Elsoo Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Hei. Vi har begge vokst opp med hund, men har ikke hatt egen hund før. Vi har bestemt oss for en Welsh corgi (usikker på om det blir Pembroke eller cardigan). Vi planlegger å få den i løpet av høsten, da jeg blir midlertidig arbeidsledig da. Men hvor lenge burde jeg være hjemme og passe på valpen? Burde vi få hannhund eller tispe? Jeg har alltid hatt lyst på tispe, men tenker at det kan bli litt ekstra styr med løpetid? Det hadde også vært gøy og blitt med på valpekurs eller lignende, men når skal man starte med det? Har dere andre erfaringer eller tips som vi burde planlegge/få i orden før vi får oss hund?
Tabris Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Valpekurs anbefales absolutt, og noe du bør gå så tidlig som du kan, egentlig. Velg da ett fra en skole/klubb som har et oppdatert, positivt syn på hundeoppdragelse. Hannhund eller tispe er nesten en smaksak - med tispe må man leve med løpetid to ganger i året, og noen tisper kan bli litt hormonelle i den perioden. Med hannhund må man leve med en hund som kan være svært opptatt av andre hunder og deres lukter - året rundt. Hvor opptatt de er, er jo individuelt. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lenge, men den trenger en del tid på å bli ordentlig trygg og husvarm, samt at du trenger tid på å gradvis trene den til å være hjemme alene. Ellers vil jeg anbefale boken "100% hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud, en kjempefin bok som forklarer i detalj hvordan du kan lære valpen gå pent i bånd, innkalling, kontakttrening osv.
Elsoo Skrevet 8. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2016 4 timer siden, Tabris skrev: Valpekurs anbefales absolutt, og noe du bør gå så tidlig som du kan, egentlig. Velg da ett fra en skole/klubb som har et oppdatert, positivt syn på hundeoppdragelse. Hannhund eller tispe er nesten en smaksak - med tispe må man leve med løpetid to ganger i året, og noen tisper kan bli litt hormonelle i den perioden. Med hannhund må man leve med en hund som kan være svært opptatt av andre hunder og deres lukter - året rundt. Hvor opptatt de er, er jo individuelt. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lenge, men den trenger en del tid på å bli ordentlig trygg og husvarm, samt at du trenger tid på å gradvis trene den til å være hjemme alene. Ellers vil jeg anbefale boken "100% hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud, en kjempefin bok som forklarer i detalj hvordan du kan lære valpen gå pent i bånd, innkalling, kontakttrening osv. Takk for svar 😄 skal sjekke ut boken, tenker det er best å være godt forberedt. Gleder meg masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå