Gå til innhold

Hann hund eller hunn hund? Og litt om avl fremtid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på nippet til hundekjøp men usikker på om jeg skal reserve guttevalp eller jente valp. Hva er fordel og ulempe med hvert kjønn?  Tenker da på ting som hvor hyppig og belastende løpetid er for eier og hus (flekker) , at hann hunder kanskje er mer aggressive ukastrert (vi vil ikke kastrere), hvilket kjønn som har lettere for helseproblemer osv. 

Vi har en liten tanke om å kanskje prøve avl etterhvert, er det best med hann hund da - hvor ofte kan man regne med at tispeeiere ønsker parring av sjelden rase? Eller med hunn hund - er det mye registrerings utgifter eller lignende om man får kull?  må begge kjønn lik mye på utstilling og hvor mange utstillinger bør de være på i året eller før man starter å produsere valper? 

Anonymkode: 3dacc...e98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med en som driver avl av rasen du tenker på for å spørre alt dette. 

For det første behøver du en hund som er ett eksemplar av rasen slik at det gode videreføres, dette er noe en som allerede driver med avl hjelper med. Det er ikke alle som passer til å få valper selvom de er rase hund. Den som selger til deg vil da være en slags mentor. 

De fleste anbefaler å showe noen år først og komme inn i miljøet  :) så det er nok noen år unna. Jeg mener ikke å være frekk hvis du allerede vet det men det er mer ved avl en å sette to hunder sammen av samme rase så har man valper. For å ikke snakke om kostnader!  Dyrlege besøk, keisersnitt, problemer med en eller flere valper. Man må sjekke feks at de ikke er for nærme i slekt eller om den bærer typiske gener/"defekter" som er vanlig for den rasen. 

De som selger vil kunne hjelpe deg med kjønn og personlighet på valpen. Det er like viktig for dem som for deg at hund og menneske passer sammen! 

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg langt unna avl ,du har ikke noen kunnskaper .Les,lær og søk kunnskap!!

Anonymkode: f6c49...1f3

• Liker 8
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hunn hund :laugh: Hun er en hunnhund, hun(d?). Tintin hadde sikkert en hunnhunn. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge kjønn, så man må velge etter hva man selv liker og vil ha. 
Tisper blir ofte kalt "enklere" å oppdra (tror det er mer en mye enn noe annet), men de regnes for å være mer ustabile i humøret enn hanner. De har også løpetid 2 ganger i året, men kan ha flere og færre løpetider. Syklus varierer fra tispe til tispe. De aller fleste tisper blir annerledes i løpetiden, noen får også innbilt svangerskap, som forlenger perioden hvor tispa kan være litt roligere og mindre lydhør. Noen tisper blør mye, andre lite. Noen er flinke til å vaske etter seg, andre er grisetisper som lar det flyte fritt.

Hanner er som regel mer stabile i humøret. De er interessert i tisper hele året, men de aller fleste (med mindre de har en eller annen hormonforstyrrelse) lærer å omgås tisper på høflig vis uten å oppføre seg som en pubertal idiot med nesa limt i hufse-tufsa. Etter min mening er ikke hanner noe vanskeligere å oppdra enn tisper.

Både tisper og hanner kan misslike andre av samme kjønn eller hunder generelt. Dette varierer veldig mellom hunderaser og individer, noen er enkle med andre hunder uansett kjønn, noen tåler ikke trynet på de av samme kjønn og noen liker andre hunder generelt.

Hos tisper risikerer man pyometra (livmorbetennelse) og jursvulster, hos hanner kan det oppstå problemer med postata ol. Ellers er det ingen forskjeller mellom kjønnene når det gjelder sykdom.

Avl burde man holde på med fordi man liker å holde på med hund og har en spesiell interesse for rasen sin. Målet med oppdrett burde alltid være å forbedre rasen, det krever stort engasjement i rasemiljø og kunnskap for å drive på en forsvarlig og seriøs måte. I bunnen av dette må de ligge masse kunnskap om hund, slik at du kan skille dårlige individer fra gode, samt være i stand til å se det du vil få fram i oppdrettet ditt.
Man skal ha kunnskap om genetikk (forstå hva som er arvelig), drektighet, fødsel, preging av valper og ha nok erfaring med hund til å kunne hjelpe valpekjøpere ved evt. problemer. Man må være forberedt på å følge alle valpene i kullene hele livet, slik at man får et godt bilde av hva du har produsert og hva man tar med seg videre i avlen. Noen blir også sittende igjen med valper eller får valper i retur, disse må man ha kapasitet til å ta vare på til man finner et nytt hjem.

Om du er interessert i oppdrett, vil jeg anbefale å kjøpe en hannhund for å få en fot innenfor hundemiljøet. Lær så mye du kan om rasen og snakk med rasefolk. Les deg opp på avl og genetikk. Still han på både små og større utstillinger. Om det er noen prøver eller konkurranser som er aktuelle for rasen, tren mot dem og still. Få utført alle helsetester som er aktuelle for rasen, og gjerne noen flere.
Som hannhundeier er det helt opp til tipseierne å kontakte deg. Det eneste man kan gjøre er å vise fram hunden på utstillinger og prøver slik at tispeeierne får vite om hannen din. 
Men selv om man gjør alt dette, er det ikke sikkert at noen finner hannen interessant. Det er også litt lotto om man får en hund som er pen og frisk, en diagnose eller utstillingsfeil kan være nok til å utelukke en hund fra avl. Mange oppdrettere ender opp med å droppe tiltenkte avlshunder fordi de ikke blir bra nok. Et seriøst oppdrett er ingen lukrativ "bransje", alt koster penger og har man en plan med oppdrettet gjør man sjeldent valg som er mest økonomisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Ole Brumm skrev:

*klipper vekk for å unngå lang sitering*

Haha, jeg liker skrivestilen din! :laugh:

Anonymkode: 9239c...018

Skrevet

Basert på første innlegget i tråden så vil jeg si: Ikke tenk på avl. Du har et langt lerret å bleke før du kan begynne å tenke i de baner, for du må skaffe deg mye kunnskap om hund som du ikke har pr i dag. Spørsmålene du stiller viser dette. Og jeg skriver ikke dette for å være nedlatende, men fordi oppdrett er en stor jobb, selv om man ikke skal ha mange kull. Du må sette deg inn i genetikk, arvegang, anatomi, sykdom - både raserelatert, generelt, og spesifikt enda nøyere på hva som forekommer på de forskjellige linjene. 

Så - kjøp deg hund, gå kurs opp og i mente (oppdretterskolen, kynologikurs), still ut hunden, skaff deg et nettverk i rasen. Det går noen år på det, og da vet du etterhvert selv svaret på det du spør om :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altfor mange har hund nå for tiden. Ikke kjøp hund, det er bare styr og en plage for omgivelsene...Gud som jeg hater hunder:kvalm:

Anonymkode: 57cc4...159

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.6.2016 den 22.56):

Haha, jeg liker skrivestilen din! :laugh:

Anonymkode: 9239c...018

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altfor mange har hund nå for tiden. Ikke kjøp hund, det er bare styr og en plage for omgivelsene...Gud som jeg hater hunder:kvalm:

Anonymkode: 57cc4...159

Heldigvis så har ikke du vetorett :tongue:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...