smalls Skrevet 11. juni 2016 #21 Skrevet 11. juni 2016 Jeg er sterk i mot å bruke dyr som underholdning for oss mennesker. Skjønner ikke at foreldrene kan ta med seg barna på sirkus. Stakkars dyr. Dyr skal ikke leve i fangenskap og være underholdning for oss. Det er bare så feil. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #22 Skrevet 11. juni 2016 Den 8.6.2016 at 13.17, AnonymBruker skrev: Dette er både/og. Noen dyrehager drives på et vis som er ren utnyttelse, dette ser man mye av i tidligere øst-blokkland og fattigere land. Der ser man gjerne at dyrene holdes i bur/innhegninger som skal gi tilskuerne max utbytte av å se på, og hvor dyrets beste ikke er ordentlig ivaretatt. Men det er også mange dyrehager som drives for å sette fokus på truede dyrearter, og bevarelse av miljø og natur. Slike dyrehager kan være viktige for å lære barn om dyr og dyrevelferd, og viktigheten av å ta vare på jorden så dyrene ikke dør ut. I slike dyrehager er dyrenes ve og vel ofte satt foran tilskuernes skuelyst. F.eks. ved at dyrene kan velge å trekke seg tilbake og vekk fra tilskuere, det er ikke dyreshow, etc. Den første typen bør man sky som pesten. Men den andre typen kan faktisk være et viktig og godt virkemiddel for å fremme dyrevelferd. Ja, det er trist at noen dyr må leve i fangenskap. Men dyrehagedyr kan ikke bare settes ut i det fri igjen. Og da kan man kanskje prøve å få noe positivt ut av det, ved å bruke disse dyrene som eksempler på hvor viktig det er å ta vare på naturen. Anonymkode: 33ceb...b6d Det er ulike typer dyrehager, det som er viktig er at de har god boltreplass, får tilsyn av dyrelege, riktig for og ikke minst at de har artsfrender å "leke" med... Fordelen med dyrehager er at vi kan lære oss om dyrene, lære å respektere de, og ikke minst - sikrer vi artens overlevelse... De som har vokst opp i dyrehage kan ikke bare slippes ut i det fri, da vil de ikke overleve. Det trenger ikek være et trist liv i dyrehage, så lenge de får stimuli, har god boltreplass, god mat osv... De vet jo ikke om noe annet. Jeg tror i alle fall dyrene i dyrehager får bedre behandling enn i sirkus... Så jeg vil heller gå i dyrehage enn på sirkus for å se dyr for å si det sånn. Barna mine elsker dyrehager, og de har aldri vært på sirkus før. Anonymkode: be30a...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #23 Skrevet 11. juni 2016 Hvorfor er det så mye mer etisk riktig å "redde truede dyrearter" når vi forflytter dem på andre siden av jordkloda og inn i et bur? Buret blir ikke det samme som dyrets naturlige habitat uansett hvor mye vi prøver, og i tillegg skal folk drive å peke og stirre på det? Hva skjedde med å la ting gå sin naturlige gang, og dersom arten holder på å dø ut på grunn av menneskelig inneblanding så er jo ikke svaret å putte dyret inn i en dyrehage? Hvor mange truede dyrearter har du selv sett i dyrehager? Isbjørnen i Berlin Zoo? Anonymkode: 7e9d1...83c 1
Gjest ti10 Skrevet 11. juni 2016 #24 Skrevet 11. juni 2016 Er enig med deg. Man skulle tro at man i 2016 hadde kommet lenger enn å bruke andres lidelser som underholdning. Jeg går ikke på hverken sirkus eller i dyrehager. Fangenskap er fangenskap,og det er direkte trist at voksne og velutdannede mennesker betaler for å se at dyr har det vondt, eventuelt har blit så apatiske at de fremstår som rolige. Og til dere som går på sirkus: hva tror dere dyrene har vært gjennom før de opptrer veldresserte og tilsynelatende rolige i manesjen? Dere tror vel ikke at de er født med evner til å gjøre alle mulige kunster og triks?
Sugerøret Skrevet 11. juni 2016 #25 Skrevet 11. juni 2016 Nei! Legg ned dyreparker og zoo. Vi mennesker er noen rare slemme dyr.Går og ser på andre dyr sitter i bur. Nei,la dyrene være fri ,vi har andre måter å underholde oss på.
Gjest Tom/Loki Skrevet 11. juni 2016 #26 Skrevet 11. juni 2016 4 timer siden, Sunhands skrev: Har du eksempler på dyreparker som driver på en etisk forsvarlig måte? Kjekt å kunne ha et alternativ når man skal dra med barn. Bjørneparken i Flå,Kr.sand dyrepark(jo jeg syns det), langedrag og Givskudd zoo(løve parken ) i Danmark. Andre også, men nå tok jeg bare de jeg har besøkt.
Gjest Sunhands Skrevet 11. juni 2016 #27 Skrevet 11. juni 2016 4 minutter siden, Tom/Loki skrev: Bjørneparken i Flå,Kr.sand dyrepark(jo jeg syns det), langedrag og Givskudd zoo(løve parken ) i Danmark. Andre også, men nå tok jeg bare de jeg har besøkt. Men i Kristiansand dreper de jo dyr som de ikke har bruk for lenger, og de har unaturlig dårlig plass? De andre kjenner jeg ikke. Er de frie i Bjørneparken og Langedrag?
Gjest ti10 Skrevet 11. juni 2016 #28 Skrevet 11. juni 2016 3 minutter siden, Tom/Loki skrev: Bjørneparken i Flå,Kr.sand dyrepark(jo jeg syns det), langedrag og Givskudd zoo(løve parken ) i Danmark. Andre også, men nå tok jeg bare de jeg har besøkt. Etisk forsvarlig? Hva er så etisk forsvarlig med å plassere krokodiller i en park i Flå Halllingdal? Hvordan definerer du etisk forsvarlig?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #29 Skrevet 11. juni 2016 Den 8. juni 2016 at 15.58, AnonymBruker skrev: Noen som har vært i dyreparken i Berlin? Jeg var der for et par år siden og det blir mitt siste besøk i en dyrepark på en svært lang stund. Isbjørnen er hovedattraksjonen i Berlin Zoo. Buret er så som så, det er en liten kunstig øy med vann rundt og metallstenger rundt der igjen. Det er også en liten "hule" isbjørnen kan være i for å komme seg vekk fra folkemengdene rundt buret. Da jeg var i dyreparken var det nærmere 40 grader ute og stekende sol. Buret inneholder bare én ensom isbjørn som så utrolig sliten ut av all varmen. Dette er absolutt ikke isbjørners naturlige habitat og er ikke ok. Anonymkode: 7e9d1...83c Har vært der selv, og er enig i at mange av dyrene hadde alt for liten plass, og det var en del kritikkverdig der. Jeg er også enig i at isbjørnen burde fått større plass, mer variasjon, flere steder å trekke seg tilbake, flere øyer osv. Men at den var alene er jo ganske naturlig da. Du setter jo ikke dyr som lever alene i en flokk innesperret på et lite område, hva tror du skjer da? Det jeg syntes var verre var blant annet løvenes sin innhenging. Veldig lite og en enslig løvinne som var der alene... De holder dog på å bygge ut katteområdene, så jeg håper de får flere løver. Også syntes jeg det er helt forferdelig å se fugler i små bur, der de så vidt har plass til å fly Selv om det er mye å ta Kristiansand på, så liker jeg at mange av dyrene deres har veldig stor plass, slik som for eksmepel ulvene, som man er heldig om man ser om man ikke er der under matingen. Gepardene igjen har allt for dårlig plass, syntes skulle holdt seg til de tre brødrene, hatt høyere bro, og hele området kunne vært til de tre, istedenfor å lage tre avskilte områder til tre forskjellige geparder... Anonymkode: eba44...ad9
Gjest ti10 Skrevet 11. juni 2016 #30 Skrevet 11. juni 2016 1 minutt siden, Sunhands skrev: Men i Kristiansand dreper de jo dyr som de ikke har bruk for lenger, og de har unaturlig dårlig plass? De andre kjenner jeg ikke. Er de frie i Bjørneparken og Langedrag? Tviler sterkt på at krokodillene tusler fritt omkring...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #31 Skrevet 11. juni 2016 Jeg synes denne debatten er interessant og kan se litt begge sider. Jeg foretrekker etisk drift og synes det er trist når alt foregår på våre premisser. Men til dere som er helt i mot dyreparker av alle slag : hvordan ser dere på åpne gårder? Her er dyrene holdt fanget på lik linje med dyr i parkene, og de har mindre mulighet til å få fred, de blir også tatt på (eller lugget på v svært små barn). Jeg synes åpne gårder og parker som lar dyrene få store områder og mulighet til privatliv er ålreite. Ikke perfekte, men besøker de gjerne med barna. Anonymkode: a0677...655
Gjest Sunhands Skrevet 11. juni 2016 #32 Skrevet 11. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes denne debatten er interessant og kan se litt begge sider. Jeg foretrekker etisk drift og synes det er trist når alt foregår på våre premisser. Men til dere som er helt i mot dyreparker av alle slag : hvordan ser dere på åpne gårder? Her er dyrene holdt fanget på lik linje med dyr i parkene, og de har mindre mulighet til å få fred, de blir også tatt på (eller lugget på v svært små barn). Jeg synes åpne gårder og parker som lar dyrene få store områder og mulighet til privatliv er ålreite. Ikke perfekte, men besøker de gjerne med barna. Anonymkode: a0677...655 Husdyr er som regel domestiserte, så det blir en annen sak. Men de skal selvsagt behandles godt og ha tilgang til utearealer og dagslys.
Gjest ti10 Skrevet 11. juni 2016 #33 Skrevet 11. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes denne debatten er interessant og kan se litt begge sider. Jeg foretrekker etisk drift og synes det er trist når alt foregår på våre premisser. Men til dere som er helt i mot dyreparker av alle slag : hvordan ser dere på åpne gårder? Her er dyrene holdt fanget på lik linje med dyr i parkene, og de har mindre mulighet til å få fred, de blir også tatt på (eller lugget på v svært små barn). Jeg synes åpne gårder og parker som lar dyrene få store områder og mulighet til privatliv er ålreite. Ikke perfekte, men besøker de gjerne med barna. Anonymkode: a0677...655 Det er forskjell på en gård med kuer og griser og en dyrehage med krokodiller og løver. Kjøtt og melk er næringsmidler mennesker lever av. (Nei, tar ikke vegetardebatten her) Kuer og griser har dessuten vært husdyr gud vet hvor lenge, mens løver og krokodiller er ville dyr som holdes i fangenskap, ofte under totalt uegnede forhold, som underholdning for bortskjemte mennesker. Der er i alle fall forskjellen for meg.
Gjest Tom/Loki Skrevet 11. juni 2016 #34 Skrevet 11. juni 2016 40 minutter siden, Sunhands skrev: Men i Kristiansand dreper de jo dyr som de ikke har bruk for lenger, og de har unaturlig dårlig plass? De andre kjenner jeg ikke. Er de frie i Bjørneparken og Langedrag? Så frie som er forsvarlig. Du kan jo søke på Bjørneparken og Langedrag på Google, så kan du jo lese litt der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå