junijente Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har noen personer i min nærmeste familie som hele tiden skal kommentere at jeg har noen/flere kilo ekstra...I begynnelsen bryde jeg meg ikke noe om det, men nå når det har holdt på i flere år begynner det å tære på følelsene mine. Jeg prøver å ikke tenke noe på det, men likevel svir det veldig når kommentarene kommer. Jeg prøvde å ta det opp med de personene dette gjelder, det som skjedde da var at jeg ble fryst ut av de personene. Tilslutt endte det med at jeg måtte beklage for at jeg hadde vært frekk:/ Kommentarene kommer ofte i familieselskap, der alle i familien hører hva som blir sagt. De fleste bare ler det bort, så skiftes det samtaleemne. Selvfølgelig har jeg prøvd å gjort noe med det, har gått ned flere kilo. Det jeg får høre da er ikke hvor flink jeg har vært, men at det er jo mye igjen enda da. Jeg har ikke noe spesielt spørsmål til dere, men jeg måtte bare få ut litt frustrasjon noen plass. Og da ble dette plassen for det!
Severin Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Det her høres både frekt og respektløst ut, spesielt siden du har tatt det opp med de. Det skal ikke være du som beklager. Det kan jo være mange faktorer som gjør at de bruker nettopp vekten din mot deg, uten at jeg kan spekulerer noe videre i det, men jeg synes uansett dette høres helt forkastelig ut. 8
KittenOfDoom Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Neste gang de sier noe, ta igjen med samme mynt. "Ja, man ser at du begynner å trekke på årene for å si det sånn! På tide med litt botox?" eller noe i den duren. Dersom du har forsøkt å ta opp problemet på en voksen måte og dette ikke fungerer, er det likevel ingen grunn til at du skal måtte sitte der og ta imot slike kommentarer uten å mukke 8
junijente Skrevet 7. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 7. juni 2016 1 minutt siden, KittenOfDoom skrev: Neste gang de sier noe, ta igjen med samme mynt. "Ja, man ser at du begynner å trekke på årene for å si det sånn! På tide med litt botox?" eller noe i den duren. Dersom du har forsøkt å ta opp problemet på en voksen måte og dette ikke fungerer, er det likevel ingen grunn til at du skal måtte sitte der og ta imot slike kommentarer uten å mukke Ja, jeg mener jeg gjorde det på en voksen måte iallefall. Etter hvert har jeg bare trekt meg litt fort fra de som kommer med kommentarene. Det er litt trist, det er jo familie.
TheK Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Jeg fikk også sånne kommentarer en periode... skikkelig dårlig å si sånt in the first place. Jeg slanket meg til slutt jeg da. så nå kan alle bare holde snavla.
Severin Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, TheK skrev: Jeg fikk også sånne kommentarer en periode... skikkelig dårlig å si sånt in the first place. Jeg slanket meg til slutt jeg da. så nå kan alle bare holde snavla. Føles det ikke som at "de vinner" om du går ned i vekt på grunn av deres kommentarer? 2
junijente Skrevet 7. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2016 1 minutt siden, TheK skrev: Jeg fikk også sånne kommentarer en periode... skikkelig dårlig å si sånt in the first place. Jeg slanket meg til slutt jeg da. så nå kan alle bare holde snavla. Jeg har prøvd å slanke meg, men får det liksom ikke helt til. Mister mye av motivasjonen når jeg går ned noen kilo, og kommentarene kommer hele tiden. Jeg prøver så godt jeg kan, men begeret renner over og da orker jeg ingenting...
TheK Skrevet 7. juni 2016 #8 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, Severin skrev: Føles det ikke som at "de vinner" om du går ned i vekt på grunn av deres kommentarer? nei nei. altså jeg var 8 kg for mye. så det skulle av uansett:) er bare tull at andre skal melde på vekten din uansett. er bare unødvendig og sårende 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 1 minutt siden, Severin skrev: Føles det ikke som at "de vinner" om du går ned i vekt på grunn av deres kommentarer? Hvordan vinner AB ved å være overvekting og potensielt har dårligere helse? Det er bare tap situasjoner med mennesker som de TS snakker om Anonymkode: 6557b...4fd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Familier sier slikt til hverandre. Det gjør de i min familie også. Har fått høre det selv når jeg sklei ut en stund og får nok høre det igjen. Bedre at det kommer fra familien. Anonymkode: af4ae...17c
Severin Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, TheK skrev: nei nei. altså jeg var 8 kg for mye. så det skulle av uansett:) er bare tull at andre skal melde på vekten din uansett. er bare unødvendig og sårende Trust me, jeg vet alt om det der, bare at jeg ikke har hørt det fra familien.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 Jeg syns absolutt at det er frekt av de i familien din som kommenterer vekta di. Foruten det så er det utrolig sårende å få kommentarer om vekt, det være seg at man er for tynn/tykk. Jeg hadde nok ikke vært like snill som deg. Jeg hadde nok kommet med noen skikkelige kommentarer tilbake. Neste gang noen kommenterer vekta di burde du faktisk si: "Ja kanskje det, men jeg fikk hvert fall med meg en god nok oppdragelse når jeg var liten til å vite at det ikke er pent å kommentere på andres vekt". Selv har jeg det problemet at jeg er for tynn. Dette pga en sykdom. Og hele tiden får jeg høre at jeg burde spise mer. Tro meg, jeg spiser, men legger allikevel ikke på meg. Nå har jeg kommet meg dit at hvis noen kommenterer vekta mi, sier jeg rett ut at jeg har en sykdom som gjør at jeg er for tynn, og at det ikke er hyggelig å bli minnet på den fordi noen ikke har folkeskikk til å la være å kommentere andres vekt. Folk gir seg fort å kommentere vekta da kan jeg love deg. Jeg har rett og slett blitt kje av å hele tiden få høre at jeg må spise. Det virker som alle tror de har rett å kommentere vekta, familie, venner, kollegaer. Men de har stoppet nå etter at jeg begynte å kommentere tilbake hvor ufint det er Anonymkode: d29d8...125 2
Hactar Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Familier sier slikt til hverandre. Det gjør de i min familie også. Har fått høre det selv når jeg sklei ut en stund og får nok høre det igjen. Bedre at det kommer fra familien. Anonymkode: af4ae...17c Nei, ikke bedre å høre det fra familien. De kan ta det opp på en ok måte dersom de er bekymret. Slengbemerkninger er bare nedbrytende, og dem det er verst å bli nedbrutt av, er dem som skal stå deg nærmest. 3
TheK Skrevet 7. juni 2016 #14 Skrevet 7. juni 2016 Hvis en i familien min hadde vært overvektig sånn at det går utover helse osv så synes jeg man skal si fra. hadde jeg gjort, men ikke i plenum. Kanskje kjøpt abonnement på elixia til jul eller noe. Men Ts? du er ikke overvektig??? på den måten?
junijente Skrevet 7. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 7. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns absolutt at det er frekt av de i familien din som kommenterer vekta di. Foruten det så er det utrolig sårende å få kommentarer om vekt, det være seg at man er for tynn/tykk. Jeg hadde nok ikke vært like snill som deg. Jeg hadde nok kommet med noen skikkelige kommentarer tilbake. Neste gang noen kommenterer vekta di burde du faktisk si: "Ja kanskje det, men jeg fikk hvert fall med meg en god nok oppdragelse når jeg var liten til å vite at det ikke er pent å kommentere på andres vekt". Selv har jeg det problemet at jeg er for tynn. Dette pga en sykdom. Og hele tiden får jeg høre at jeg burde spise mer. Tro meg, jeg spiser, men legger allikevel ikke på meg. Nå har jeg kommet meg dit at hvis noen kommenterer vekta mi, sier jeg rett ut at jeg har en sykdom som gjør at jeg er for tynn, og at det ikke er hyggelig å bli minnet på den fordi noen ikke har folkeskikk til å la være å kommentere andres vekt. Folk gir seg fort å kommentere vekta da kan jeg love deg. Jeg har rett og slett blitt kje av å hele tiden få høre at jeg må spise. Det virker som alle tror de har rett å kommentere vekta, familie, venner, kollegaer. Men de har stoppet nå etter at jeg begynte å kommentere tilbake hvor ufint det er Anonymkode: d29d8...125 ja, jeg skal prøve å komme med en slik kommentar tilbake hvis jeg kommer på det. Hver gang det skjer, blir jeg like sjokkert. Skjønner liksom ikke at noe kan si noe slik.. Huff, ikke trivelig å høre om din situasjon heller. Det er nok like ille om en person veier for lite eller for mye, ut fra "normalen". Så bra du har kommet så langt at du kan komme med en slik kommentar tilbake :D 1
junijente Skrevet 7. juni 2016 Forfatter #16 Skrevet 7. juni 2016 2 minutter siden, TheK skrev: Hvis en i familien min hadde vært overvektig sånn at det går utover helse osv så synes jeg man skal si fra. hadde jeg gjort, men ikke i plenum. Kanskje kjøpt abonnement på elixia til jul eller noe. Men Ts? du er ikke overvektig??? på den måten? Jeg kan nok si at jeg er litt overvektig, men ikke farlig overvektig. Jeg er i full jobb, går ofte turer, og elsker å gå på fjellturer. Så jeg rører meg mye og ofte. Men likevel ser det ikke ut som at kiloene kommer av..:/ 1
TheK Skrevet 7. juni 2016 #17 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, junijente skrev: Jeg kan nok si at jeg er litt overvektig, men ikke farlig overvektig. Jeg er i full jobb, går ofte turer, og elsker å gå på fjellturer. Så jeg rører meg mye og ofte. Men likevel ser det ikke ut som at kiloene kommer av..:/ Da er det bare tull at folk skal melde... når du er sunn og aktiv:) Ha tro på deg selv du! Jeg er diabetiker og hvis du sliter med å få av vekt. Så har jeg et tips som er gull verdt... kutt ut karbohydrater. Prøv 2 mnd, hvor du kun spiser RENT. dropp brød, ris, pasta etc. Spis ren fisk, kylling etc med salat istede. du kan leve på egg og bacon om du vil. Når du ikke spiser karbohydrater så tar heller ikke kroppen opp noe og du går ned i vekt. Jeg går på det nå pga diabetesen, har det mye bedre med meg selv. veier 52 kg. og har MYE mer energi. anbefaler å prøve
junijente Skrevet 7. juni 2016 Forfatter #18 Skrevet 7. juni 2016 1 minutt siden, TheK skrev: Da er det bare tull at folk skal melde... når du er sunn og aktiv:) Ha tro på deg selv du! Jeg er diabetiker og hvis du sliter med å få av vekt. Så har jeg et tips som er gull verdt... kutt ut karbohydrater. Prøv 2 mnd, hvor du kun spiser RENT. dropp brød, ris, pasta etc. Spis ren fisk, kylling etc med salat istede. du kan leve på egg og bacon om du vil. Når du ikke spiser karbohydrater så tar heller ikke kroppen opp noe og du går ned i vekt. Jeg går på det nå pga diabetesen, har det mye bedre med meg selv. veier 52 kg. og har MYE mer energi. anbefaler å prøve Dette skal jeg prøve:) Har prøvd det før, men rutinen falt litt bort etter hvert. Når jeg prøver neste gang nå, skal jeg prøve det over en lengre periode:)
TheK Skrevet 7. juni 2016 #19 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, junijente skrev: Dette skal jeg prøve:) Har prøvd det før, men rutinen falt litt bort etter hvert. Når jeg prøver neste gang nå, skal jeg prøve det over en lengre periode:) ja det er hardt første dagene. men etter hvert så mister du lysten på karbohydrater,,, nå tåler jeg ikke synet av poteter og paste mer. er bare svak for brød:p så må du bare være sterk. er masse du kan spise, bare justere litt. les bakpå produktene du vil ha. sjekk innholdet i alt.
Tibbie Skrevet 7. juni 2016 #20 Skrevet 7. juni 2016 Jeg vedder på at de som sier det enten er menn, tynne/slanke kvinner eller eldre? Det er de gruppene som ikke helt forstår seg på presset og hvor vondt det er å høre sånn. Det er jo bare en uskyldig liten spøkekommentar, men når man selv tenker at man har noen kilo for mye, så svir det å høre at andre også mener det. Selv har jeg aldri vært feit eller overvektig, men jeg har gjerne hatt en bilring og dobbelthake et par ganger. Da jeg var rundt 17 år kommenterte min mor og bror i humoristisk sans at jeg begynte å legge på meg. Jeg veide 62 kilo, og hadde veid det siden jeg var sånn 15 år (før det hadde jeg vært undervektig hele livet). Kommentaren var jo ikke vondt ment, men det gikk skikkelig innpå meg. Akkurat det sekundet begynte jeg å faste. Det gikk tre dager før jeg spiste noe, og da spise jeg en pose potetgull før det gikk et par dager før jeg spiste igjen. Jeg hadde mye mindre selvtillit da enn jeg har nå, men vet at en slik kommentar ville gått skikkelig innpå meg nå også. Så jeg skjønner problemet ditt. Jeg ville aldri sagt noe sånt til noen, uansett hvor feit den personen måtte være! Har dessverre ikke så mange råd til deg, enn å be deg huske på at de sannsynligvis ikke kjenner til presset og vet hvor jævlig det er å få slike kommentarer - selv på spøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå