Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyer under 1 år skal:

• Holdes helt unna solskinn
  • Alltid være i skyggen, selv med UV-drakt på
  • Være inne mellom 12-15 når solen er på sitt sterkeste
  • Ikke bade fordi vannet.. hva skal man kalle det da (brainfart) "lyser UV-stråler" på babyen
  • Ikke smøre med solkrem

Dette er ikke mine meninger eller påstander, jeg lurer bare på om du er enig? 

Anonymkode: 5050e...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyer under 1 år skal:

• Ikke bade fordi vannet.. hva skal man kalle det da (brainfart) "lyser UV-stråler" på babyen
  • Ikke smøre med solkrem

Det er hva jeg har fått høre av fagfolk ja, at dette er til det beste for barnet! 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Det er hva jeg har fått høre av fagfolk ja, at dette er til det beste for barnet! 

Er du også enig i at, dersom man er usikker, må man smøre barnet siden solforbrenning er verre enn solkrem? 

Dvs at man kanskje tenker at babyen får sol på seg nå og da, og så smører man (babyer over 6 mnd)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du også enig i at, dersom man er usikker, må man smøre barnet siden solforbrenning er verre enn solkrem? 

Dvs at man kanskje tenker at babyen får sol på seg nå og da, og så smører man (babyer over 6 mnd)

I utgangspunktet når du spør om det, ville jeg gjort det nå ja! (ører og hodebunn og alt) Nå har jeg ikke sjekket ut innhold i solkrem og hvorfor ikke så små skal ha det, er det pga stoffer i som påvirker hormonelt? Eller er det pga parfymen som ikke er bra? Finnes i tilfelle flere utgaver. Jeg tenker at alt må da være bedre enn solforbrenning? Har alltid visst at barn under ett år skal unngå solen, og derfor ikke trenger krem. Er det likevel fare for at barnet får sol på seg, (de fleste babyer har vel fått ei stripe sol på seg i ett sekund eller to), ala baby på sydenferie, ville jeg dekket med tøy og skygge, men også smørt i tillegg på en over 6mnd. Husk at også i skygge mottar man uv stråler. (finnes jo de som kun oppholder seg i skyggen på sommeren, som likevel blir veldig solbrune) Skal man eks til syden med en på 6mnd, kan man ha lite plaskebasseng i skyggen som den lille kan duppe seg i) Ville hørt med helsestasjon/lege om du er usikker! (det ville jeg selv gjort dersom det var aktuelt for meg) Solforbrenning er ille for voksne, og må da være krise for en baby. Mener forøvrig å huske at kreftforeningen anbefaler å alltid bruke solfaktor 15 (at høyere ikke hadde hensikt pga spranget fra 15 til 30 utgjorde så lite...men ikke helt sikker, du kan jo google det om du vil vite nærmere)  på barn hele sommeren, uansett hvor mye brunfarge de har opparbeidet seg. 

Skrevet

Jeg tenker at sunn fornuft gjelder her og, jeg. Både mtp sol, solkrem og bading. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig. 

Men samtidig kan det være litt vanskelig å unngå kontakt med sol når barnet begynner å nærme seg 1 år. De fleste er jo mobile på den tiden. I det tilfellet smøret jeg der UV-drakten ikke dekker. 

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Ang brainfarten din så vert solstrålar brudd på ca 1 meter djupnad i saltvatn. Med andre ord så vert du eksponert for sol under vatn ved bading. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men etter hva jeg forstod så er rådene for solkrem til barn under 1 år endret seg(?) og fysisk filter er OK. 

Problemet med soleksponering er jo at risikoen dessverre er kraftig forhøyet for hudkreft når en blir solbrent. Og babyer har tynn hud. 

Men, jeg hadde barn på 6 mnd når det var 30 grader, og smurte ikke med solkrem etter anbefaling da. Vi var i skygge, men det var så kokheit at ingen barn hadde på annet enn bleie og var dekket av solskjerm(stort sett). 

Anonymkode: f66c4...524

Gjest Vil ikke
Skrevet

Å følge alle disse punktene hadde vært umulig for meg å følge. Alene med baby og en 4-åring. Jeg kan jo ikke si at 4-åringen til enhver tid måtte være inne fra kl. 12-15. Jeg bruker solkrem på de begge to. Leser tester som sier noe om hvilke som er ok. Jeg prioriterer at baby er i skyggen, men av og til må den også ut i sola for at jeg skal kunne følge med 4-åringen. 

Sånn til sist. Synes det er så mye må og skal i forhold til barn. Vi som har barn lever i ulike situasjoner. Noen ganger må man rett og slett synde litt på disse må og skal. Barn levde før også og vokste opp før alle disse må og skal. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vil ikke skrev:

Å følge alle disse punktene hadde vært umulig for meg å følge. Alene med baby og en 4-åring. Jeg kan jo ikke si at 4-åringen til enhver tid måtte være inne fra kl. 12-15. Jeg bruker solkrem på de begge to. Leser tester som sier noe om hvilke som er ok. Jeg prioriterer at baby er i skyggen, men av og til må den også ut i sola for at jeg skal kunne følge med 4-åringen. 

Sånn til sist. Synes det er så mye må og skal i forhold til barn. Vi som har barn lever i ulike situasjoner. Noen ganger må man rett og slett synde litt på disse må og skal. Barn levde før også og vokste opp før alle disse må og skal. 

Enig i denne. Vi er alle ute og leker sammen og da får 1-åringen litt sol på seg. Nytter ikke å bare ha henne i skyggen heller, da hun løp avgårde allerede ved 10 mnd :) 

Anonymkode: 5f62a...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vil ikke skrev:

Dette!👏🏻👍🏻

Anonymkode: 46c49...c77

Skrevet

Hmm, visste ikke dette jeg. Men er enig med kisskissbangbang, sunn fornuft er det beste.

Jeg var på Mallorca ifjor, da minsten var 7 mnd. Smørte han med solkrem hver dag jeg. Han var jo for det meste i skyggen, men vi bada litt. Var innom apotek før vi dro, og ble ikke anbefalt noe sånt. 

Vi var på Kypros med begge unga forrige uke, minsten er 15 mnd og storebror er 3,5 år. Smørte de godt flere ganger hver dag, 50 på yngste og 30 på eldste. Begge har blitt brune, men ikke solbrente. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to reiser til middelhavslandene i sommer, babyen er ca 5 måneder. Vi smører ansikt, ører hals/nakke og hender med apotekets beste babysolkrem, disse områdene går jo litt når vi må ta opp gråtende baby osv. Vi hindrer direkte sol på babyen, men litt stråling reflekteres jo fra omgivelsene. Det klarer vi ikke å hindre fullt ut uten å gjøre vogna til livsfarlig bakerovn eller overopphete babyen i mye klær. Babyen har fått bade litt i plaskebasseng i uv-telt. 

Anonymkode: f048d...d83

AnonymBruker
Skrevet

Takk for meninger :)

Jeg kjenner jeg ikke her helt enig i alle punktene, f.eks hvis babyen har UV-drakt på (til håndledd og ankler) og badesokker med spf50 så synes jeg det er OK at babyen får bade. Jeg er litt imot solkrem, men jeg har bestilt en spesiell solkrem til babyer fra apoteket (stod at det var til babyer) og håper den er OK å bruke. Men vet ikke om jeg bør smøre. 

her er den: https://www.vitusapotek.no/la-roche-posay-anthelios-xl-baby-lotion-spf-50%2b%2c-50ml/p/946777

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.6.2016 at 9.04, AnonymBruker skrev:

Takk for meninger :)

Jeg kjenner jeg ikke her helt enig i alle punktene, f.eks hvis babyen har UV-drakt på (til håndledd og ankler) og badesokker med spf50 så synes jeg det er OK at babyen får bade. Jeg er litt imot solkrem, men jeg har bestilt en spesiell solkrem til babyer fra apoteket (stod at det var til babyer) og håper den er OK å bruke. Men vet ikke om jeg bør smøre. 

her er den: https://www.vitusapotek.no/la-roche-posay-anthelios-xl-baby-lotion-spf-50%2b%2c-50ml/p/946777

Noen som vet? Angående denne solkremen

Skrevet

I produktbeskrivelsen står det fra seks måneder. Så får du bare vurdere selv om du vil bruke den eller ikke.

Skrevet

Hvis du snakker om en to uker gammel nyfødt, så ja, helt enig. Hvis det er en ettåring, helt uenig. Da kan han/hun fyke rundt og bade og ha på seg uv-drakt, solkrem, solhatt osv. De er jo ute i barnehagen for eksempel, men holdes jo påkledd, i skyggen/man passer på at de ikke blir solbrente og bruker rikelig med solkrem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Favole skrev:

I produktbeskrivelsen står det fra seks måneder. Så får du bare vurdere selv om du vil bruke den eller ikke.

Nei, det er jo derfor jeg spør her.. doh.. :) Jeg finner ikke ut om det er fysisk eller kjemisk filter.

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎08‎.‎06‎.‎2016 at 16.35, AnonymBruker skrev:

Babyer under 1 år skal:

• Ikke smøre med solkrem

Uenig. Jeg kler på barnet tynne klær og bruker solkrem ved behov, men ellers får jo barnet være ute i sola og kose seg! Nå har barnet mitt en far med mørkere hudfarge, så det er ikke like sart som norske babyer kanskje, men jeg synes totalpakka av disse rådene bikker over i det hysteriske. Ja til å skjerme småbarn for sol og solbrenthet, men sunn fornuft holder lenge :)

Anonymkode: ac484...069

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet? Angående denne solkremen

Det sto på Apotek 1 sin side at man burde bruke vanlig solkrem om ungen skal eksponeres for sol. Dette er bare ment som et supplement utover eventuelle UV klær. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...