AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Åh, jeg blir så frustrert! Jeg har i lengre tid vært, og er vel til en viss grad fortsatt, deprimert. Er henvist til dps for samtaleterapi. Har hatt 8-9 samtaler så langt. Men jeg sitter hele tiden og tenker at dette bare er bullshit, og at det ikke er noe poeng å holde på med dette. Samtidig sitter det langt inne å slutte. Jeg håper hele tiden at det vil løsne, at jeg skal forstå dette her etterhvert. Er det noen andre som har hatt det på samme måten? Hvordan gikk det til slutt, ga du opp, eller fant du ut av det? Hvor lang tid tok det? Jeg føler meg så dust, for når jeg leser om kognitiv terapi, så virker det som at det er løsningen på alt, mens jeg virkelig ikke ser nytten av det. :-( Anonymkode: fc1af...fa4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Jeg har kjent det på samme måten. Kognitiv terapi kan være nyttig for noen, kanskje om man sliter med lettere psykiske lidelser eller en livskrise, og ikke ønsker å grave i fortiden. Men for meg så ble det bare som å få et plaster på et betent sår, uten at man fikk renset opp det som virkelig var kilden til plagene. Jeg har funnel løsningen i psykodynamisk terapi, som både ser på fortid og nåtid, og hvordan mønstre fra barndommen påvirker en i dag. Der kan man også bruke tid og relasjonen med terapeuten er viktig. Jeg føler det er mer "varmt" og nært enn kognitiv terapi, som jeg oppfatter som litt distansert og teknisk. Man kan bli for opptatt av disse teknikkene, og mister kanskje noe på veien. Dette "noe" kan man studere mer i en psykodynamisk setting. Andre igjen kan ha nytte av gruppeterapi eller psykomotorisk terapi. Det beste er å sette seg litt inn i ulike retninger og velge ut fra det. Hovedskillet går mellom psykodynamisk terapi og kognitiv terapi. Anonymkode: 0ee99...e19
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Samme erfaring her. Kognitiv terapi hjelper ikke en dritt, så jeg skjønner deg veldig godt, TS. Jeg er også helt enig med siste AB. Kognitiv terapi blir for teknisk og distansert. Anonymkode: fc6e2...c99
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Kognitiv atferdsterapi hjalp meg i sin tid til å fungere her og nå med det jeg hadde i bagasjen. Det hjalp meg til å komme meg opp og frem her i livet. Før den tid gikk jeg til ulike psykologer som skulle dvele med fortida. Men så er det jo individuelt hva en trenger hjelp/behandling til og hvilket stadie en er på. KAT krever en del av deg selv. Det er du som skal gjøre jobben med hjelp og veiledning fra terapeut. Regner med at du får hjemmeoppgaver som dere går igjennom neste time? Og at dere i begynnelsen av behandlingen har gått igjennom hvilke mål og forventinger du har til behandlingen? KAT er en aktiv behandling som sagt. Det er ingen som har hvilt seg ut av en depresjon sies det. Og det er mye sannhet i det. Snakk med din behandler om at du ikke føler at det hjelper. Det er mange som henvises DPS og behandligstid varierer. Så det er viktig at du nyttiggjør deg av timene. Lykke til :-) Anonymkode: fa5a9...f9b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #5 Skrevet 9. juni 2016 Kognitiv terapi hjelper kun om man jobber selv. Det nytter ikke for andre å forandre ditt tankemønster, den jobben må du ta selv. Ingen andre enn deg selv kan gjøre deg frisk. Så enkelt er det faktisk. Kognitiv terapi hjalp meg iallefall veldig med panikkangst og depresjon. Det var beinhardt mens det pågikk og jeg har aldri jobbet så hardt med meg selv før. Det var fullstendig utmattende. Men nå har jeg gått fra å gjemme meg under stuebordet om det ringte på samtidig som jeg hyperventilerte, til å kunne gå på store tilstelninger med kun en bitteliten forbigående klump i magen. Anonymkode: 686e7...12a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #6 Skrevet 9. juni 2016 Det er ikke bare i kognitiv terapi man jobber med seg selv og gjør mye innsats selv. Det gjør man i all terapi. Jeg har prøvd både kognitiv terapi og bl.a psykodynamisk (som nevnt i et annet innlegg i tråden), og for meg som sliter med store traumer, så er psykodynamisk en bedre terapiform. Selv om man gjør mye innsats selv, så hjelper det å ha en kompetent og stabil terapeut som kan sin del av jobben. I slike terapiformer kan man en del ganger få lengre tids oppfølging, som ofte er nødvendig ved alvorlige psykiske lidelser. Anonymkode: 0ee99...e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå