Gå til innhold

Har vi ulik forbrenning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes min forbrenning passer mer med at jeg ligger på ca 1500 enn på ca 2000, som jeg får som svar på mange nettsider. Dette er da forbrenning uten aktiviteter, eller forbrenningen jeg har hvis jeg sitter stille mesteparten av dagen. Jeg har også en pulsklokke av høy kvalitet og den er også enig med meg i at jeg ikke har 2000 i forbrenning per dag, men 1500. For å gå ned i vekt, må jeg enten trene veldig mye eller spise veldig mye mindre enn 1200 kcal per dag. Hva tror dere? Er de kcal målene som oppgis på diverse nettsteder og som blant annet vektklubb går ut ifra, for høyt for en del av oss?

Anonymkode: 0dc81...4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbrenning er ganske likt, men det kommer jo an på hvor høy du er, og om du har høy muskelmasse. MYE mindre enn 1200 kalorier om dagen synes jeg hørtes lite ut.

Hvis du har tenkt å spise så lite så husk å gå til legen jevnlig for å kontrollere at du ikke får noen mangler. 1 gang i måneden ville jeg valgt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forskjellig forbrenning ja. Jeg har selv fått påvist lav forbrenning. Men jeg ligger aldri på mindre enn 1300 kalorier, helst mer. For man er jo i aktivitet i løpet av dagen. Og trener noen dager i uken. Min basalforbrenning er regne til 1300 kalorier. Men plusser jeg på all aktivitet og trening, så blir den jo en del høyere. Jeg kan ikke slanke meg på 2000 kalorier om dagen. Men trener jeg, så kan jeg fint ligge på 1600 kalorier om dagen. Går ikke ned så fort da. Men samtidig får kroppen nok mat og næring. Og man vil jo gjerne få muskler, og ikke miste de.

Anonymkode: 5530f...a1c

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Forbrenningen avhenger av kjønn, alder, høyde/vekt, muskelmasse og aktivitetsnivå, så ja - den er forskjellig fra person til person.

Skrevet

Jeg kan ihvertfall garantere deg at tallene jeg får når jeg noen ganger har prøvd slike forbrenningskalkulatorer er alt for lave for meg. Hvis jeg skulle spist så lite som det tallet jeg får ville jeg ikke orke å trene, jeg ville i det hele tatt ha store problemer med å gjøre en vanlig skrivebordsjobb.

Vi mennesker har forskjellige gener. Noen gener gjør at forbrenningen blir høy, andre at den blir lav. Du har jo uansett fastisvaret: Du vet omtrent hvor mye du må spise for at vekta og buksebeltet skal holde seg stabile.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har forskjellig forbrenning ja. Jeg har selv fått påvist lav forbrenning. Men jeg ligger aldri på mindre enn 1300 kalorier, helst mer. For man er jo i aktivitet i løpet av dagen. Og trener noen dager i uken. Min basalforbrenning er regne til 1300 kalorier. Men plusser jeg på all aktivitet og trening, så blir den jo en del høyere. Jeg kan ikke slanke meg på 2000 kalorier om dagen. Men trener jeg, så kan jeg fint ligge på 1600 kalorier om dagen. Går ikke ned så fort da. Men samtidig får kroppen nok mat og næring. Og man vil jo gjerne få muskler, og ikke miste de.

Anonymkode: 5530f...a1c

Hvordan får man påvist lav forbrenning? Tenker du på lavt stoffskifte?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har noen sykdommer er i utgangspunktet basalforbrenningen/hvileforbrenningen bestemt av kjønn, alder, vekt og kroppsammensetning (andel muskler/fett). 

Dette er utgangspunktet; nyere forskning antyder imidlertid muligheten for at folk som har slanket seg (vært gjennom perioder med kalorirestriksjon) får redusert hvileforbrenning ifht utgangspunktet. Det finnes sikkert mange flere slike forbehold som vi både kjenner og ikke kjenner. Kroppen er en uhyre komplisert mekanisme.

Utover dette bestemmes selvfølgelig kaloribehovet av hvor aktiv man er. Her spiller hverdagslige ting en stor rolle: hvor mange skritt går man daglig, tar man heisen eller trappen, ligger man avslappet i sofaen eller sitter anspent på en pinnestol etc etc. 

Det er så mange variabler at eneste måten å finne det riktige tallet er å prøve seg frem med sin egen kropp. Er vekt og buksestørrelse konstant spiser du riktig mengde mat.

Anonymkode: f815f...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...