AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #1 Skrevet 8. juni 2016 Hva er riktig å gjøre? Har jeg noen rettigheter som selger? Jeg solgte en kjole med en skriftlig avtale om at kjøperen betaler 50% og jeg holder av kjolen til hun får neste lønn. Hun skulle hente i mai. Så kom andre utgifter og det ble juni. Nå, 3 dager før hun skal hente skriver hun at hun ombestemte seg og vil få tilbake pengene. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: b256b...4eb
stan Skrevet 8. juni 2016 #2 Skrevet 8. juni 2016 Dere har jo en bindene avtale. Så om kjøper ønsker å trekke seg fra avtalen må det gjøres på en slik måte at selger ikke lider noe tap. Hva om du prøver å selge kjolen til noen andre, og at du tilbakebetaler når du har fått oppgjør. Må du evt redusere prisen for å få solgt den er det opprinnelig kjøper som må dekke differansen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Skrevet 8. juni 2016 Selvsagt har du rettigheter. Hadde ikke overført en krone til kjøper. Hadde sagt at jeg kunne prøve å selge kjolen på nytt, men at jeg beholder pengene hennes i mellomtiden, og at hvis du ikke får solgt kjolen, så får hun betale kjolen i sin helhet og prøve å selge den selv. Det er virkelig ikke ditt problem at hun har ombestemt seg. Anonymkode: 72a37...b7e 5
palamina Skrevet 8. juni 2016 #4 Skrevet 8. juni 2016 Du har rett til å beholde den summen hun allerede har overført som nedbetaling. Det er jo hele poenget med å forskuddsbetale, for at selger og kjøper skal binde seg økonomisk og tape penger hvis en av dem velger å bryte avtalen! 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #5 Skrevet 8. juni 2016 Takk for raske svar. Har sagt i fra til kjøperen, men hun står på sitt. Har også tilbydd å beholde 500 kr og tilbakebetale resten. Uaktuelt for henne da hun har et budsjett. Kan dette tas videre hos Forbrukerrådet eller noe liknende? TS Anonymkode: b256b...4eb
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #6 Skrevet 8. juni 2016 Jeg hadde behold, for å være helt ærlig, med mindre hun hadde vært høflig, ydmyk og hatt en sabla god grunn. "ombestemt seg" kan hun dra lengre ut på landet med. Anonymkode: 5ae77...588 6
palamina Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for raske svar. Har sagt i fra til kjøperen, men hun står på sitt. Har også tilbydd å beholde 500 kr og tilbakebetale resten. Uaktuelt for henne da hun har et budsjett. Kan dette tas videre hos Forbrukerrådet eller noe liknende? TS Anonymkode: b256b...4eb Det er ikke selgers problem at kjøper har et budsjett og helst vil ha i pose og sekk. Du som selger har mistet kjøpere fordi du bandt deg til henne, og prisen hun betalte var første avdrag på varen. Du skal ikke betale tilbake noe som helst. Ta en telefon til Forbrukerrådet eller hvilken instans det er som har greie på dette her. Du stiller veldig sterkt når du har skriftlig kontrakt! 3
Gjest Evans Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 Dere har en avtale, og den er dere begge forpliktet til å holde. Du kan selvsagt være grei og si ok, jeg selger den til noen andre, men det trenger du absolutt ikke. Hva er visten med å inngå avtaler om man ikke skal holde dem? Du kan ta saken til konfliktrådet om dere kommer noe sted med dette, du kan også gå til retten med henne - men dere må uansett innom konfliktrådet så sant det ikke er over en viss sum (husker ikke hva den summen er nå). Kontakt kjøperen og si at ønsker å overholde avtalen dere har laget (om du vil det det da så klart), og at om hun ikke overholder sin del av avtalen kommer du til å ta rettslige skritt.
Vattenflaska Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Du har retten på din side. Men det hadde selvsagt vært greit av deg å la henne slippe unna. Hun kan ikke kreve tilbake summen. Det er ikke angrerett på privat salg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå