AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Hei. Jeg har vært sammen med min kjæreste i 6 mnd. Har har 1 barn fra tidligere forhold, men barnet bor hos moren sin. Jeg vet det er tidlig for oss å få et barn, men føler fortsatt at det er "slemt" av mamma å si det hun gjør.. I går når jeg pratet med henne på telefon, så forteller jeg at jeg skal flytte inn til kjæresten. Hun snakker litt strengt med meg, og sier at jeg ikke skal få barn enda.. Forteller videre at hun blir veldig lei seg om jeg får barn nå i nærmeste fremtid... Typen er 29 mens jeg er 25 år.. Vi begge har fast jobb med fast inntekt.. Er dette rettferdig å si av henne??? Anonymkode: 063be...e50
Gjest 12flo Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Hun har overhode ikke rett til å si slik. Du er voksen. 1
Hactar Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 (endret) Rettferdig og rettferdig. Det er jo deres avgjørelse, men forholdet er ganske nytt. Om du har pratet med din mor om barn allerede, forstår jeg at hun ikke er positiv foreløpig. Har ikke så mye med rettferdighet å gjøre. Endret 8. juni 2016 av Hactar 5
yvonne91 Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Et øyeblikk siden, Hactar skrev: Rettferdig og rettferdig. Det er jo deres avgjørelse, men forholdet er ganske nytt. Om du har pratet med din mor om barn allerede, forstår jeg at hun ikke er positiv foreløpig. Nei, det som er litt av problemet også! Jeg har ikke nevnt barn til henne.. Det er henne som tar opp dette hver gang vi prater sammen.. Om hvor lei seg og skuffet hun blir hvis jeg får barn i nærmeste fremtid... Jeg blir faktisk lei meg når jeg hører at hun sier det.. Jeg planlegger ikke akkurat å få barn, men det er ikke akkurat noe oppmuntrende melding fra henne :/
Gjest 12flo Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Et øyeblikk siden, yvonne91 skrev: Nei, det som er litt av problemet også! Jeg har ikke nevnt barn til henne.. Det er henne som tar opp dette hver gang vi prater sammen.. Om hvor lei seg og skuffet hun blir hvis jeg får barn i nærmeste fremtid... Jeg blir faktisk lei meg når jeg hører at hun sier det.. Jeg planlegger ikke akkurat å få barn, men det er ikke akkurat noe oppmuntrende melding fra henne :/ Si til henne at hun skal slutte å oppføre seg slik mot deg. Du er nødt til å sette henne på plass skal du få fred. 1
Hactar Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 Et øyeblikk siden, yvonne91 skrev: Nei, det som er litt av problemet også! Jeg har ikke nevnt barn til henne.. Det er henne som tar opp dette hver gang vi prater sammen.. Om hvor lei seg og skuffet hun blir hvis jeg får barn i nærmeste fremtid... Jeg blir faktisk lei meg når jeg hører at hun sier det.. Jeg planlegger ikke akkurat å få barn, men det er ikke akkurat noe oppmuntrende melding fra henne :/ Ok, det var nå vel offensivt av din mor. Da kan du be henne holde munn, synes jeg. Denne avgjørelsen tar dere selv.
yvonne91 Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 Ja, jeg sier at hun skal slutte med det. At det er VÅRT valg om vi velger å få barn, enten i dag eller om 1 år. Men hun lar det bare gå ut gjennom det andre øret.. Og fortsetter med å fortelle at det i så fall er et svært dårlig valg av meg.. Hun fikk meg når hun var 21 år, hun hadde ingen fast jobb og bodde hjemme hos foreldrene sine.. Jeg har faktisk fast jobb, jeg er midt i et boligkjøp og har en kjæreste som er glad i meg.. Min drøm hadde jo vært å overraske henne den dagen vi velger å få barn, men bare tanken på det nå gjør meg veldig nervøs.. Vet faktisk ikke om jeg tør å si det til henne ut i fra hvordan hun reagerer nå liksom.. uff...
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 Nei. Det har hun ingen rett til å si. Det er slemt å voldsomt kontrollerende. Anonymkode: 203e1...cae
makkapakka Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 bare gi faen i å si noe som helst til mora di så lenge du tar til deg det hun svarer
Hactar Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 (endret) Du får si at hun nå er på god vei til å utelukke seg selv fra all informasjon den dagen dere velger å få barn. Så om hun vil være den siste som får vite at du er gravid og den siste til å få høre om fødselen, er det bare å fortsette å gnåle. Skjønner hun kanskje syntes det var vanskelig å være ung mor, men hun må jo se at dine forutsetninger er annerledes enn de hun hadde. Endret 8. juni 2016 av Hactar 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har vært sammen med min kjæreste i 6 mnd. Har har 1 barn fra tidligere forhold, men barnet bor hos moren sin. Jeg vet det er tidlig for oss å få et barn, men føler fortsatt at det er "slemt" av mamma å si det hun gjør.. I går når jeg pratet med henne på telefon, så forteller jeg at jeg skal flytte inn til kjæresten. Hun snakker litt strengt med meg, og sier at jeg ikke skal få barn enda.. Forteller videre at hun blir veldig lei seg om jeg får barn nå i nærmeste fremtid... Typen er 29 mens jeg er 25 år.. Vi begge har fast jobb med fast inntekt.. Er dette rettferdig å si av henne??? Anonymkode: 063be...e50 Ts, er du mann eller kvinne? Barnet bor hos moren sin, skriver du i innledningen. I avslutningen skriver du "typen er 29..." Anonymkode: 99458...02a 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts, er du mann eller kvinne? Barnet bor hos moren sin, skriver du i innledningen. I avslutningen skriver du "typen er 29..." Anonymkode: 99458...02a Jeg er kvinne.. Kjæresten (mann) min har et barn fra et tidligere forhold, men dette barnet bor hos moren sin. Altså x'en til kjæresten min.. Anonymkode: 063be...e50
chouette Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 Det høres ut som hun får det til å dreie seg mer om henne enn om deg og din situasjon. Hun var ung da du ble født, hun er fortsatt i en veldig ung alder til å bli bestemor. Kanskje hun føler på nettopp det? At hun ikke er "klar"? Det er uansett deres velg som du og kjæresten din skal ta sammen, ikke din mor.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 29 minutter siden, yvonne91 skrev: Ja, jeg sier at hun skal slutte med det. At det er VÅRT valg om vi velger å få barn, enten i dag eller om 1 år. Men hun lar det bare gå ut gjennom det andre øret.. Og fortsetter med å fortelle at det i så fall er et svært dårlig valg av meg.. Hun fikk meg når hun var 21 år, hun hadde ingen fast jobb og bodde hjemme hos foreldrene sine.. Jeg har faktisk fast jobb, jeg er midt i et boligkjøp og har en kjæreste som er glad i meg.. Min drøm hadde jo vært å overraske henne den dagen vi velger å få barn, men bare tanken på det nå gjør meg veldig nervøs.. Vet faktisk ikke om jeg tør å si det til henne ut i fra hvordan hun reagerer nå liksom.. uff... Om dette er rettferdig å si er umulig å svare på. Men tenke heller positivt på saken. Din mor vil deg vel, hun har vært ung og fått barn i ung alder - noe hun ikke ønsker for deg. Skulle din mor ta opp igjen temaet så kan du jo spørre henne på en rolig måte hvorfor hun sier dette. La henne få forklare seg, da kan du lettere forstå hva hun tenker på og hvordan du skal argumentere i forhold til hennes tanker rundt saken. De fleste unge i dag setter ikke bevisst i gang med å lage barn før de har vært sammen litt lengre enn 6 mnd. Noe du og kan fortelle din mor. Anonymkode: 99458...02a 1
Gjest liaa Skrevet 9. juni 2016 #15 Skrevet 9. juni 2016 Om det er "rettferdig" vet jeg ikke, men jeg synes ikke det er riktig gjort av henne. Om du hadde vært 17 hadde jeg forstått det bedre, men jeg hadde likevel syntes at hun tok opp temaet på feil måte. Det går an å være langt mer skånsom og hyggelig enn å si st du ikke "skal" få barn enda - dette impliserer jo at det er noe hun kan styre og bestemme, noe det på ingen måte er, og i alle fall ikke når du er 25. Hvis dette er noe hun sier også når dere er sammen og ikke bare over telefon, ville jeg valgt å ta det opp en gang dere har tid og kan se hverandre inn i øynene. Ta det gjerne opp som respons til en av hennes kommentarer, da kan hun ikke nekte for at det skjer. Jeg tror jeg ville formulert meg omtrent slik: "Ja, jeg hører du sier det, og jeg opplever faktisk at du gjør det ganske ofte. Ærlig talt synes jeg det er litt sårende og ikke helt på sin plass. Det er min og samboers avgjørelse, og selv om jeg forstår at du vil skåne meg fra ulempene ved å bli ung mor er det jo til syvende og sist jeg som bestemmer det. Kanskje du kan forklare litt hvorfor du sier som du gjør?" Litt avhengig av situasjon og ikke i en lang monolog. Men jeg vil si det lønner seg å vise forståelse for at hun kanskje mener det godt, og ikke "true" henne med å bli den siste som får vite slik enkelte over meg har foreslått. Da tror jeg de fleste vil gå rett i forsvarsposisjon, og det kommer jo ikke noe konstruktivt ut av det.
Gjest Badebuksa Skrevet 9. juni 2016 #16 Skrevet 9. juni 2016 Kanskje hun ikke stoler på ham, siden han har et barn som han ikke har omsorg for.
Gjest Sly Skrevet 9. juni 2016 #17 Skrevet 9. juni 2016 Jeg synes ikke det var verken slemt eller urettferdig, men bare sånn vanlig mamma-snakk. "Nå må du huske på å (fyll inn det som passer)".
Gjest liaa Skrevet 9. juni 2016 #18 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, Sly skrev: Jeg synes ikke det var verken slemt eller urettferdig, men bare sånn vanlig mamma-snakk. "Nå må du huske på å (fyll inn det som passer)". Til og med når moren sier hun blir "veldig lei seg" hvis de får barn nå? Er ikke det litt rart da? Med forbehold om at ts kanskje ikke har sitert moren ordrett, da. Kommer jo an på tonefall og formulering også.
Gjest Sly Skrevet 9. juni 2016 #19 Skrevet 9. juni 2016 (endret) 6 minutter siden, liaa skrev: Til og med når moren sier hun blir "veldig lei seg" hvis de får barn nå? Er ikke det litt rart da? Med forbehold om at ts kanskje ikke har sitert moren ordrett, da. Kommer jo an på tonefall og formulering også. Hun sier jo selv at hun ikke vil ha barn enda. Er det sånn at det er greit at hun ikke vil ha barn nå, men det er ikke greit at moren ikke vil at hun skal få barn nå? Endret 9. juni 2016 av Sly skrivefeil
Gjest liaa Skrevet 9. juni 2016 #20 Skrevet 9. juni 2016 2 minutter siden, Sly skrev: Hun sier jo selv at hun ikke vil ha barn enda. Er det sånn at det er greit at hun ikke vil ha barn nå, men det er ikke greit at moren ikke vil at hun skal få barn nå? Ja, jeg synes faktisk det er mer greit at hun selv ikke vil. Moren må gjerne ha en mening om det - det vil hun jo naturligvis ha - men da kan hun si det på en annen måte, for det er jo ikke hennes valg. Sånn hun sier det nå legger hun jo nesten opp til å gi ts skyldfølelse for eventuell graviditet, selv om hun sier hun ikke vil ha barn selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå