AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Del Skrevet 7. juni 2016 Hva synes dere om dreads på hunder? Fint eller ikke? Sånn som Pulli, bergasko og komomdor? Liker dere hunder med dreads eller kun lang pels uten dreads sånn som tibetansk terrier? Anonymkode: 8616e...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Del Skrevet 7. juni 2016 Hater sånne raser. Ekle å ta på, å lukter jævelskap. Kun hunder med lang, glatt pels her i hus (langhåret collie blandt annet) Anonymkode: a1713...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #3 Del Skrevet 8. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hater sånne raser. Ekle å ta på, å lukter jævelskap. Kun hunder med lang, glatt pels her i hus (langhåret collie blandt annet) Anonymkode: a1713...7a9 Sjarmerende. En ekte hundeelsker skjønner jeg. Å ta I bruk ordet "hater sånde hunder" Tja, når vi er inne på det, jeg hater intens folk som er som deg. Anonymkode: 3e567...ad8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #4 Del Skrevet 8. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjarmerende. En ekte hundeelsker skjønner jeg. Å ta I bruk ordet "hater sånde hunder" Tja, når vi er inne på det, jeg hater intens folk som er som deg. Anonymkode: 3e567...ad8 hater ikke selve hunden, men hvordan de ser ut og lukter. de er ok hunder, men jeg takler ikke utseendet. å jeg hater folk som må missforstå absolutt alt. Anonymkode: a1713...7a9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maya86 Skrevet 8. juni 2016 #5 Del Skrevet 8. juni 2016 Jeg har puli, og jeg digger dem Kommer aldri til å ha en annen rase, utenom Komondor. Pelsen er vel smak og behag, jeg personlig elsker utseendet. Mange som holder de kortklipt også, og noen som har de børsta ut, og lengden på dreadsa kan man jo bestemme selv. Vi har valgt å ha ganske tynne dreads på vår hund (ja, man kan fint forme de selv når de vokser ut), og ikke ned til bakken. Ho er bløt og fluffy å ta på, folk blir overraska over hvor lett og glatt pelsen hennes er. Ikke lukter ho vondt heller, for det går fint ann å bade dem 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stueloff Skrevet 8. juni 2016 #6 Del Skrevet 8. juni 2016 3 minutter siden, maya86 skrev: Jeg har puli, og jeg digger dem Kommer aldri til å ha en annen rase, utenom Komondor. Pelsen er vel smak og behag, jeg personlig elsker utseendet. Mange som holder de kortklipt også, og noen som har de børsta ut, og lengden på dreadsa kan man jo bestemme selv. Vi har valgt å ha ganske tynne dreads på vår hund (ja, man kan fint forme de selv når de vokser ut), og ikke ned til bakken. Ho er bløt og fluffy å ta på, folk blir overraska over hvor lett og glatt pelsen hennes er. Ikke lukter ho vondt heller, for det går fint ann å bade dem Jeg har kjempelyst på puli! Men hvordan er egentlig pelsstellet om man skal ha dreads på dem? Jeg hadde puddel før og ble sprø av å alltid måtte bade, børste og klippe, så jeg har funnet ut at puli antakelig ikke er noe for meg. Men jeg er likevel nysgjerrig på hvor mye pelsstell det egentlig er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maya86 Skrevet 8. juni 2016 #7 Del Skrevet 8. juni 2016 8 minutter siden, Stueloff skrev: Jeg har kjempelyst på puli! Men hvordan er egentlig pelsstellet om man skal ha dreads på dem? Jeg hadde puddel før og ble sprø av å alltid måtte bade, børste og klippe, så jeg har funnet ut at puli antakelig ikke er noe for meg. Men jeg er likevel nysgjerrig på hvor mye pelsstell det egentlig er. Vår er omplassering, fikk ho som voksen og nedklipt. Framgangsmåten med en valp ang. pels blir jo litt annerledes enn vår opplevelse. Det vi gjorde var når pelsen vokste ut til ca 2 cm, så delte vi den opp i totter som vi syns var passe størrelse og snurra dem, det gjorde vi hver dag i 2-3 uker til de begynte å feste seg selv som dreads. Når de hadde begynt å feste seg, så passa vi på å holde de separert og ta vekk løshår mellom dreadsene. Det gjør vi fortsatt, men selvfølgelig ikke hver dag. Det blir litt nå og da, så bruker ikke så veldig mye tid egentlig på det. Det blir litt når man sitter å koser liksom. Pelsen er også litt som en borrelås, så etter en skogtur må man plukke "litt" kvist og løv og diverse. På valp så har jeg bare lest, og sett bilder. Men jeg tror de sier at når valpen blir 8-10 måneder så begynner det å danne seg "matter" i pelsen, og det er da man må begynne å separere. Den perioden varer noen måneder til all valpepelsen er blitt dreads, så er det bare å holde de separert og fjerne løshår mellom. Pelsen vokser jo for alltid, så man må klippe iblant. Man velger jo selv lengde på pelsen hva man trives med. Vi har endt opp med en slags "sports cut". Veldig kort på beina, og dreadsa på kroppen rekker ikke nedafor magen hennes. Børsting gjør man ikke, med mindre man vil ha en børsta ut fluffball Det er noen som gjør det også. Vil tro det blir det samme som å ha en hvilken som helst rase man må børste hele tida. Man kan også holde de helt kortklipt, en del som gjør det også. Bading er det som tar mest tid, eller tørkinga er det verste. Vi bruker å sende ho til frisør, for det er enklest latskapen lenge leve! Det tar 3-4 timer fra man starter til man er ferdig. Vi vasker vår ca hver andre måned, litt fordi samboeren min er allergisk mot det meste og vi er avhengig av å få ut ting i pelsen hennes ganske ofte. Han tåler ho veldig bra faktisk, de går jo for å være en allergivennlig rase, så det stemte for oss. Alt i alt bruker vi ikke veldig mye tid på pelsstell Så jeg ville ikke brukt det som grunn for å ikke skaffe rasen De er fantastiske hunder, personligheten er noe for seg selv :D Og det her endte med en hel liten historie, og jeg kunne sikkert skrivi dobbelt så mye! hahahaha 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #8 Del Skrevet 8. juni 2016 Hadde dere valgt hunder med eller uten dreads? Anonymkode: 8616e...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maya86 Skrevet 8. juni 2016 #9 Del Skrevet 8. juni 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere valgt hunder med eller uten dreads? Anonymkode: 8616e...2e6 Hadde valgt hund etter kvaliteter og hva som passet med vår livsstil og ønsker, ikke utseende. Vi skulle bare fostre vår, men så ble ho boende, og nå har vi begge falt helt for rasen, den passer oss, og derfor kommer vi til å fortsette å ha puli (og komondor etterhvert). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Del Skrevet 8. juni 2016 Klør ikke dreads mye for hunden? Og hva med når den klør seg, setter ikke klørne seg lett fast i dreadsene? Og hva med evt. flått, det er vel ikke så lett å finne de dersom de graver seg inn i dreadsen ? Spør fordi jeg har en rase med pels som lett tover seg, og vi har da problemer med kløe samt at klørne setter seg fast dersom de er flisete. Anonymkode: d00ed...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #11 Del Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, maya86 skrev: Hadde valgt hund etter kvaliteter og hva som passet med vår livsstil og ønsker, ikke utseende. Vi skulle bare fostre vår, men så ble ho boende, og nå har vi begge falt helt for rasen, den passer oss, og derfor kommer vi til å fortsette å ha puli (og komondor etterhvert). Har Puli og komondor de samme kvaliteter og hva er kvalitetene? Hvilken livsstil passer disse hundene best til? Anonymkode: 8616e...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Del Skrevet 8. juni 2016 Dyr er dyr, ikke leketøy-hva slags signaler er det sender ban når man tar det med f.eks, farge pelsen/tegne på pelsen dem? Anonymkode: 8ad55...fdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 8. juni 2016 #13 Del Skrevet 8. juni 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyr er dyr, ikke leketøy-hva slags signaler er det sender ban når man tar det med f.eks, farge pelsen/tegne på pelsen dem? Anonymkode: 8ad55...fdd Puli og kommodor har dreads naturlig, pelsen tover seg sammen i fletter. Det er ikke noe man gjør på salong for at de skal se kule ut Personlig synes jeg de er stilige å se på, men jeg kan. ikke. utstå. lukten. Og den er intens for alle som ikke har rasen selv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maya86 Skrevet 8. juni 2016 #14 Del Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klør ikke dreads mye for hunden? Og hva med når den klør seg, setter ikke klørne seg lett fast i dreadsene? Og hva med evt. flått, det er vel ikke så lett å finne de dersom de graver seg inn i dreadsen ? Spør fordi jeg har en rase med pels som lett tover seg, og vi har da problemer med kløe samt at klørne setter seg fast dersom de er flisete. Anonymkode: d00ed...dab Nei og nei på de to første Flått går fint ann å finne greit. De vil jo alltid være på huden uansett, og det er lett å "navigere" mellom dreadsene. Man finner fort ut hvordan man skal finkjemme hunden med fingrene for å kjenne om det er noe mellom eller i dreadsene En puli pels er annerledes oppbygd eller hva jeg skal si. De har hår, og de har ingen underull. Så man splitter dreadsene helt ned til huden, så man ser huden mellom hver dreads. Når man driver med stellet av pelsen så napper man av løse hår mellom dreadsa for å hindre at de tover seg sammen. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har Puli og komondor de samme kvaliteter og hva er kvalitetene? Hvilken livsstil passer disse hundene best til? Anonymkode: 8616e...2e6 Jeg kjenner ikke så godt til komondor, men de er både like og ulike. Begge er gjetere, men hadde forskjellig jobb. Pulien er den som passa på i flokken, sammen med gjeteren, og komondoren er den som passa på rundt flokken så ingen inntrengere kom inn. Komondoren er vel litt mer einstøing enn pulien ettersom jeg har forstått. De er ekstremt lettlært (både på godt og vondt, så greit å passe på å luke vekk dårlige vaner fra dag 1), kvikke, kan brukes til gjeting, i agility, rally lydighet, triks, som terapihunder. Igrunn det meste, så lenge de blir brukt. De trenger å få brukt hodet, hvis ikke kan de bli ganske vriene. De bjeffer, og holder deg oppdatert på alt som skjer. Ingen kommer inn i ditt hus uten at du veit om det. De har en veldig tydelig personlighet, og er ganske morsomme. De viser tydelig kroppsspråk, og er ganske lette å lese. De fleste er fine familiehunder, men kan reagere på barn dersom de ikke er vant med de. De vil ikke finne seg i å bli dratt i og herja rundt på. De kan være litt skeptiske til fremmede. De blir veldig knytta til flokken sin, og trives ikke nødvendigvis så godt mye hjemme alene. Ofte knytter de seg ekstra til en person, som de ser på som hovedperson. De passer best hos noen som har litt plass, lar de være en del av familien, tar de med på alt og har en aktiv livsstil. Pulien kan fint ha en sofadag iblant, men det bør ikke være hovedsysslene. 31 minutter siden, ArtyFarty skrev: Personlig synes jeg de er stilige å se på, men jeg kan. ikke. utstå. lukten. Og den er intens for alle som ikke har rasen selv.. Hvorvidt de lukter kommer jo helt ann på om, og hvor mye, de blir bada. Vår bader ca hver andre måned, og stinker derfor ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #15 Del Skrevet 8. juni 2016 Et øyeblikk siden, ArtyFarty skrev: Puli og kommodor har dreads naturlig, pelsen tover seg sammen i fletter. Det er ikke noe man gjør på salong for at de skal se kule ut Personlig synes jeg de er stilige å se på, men jeg kan. ikke. utstå. lukten. Og den er intens for alle som ikke har rasen selv.. Jeg leste ikke særlig nøye,men jeg synes jeg har ett poeng-selvom det ikke passet i denne tråden Anonymkode: 8ad55...fdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PatrickBateman_ Skrevet 9. juni 2016 #16 Del Skrevet 9. juni 2016 Måtte google rasene, aldri hørt om dem (tydeligvis ikke google heller. bergasko fikk ingen hundetreff:P) Not my cup of tea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #17 Del Skrevet 9. juni 2016 Googla rasen. Så skjønne de er <3 Minner om Labbetuss, hvis noen er så gamle som meg og har sett barne-tv på 80-tallet. Anonymkode: 71e82...3e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #18 Del Skrevet 9. juni 2016 1 time siden, PatrickBateman_ skrev: Måtte google rasene, aldri hørt om dem (tydeligvis ikke google heller. bergasko fikk ingen hundetreff:P) Not my cup of tea. Bergamasco heter de vell. Skrev feil i startinnlegget. ☺️ Anonymkode: 8616e...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 9. juni 2016 #19 Del Skrevet 9. juni 2016 Syns ikke noe ved de rasene er tiltalende. Pelspølsene føles stive å ta på og det ser ut som de har vondt over alt, som når mine langhåra hunder får floker og dreads. Det kan jo ikke være behagelig for hunden? Lukter vil de også fort gjøre, for det er så mye død hud som stenges inne av pelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 9. juni 2016 #20 Del Skrevet 9. juni 2016 17 timer siden, maya86 skrev: Hvorvidt de lukter kommer jo helt ann på om, og hvor mye, de blir bada. Vår bader ca hver andre måned, og stinker derfor ikke. Ikke bare det det kommer an på, men blant annet også om de selvtørker. Selvtørker de tar det lang tid før de blir tørre, og det skaper også lukt. Kan godt hende deres er et unntak, men jeg har tilgode å oppleve at hunder med dreads ikke lukter. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste ikke særlig nøye,men jeg synes jeg har ett poeng-selvom det ikke passet i denne tråden Anonymkode: 8ad55...fdd Deg om det. En hvit puddel med rosa striper lider ikke, selv om du synes du har et poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå