Gå til innhold

Er vipps trygt å bruke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg henger nok veldig etter her, men vurderer å benytte Vipps. Hvordan er dette å bruke og er det sikkert? 

Anonymkode: 391bd...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Vipps er en flott oppfinnelse. Den er helt trygg, og når betaleren først har lagt inn betalingen og sendt deg pengene, går det ikke an å slette eller hindre det. Man får altså pengene. Jeg har brukt Vipps når jeg har solgt noen greier på Finn i det siste. Kjøper som da kommer på døra, vippser over pengene før de får varen, og jeg sjekker på mobilen (saldoen på nettbanken) at pengene er inne. De er inne sekundet etter at de er vippset over (jeg har Dnb som bank), så jeg ser med en gang at pengene er på konto, trygt og sikkert. Det er ingen måte for avsenderen å hente de tilbake igjen, så pengene har du altså fått når de først er vippset over.

Jeg anbefaler Vipps. Det er genialt å få pengene rett på konto, istedenfor å styre med eksakt beløp i cash når man skal selge noe eller gi en person penger for noe. F.eks.når jeg skal betale en venninne for bensinutgiftene når hun har kjørt meg hit og dit en dag. Da sitter jeg bare i bilen og vippser over pengene til henne med det samme. Vipps, er pengene betalt øyeblikkelig:-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @Million der. Har også brukt det i lignende situasjoner.

Særlig i situasjoner der man ikke trenger å være flere i køen så bruker vi dette. Kjøpe Heiskort i slalombakken,  pub der man varierer hvem som går til baren, restaurant, mat til helgetur....

Vipps så er vi skuls :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det trygt som i hvis man mister mobilen?

Anonymkode: 79800...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det trygt som i hvis man mister mobilen?

Anonymkode: 79800...7d6

Du må ha en kode for å åpne vipps, og dersom du har kode på telefonen din også er du jo dobbelt beskyttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I situasjonen der man skal kjøpe noe på loppemarked, eller betale venner, noe man kjøper/selger på finn.no etc, må man få kontonummeret til alle disse og taste inn?

Anonymkode: bd184...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I situasjonen der man skal kjøpe noe på loppemarked, eller betale venner, noe man kjøper/selger på finn.no etc, må man få kontonummeret til alle disse og taste inn?

Anonymkode: bd184...fce

Man trenger bare mobilnummeret til den man betaler til. 

Anonymkode: 916e8...132

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger bare mobilnummeret til den man betaler til. 

Anonymkode: 916e8...132

Må mottakeren også ha wipps? Og er det bare DNB som har wipps?

Anonymkode: 457f4...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må mottakeren også ha wipps? Og er det bare DNB som har wipps?

Anonymkode: 457f4...5e1

Hvem som helst kan ha vipps, jeg har det og har ikke DNB.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Vipps og MobilePay (Danske Bank sin versjon)  og begge kan brukes  uten å være kunde der. Man legger inn bankkort i appen som pengene betales fra og til, på samme måte som man betaler med bankkort på nettbutikker, men uten gi fra seg kontonr.  Så opplyser man mobilnr til den som skal overføre pengene 

Anonymkode: c0a8f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må mottakeren også ha wipps? Og er det bare DNB som har wipps?

Anonymkode: 457f4...5e1

Ja, mottakeren må også ha vipps, ellers kommer pengene i retur til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes andre enn Vipps også, som fungerer på samme måten, hvor man ikke må ha samme app på mottakerens telefon. Kvikk (eller Kvikkbetaling) er en av dem. Fungerer veldig bra.

Anonymkode: 9bb82...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vipps er genialt. I helgen f.eks. hadde jeg glemt kortet og det hadde nok blitt en kjip lørdag uten penger, men vipps så ordnet det seg. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har også vært treg med å komme i gang med Vipps, men nå synes jeg det er helt genialt. Jeg venter nå bare på at Splitwise kan kobles sammen med Vipps. Splitwise er helt genialt når man er flere på reise som deler på regningene. F.eks. Lise kjøper flybilletter til Kari, Astrid og seg selv. Astrid kjøper hotellbilletene og Kari kjøper festivalpassene. Legg inn i Splitwise og den regner ut hvor mye den enkelte skylder hverandre (håndterer også valuta) og når reisen er slutt er det enkelt å gjøre opp. Hadde man da hatt Vipps integrert ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Badebuksa skrev:

Vipps er sikkert. DnB er ganske strenge på sikkerhet.

Sikkerheten i Vipps er faktisk temmelig dårlig, men hvis det blir misbrukt tar nok DnB tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg har også vært treg med å komme i gang med Vipps, men nå synes jeg det er helt genialt. Jeg venter nå bare på at Splitwise kan kobles sammen med Vipps. Splitwise er helt genialt når man er flere på reise som deler på regningene. F.eks. Lise kjøper flybilletter til Kari, Astrid og seg selv. Astrid kjøper hotellbilletene og Kari kjøper festivalpassene. Legg inn i Splitwise og den regner ut hvor mye den enkelte skylder hverandre (håndterer også valuta) og når reisen er slutt er det enkelt å gjøre opp. Hadde man da hatt Vipps integrert ...

Dette kan du gjøre i Vipps også. Fungerte finfint når jeg var på en reise nå. Vipps håndterer ikke valuta, men vi oppdaterte det vi kunne underveis og tok resten da vi kom hjem og så hvilken kurs som var blitt brukt. Når alle hadde gjort seg ferdig var vi bare et sveip unna oppgjøret. Veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa
1 time siden, prt90 skrev:

Sikkerheten i Vipps er faktisk temmelig dårlig, men hvis det blir misbrukt tar nok DnB tapet.

åja, har du hacket vipps? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Sikkerheten i Vipps er faktisk temmelig dårlig, men hvis det blir misbrukt tar nok DnB tapet.

Nei, da trekker de pengene tilbake. Det har skjedd med personer som selger bitcoins.

Anonymkode: c7a42...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, prt90 skrev:

Sikkerheten i Vipps er faktisk temmelig dårlig, men hvis det blir misbrukt tar nok DnB tapet.

Kjenner ikke detaljene her, men dette er en kalkulert risiko fra Dnb sin side. For å gjøre det så brukervennlig som mulig hopper de over en evt rekke sikkerhetsmekanismer. Brukervennligheten veier tyngre enn muligheten for svindel. 

Anonymkode: 16aec...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...