AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Noen som har gjort det? Jeg kan ikke gå opp kirkegulvet med min far pga forholdet vårt og føler også at det er feil med den symbolikken i at min far liksom skal "gi" meg bort til min mann. Jeg har ikke lyst å bli gitt bort fordi jeg bestemmer selv hvem jeg skal gifte meg med (orker ikke legge så mye ut om dette, men mine krangler med min far har i stor grad handlet om at jeg bestemmer over mitt eget liv og at han har fordømt alle mine valg hittil i livet selv om jeg faktisk har gjort det veldig bra fordi han mener det eneste rette er det som er rett for han). Dette er veldig vanskelig, og jeg hater tradisjonen med far og datter-dans for det skjer ikke i mitt bryllup altså bare sånn at det er sagt. Hvis jeg skulle gått opp kirkegulvet med noen så hadde det enten blitt med min mor eller med mannen min, men det er vanskelig fordi jeg tror hvis jeg velger å gå opp kirkegulvet med min mor så vil min familie reagere sterkt på det, fordi de mener nok at min far har mer "rett" enn min mor, selv om min mor i grunn er like mye min forelder som min far. Jeg ønsker uansett ikke noe bråk på en dag som dette, så da er det kanskje like greit at ingen av dem følger meg opp. Og samtidig ønsker jeg ikke at min mann skal gå opp med meg fordi jeg vil ikke at han skal se kjolen på forhånd! Så det er vel best om han bare står der oppe. Så jeg står igjen med å gå opp alene, men er det teit? Anonymkode: 85527...748
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Jeg kan ikke gå opp kirkegulvet med min far pga forholdet vårt og føler også at det er feil med den symbolikken i at min far liksom skal "gi" meg bort til min mann. Jeg har ikke lyst å bli gitt bort fordi jeg bestemmer selv hvem jeg skal gifte meg med (orker ikke legge så mye ut om dette, men mine krangler med min far har i stor grad handlet om at jeg bestemmer over mitt eget liv og at han har fordømt alle mine valg hittil i livet selv om jeg faktisk har gjort det veldig bra fordi han mener det eneste rette er det som er rett for han).Dette er veldig vanskelig, og jeg hater tradisjonen med far og datter-dans for det skjer ikke i mitt bryllup altså bare sånn at det er sagt. Hvis jeg skulle gått opp kirkegulvet med noen så hadde det enten blitt med min mor eller med mannen min, men det er vanskelig fordi jeg tror hvis jeg velger å gå opp kirkegulvet med min mor så vil min familie reagere sterkt på det, fordi de mener nok at min far har mer "rett" enn min mor, selv om min mor i grunn er like mye min forelder som min far. Jeg ønsker uansett ikke noe bråk på en dag som dette, så da er det kanskje like greit at ingen av dem følger meg opp. Og samtidig ønsker jeg ikke at min mann skal gå opp med meg fordi jeg vil ikke at han skal se kjolen på forhånd! Så det er vel best om han bare står der oppe. Så jeg står igjen med å gå opp alene, men er det teit? Anonymkode: 85527...748 Det er ingen tradisjon i her i landet så slapp av, Anonymkode: 13a4d...edc 5
Gjest HappyWaffle Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Gå med hvem du vil eller alene. Det valget kan alle andre drite i. Du gifter deg ikke for å tilfredsstille noen andre, så du kan gjøre akkurat som du vil det er mange som går opp alene. Jeg kommer ikke til å gå opp med min far da han ikke en gang skal bli invitert hvis jeg noen sinne gifter meg. Far eier deg ikke, å vi har kommet forbi den tiden hvor bruden blir gitt bort som en slags eiendel.
Sulosi Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Gjør det slik at det blir en spesiell og minneverdig opplevelse for deg. Glem far - datter dans om ikke du vil. Jeg ønsket ikke hverken taler (med mindre noen barre måtte si noe) eller tradisjonelle danser ol. Jeg sa greitt ifra til alle, det skulle Være en fest hvor vi ville feire oss to uten noen forventninger fra andre. Kom, spis, drikk og kos dere. Og det gjorde de I kirka gikk jeg opp alene og det grudde jeg meg for men jeg angrer ikke, det var veldig spesielt og for meg symboliserte det at det var mitt valg. I utgangspunktet ville jeg ha enkel seremoni på bakrommet i kirka og kun middag for foreldre og forlovere, kjole deretter osv men han ville ha det "skikkelig" så vi fant en middelvei.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 6 minutter siden, HappyWaffle skrev: Gå med hvem du vil eller alene. Det valget kan alle andre drite i. Du gifter deg ikke for å tilfredsstille noen andre, så du kan gjøre akkurat som du vil det er mange som går opp alene. Jeg kommer ikke til å gå opp med min far da han ikke en gang skal bli invitert hvis jeg noen sinne gifter meg. Far eier deg ikke, å vi har kommet forbi den tiden hvor bruden blir gitt bort som en slags eiendel. Nei, det er nesten sånn at jeg vurderer å ikke invitere min far jeg og, men han skal få lov å være der så lenge han forstår det er kun dagen til meg og min mann tenker jeg. Anonymkode: 85527...748
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 2 minutter siden, Sulosi skrev: Gjør det slik at det blir en spesiell og minneverdig opplevelse for deg. Glem far - datter dans om ikke du vil. Jeg ønsket ikke hverken taler (med mindre noen barre måtte si noe) eller tradisjonelle danser ol. Jeg sa greitt ifra til alle, det skulle Være en fest hvor vi ville feire oss to uten noen forventninger fra andre. Kom, spis, drikk og kos dere. Og det gjorde de I kirka gikk jeg opp alene og det grudde jeg meg for men jeg angrer ikke, det var veldig spesielt og for meg symboliserte det at det var mitt valg. I utgangspunktet ville jeg ha enkel seremoni på bakrommet i kirka og kun middag for foreldre og forlovere, kjole deretter osv men han ville ha det "skikkelig" så vi fant en middelvei. Tusen takk for at du delte. Dette hjalp mye Høres ut som en grei løsning dere kom med Anonymkode: 85527...748
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 Jeg har bare vært i tre bryllup så langt i mitt liv, og i alle tre gikk bruden opp alene. Trodde det bare var i amerikanske filmer at bruden ble gitt vekk, jeg.. Anonymkode: a4f97...390 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare vært i tre bryllup så langt i mitt liv, og i alle tre gikk bruden opp alene. Trodde det bare var i amerikanske filmer at bruden ble gitt vekk, jeg.. Anonymkode: a4f97...390 Og i 95% av de bryllup jeg har vært i de siste 3 årene, har far fått æren av å følge opp kirkegulvet. Anonymkode: e6b30...9df 1
Sheltay Retrac Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Jeg synes det er skikkelig fint når brudgommen står bare noen meter innenfor kirkedøra, slik at du går kanskje fem meter alene mens han får se deg for første gang, og så går dere sammen derfra og opp. Da får du se reaksjonen hans på nært hold også, og han får gått opp kirkegulvet han og. . 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 Et øyeblikk siden, Sheltay Retrac skrev: Jeg synes det er skikkelig fint når brudgommen står bare noen meter innenfor kirkedøra, slik at du går kanskje fem meter alene mens han får se deg for første gang, og så går dere sammen derfra og opp. Da får du se reaksjonen hans på nært hold også, og han får gått opp kirkegulvet han og. . Han må selvsagt få bestemme selv han og, men dette er noe jeg kan drøfte med han. Kanskje han synes det er bedre enn å bare stå der framme og vente han og Takk for at du delte Anonymkode: 85527...748 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 http://www.aftenposten.no/norge/--Problematisk-at-far-folger-bruden-220039b.html Anonymkode: 95ca4...4f5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 Mannen min og jeg gikk sammen opp kirkegulvet vi. Anonymkode: f37ae...6d4 2
lingua franca Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 Gå alene eller gå sammen? At far følger bruden opp kirkegulvet er en ny tradisjon i Norge, før var det vanlig at paret gikk opp sammen. Men du avslører deg jo som litt vel tradisjonell likevel da, i og med at du ikke ønsker at han skal se kjolen på forhånd Det er jo også en sånn prinsesse-greie og ikke noen gammel norsk tradisjon. 1
Sulosi Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 Det er jo fint å følge noen tradisjoner, bare se til at man gjør det for ens egen del og ikke for andre. Jeg var 38 og mannen 41 når vi giftet oss, han måtte sove hos søstera natta før. Det kan virke litt teit men vi syntes det var litt morsomt da oh faktisk var det veldig fint den siste kvelden helt alene. Bare sitte å ordne blomster, ta ett glass vin og glede seg. Kjenne at dette er det rette og ikke bli forstyrret av andres snakk om alt mulig. Den kvelden ble ett av mine gode bryllupsminner 😊
veraa94 Skrevet 8. juni 2016 #15 Skrevet 8. juni 2016 Ikke at jeg skal gifte meg i nærmeste fremtid, men jeg har hele tiden sagt at hvis jeg noen gang gifter meg blir det min mor som følger meg opp til alteret. Dette er din (og brudgommens) spesielle dag. Det er tusenvis av ulike tradisjoner, men viktigst av alt er jo kjærligheten. Kjærligheten er et naturig tema i bryllupet og da syns jeg også at den du har sterkest bånd med skal følge deg opp kirkegulvet. Vil gratulerer deg så mye og ønsker deg masse lykke til med forberedelsene!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #16 Skrevet 8. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har gjort det? Jeg kan ikke gå opp kirkegulvet med min far pga forholdet vårt og føler også at det er feil med den symbolikken i at min far liksom skal "gi" meg bort til min mann. Jeg har ikke lyst å bli gitt bort fordi jeg bestemmer selv hvem jeg skal gifte meg med (orker ikke legge så mye ut om dette, men mine krangler med min far har i stor grad handlet om at jeg bestemmer over mitt eget liv og at han har fordømt alle mine valg hittil i livet selv om jeg faktisk har gjort det veldig bra fordi han mener det eneste rette er det som er rett for han). Dette er veldig vanskelig, og jeg hater tradisjonen med far og datter-dans for det skjer ikke i mitt bryllup altså bare sånn at det er sagt. Hvis jeg skulle gått opp kirkegulvet med noen så hadde det enten blitt med min mor eller med mannen min, men det er vanskelig fordi jeg tror hvis jeg velger å gå opp kirkegulvet med min mor så vil min familie reagere sterkt på det, fordi de mener nok at min far har mer "rett" enn min mor, selv om min mor i grunn er like mye min forelder som min far. Jeg ønsker uansett ikke noe bråk på en dag som dette, så da er det kanskje like greit at ingen av dem følger meg opp. Og samtidig ønsker jeg ikke at min mann skal gå opp med meg fordi jeg vil ikke at han skal se kjolen på forhånd! Så det er vel best om han bare står der oppe. Så jeg står igjen med å gå opp alene, men er det teit? Anonymkode: 85527...748 Jeg skal ikke invitere mormor, mamma og søster i det hele tatt. Se for deg reaksjoner der!! Må bare lære seg å ikke bry seg med andre sine meninger. Folk skal alltid mene noe om noe. Kjør på med din egen stil som du føler for det selv. Tror kanskje moren din ville vært glad for å bli spurt 😉 Anonymkode: 0318f...094
Zienna Skrevet 8. juni 2016 #17 Skrevet 8. juni 2016 Det er lenge siden det var en tradisjon at far overleverte sin datter til brudgommen. Jeg giftet meg for 40 år siden, og vi gikk sammen gjennom kirken og fram til alteret. Husker kirketjeneren skulle gi tegn til oss når vi skulle komme, dvs. når riktig musikk ble spilt. Han så oss ikke.. Forsamlingen i kirken ventet og ventet, og min mor var helt sikker på at jeg hadde ombestemt meg. Det gikk visst et lettelsens sukk gjennom kirken da vi endelig kom!
lingua franca Skrevet 10. juni 2016 #18 Skrevet 10. juni 2016 Den 8.6.2016 at 21.53, Zienna skrev: Det er lenge siden det var en tradisjon at far overleverte sin datter til brudgommen. Jeg giftet meg for 40 år siden, og vi gikk sammen gjennom kirken og fram til alteret. Husker kirketjeneren skulle gi tegn til oss når vi skulle komme, dvs. når riktig musikk ble spilt. Han så oss ikke.. Forsamlingen i kirken ventet og ventet, og min mor var helt sikker på at jeg hadde ombestemt meg. Det gikk visst et lettelsens sukk gjennom kirken da vi endelig kom! Nei, det er en NY tradisjon. Det er først de siste 20-30 årene at dette har blitt vanlig, inspirert av utenlandske (spesielt amerikanske?) tradisjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #19 Skrevet 10. juni 2016 Dette er din dag, du velger hvem som skal følge deg, eller gå alene! Gjør det som føles rett for deg. Jeg har ikke en far i livet mitt, og har ingen andre som jeg vil skal følge meg opp, har derfor alltid tenkt å gå alene. Nå har vårt bryllup blitt utsatt en del år pga barn, men neste år! Da skal eldste følge meg. Da er han 7år, så det passe fint. Anonymkode: eb5f4...d36
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2016 #20 Skrevet 10. juni 2016 At far følger bruden er en ny greie i Norge, hentet inn via amerikanske filmer, på samme måte som Halloween og Valentine's. Etter norske tradisjoner går du alene. Anonymkode: e53da...86e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå