AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har gått ned i vekt over tid pga. at jeg har trent utrolig mye og dermed inntatt for lite energi for å matche energiforbruket. Har hatt et fast treningsopplegg, og spist mat når jeg er sulten, til jeg er mett. Likevel har jeg ikke fått i meg nok. Ett alternativ for å gå opp i vekt igjen er jo å øke matmengden samtidig som jeg fortsetter å trene en del, og passe på at jeg er i energioverskudd. Men vil det være like greit å kanskje kutte ned treningsmengden, og fortsette å spise etter sultfølelsen? Vil jeg da også gå opp i vekt, tror dere? Synes det i så fall er enklere løsning, enn å tvinge i meg mer mat enn jeg har lyst på og plass til. Anonymkode: da286...9a4
Gjest Runforit Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Om du synes det er greit å kutte ned treningsmengden så er det jo en fin måte å kompensere at du ikke klarer å spise nok. Kommer an på hva du vil trives best med. Når det er sagt så trenger ikke man å stappe i seg masse mengder for å gå opp i vekt. Nøtter og tørket frukt har masse kalorier uten at du trenger stort volum. Samme med oljer/smør etc.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, Runforit skrev: Om du synes det er greit å kutte ned treningsmengden så er det jo en fin måte å kompensere at du ikke klarer å spise nok. Kommer an på hva du vil trives best med. Når det er sagt så trenger ikke man å stappe i seg masse mengder for å gå opp i vekt. Nøtter og tørket frukt har masse kalorier uten at du trenger stort volum. Samme med oljer/smør etc. Jeg synes likevel det er vanskelig å komme opp i nok antall kalorier for å gå opp i vekt. Derfor anser jeg muligheten til å kutte ned treningsmengden, og fortsette å spise etter sultfølelse. Men vet ikke om det fører til vektoppgang på samme måte (feks. at jeg får mindre matlyst hvis jeg trener mindre?). Synes forsåvidt det er greit å kutte ned treningsmengden i noen grad, det er jo snakk om min egen helse Anonymkode: da286...9a4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Det enkleste er å kutte ned treningsmengden. Det er ikke så smart å trene på for lavt matinntak uansett og det høres ut som du vil slite med å spise tolstrekkelig. Anonymkode: d2cf5...d8c
Gjest Runforit Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes likevel det er vanskelig å komme opp i nok antall kalorier for å gå opp i vekt. Derfor anser jeg muligheten til å kutte ned treningsmengden, og fortsette å spise etter sultfølelse. Men vet ikke om det fører til vektoppgang på samme måte (feks. at jeg får mindre matlyst hvis jeg trener mindre?). Synes forsåvidt det er greit å kutte ned treningsmengden i noen grad, det er jo snakk om min egen helse Anonymkode: da286...9a4 Det forutsetter jo selvsagt at du ikke reduserer matmengden. Da vil jo vinningen gå opp i spinningen. Er bare du selv som vet om du får mindre appetitt av å trene mindre. Om du spiser mindre av å trene mindre så må du øke kaloriene. Du kan uansett fremdeles spise etter sultfølelse, men øke på med fettinnholdet som da ikke vil øke mengden/volumet på måltidet.
Geparden Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Dette er spørsmål det er vanskelig å svare på med bare noen meldinger å gå på. Det kan være rett fram og enkelt, men det er også noen fallgruver med trening og mat. Det er fort gjort å bli for opphengt i noe, det er det mange som har oppdaget. Først og fremst: Hva har du mest lyst til? Hvor mye har du lyst til å trene? Da tenker jeg ikke på hva du synes du må, men hva du har lyst til, hvis det er noen forskjell. Spiser du noenlunde sunn og variert mat? Hvor fort har du gått ned i vekt, og hvor mye? Er du på vei til å stabilisere deg på et nivå? Det er individuelle forskjeller, så til syvende og sist er det bare du som sitter på svaret. Min erfaring er at jeg får større apetitt på junk i perioder jeg trener mindre. Så jeg må passe på mer bevisst på tilstrekkelig energirik kost når jeg trener mye. Andre har det motsatt.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #7 Skrevet 8. juni 2016 8 timer siden, Runforit skrev: Om du synes det er greit å kutte ned treningsmengden så er det jo en fin måte å kompensere at du ikke klarer å spise nok. Kommer an på hva du vil trives best med. Når det er sagt så trenger ikke man å stappe i seg masse mengder for å gå opp i vekt. Nøtter og tørket frukt har masse kalorier uten at du trenger stort volum. Samme med oljer/smør etc. 8 timer siden, Runforit skrev: Det forutsetter jo selvsagt at du ikke reduserer matmengden. Da vil jo vinningen gå opp i spinningen. Er bare du selv som vet om du får mindre appetitt av å trene mindre. Om du spiser mindre av å trene mindre så må du øke kaloriene. Du kan uansett fremdeles spise etter sultfølelse, men øke på med fettinnholdet som da ikke vil øke mengden/volumet på måltidet. Jeg vet jo egentlig ikke om jeg får mindre matlyst når jeg trener mindre, men jeg vet iallefall at jeg blir mer opptatt av å feks. spise et lite mellommåltid (frukt, nøtter, proteinshake etc.) rett etter trening, noe som automatisk kommer til å kuttes ut hvis jeg trener mindre. 7 timer siden, Gepardieu skrev: Dette er spørsmål det er vanskelig å svare på med bare noen meldinger å gå på. Det kan være rett fram og enkelt, men det er også noen fallgruver med trening og mat. Det er fort gjort å bli for opphengt i noe, det er det mange som har oppdaget. Først og fremst: Hva har du mest lyst til? Hvor mye har du lyst til å trene? Da tenker jeg ikke på hva du synes du må, men hva du har lyst til, hvis det er noen forskjell. Spiser du noenlunde sunn og variert mat? Hvor fort har du gått ned i vekt, og hvor mye? Er du på vei til å stabilisere deg på et nivå? Det er individuelle forskjeller, så til syvende og sist er det bare du som sitter på svaret. Min erfaring er at jeg får større apetitt på junk i perioder jeg trener mindre. Så jeg må passe på mer bevisst på tilstrekkelig energirik kost når jeg trener mye. Andre har det motsatt. Det jeg har mest lyst til er å gå opp i vekt. Jeg gikk ned ca. 4-5 kg på ca. like mange måneder. Litt usikker, fordi det skjedde uten at jeg la merke til det. Har hatt den samme vekten i ca. ett år nå, og da har den vært stabil (men altså for lav). Nå for tiden trener jeg hver dag. Jeg har jo lyst til å trene hver dag, men siden jeg har mer lyst til å gå opp i vekt igjen, er jeg villig til å kutte ned antall treningsdager, eller eventuelt trene med lettere intensitet enn jeg gjør nå. Kjenner jeg er litt sliten av all treningen (sikkert fordi jeg er undervektig, også), så det hadde jo vært positivt å kutte ned treningsmengden. Men da er jo forutsetningen at sultfølelsen ikke reduseres med det samme, fordi da får jeg jo i meg mindre kalorier siden jeg spiser etter denne sultfølelsen. Jeg spiser helt greit sunt og variert, ja. Men da spørs det jo hva du mener med "sunt". Jeg spiser ikke særlig mye junk (mest i helgene), men jeg er ikke så nøye med å alltid velge det magreste alternativet av matvarer osv. Jeg er ikke forsiktig med feks. smør og fløte i maten, jeg spiser ikke lettprodukter for eksempel... Men jeg spiser jo "vanlig norsk mat", hvis du skjønner Anonymkode: da286...9a4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #9 Skrevet 8. juni 2016 36 minutter siden, Cyrus skrev: Min mening: Øk matmengden! Hvorfor mener du det er bedre? Anonymkode: da286...9a4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #10 Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo egentlig ikke om jeg får mindre matlyst når jeg trener mindre, men jeg vet iallefall at jeg blir mer opptatt av å feks. spise et lite mellommåltid (frukt, nøtter, proteinshake etc.) rett etter trening, noe som automatisk kommer til å kuttes ut hvis jeg trener mindre. Det jeg har mest lyst til er å gå opp i vekt. Jeg gikk ned ca. 4-5 kg på ca. like mange måneder. Litt usikker, fordi det skjedde uten at jeg la merke til det. Har hatt den samme vekten i ca. ett år nå, og da har den vært stabil (men altså for lav). Nå for tiden trener jeg hver dag. Jeg har jo lyst til å trene hver dag, men siden jeg har mer lyst til å gå opp i vekt igjen, er jeg villig til å kutte ned antall treningsdager, eller eventuelt trene med lettere intensitet enn jeg gjør nå. Kjenner jeg er litt sliten av all treningen (sikkert fordi jeg er undervektig, også), så det hadde jo vært positivt å kutte ned treningsmengden. Men da er jo forutsetningen at sultfølelsen ikke reduseres med det samme, fordi da får jeg jo i meg mindre kalorier siden jeg spiser etter denne sultfølelsen. Jeg spiser helt greit sunt og variert, ja. Men da spørs det jo hva du mener med "sunt". Jeg spiser ikke særlig mye junk (mest i helgene), men jeg er ikke så nøye med å alltid velge det magreste alternativet av matvarer osv. Jeg er ikke forsiktig med feks. smør og fløte i maten, jeg spiser ikke lettprodukter for eksempel... Men jeg spiser jo "vanlig norsk mat", hvis du skjønner Anonymkode: da286...9a4 Noe sier meg at du ikke har et normalt forhold til hverken trening eller mat og at det er derfor du har rast ned. Jeg mistenker det fordi bortfall av minimale mellommåltider som frukt og litt nøtter ikke burde ha noen som helst betydning for deg hvis du spiste noe i nærheten av hva du trenger. Og at du trener hver eneste dag når du vet at du både spiser for lite og er for tynn? Det er er uforsvarlig. Og når du trener hver eneste dag. Som er mye og rimelig fanatisk i utgangpunktet og du snakker om at ikke alltid velger det magreste? alternativet? Hvis du trener hver dag er det bare tull å velge det magreste alternativet noen gang! Du trenger masse næring når du trener hver dag. For utfra det du skriver kan det ligge en spiseforstyrrelse her..Å spise lite, å bare ville spise når man er sulten, å trene hver dag? Varsellampene mine blinker.. Hvor mye spiser du egentlig i løpet av en dag? Anonymkode: d2cf5...d8c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #11 Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo egentlig ikke om jeg får mindre matlyst når jeg trener mindre, men jeg vet iallefall at jeg blir mer opptatt av å feks. spise et lite mellommåltid (frukt, nøtter, proteinshake etc.) rett etter trening, noe som automatisk kommer til å kuttes ut hvis jeg trener mindre. Det jeg har mest lyst til er å gå opp i vekt. Jeg gikk ned ca. 4-5 kg på ca. like mange måneder. Litt usikker, fordi det skjedde uten at jeg la merke til det. Har hatt den samme vekten i ca. ett år nå, og da har den vært stabil (men altså for lav). Nå for tiden trener jeg hver dag. Jeg har jo lyst til å trene hver dag, men siden jeg har mer lyst til å gå opp i vekt igjen, er jeg villig til å kutte ned antall treningsdager, eller eventuelt trene med lettere intensitet enn jeg gjør nå. Kjenner jeg er litt sliten av all treningen (sikkert fordi jeg er undervektig, også), så det hadde jo vært positivt å kutte ned treningsmengden. Men da er jo forutsetningen at sultfølelsen ikke reduseres med det samme, fordi da får jeg jo i meg mindre kalorier siden jeg spiser etter denne sultfølelsen. Jeg spiser helt greit sunt og variert, ja. Men da spørs det jo hva du mener med "sunt". Jeg spiser ikke særlig mye junk (mest i helgene), men jeg er ikke så nøye med å alltid velge det magreste alternativet av matvarer osv. Jeg er ikke forsiktig med feks. smør og fløte i maten, jeg spiser ikke lettprodukter for eksempel... Men jeg spiser jo "vanlig norsk mat", hvis du skjønner Anonymkode: da286...9a4 Dette tyder jo på at du går i null med det kostholdet og den treningen du har nå. Det er jo et greit utgangspunkt. Personlig, hvis jeg trivdes med treningen, ville jeg heller lagt på en neve nøtter, en ekstra frukt eller lignende på matfronten hver dag. Hvis du føler deg sliten og trener hver dag nå, skader det heller helt sikkert ikke med å i tillegg ta deg en hviledag i uka. Restitusjon er også viktig. Anonymkode: f2eab...131
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #12 Skrevet 8. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe sier meg at du ikke har et normalt forhold til hverken trening eller mat og at det er derfor du har rast ned. Jeg mistenker det fordi bortfall av minimale mellommåltider som frukt og litt nøtter ikke burde ha noen som helst betydning for deg hvis du spiste noe i nærheten av hva du trenger. Og at du trener hver eneste dag når du vet at du både spiser for lite og er for tynn? Det er er uforsvarlig. Og når du trener hver eneste dag. Som er mye og rimelig fanatisk i utgangpunktet og du snakker om at ikke alltid velger det magreste? alternativet? Hvis du trener hver dag er det bare tull å velge det magreste alternativet noen gang! Du trenger masse næring når du trener hver dag. For utfra det du skriver kan det ligge en spiseforstyrrelse her..Å spise lite, å bare ville spise når man er sulten, å trene hver dag? Varsellampene mine blinker.. Hvor mye spiser du egentlig i løpet av en dag? Anonymkode: d2cf5...d8c Nå får du gi deg. Jeg har IKKE spiseforstyrrelser, det vet jeg alt om. Søsteren min har hatt spiseforstyrrelser i mange år, så jeg vet hva det går ut på. Og det er ikke greit å beskylde noen for slike ting, særlig ikke over Internett. Aner du hvor respektløst det er?! Problemstillingen var om matlysten min kom til å gå ned hvis jeg trente mindre. Da skrev jeg at feks. mellommåltider som jeg bruker å ha etter trening per dags dato, kommer nok til å falle bort, fordi siden jeg har som en vane å spise disse rett etter trening, så blir det jo ikke like automatisk lengre siden jeg ikke har trent. Hvis du skjønner? Det er jo ikke slik at jeg automatisk ikke får i meg nok mat dersom jeg ikke spiser alle mellommåltider jeg gjør nå for tiden. Det har jeg vel ikke skrevet noe sted? Har jeg?! Jeg skriver at jeg IKKE velger det magreste alternativet, ja? Jeg spiser aldri lettprodukter, med mindre jeg får det servert når jeg er på besøk hos noen. Jeg bruker rikelig med smør, fløte og lignende i maten. Det vil si, jeg har et vanlig norsk kosthold, ikke noe slanke-kosthold (som mange andre på min alder har, hvor de alltid velger det som har minst fett og sukker). Jeg trener hver dag fordi jeg liker det. Fordi jeg trener variert, og derfor KAN trene hver dag, uten å få skader. Jeg spiser etter sultfølelsen fordi jeg synes det er stress å ha en matplan jeg skal følge slavisk. NETTOPP fordi jeg har et avslappet forhold til mat, altså IKKE en spiseforstyrrelse. Noen dager spiser jeg kjempemasse, fordi jeg var veldig sulten akkurat den dagen. Andre dager spiser jeg mindre, fordi jeg hadde litt dårlig matlyst, var travel etc. Men alt i alt har jeg et avslappet og sunt forhold til mat, også sammenlignet med mange andre. Nå får du skjerpe deg. Jeg blir helt målløs over hva folk kan skrive til fremmede mennesker. Anonymkode: da286...9a4
Gjest Ajax Skrevet 8. juni 2016 #13 Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det er bedre? Anonymkode: da286...9a4 Det kommer selvfølgelig an på hvor mye du trener, men så sant det ikke er en ekstrem mengde så vil økt kaloriinntak føre til vektøkning, også holder man seg i like god, om ikke bedre form.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #14 Skrevet 8. juni 2016 1 time siden, Cyrus skrev: Det kommer selvfølgelig an på hvor mye du trener, men så sant det ikke er en ekstrem mengde så vil økt kaloriinntak føre til vektøkning, også holder man seg i like god, om ikke bedre form. Jeg trener jo omtrent hver dag, noe mange vil anse som en "ekstrem treningsmengde". Men jeg trener ikke hardt og/eller lenge, og jeg trener veldig variert. Jeg trener så mye fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må. Men siden aktivitetsnivået er høyt, så skal det mange kalorier til for å komme i overskudd. Slik jeg trener og spiser nå (etter sultfølelsen) så vedlikeholder jeg vekta. Spiser ganske mye, så for å gå opp i vekt samtidig som jeg trener like mye, så må jeg jo spise enda mer, noe jeg synes er slitsomt å ha et slavisk forhold til. Anonymkode: da286...9a4
Gjest Ajax Skrevet 8. juni 2016 #15 Skrevet 8. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener jo omtrent hver dag, noe mange vil anse som en "ekstrem treningsmengde". Men jeg trener ikke hardt og/eller lenge, og jeg trener veldig variert. Jeg trener så mye fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må. Men siden aktivitetsnivået er høyt, så skal det mange kalorier til for å komme i overskudd. Slik jeg trener og spiser nå (etter sultfølelsen) så vedlikeholder jeg vekta. Spiser ganske mye, så for å gå opp i vekt samtidig som jeg trener like mye, så må jeg jo spise enda mer, noe jeg synes er slitsomt å ha et slavisk forhold til. Anonymkode: da286...9a4 Nøtter, gainer, peanøttsmør, frø, ost, er eksempler på mat med høyt kaloriinnhold. To brødskiver med Nugatti og peanøttsmør mellom er en god måte å avslutte dagen på dersom du skal ha kalorier. Jeg vet det er vanskelig å spise mye, men du må kjempe, og akkurat som med trening så blir man flinkere jo mer man gjør det 😄
Geparden Skrevet 8. juni 2016 #16 Skrevet 8. juni 2016 (endret) Er bare folk som vil hjelpe her, så ta svarene i beste mening. Det mange typer spiseforstyrrelser, og de som er bekymret for det er det i beste mening på dine vegne. Også dersom de tar feil. Hvis du er stabil nå, så har du et greit utgangspunkt. Da er det bare en justering som må til. Men du kommer ikke unna en bevisst endring uansett. Når du gjør det du pleier på automatikk er du jo der du er i dag. Hvis du ligner på meg er det enkleste å få i seg litt mer mat. Ikke minst siden du liker å trene. Det behøver ikke være en matplan av den grunn, bare å få i seg litt mer. Normalt, sunt norsk kosthold er bra, hold på det. Å trene mye betyr bare at det er en viktig hobby. En hviledag i uka er dog ganske standard, også på høyt nivå. De som trener lite bør ikke trene denne dagen, de som er bedre trent tar helst en økt som går helt pinlig rolig og ikke belaster kroppen. Formålet er gi de forskjellige systemene i kroppen anledning til å respondere/reparere/kompensere etter stimuli og stress de har blitt utsatt for. Klønete formulert. Og dermed bygge seg opp til et høyere nivå. Men du kommer som sagt ikke unna å måtte justere ett eller annet vekk fra den automatikken du har nå. Når du trener som du har lyst til og spiser som du har lyst til, da er du der du er i dag. Og det er bare du som sitter på fasiten om hvilken justering du vil trives best med. Skulle jeg sagt noe mer konkret måtte jeg visst mye mer detaljert hvor mye og hardt du trener, med hva, hva og hvor mye du spiser, alder, kjønn, høyde, vekt, og ikke minst hvordan du føler deg over tid. Mer enn det er plass til på et forum. Når man trener mye er marginene mindre, det er her trenere enten eksternt eller egenstudier kommer inn Endret 8. juni 2016 av Gepardieu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå