Gjest Ethereal Skrevet 2. november 2004 #22 Skrevet 2. november 2004 Jeg tror ærlig talt ikke at de to kandidatene står så langt fra hverandre som våre hjemlige media forsøker å få det til med sin polarisering.
waco Skrevet 2. november 2004 #24 Skrevet 2. november 2004 Ja' date=' har du.[/quote'] og det betød at du har vært i amerika?
Gjest Valhalla Skrevet 2. november 2004 #25 Skrevet 2. november 2004 Ja det har jeg, broren min bor der med kone og barn, hva var poenget?
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #26 Skrevet 2. november 2004 Power of the media sier jeg bare' date=' nordmenn forstår ikke engang hvordan det er mulig å stemme Bush. Skulle ønske norsk media ikke var så ensidig.[/quote'] Ja, der du traff du virkelig spikeren på hodet. Synes absolutt det er på sin plass å klage over norsk medias ensrettethet rett under et innlegg som viser til CNNs dekning av valgvaken. Det er ikke alle her inne som nøyer seg med å lese VG.
Gjest Valhalla Skrevet 2. november 2004 #27 Skrevet 2. november 2004 De fleste, dessuten er CNN liberal også :-)
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #28 Skrevet 2. november 2004 Har du vært i amerika eller? Nå er det riktignok lenge siden, men jeg har faktisk bodd i USA et år. Personlig er jeg overbevist om at årsaken til at en mann som Bush kunne bli president i utgangspunktet, er at det er så utrolig mange dumme, uvitende, ignorante folk der. Folket får de lederne det fortjener, sies det. Så får vi se om de har fortjent bedre enn Bush.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #29 Skrevet 2. november 2004 De fleste' date=' dessuten er CNN liberal også :-)[/quote'] Liberal som i liberalistisk? Beklager, men jeg vet ikke hvilken frekvens forente nasjonalistiske krigshissere sender på.
Dru Skrevet 2. november 2004 #30 Skrevet 2. november 2004 Jeg håper inderlig at Kerry vinner valget, selv om jeg tenker på han som det minste av to onder. Og selv om jeg aldri har vært i Amerika, så forstår jeg faktisk at folk stemmer på Bush. De ser Bush på en helt annen måte enn det vi får servert her i landet. Jeg tror virkelig ikke at politikken i USA er så svart-hvit som den later til å være. Det er den enorme personfokuseringen som setter oss ut litt. Bush vinner på veldig mange ting, sånn som hans tro, og hans medfølelse med etterlatte etter krigsofre. Sånne ting betyr mye i et samfunn der disse tingene er høyst reelle problemstillinger for veldig mange. Så kan det jo igjen diskuteres hvorfor Bush virker som en likandes kar. Personlig tror jeg ikke jeg ville falt for han som president i det landet jeg bodde i. Men meg om det.
Gjest Valhalla Skrevet 2. november 2004 #31 Skrevet 2. november 2004 Så du mener rundt 50% av amerikanere er dumme? Jeg har såpass respekt for de som stemmer Kerry at jeg ikke tror de er dumme alle sammen bare fordi jeg er uenig.
Dru Skrevet 2. november 2004 #32 Skrevet 2. november 2004 Så du mener rundt 50% av amerikanere er dumme? Jeg har såpass respekt for de som stemmer Kerry at jeg ikke tror de er dumme alle sammen bare fordi jeg er uenig. Var den myntet på meg?
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2004 #35 Skrevet 2. november 2004 Så du mener rundt 50% av amerikanere er dumme? Jeg mener vel egentlig at langt over halvparten av alle amerikanere er dumme, hva de stemmer ved valget er bare en liten del av regnestykket. Og nei, jeg mener ikke generelt at alle som er uenige med meg i diskusjoner er dumme. Jeg ser på Bush- velgere som jeg ser på Frp- folk: det er for enkelt å si at de er dumme alle sammen, men et eller annet mangler de i alle fall. Jeg har såpass respekt for de som stemmer Kerry at jeg ikke tror de er dumme alle sammen bare fordi jeg er uenig. Ellers stemmer majoriteten av velutdannede folk Kerry, hvis det skulle ha noe å si for intelligens.
Gjest Valhalla Skrevet 3. november 2004 #36 Skrevet 3. november 2004 Jeg stemmer FrP, så hyggelig å høre at du ser ned på andre mennesker på bakgrunn av politisk tilhørighet.
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #37 Skrevet 3. november 2004 Det er vel egentlig en helt annen diskusjon, men for meg sier politisk tilhørighet utrolig mye om en persons verdi- og menneskesyn. Politikk er på ingen måte "bare politikk". Jeg kunne for eksempel aldri hatt et forhold til en mann som var Frp- eller Bush- tilhenger.
Gjest Valhalla Skrevet 3. november 2004 #38 Skrevet 3. november 2004 Så folk med konservative verdier f.eks. er for deg dumme. Det har ikke slått deg at slike ting handler om en overbevisning som ofte går på følelser? Artig at du snakker om menneskesyn, for meg viser du nå et horribelt menneskesyn.
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #39 Skrevet 3. november 2004 Så folk med konservative verdier f.eks. er for deg dumme. Det har ikke slått deg at slike ting handler om en overbevisning som ofte går på følelser? Artig at du snakker om menneskesyn' date=' for meg viser du nå et horribelt menneskesyn.[/quote'] Som jeg har skrevet tidligere, flere ganger tror jeg til og med, så er det ikke at disse konservative folkene er dumme som er problemet. Hvorfor fortsetter du å bruke uttrykket dum? Det svekker din argumentasjon mer enn det svekker min, spør du meg. Egentlig tror jeg vi er enige om hvordan politiske standpunkt blir til. En "overbevisning som ofte går på følelser" er for meg nettopp verdier og menneskesyn, som jeg skrev om overfor. Hva er per definisjon forskjellen mellom disse begrepene, mener du? Og jeg mener altså at "overbevisningen som går på følelser" (osgpf ) som Frpere og Bushfolk har ikke er forenelig med de verdiene som er best for vårt samfunn. Jeg finner også at denne typen osgpf er reaksjonær, egoistisk, spiller på frykt, osv, osv. Og foreløpig har ingen klart å overbevise meg om at en person som ser slik på livet samtidig er snill og grei og vil andre vel. I ytterste konsekvens kan du si at det faller på sin egen urimelighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå