Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte aa invitere noen venninner til "norsk" juleforberedelseskveld hvor vi lager noe julepynt og evt. smaakaker osv. Tenkte aa servere gloegg og kanskje julegroet. Noen som har tips til hva vi kan gjoere - hva slags kaker vi burde lage, andre aktiviteter? Hva slags julepynt - noe som er lett aa lage men som ser proft ut?

Tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pepperkaker! Med røde sløyfer og melispynt, så kan folk bruke det som pynt også. Lag halvparten med fin melispynt og røde sløyfer, og den andre halvparten med nonstop og melis med konditor-farge, feks.

En annen ting som kan være fint, er å lage små filthjerter med fyll: klipp ut to hjerter i filt, fyll med bomull og så syr du sting langs kanten, enten tråkle-sting eller sting som går over kanten. Så kan dere bruke sløyfer til oppheng.

Det norskeste av det norske må vel være sånne julekurver med mønster? De er kanskje ikke så voldsomt pene, men de har jo masse sjarm! :ler:

Jeg laget noen flotte julekuler i fjor som er enkle å lage med som ser ganske fine ut. Du trenger isoporkuler, gullstoff i lamè, bittesmå nåler og gullpaljetter. Så deler du kulene i åtte båter, som appelsinbåter, liksom. Bruk en tapetkniv og skjær små kutt langs båtene. Klipp til lamè som passer inn i en båt, lim fast og dytt ned. Så fester du paljetter med små nåler langs båtstripene, og bruker sløyfebånd til å lage oppheng. Kan feks henges på juletreet eller som pynt i vinduet.

Det var kortversjonen..... Hvis du har sjangs til å få tak i sånne ting, så blir de kulene veldig fine!

Skrevet

De urnorske flettede julekurvene er ganske søte i filt eller annet stoff. Kjempefine å henge i vinduet. Lag gjerne noen store som kan brukes til å oppbevare julepost i eller til dørpynt.

Pepperkaker er vel noe av det mest julete som er, sandkaker er vel nokså nordisk, krumkaker eller strull er typisk norsk, men krever jo krumkakejern. Tjukklefse (nordlandslefse) er jo typisk norsk og kan bakes uten takke. Kikk litt på tråden om favoritt julesmåkaker, der er det nevnt mange gode. Hjemmelaget marsipan er jo veldig godt og kan varieres i det uendelige.

Lykke til og kos deg med juleforberedelsene!

Skrevet

Jeg laget en haug med julekort i fjor, og de ble pene.

Jeg tok papp i A5 format og brettet i to. Så laget jeg en firkant på forsiden av kortet med limen fra en limpistol (slik at det ser ut som en ramme). Så sprayet jeg kortet med sølvspray. Dette var grunnformen min som jeg hadde som utgangspunkt før jeg pyntet.

Pynten min var enkel, men her er det jo bare fantasien som setter grensene.

Jeg brukte klistremerker med "gammeldagse" engler på, sølvstjernekonfetti som jeg limte på på, sølvstjerneklistremerker i ulik størrelse og sølvbånd som jeg laget små sløyfer av.

Jeg var i alle fall veldig fornøyd med resultatet selv, og så fikk jeg jo noe som jeg trengte før jul.

Skrevet
Lysdypping!!!!

Aa, naa ble jeg minnet paa en tradisjon fra da jeg var liten - pleide aa dyppe nydelige lys med bivoks hos en venninne hver advent! Og ogsaa paa skolen...Men jeg toer ikke ta sjansen paa stearingsoel paa den nye parketten. :oops:

Pepperkaker var lurt, Imari! Julekort ogsaa. Husker ikke hvordan man lager de kurvene, dessverre. Mmmmarsipan kan vi jo lage!

Gjest Anonymous
Skrevet
Aa, naa ble jeg minnet paa en tradisjon fra da jeg var liten - pleide aa dyppe nydelige lys med bivoks hos en venninne hver advent! Og ogsaa paa skolen...Men jeg toer ikke ta sjansen paa stearingsoel paa den nye parketten.  :oops:

Du kan jo kjøpe "plater" av bivoks og "rulle" lys av disse. Det blir fine godt luktende julelys.. og uten fare for parketten. ;)

Skrevet

Dere kan bake ett slag julesmåkaker hver (stooor porsjon) og dele slik at alle får sju slag i en smekk. Eller gjøre det samme med marsipan og godter.

Skrevet
Pepperkaker!

Bare det at i Storbritannia (eller i alle fall i England...) er pepperkaker en helårsgreie og ikke spesielt julete. Hva med julemanna (kakemenn som noen kaller dem)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...