) like barn leker best: har man likt syn på økonomi så er det bedre forutsetninger. Økonomi er ofte grunn til brudd/skilsmisser..dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Snublefella skrev:

Er man gift er man i følge loven  økonomisk ansvarlig for hverandre, man arver hverandre...og deres inntekter vil regnes sammen av alle offentlige instanser...

Så helt ærlig synes jeg det er noe tull å ha separat økonomi når man er gift og er en familie! Dere er jo en enhet!

Jeg hadde aldri funnet meg i å ha det sånn. Og mannen din kan ikke være helt god når han er så gnien at han ikke vil at du skal ha samme leve standars som han. 

Synes det er mest rettferdig å gjøre det som han ønsker; å betale prosent av det man tjener inn til fellesen, da betaler jo den med høyest inntekt en større andel av det som er felles. Med andre ord, TS, så sponser han mye av dine mat og boutgifter m.m. At han sitter igjen med mer skulle bare mangle da han har valgt annerledes en deg i jobb og har kanskje mer ansvar ect.

Man er fortsatt to ulike personer selv om man er gift.

Det er også en misforståelse å tro at alt mitt er ditt når man gifter seg. Det er ikke nødvendigvis slik. Man har forsørgelsesplikt for hverandre ja, men kun opp til alminnelig standard. Har du en rik ektefelle kan du ikke kreve at han sponser luksusstandard om du blir uten inntekt, kun på et alminnelig nivå.

Dette kommer fra en advokat jeg har vært i kontakt med.

Anonymkode: 4a0aa...e68

• Liker 1
Gjest Netttroll
Skrevet

Vi er gift, kona tjener dobbelt så mye som meg, vi betaler regningene fordelt og det vi har igjen bruker vi hver for oss. Vi handler mat hverandre uke meg og hverandre uke henne. Det er hennes egen tjente penger og det kunne ikke ha falt meg inn å be henne betale mere regninger eller dele lønna med meg.

• Liker 1
Skrevet

Mannen din må da tjene nesten dobbelt så mye som deg om han sitter igjen med 13.000 og du bare 7000?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, mr92 skrev:

Mannen din må da tjene nesten dobbelt så mye som deg om han sitter igjen med 13.000 og du bare 7000?

TS her. Nei, overhodet ikke. Han tjener ca. 100 000,- mer enn meg i året. Jeg syns også denne delingsmodellen blir litt rar.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er mest rettferdig å gjøre det som han ønsker; å betale prosent av det man tjener inn til fellesen, da betaler jo den med høyest inntekt en større andel av det som er felles. Med andre ord, TS, så sponser han mye av dine mat og boutgifter m.m. At han sitter igjen med mer skulle bare mangle da han har valgt annerledes en deg i jobb og har kanskje mer ansvar ect.

Man er fortsatt to ulike personer selv om man er gift.

Det er også en misforståelse å tro at alt mitt er ditt når man gifter seg. Det er ikke nødvendigvis slik. Man har forsørgelsesplikt for hverandre ja, men kun opp til alminnelig standard. Har du en rik ektefelle kan du ikke kreve at han sponser luksusstandard om du blir uten inntekt, kun på et alminnelig nivå.

Dette kommer fra en advokat jeg har vært i kontakt med.

Anonymkode: 4a0aa...e68

TS: Nå snakker vi om en lønnsforskjell på 100 000,-...ikke fattigjenta som er gift med en milliardær akkurat ;)

Skjønner tankegangen, men syns at når man har en ganske jevn økonomi og man lever sammen med felles barn og har gjort det i noen år, så blir det litt "rart" at den ene skal ha mer å rutte med privat enn den andre?

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Nei, overhodet ikke. Han tjener ca. 100 000,- mer enn meg i året. Jeg syns også denne delingsmodellen blir litt rar.

Forklar regnestykket da. La oss si han tjener 600.000 i året og du 500.000. Det blir 50k i mnd vs 42k i mnd. Hvis dere setter inn 50% til regninger, får han 25k å rutte med og du får 21k. Det er umulig at dere betaler prosentvis av brutto samtidig som at han sitter igjen med nesten dobbelt så mye som deg og du tjener bare 100.000 mindre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her: tror dette berører noe grunnleggende i oss. Hva vi er vant med fra egen familie og oppvekst. Her kommer forskjellene våre til syne. Dette har vært betent tema siden vi møttes for 13 år siden. Ting har blitt bedre og mer "felles" tankegang, men det tok laaaang tid, for å si det sånn. Vi hadde en matkasse i starten der vi puttet likt med penger. Da vi kjøpte første leilighet sammen så hadde han egne midler fra tidligere salg av leilighet mens det var min første investering i bolig. Dermed satt jeg med gjeld og høye månedlige utgifter, mens han hadde sin lønn å rutte med til seg selv. Dette pågikk faktisk etter at vi fikk første barn, i en periode. Helt til jeg satte ned foten og syns det ble hårreisende.

Det skal sies at det gjør noe med følelsene mine og jeg syns det er sårende signaler han sender ut ved å tenke på denne måten. At han bringer denne delingsmodellen på banen nå, er bare så sørgelig, syns jeg. Jeg vet at det ikke har noe med usikkerhet i forhold til forholdet vårt fra hans side, men det berører mye i meg. Jeg er rett og slett redd for at det blir så mekanisk og "ditt/mitt" at jeg til slutt går lei..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...