Gå til innhold

Jeg har så lyst til å trene ute, men ...

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg har Mb Crohns, og derfor trener jeg innendørs slik at jeg alltid har toalett tilgjengelig.
8 av 10 ganger er det ikke behov for det, men de andre gangene har det virkelig vært nødvendig.
(Når jeg må, så må jeg der og da)

Men nå har jeg så lyst til å trene ute, og jeg tenkte, jeg kan da ikke være den eneste som av og til må på do når jeg trener?

Hva gjør dere andre når behovet melder seg akutt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løper ut i skauen, drar ned buksa og lar det stå til. Jeg har flere enn en gang opplevd ekstreme magesmerter under løpeturer og at det rett og slett bare må ut. En gang var det like ved veien, rakk ikke å løpe ut i grøfta en gang, bare rett ned med buksa, og sprutbæsjen stod rett ut. Splætta utover leggene og greier :( var like ved veien så en del biler så meg. Men, shit au, som mann brydde jeg meg ikke så mye. Kanskje verre for jenter?

Anonymkode: 74c5e...5ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har med en pakke kleenex (eller et par servietter hvertfall) i lomma just in case.

Anonymkode: 8bc5d...3b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

løp der det er mye skog sånn at du får gjemt deg unna hvis uhellet skulle være ute. og ta med deg lommetørklær i lomma feks sånn at du får tørket deg :)

Anonymkode: f6c8c...16a

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løper ut i skauen, drar ned buksa og lar det stå til. Jeg har flere enn en gang opplevd ekstreme magesmerter under løpeturer og at det rett og slett bare må ut. En gang var det like ved veien, rakk ikke å løpe ut i grøfta en gang, bare rett ned med buksa, og sprutbæsjen stod rett ut. Splætta utover leggene og greier :( var like ved veien så en del biler så meg. Men, shit au, som mann brydde jeg meg ikke så mye. Kanskje verre for jenter?

Anonymkode: 74c5e...5ca

Takk for at du delte erfaringen din.

Det høres ut som meg da jeg fikk akutt diaré på bussen en gang.
Jeg fikk sjåføren til å stoppe, men rakk ikke gjemme meg særlig godt, og resultatet var som du beskriver.
Det var ikke morsomt, og ikke noe jeg ville gjort om jeg hadde et valg.  :(

Det hadde sikkert vært litt bedre inne i skogen uten tilskuere.

AnonymBruker
Skrevet

Ha noen truseinnlegg der bak inni trusa for å minske risikoen for tilsøling av klærne før du får satt deg bak en busk, når du er på treningsturene.

Anonymkode: cb89b...36b

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for helseskadelig råd, samt svar til dette.

- Avalon, mod

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg får gjenta takken for alle tilbakemeldinger og tips :)

Jeg har snakket med flere om dette i dag, og har fått noen nye tips, men jeg har også innsett at det er en del ting jeg ikke har tenkt på.
De fleste av de jeg har snakket med har store motforestillinger til at jeg skal ta denne sjansen.

De mener at det er en ting å måtte ta en kjapp tur inn i skogen på grunn av en akuttsituasjon, men det er noe annet å ta sjansen når jeg på forhånd vet at det kan være et problem.

De påpekte at det kunne være et problem for naturen og dyrelivet, i tillegg til at det er udelikat for andre som kanskje liker å gå utenfor stiene, å møte på etterlatenskaper fra mennesker.

Jeg ser innvendingene deres, og tenker at det er noe jeg må ta hensyn til.

Endret av Sprettballen
AnonymBruker
Skrevet

Hundepose til å plukke opp bæsj og papiret du bruker. Rydder du etter deg kan ingen klage.

Anonymkode: 55e81...b0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med aktiv ulcerøs kolitt hadde jeg alltid papir i lomma og gjemte meg bak en busk e.l. hvis det ble nødvendig. Bare det å være forberedt fjernet en del av stresset rundt det, og det ble sjelden nødvendig å bruke det. Bare det å ha utstyret klart og dra på steder hvor det var steder å gjemme seg gjorde at magen ble roligere på en merkelig måte. Hvis jeg måtte på do sørget jeg selvfølgelig for å dekke til slik at det ikke ble synlig, selv om det var utenfor sti/allfarvei. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å gjøre dette ville jeg aldri kunnet gå tur eller løpe i skogen, så jeg hadde ikke dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: b7d3b...5b8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundepose til å plukke opp bæsj og papiret du bruker. Rydder du etter deg kan ingen klage.

Min bæsj var umulig å plukke opp, gitt... Men hundepose til alt annet man etterlater seg er selvfølgelig bra!

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ta med seg papir/vaskeservietter er en selvfølge, men å plukke opp resten ...

Spoiler

Det er ikke lett å plukke opp noe med en konsistens som ertesuppe

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med aktiv ulcerøs kolitt hadde jeg alltid papir i lomma og gjemte meg bak en busk e.l. hvis det ble nødvendig. Bare det å være forberedt fjernet en del av stresset rundt det, og det ble sjelden nødvendig å bruke det. Bare det å ha utstyret klart og dra på steder hvor det var steder å gjemme seg gjorde at magen ble roligere på en merkelig måte. Hvis jeg måtte på do sørget jeg selvfølgelig for å dekke til slik at det ikke ble synlig, selv om det var utenfor sti/allfarvei. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å gjøre dette ville jeg aldri kunnet gå tur eller løpe i skogen, så jeg hadde ikke dårlig samvittighet for det.

Jeg er alltid forberedt ellers, og det å rydde opp etter meg/dekke over ser jeg på som en selvfølge, men det føles så merkelig å tenke på å gjøre noe jeg har unngått i så mange år.

Det gjorde det ikke enklere når jeg fikk tilbakemeldinger at det ikke var akseptabelt å satse på å bruke naturen i et krisetilfelle heller. 

Den ene jeg snakke med sa rett ut: "Tenk på hunder og barn som svinser hit og dit, tenk på soppsankere og bærplukkere.  Skal de tråkke i møkka fordi du ikke klarte holde deg til du kom hjem?"
Og hun har et poeng, jeg innser det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sprettballen skrev:

Vis skjult innhold

Jeg er alltid forberedt ellers, og det å rydde opp etter meg/dekke over ser jeg på som en selvfølge, men det føles så merkelig å tenke på å gjøre noe jeg har unngått i så mange år.

Det gjorde det ikke enklere når jeg fikk tilbakemeldinger at det ikke var akseptabelt å satse på å bruke naturen i et krisetilfelle heller. 

Den ene jeg snakke med sa rett ut: "Tenk på hunder og barn som svinser hit og dit, tenk på soppsankere og bærplukkere.  Skal de tråkke i møkka fordi du ikke klarte holde deg til du kom hjem?"

Joda, det er et slags poeng det - men det er jo mange andre skapninger som gjør fra seg i naturen også hvis bæsj man risikerer å tråkke i. Og det er mulig (selv i hui og hast) å ikke sikte på den fineste blåbærlyngen, men heller løfte på en stein e.l.

Dessuten er det vel ikke snakk om enorme mengder du skal legge igjen etter deg, så jeg tipper risikoen for at noen tråkker i det blir særdeles liten. Alt i alt vil jeg si at hvis du tar dine forholdsregler så blir ulempene for alle andre veldig små i forhold til gleden det forhåpentligvis gir deg å være ute i naturen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Vis skjult innhold

Stakkars deg... Det er ikke noe problem å gå ute på do i skogen, ett regnskyll og avføringen er vasket bort for lenge siden. Det tørker også fort i sommervarmen. Nå er det vel ikke snakk om at du skal sette deg rett ved veikanten å gjøre ditt fornødne heller. Skogen er for alle og med tanke på hvor mange dyr det er der ute som går på do så hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger før jeg brettet ned buksa. Ingen bærplukkere og soppsankere ute nå på denne tiden av året heller. 

Anonymkode: e2d0d...a08

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det er en menneskerett å få bruke naturen. Klart du skal få trene ute hvis du vil det! Andre behøver du ikke ta hensyn til.

Ute er det natur og ikke alltid rent. Det er avføring fra dyr der også som man risikerer å tråkke på. Alle kan være uheldige å måtte gjøre fra seg i naturen. Man kan bli kvalm og kaste opp, ikke så herlig å tråkke i, det heller. Hvis man r redd naturen ikke er helt ren får man holde seg hjemme selv! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve å gjøre det du må I en pose? Om det er så løst at det er umulig å plukke opp, klarer du kanskje å drite direkte i posen? 

Du kan også prøve å løpe med en liten løpesekk, som du kan ha ekstra skift i, pose, eller kanskje en liten hagespade som du kan grave over ting med? 

Jeg har ikke noen magesykdom, men i mine yngre dager slet jeg veldig med plutselig diaré ifbm mensen. Jeg hadde noen turer inn i skauen i veikanten i den tid, ja.. Nå er det mer bimmelimm jeg sliter med når jeg er på tur, og det er jo litt enklere. Jeg har alltid papir i lommen, og tar alltid med meg og kaster i bosspann om jeg må inn i buskene en tur. 

Jeg synes virkelig ikke at du skal måtte holde deg til hjemmetrening grunnet dette! Jeg kan skjønne det må være helt forferdelig om det plutselig skjer ute blant folk, men jeg ser ikke det kjempestore problemet med å gjøre sitt fornødne i en busk, spesielt ikke om du graver over/plukker opp/gjør det du må i en pose. 

Anonymkode: a24b2...3b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva?? 

Du må ha vært uheldig med hvem du har snakket om dette med. 

Barn og soppsankere kan trø i det??? Alvorlig talt. Det er da bæsj og tiss over alt i naturen. Det regner bort, fordamper, til og med spises opp av enkelte arter (?), så det er nå det minste problemet. Folk som går på tur i flere dager gjør også sitt fornødne. Og det er jo ikke sånn at du skal begynne å drite regelmessig langs den samme løypen slik at du ødelegger omgivelsene!

hva om jeg må drite i naturen, da? Det kan jo skje? Større risiko for at du må det, ser den, men hallo. Jeg har ikke mer rett til å løpe ute enn deg, bare fordi jeg ikke statistisk sett kommer til å drite like mange ganger som en med magebesvær. 

Sorry, altså, men denne venninnen din er en tulling. Ikke hør på henne. Ta mitt toalettpapir i lommen og løp avsted. Så dusjer du når du kommer hjem. Ferdig arbeid. 

Anonymkode: 41541...55b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du har minst like stor rett til å gjøre ditt fornødne i naturen som alle andre. Og når det er sånn at du bare gjør det når du må og ikke bare for moro skyld, så ser jeg absolutt ikke noe problem. Det hadde vært en annen sak om du bestemte deg for å gå å drite ved siden av stien bare fordi du hadde lyst. :) 

Og som andre også har sagt, så forsvinner det heldigvis ganske fort når det regner. Selv uten regn er naturen flink til å bryte ned slike ting. De aller, aller fleste friske skapninger må kvitte seg meg avføring. Og naturen har jo en måte å bryte det ned på, hvis ikke hadde vi nok alle levd med fjell av dritt rundt oss - bokstavelig talt.

Jeg synes du burde ta med deg litt papir (helst dopapir, så det brytes ned raskere) og ha i lomma i tilfelle det skulle skje. Muligens et par våtservietter også, med pose så du kan ta de med hjem. (Tror ikke de brytes ned i naturen?) Også eventuelt en ekstra tights e.l., hvis du skulle være så uheldig og ikke rekke det.

Da kan du forhåpentligvis stresse litt mindre rundt det og nyte treninga.

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva?? 

Du må ha vært uheldig med hvem du har snakket om dette med. 

Barn og soppsankere kan trø i det??? Alvorlig talt. Det er da bæsj og tiss over alt i naturen. Det regner bort, fordamper, til og med spises opp av enkelte arter (?), så det er nå det minste problemet. Folk som går på tur i flere dager gjør også sitt fornødne. Og det er jo ikke sånn at du skal begynne å drite regelmessig langs den samme løypen slik at du ødelegger omgivelsene!

hva om jeg må drite i naturen, da? Det kan jo skje? Større risiko for at du må det, ser den, men hallo. Jeg har ikke mer rett til å løpe ute enn deg, bare fordi jeg ikke statistisk sett kommer til å drite like mange ganger som en med magebesvær. 

Sorry, altså, men denne venninnen din er en tulling. Ikke hør på henne. Ta mitt toalettpapir i lommen og løp avsted. Så dusjer du når du kommer hjem. Ferdig arbeid. 

Glimrende svar.

Jo mer jeg tenker på det, jo frekkere synes jeg faktisk det er å mene at andre ikke skal få trene ute. Her har TS en kronisk sykdom, og ønsker å trene ute. Det er jo fantastisk, spør du meg, både å holde treningsmengden oppe til tross for sykdom og at hun har et så sterkt ønske om å være utendørs at hun er villig til å risikere å gå på do ute. Mange mindre tøffe mennesker ville holdt seg inne. TS fortjener en oppmuntring og klapp på skulderen, ikke å bli bedt om å ta hensyn til andre. Hva med at andre heller har forståelse for syke mennesker i stedet? Makan.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ciara skrev:

Glimrende svar.

Jo mer jeg tenker på det, jo frekkere synes jeg faktisk det er å mene at andre ikke skal få trene ute. Her har TS en kronisk sykdom, og ønsker å trene ute. Det er jo fantastisk, spør du meg, både å holde treningsmengden oppe til tross for sykdom og at hun har et så sterkt ønske om å være utendørs at hun er villig til å risikere å gå på do ute. Mange mindre tøffe mennesker ville holdt seg inne. TS fortjener en oppmuntring og klapp på skulderen, ikke å bli bedt om å ta hensyn til andre. Hva med at andre heller har forståelse for syke mennesker i stedet? Makan.

For ikke å snakke om hvor skjønn TS er, som faktisk har tenkt å ta hensyn til disse soppsankere som venninnen refererer til og bli hjemme - selv om hun har KJEMPELYST til å trene ute....!!

Hvilket prippent vesen er det du har snakket med, TS?!

Hadde jeg vært din venninne, hadde jeg heller sagt "visst faen skal du trene ute! Jeg tar et klyster og så løper vi ut en tur begge to, så skal jeg pokker ta bæsje litt i solidaritet med deg!"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...