Gjest Gjesta Skrevet 2. november 2004 #1 Skrevet 2. november 2004 Når man skal ta sikkerhetskopi av systemet, skal man da velge å ta sikkerhetskopi av alt som finnes på maskinen - ikke bare "mine dokumenter", "innstillinger" osv? Og er det bare mulig å lagre sikkerhetskopien på en 3,5" diskett? Fikk ikke til å lagre på cd... Noen som kan forklare meg? K
Gjest Lea Skrevet 2. november 2004 #2 Skrevet 2. november 2004 Jeg pleier bare å brenne alle dokumenter og bilder på CD. Tviler sterkt på at du får plass til en system-backup på en diskett. Sist jeg prøvde, så var det ikke plass på en CD en gang. Windows kan alltids installeres på nytt. Ta heller back-up av alle dokumenter, biler og andre filer du ikke vil miste. Det kan også være lurt å ta vare på drivere.
Gjest Anonymous Skrevet 2. november 2004 #3 Skrevet 2. november 2004 Når man skal ta sikkerhetskopi av systemet' date=' skal man da velge å ta sikkerhetskopi av alt som finnes på maskinen - ikke bare "mine dokumenter", "innstillinger" osv?[/quote'] Fasitsvaret er: "Det kommer an på." OK, det ble man kanskje ikke så klok av. Det jeg mener, er at det kommer an på hva du ønsker å oppnå ved å ta denne sikkerhetskopien. Skal du bare ha en kopi av dokumenter, bilder, musikk o.l? Er det OK at du i verste fall må reinstallere Windows og alle programmene, så lenge du har disse andre filene lagret trygt? Da holder det å brenne en CD i ny og ne, men pass for all del på at du får med alle relevante filer. (Vet du hvor Outlook Express lagrer mailen din...?) Hvis du derimot ønsker å kunne legge tilbake hele systemoppsettet den dagen uhellet er ute, er en full sikkerhetskopi den eneste praktiske løsningen. For en vanlig hjemme-PC er en enkel kopi av dokumentene vanligvis greit nok. Har du programmer/mail/annet du bruker ofte og er avhengig av, f.eks. i forretningssammenheng, vil jeg STERKT oppfordre deg til å ta en full sikkerhetskopi. Først: Disketter har så liten lagringskapasitet at de er uegnet til backup av annet enn et og annet dokument, og holdbarheten er heller ikke noe å skryte av. Sikkerhetskopier kan lagres på mye rart; det kommer helt an på hvilket backup-program du bruker. Det som leveres med Windows, er noe begrenset, men du kan ta backup til en fil som du deretter kan brenne på en eller flere CD'er. Det enkleste (og som oftest beste) er å investere i et program som tar sikkerhetskopi til CD, DVD, ekstern harddisk eller båndstasjon. De to sistnevnte koster mest, men da får man til gjengjeld en trygg og praktisk løsning. (Kjøper man en båndstasjon, får man vanligvis med programvare. Det samme gjelder for flere typer eksterne harddisker.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå