AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Hei, har et spørsmål om barnas familienavn. Min ex. forlot oss for ett år siden fordi han hadde funnet en ny dame. Da har dro hadde vi vært sammen i 14 år og var gift. Vi hadde en 2- og en 3-åring. Barna hadde mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn. Nå har han giftet seg på nytt og tatt etternavnet til sin nye kone. Sitt eget etternavn har han fjernet fullstendig, så barnas etternavn er ikke lenger hans navn. Jeg har veldig lyst til at barna skal ha mitt etternavn, men må ha hans godkjennelse. Vi har delt foreldreansvar, men han har svært liten kontakt med barna. Vil dette by på problemer? Er rart når barna har et familienavn som hverken brukes av far eller mor. Takk for råd om hva jeg bør gjøre. ;-) Anonymkode: 70476...2c8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Han har i hvertfall ingen grunn til å skape problemer. Byttet navn på mitt eget barn for 1 år siden ca, og leste jeg litt om reglene. I spesielle tilfeller gjøres det jo unntak. Søk litt på skatteetaten sine sier evt. ring de før du spørr han Anonymkode: 51f88...9c3 5
Macro Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Det virker jo som far skaper distanse mellom seg og barna ved å bytte navn. Jeg føler jo at navnet knytter meg og barnet sammen, men det er kanskje jeg som legger for mye i det. 2
friluftsjente Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Barnefar forlot oss for ett år siden fordi han hadde funnet en annen. Da har forlot oss, hadde vi vært sammen i 14 år og var gift. Vi hadde en 2- og en 3-åring. Barna hadde mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn. Nå har han giftet seg på nytt og tatt etternavnet til sin nye kone. Sitt eget etternavn har han fjernet fullstendig, så barnas etternavn er ikke lenger hans navn. Jeg har veldig lyst til at barna skal ha mitt etternavn, men må ha hans godkjennelse. Vi har delt foreldreansvar, men han har svært liten kontakt med barna. Vil dette by på problemer? Er rart når barna har et familienavn som hverken brukes av far eller mor. Takk for råd om hva jeg bør gjøre. ;-)
friluftsjente Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 (endret) Barnefar forlot oss for ett år siden fordi han hadde funnet en annen. Da har forlot oss, hadde vi vært sammen i 14 år og var gift. Vi hadde en 2- og en 3-åring. Barna hadde mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn. Nå har han giftet seg på nytt og tatt etternavnet til sin nye kone. Sitt eget etternavn har han fjernet fullstendig, så barnas etternavn er ikke lenger hans navn. Jeg har veldig lyst til at barna skal ha mitt etternavn, men må ha hans godkjennelse. Vi har delt foreldreansvar, men han har svært liten kontakt med barna. Vil dette by på problemer? Er rart når barna har et familienavn som hverken brukes av far eller mor. Takk for råd om hva jeg bør gjøre. ;-) Endret 7. juni 2016 av friluftsjente trykkfeil
Gjest Netttroll Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Lager han problemer ut av dette så er han jævli dum. Barna dine fortjener å ha etternavnet til mor eller far, eventuelt begge, om far har byttet etternavn er det helt klart at barna skal få ditt etternavn. Må også sende deg en stor klem, må være kjipt å bli forlatt av noen etter så mange år
friluftsjente Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, Netttroll skrev: Lager han problemer ut av dette så er han jævli dum. Barna dine fortjener å ha etternavnet til mor eller far, eventuelt begge, om far har byttet etternavn er det helt klart at barna skal få ditt etternavn. Må også sende deg en stor klem, må være kjipt å bli forlatt av noen etter så mange år Tusen takk, gjør godt med en klem. Kom som lyn fra klar himmel to dager før julaften. Blir jo litt sjokkskadet....., god klem tilbake! 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #8 Skrevet 8. juni 2016 Han må godkjenne endringene. Så hvis du spør fint om det er greit at du tar bort også siden han også har gjort det. Anonymkode: 16fae...4aa 5
GammelKaktus Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 Han kan få ikke være så blåst at han gjør seg vanskelig på dette når han selv har tatt vekk etternavnet sitt. 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 For å svare på det du spør om; ja han må godkjenne en navneendring når dere har felles foreldre ansvar, noe som er vanlig når man er gift når barna blir født. Giftet han seg kun ett år etter han valgte å avslutte forholdet med deg? Rakk du å ta ut seperasjon og deretter få gjennom skilsmissen på kun ett år? Og skal man gifte seg før det er gått to år etter skilsmisse skal forrige ektefelle skrive under på at skifte er foretatt før en ny vigsel kan finne sted. Så jeg må si jeg er imponert over hva denne mannen rakk på ett år! Anonymkode: bb5e9...005 9
lingua franca Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 Begge foreldre må underskrive dersom barna skal endre navn. Men jeg må også si jeg ikke får det til å gå opp at mannen allerede er gift på nytt et år etter at han gikk fra forrige kone Man kan ikke gifte seg på nytt før man er skilt, og for å bli skilt må man først ha vært separert i 12 mnd. Veldig effektiv fyr ja 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 Har du spurt ham? Anonymkode: 654f9...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 Hvorfor lager du tre tråder om det på så kort tid? Anonymkode: 0a6d0...3e2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 Fordi de er bullshit tråder. Anonymkode: 29f16...3e0 1
Millimani Skrevet 8. juni 2016 #15 Skrevet 8. juni 2016 10 timer siden, friluftsjente skrev: Barnefar forlot oss for ett år siden fordi han hadde funnet en annen. Da har forlot oss, hadde vi vært sammen i 14 år og var gift. Vi hadde en 2- og en 3-åring. Barna hadde mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn. Nå har han giftet seg på nytt og tatt etternavnet til sin nye kone. Sitt eget etternavn har han fjernet fullstendig, så barnas etternavn er ikke lenger hans navn. Jeg har veldig lyst til at barna skal ha mitt etternavn, men må ha hans godkjennelse. Vi har delt foreldreansvar, men han har svært liten kontakt med barna. Vil dette by på problemer? Er rart når barna har et familienavn som hverken brukes av far eller mor. Takk for råd om hva jeg bør gjøre. ;-) Du kjeder deg? Det er bare å spørre. Han har selv tatt det bort, og da bør han være velvillig til å undertegne så barna også får tatt bort etternavnet. Det skjønner han helt fint, hvis han er en god herremann. Du kan jo saktens prøve deg på å søke uten hans samtykke, jeg vet om et tilfelle hvor det har gått igjennom. Det skjedde riktignok på begynnelsen av 1980-tallet. Mammaen søkte om navnebytte for sin datter, det gikk igjennom hos fylkesmannen. Hennes eksmann ble rasende over den avgjørelsen. Bare prøv deg... 1
Lou Salome Skrevet 8. juni 2016 #16 Skrevet 8. juni 2016 Jeg hadde ventet litt, jeg, til ting har roet seg. Det virker som om alt har gått veldig fort her. Begynn å bruke ditt navn som etternavn på barna i det daglige, og fas hans forsiktig ut. På navnelapper, i barnehagen, når dere sier navnet. Så spør du ham på et senere tidspunkt om å fjerne det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå