Gå til innhold

Noen med AD/HD barn her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker litt at gutten min har AD/HD, han er ikke så stor enda, bare 4 år. I dag pratet jeg med barnehagen, og de delte den samme mistanken. Han har alltid vært en aktiv gutt, med kjempe godt språk og forståelse. Men de siste månedene har det blitt veldig kaotisk både hjemme og i barnehagen. Han tar ikke beskjeder, vil ikke høre etter, bare tuller seg og gir ikke blikkontakt når vi prater til han, sitter ikke rolig i samlinger og må helst være i bevegelse konstant. Han tuller mye med matbordet, leker med maten og griser/ødelegger ting han vet han ikke skal. Han har begynt å utagere, prøver seg på å slå om han ikke får viljen sin og har til tider vanskelig med å få nei. Han bytter ofte aktiviteter, og finner liksom ikke helt roen. Av og til selvfølgelig. Det verste er det han han lærer ikke av konsekvensene. Han ler bare av time-out, han ler av kjeft og han fortsetter med det som er galt. Jeg blir så vanvittig frustrert, og er helt på gråten flere ganger daglig. jeg har en sønn til, på 6 år, og han er rolig som dagen er lang. Selvfølgelig en aktiv gutt, men han tar beskjeder, forstår konsekvenser av ting og han blir sliten.. 
Jeg er jo klar over at det kan være alderen på minstemann bare, og jeg trygler og håper og ber om at det kun er alderen. Men jeg kjenner det er noe som skurrer, og jeg vet ikke hvordan ta tak i det. Helsestasjon ba meg vente på 4 års kontrollen om 4 mnd, men jeg er helt alene, og er utslitt. Jeg vet at det ikke kan gjøres stort, eller stilles en diagnose så tidlig, men jeg vil bare høre om jeg har rett, eller om det bare er en fase. 
Han er kjempe flink språklig, har lekt veldig fint i barnehagen frem til nå (nå er han blitt i overkant aktiv, voldsom og ødelegger for de andre), han er en racer på sykkel og elsker det. Men han kan også sitte lenge i sandkassen å leke, og så plutselig begynner han å tulle seg og kaste sand på de andre barna. Når han får disse nøkkene sine er han inne i en slags boble, han verken hører eller ser hva jeg sier. 
Noen tips? Kan det høres ut som AD/HD? Hvordan lever man med det? 

Anonymkode: 0d674...d5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har noe endret seg i familie/bosituasjonen den siste tiden?

Anonymkode: 2c3f1...367

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noe endret seg i familie/bosituasjonen den siste tiden?

Anonymkode: 2c3f1...367

Nei, alt er som vanlig. :/ 

Skrevet

Min erfaring er at det skjer noe med gutter rundt 4 år. Jeg har 2gutter. De går ut av babyfasen,begynner å bli gutter og begynner å tøye grenser. På en måte hopper rundt "se meg se meg". Det går over og da blir de 5. Om det ikke finnes diagnose på gutten din,trenger du å vise ham grenser på hva han får lov til å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, kiki1980 skrev:

Min erfaring er at det skjer noe med gutter rundt 4 år. Jeg har 2gutter. De går ut av babyfasen,begynner å bli gutter og begynner å tøye grenser. På en måte hopper rundt "se meg se meg". Det går over og da blir de 5. Om det ikke finnes diagnose på gutten din,trenger du å vise ham grenser på hva han får lov til å gjøre.

Eldstemann var ikke på denne måten, og ingen andre gutter jeg kjenner på samme alder heller. Ja, de er aktive og oppmerksomhetssyke, men ikke på samme, merkelige måte som 4 åringen min. 
Det er akkurat dette jeg er redd for "du trenger å vise han grenser". Jeg føler ikke jeg gjør annet. Det blir konsekvenser hele tiden, og time-out. Ja han tar konsekvensene, og sitter gjerne på den stolen til jeg sier det er greit. Men han vil ikke høre etter, og hvis han mot all formodning hører etter og sier han ikke skal gjenta det, så går det 5 minutter og han har glemt seg. Jeg har veldig tydelige grenser, det er jeg som styrer ting, men fy faen så sliten jeg blir av å bli "motarbeidet" hele tiden. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eldstemann var ikke på denne måten, og ingen andre gutter jeg kjenner på samme alder heller. Ja, de er aktive og oppmerksomhetssyke, men ikke på samme, merkelige måte som 4 åringen min. 
Det er akkurat dette jeg er redd for "du trenger å vise han grenser". Jeg føler ikke jeg gjør annet. Det blir konsekvenser hele tiden, og time-out. Ja han tar konsekvensene, og sitter gjerne på den stolen til jeg sier det er greit. Men han vil ikke høre etter, og hvis han mot all formodning hører etter og sier han ikke skal gjenta det, så går det 5 minutter og han har glemt seg. Jeg har veldig tydelige grenser, det er jeg som styrer ting, men fy faen så sliten jeg blir av å bli "motarbeidet" hele tiden. 

Den første gutten min er 6 år nå og han er i en fase der erter folk,gjør ting som irriterer meg og andre rundt osv. Om du føler at det er ikke noe som er helt normalt,da stoler jeg på instinktet ditt. Søk hjelp! Det er alltid bedre å sjekke enn å la være! Det må ikke bety noe,men om det er noe,barnet er i riktig alder til å ha gode resultater!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...