Gå til innhold

2 åring er UMULIG å legge (jada, en klassiker)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på straks 2 år som har vært komplett umulig å legge siden han byttet til juniorseng. Han klatret ut av sprinkelsengen slik at vi ikke hadde annet valg enn å bytte. Dette var godt over 2 måneder siden.

Vi har hatt en fast leggerutine siden han var 4+ måneder, ingenting er forandret bortsett fra antall bøker og type bøker, sanger etc vi leser på sengen. Vi leser stort sett 1-2 bøker før vi sier god natt og går ut. Det går 10 sekunder og han er oppe av sengen. De siste ukene har vi forsøkt en metode vi har lest om på nettet: hver gang han kommer ut av rommet løfter vi han rolig men bestemt tilbake i sengen uten å si noe. Vi har sikkert gått inn og ut av rommet hans minst 70 ganger i løpet av en kveld, og antallet minker ikke heller med tiden slik det står at det vanligvis vil gjøre..

Vi sørger for at han er mett og god samt at han får noe å drikke før han legger seg slik at de behovene er tilfredsstilt. Vi har døren litt på gløtt slik at det ikke er heeelt mørkt i rommet hans. Vi har prøvd med lukket dør også. Vi har prøvd å ikke bære han tilbake i sengen men bare følge han. Dette kan av og til hjelpe, men ender ofte med at han nekter å gå tilbake i sengen sånn at vi må bære han uansett.

Jeg føler at vi gjør ALT som kan gjøres, alt det står om på nettet, men det er altså ingenting som holder gutten i sengen.

Han sover fortsatt 1-1,5 time på dagen. Det hender han hopper over luren sin og det har ikke hatt noen innvirkning på leggingen på kvelden. Jeg tror altså det ikke nytter å regulere dagsovingen.. barnehagen sier også at han trenger det.

Nå er det så ille at han står opp fra sengen i det øyeblikket jeg legger han ned i den: jeg rekker altså akkurat å gå ut av rommet hans og telle til 1, kanskje 2, før han åpner døren igjen. Nå har verken jeg eller mannen mer tålmodighet igjen, og jeg merker at det går ut over gutten min til tider. Det er ikke alle kvelder jeg er like tålmodig, og det gjør sikkert vondt verre. Jeg er desperat på samme måte som da vi holdt på å krepere av søvnmangel da han var baby.. orker ikke mer!! Han er vanligvis en smart gutt som snakker og forstår alt vi sier og alt som skjer, men når kvelden kommer er det som om en bryter skrus på.. jeg forteller han hva som skal skje og at han må ligge i sengen sin, men det er som å snakke til en vegg.

Er det noen som har noen råd?? (bortsett fra at det er en fase, det vet jeg, men i så fall er det en forbasket lang en)

Anonymkode: 088d0...462

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skjer hvis dere sitter inne hos han? Jeg forstår at dere helst vil legge og gå ut, men hvis han sovner i løpet av minutter ved at dere blir på rommet, så er det vel bedre enn sånn det er nå. Det kan alltids avvennes igjen etterhvert ;) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg skulle ønske det gikk!! Vi har prøvd både å sitte inne hos han på en stol, i sengen hans, at han får ligge med en av oss i vår seng... ja. Han hopper ut av sengen og løper ut i stua med en gang han ser sitt snitt. Eller begynner å skulle skru på lyset, leke med gardinen, pirke en av oss i øyet.. Sier vi at "nå skal vi sove" eller at han ikke får lov til å for eksempel skru på lyset, så hører han men begynner igjen med én gang..

Skrevet
3 minutter siden, LindaM skrev:

Hva skjer hvis dere sitter inne hos han? Jeg forstår at dere helst vil legge og gå ut, men hvis han sovner i løpet av minutter ved at dere blir på rommet, så er det vel bedre enn sånn det er nå. Det kan alltids avvennes igjen etterhvert ;) 

Skriver under på dette. 

Jeg vil faktisk også råde dere til å droppe dagsovinga. I hvert fall kutte ned noe, halvanna time for en toåring er ganske mye. At det ikke har hatt effekt når det bare har vært nå og da er ikke rart, det må gis noen dager før man kan si om det virker eller ikke. 

Ellers gjelder det faktisk bare å holde ut. Slitsomt, men det går over!

Sympati herfra, forresten! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for sympati, det varmer en desperat mamma. Jeg har tenkt tanken på å droppe dagsoving lenge, og vi har også i en periode forsøkt å bare la han sove i 30 minutter i barnehagen, men ikke droppet det helt i en periode. Jeg vet jo at det er jeg som forelder som bestemmer, men jeg har snakket om søvn med flere av de ansatte i barnehagen (slikt som man småprater litt om av og til..) og alle mener han fortsatt trenger dagsøvnen. Får også litt vondt av at han skal ha "lidd" unødvendig dersom vi kutter luren og det viser seg at det ikke har noen effekt på nattesøvnen. Men så sovner han jo som regel ikke før kl 22 heller da, og hvis han da må opp kl 7 (han sover til gjengjeld lenger på morgenen, takk og pris) så hjelper ikke akkurat 1 time på dagen noe særlig?

AnonymBruker
Skrevet

Kutt dagsoving i et par uker og se om det hjelper. Kan ikke si noe om det hjelper hvis det bare er en dag innimellom. Han kommer til å være stuptrøtt i begynnelsen, og det blir sikkert mye grining av overtrøtt unge, men søvnen på natten er viktigere enn dagsøvnen. Så målet helliger middelet. 

Anonymkode: bdaf7...7f0

• Liker 4
Skrevet

Som AB over sier, test det ut. Nattesøvm er viktigst, og sovner han ikke før 22 så er det jo ikke rart han trenger dupp. :) Og som hun over sier, han kommer til å være møkksur og trøtt og fæl en periode, så det er bare å stålsette seg :ler:

Ett tips til. Har du prøvd å spille musikk for ham? Jeg har ei låt som er som sovemedisin for både toåringen og femåringen her i huset. De sovner vanligvis helt fint, men dersom de ikke gjør det legger jeg meg ved siden av dem og spiller den. De ruller med øya med en gang de første tonene spilles.:ler:  

Låta heter Heart meditation og ligger på Spotify. Det er verdt et forsøk! 

• Liker 2
Skrevet

Der :)

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, jeg vet. Må bare kutte med dagsoving.. Takk for svar!

Kvinneguiden er forresten fantastisk.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss hørte de på lydbok, det har alltid funket godt. 

Jeg vet ikke om dere kan inngå avtaler med ham, det begynner å bli en stund siden jeg hadde 2åring. Tenker på et belønningssystem med klare forventninger og belønning når han oppfyller dem. Fem stjerner utløser en større belønning etc.

Dagsovingen er også et spørsmål, men jeg ville ikke kuttet den helt, men redusert den noe. 

Anonymkode: d602d...507

AnonymBruker
Skrevet

Dette bar dom å lese om vår gutt! Han sover en time på dagen fordi vi og bhg har ment at han trenger det. Men han er et helv.... å legge! Oppfører seg akkurat som gutten deres. 

Nå har vi vært på ferie, og hoppet tilfeldigvis over dagsøvnen to enkeltdager. Gutten sovna på et blunk begge dagene! En dag sov han 20min, sovna kjapt da også. Har prøvd å kutte før uten resultat, men nå fungerer det. Pottesur og kranglete gutt, men vi skal prøve å kutte dagsovingen fra nå.

Anonymkode: 178a1...0b4

Gjest asdas123
Skrevet

Kutter du ut dagsovingen vil du få en annen unge. Tiden er inne. Ta ulønnet perm/ferie slik at dere kan gi barnet korte dager i bhg i denne fasen der dere kutter duppen. Det går noen dager der det blir verre før det blir bedre ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk takk takk for alle gode svar! Og musikktips! :)  når det er flere som har det sånn og hvor å kutte dagsoving hjelper.. da kutter vi. Så prøver vi litt musikk og lydbok hvis det ikke funker. Får stålsette meg for sur og gretten gutt.. Hjelpe meg, av og til er det som om han går i en slags zombiemode når det er noe som er litttt gærent.... kan bli spennende. Godt det ikke er lenge til ferie.

Skrevet

Lykke til! Husk at det går over! :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! :)  ja heldigvis..!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Der :)

Selv jeg (som voksen) ble søvnig av den låta der :fnise: 

Anonymkode: ceefe...9b9

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selv jeg (som voksen) ble søvnig av den låta der :fnise: 

Anonymkode: ceefe...9b9

I know! Setter den på sjøl hvis jeg ikke får sove.

Fikk faktisk tips om den fra ei godt voksen dame i barnehagen til gutta, hun har brukt den til umuliuser med søvnaversjon kjempelenge, med god effekt på mange. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Syns det virker drastisk å kutte dagsoving fra 1.5t til ikke noe, for en som bare er 2 år. Spesielt når de i bhg også sier han trenger blund. Ville prøvd en periode med å halvere til 30-45 min først i hvert fall, kan like gjerne hjelpe det som å kutte helt. En 2-åring har i utgangspunktet godt av å sove på dagen, med tanke på bedre læring osv. Ser stadig vekk småunger som går rundt som zombier og er stuptrøtte, slitne og sure fordi foreldre tviholder på at de ikke skal sove på dagtid. 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 4
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Ser du har fått endel gode tips her, men når dupper han i BHG? Kan jo endre tidspunktet på duppen også, om han legges fra 12 til 13.30 så heller fra 11 til 12.30, så det går endel timer før han skal sove til natta igjen. Vår toåring var også likedan en periode, da låste jeg døra på innsiden av soverommet og la meg i senga og lukket øynene. Begrensa hvor lenge det er artig å trykke av og på lysbryteren og vimde rundt, også er det jo deilig å legge seg inntil en varm mamma og kose litt, og vips så sov vi 😴 lykke til og føler med deg.. Vet hvordan det er. 😊

Endret av noe tilfeldig
Skrevet

Hei. Vi har hatt litt samme rutine som dere, men for et halvt år siden begynte han å tulle med legging (er to år). Vi har sittet hos ham til han sovner siden. Vi synger og leser og sitter ellers rolige i mørket uten å prate eller noe. Vi er der og stopper ham i å klatre ut av senga eller lignende. Legger ham ned igjen når han hopper og danser i senga. 

Det tar fra Fem-tretti minutter. Det er kjedelig, men mindre konfliktfylt og stressende enn å gå inn og ut hele tiden. Vi aner ikke om vår måte er rett, men tenker å forsøke å avvenne fra dette når nytt barnehageår er godt i gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...