AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 La oss si at jeg er drit lei av hjembygda, og flytter til en by, Oslo f eks. Jeg søker jobb, men får ikke napp med en gang.. Må jeg flytte tilbake dit jeg kom fra da eller få støtte? Anonymkode: fe815...8a8
Million Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Har du hatt jobb tidligere? Sier du opp den gamle jobben og sliter med å få en ny, må du vente en karantenetid på minst åtte uker før du har krav på dagpenger (det som tidligere het arbeidsledighetstrygd). Har du aldri hatt jobb før, har du ikke krav på det. Da er sosialstønad eneste utvei, om du absolutt ikke har et øre og ikke eier en krone. Sosialstønad gis ikke fast, det er noe man må søke om på nytt og på nytt, f.eks. hver måned. Det er heller ingen garanti for at du får pengene når det passer DEG, det er mye styr med det og forsinkede utbetalinger kan skje og du får trøbbel med husleien osv. Sosialstønad er med andre ord ikke noe jeg ville belaget meg på å overleve på. Dersom du skal flytte fra hjembygda, bør du ha en solid sparekapital å leve av først, før du flytter og begynner jobbsøkingen. Det er mange om beinet i Oslo, og det kan være veldig vanskelig å få jobb. Kontakt f.eks. flere vikarbyråer, der er det lettere å få en fot innenfor. Mange firmaer benytter seg av vikarer en periode for å "prøve ut" personer i stilingen, og man kan være heldig og ende opp med fast stilling etterhvert i noen tilfeller. Da jeg flyttet hjem til Oslo fra Stockholm i min tid, gikk jeg første dagen rett til Manpower og meldte meg ledig for oppdrag. Måtte gjennom noen tester på pc først, da jeg hovedsaklig ønsket kontoroppdrag, men jeg sa meg villig til "hva som helst" bare det ga jobb i starten. Allerede neste dag fikk jeg et oppdrag på H&M's sentrallager, og jobbet der en uke. Så kom det en åpning i en kontorjobb på et større, kjent firma. Jeg fikk oppdraget, og endte opp med å jobbe der i noen år som vikar før jeg fikk fast jobb. Takket være Manpower gikk jeg altså ledig bare EN dag før jeg kom i betalt jobb. Det var såvidt jeg fikk hentet meg skattekort :-) (dette var før alle skattekort var elektroniske) 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #4 Skrevet 9. juni 2016 4 timer siden, asterix skrev: Du ordner deg jo jobb før du flytter. Det går ikke? Prioriterer arb.giver folk som bor langt vekk? Anonymkode: fe815...8a8
asterix Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke? Prioriterer arb.giver folk som bor langt vekk? Anonymkode: fe815...8a8 ? Jeg har flyttet rundt mellom ulike landsdeler mange ganger gjennom livet og har alltid hatt jobb klar på nytt sted før jeg har flyttet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke? Prioriterer arb.giver folk som bor langt vekk? Anonymkode: fe815...8a8 Jeg fikk obbs Oslo mens jeg fortsat bodde på bygda (3 timer unna med tog). Så lenge du skriver at det ikke er noe problem å komme på intervju så har det jo ikke noe å si hvor du er fra Anonymkode: d3dcc...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #7 Skrevet 9. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke? Prioriterer arb.giver folk som bor langt vekk? Anonymkode: fe815...8a8 Ingen prioriterer i betydningen å gi fortrinnsrett eller å aktivt ønske å velge. Arbeidsgivere er opptatt av å få det riktige mennesket med den riktige kompetansen og innstillingen. Du ønsker å flytte til Oslo, da nevner du i søknaden at dersom du skulle bli tilbudt jobben så flytter du til Oslo. Anonymkode: 3c8c3...39b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå