AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #1 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har sett noen dokumentarer om voldtekt på TV. Jeg har inntrykk av at voldtektsofrene (damer) ofte sliter med sexlivet etterpå, fordi de forbinder partnerens bevegelser og handlinger med det samme som overgriperen gjorde den gangen. Dette er som regel helt uavhengig av hvor lang tid som har gått siden overgrepet skjedde. Hvis jeg som mann finner meg en kjæreste som har blitt voldtatt tidligere i livet, hvordan skal jeg opptre? Hva kan jeg gjøre for at hun skal kunne oppleve et godt sexliv sammen med meg? Hvis du er en som har blitt voldtatt, men har funnet frem til et godt sexliv etterpå og lagt overgrepet bak deg, hvordan har du klart det? Hva har partneren din gjort som har hjulpet deg til å klare å nyte sex igjen etterpå? Hvis du har en partner som er tidligere voldtektsoffer, og dere nå har et velfungerende sexliv, hva har du bidratt med som har hjulpet henne? Jeg setter pris på gode svar fra deg på hva som har fungert, uansett alder og livserfaring, og selv om du svarer anonymt. Det er vanskelig å finne gode profesjonelle svar på dette, synes jeg. Anonymkode: aecc7...427 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett noen dokumentarer om voldtekt på TV. Jeg har inntrykk av at voldtektsofrene (damer) ofte sliter med sexlivet etterpå, fordi de forbinder partnerens bevegelser og handlinger med det samme som overgriperen gjorde den gangen. Dette er som regel helt uavhengig av hvor lang tid som har gått siden overgrepet skjedde. Hvis jeg som mann finner meg en kjæreste som har blitt voldtatt tidligere i livet, hvordan skal jeg opptre? Hva kan jeg gjøre for at hun skal kunne oppleve et godt sexliv sammen med meg? Anonymkode: aecc7...427 Kommunikasjon! Det hjelper om du vet hvilke stillinger du må unngå, hvilke lyder som freaker henne ut, lukter, smaker, lys/mørke osv. Prat sammen. Det er ingen gode bilder å ha i hodet, men det er ingenting sammenliknet med hva HUN lever med. :/ Noen får panikk av å bli strøket forsiktig på, andre av røff behandling. Fasiten du er ute etter er det denne kjæresten som sitter på. Spør henne. Å dele vonde ting er også med på å bringe dere nærmere hverandre. Anonymkode: 7b428...3e8 2
Tilma Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 kjenner jeg stusser litt ved spørsmålene dine : Hvis jeg som mann finner meg en kjæreste som har blitt voldtatt tidligere i livet, hvordan skal jeg opptre? Hva kan jeg gjøre for at hun skal kunne oppleve et godt sexliv sammen med meg? Hvorfor tenker du på dette nå? når det ikke er et tema en gang? Beste du kan gjøre om det skjer, er og snakke med DEN de gjelder. Vedkommende vet svaret mye bedre på de selv. Hun vet hva som kan hjelpe og ikke hjelper. da er det kommunikasjon tenker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Ble voldtatt som 15 åring. Var sammen med min nåværende kjæreste når overgrepet skjedde. Vi hadde ett bra sexliv og det var i grunn ikke så vanskelig etter som han var veldig støttende og forsto at enkelte ting var vanskelig for meg. Hadde et sundt syn på sex, og stolte på kjæresten min før hendelsen og det kan hende det var det som gjorde alt så mye lettere for meg. Anonymkode: a6c26...aac
Favole Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Hvordan du skal opptre avhenger vel av hvordan hun har bearbeidet det som har skjedd. Snakk med dama og vis at du tar hensyn til hennes behov, noe man bør gjøre uavhengig om en person har blitt utsatt for en voldtekt eller ei. Partneren min har ikke gjort mye annet enn å være seg sjøl og latt meg ta ting i mitt tempo når vi kom så langt. Det funka fint! 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 5 minutter siden, Tilma skrev: Hvorfor tenker du på dette nå? når det ikke er et tema en gang? Det har vært tema tidligere. Eks-kjæresten min hadde blitt voldtatt før jeg ble sammen med henne. Forholdet røk senere av helt andre grunner. Men jeg har reflektert over det etter at jeg har sett dokumentarer på TV. Hvis jeg hadde visst hvor mye man kunne slite med sånt da jeg var sammen med henne, ville jeg ha tatt mere tak i det, tror jeg. Jeg savner mere samfunnsopplysning om temaet, og hva man skal gjøre. Det er derfor jeg spør. Anonymkode: aecc7...427 7 1
Gjest Vause Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Dette er en fin tråd som jeg håper får mye aktivitet og oppmerksomhet. Jeg har ikke egne erfaringer å komme med, men det er godt å høre at noen tenker over dette.
Tilma Skrevet 7. juni 2016 #8 Skrevet 7. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det har vært tema tidligere. Eks-kjæresten min hadde blitt voldtatt før jeg ble sammen med henne. Forholdet røk senere av helt andre grunner. Men jeg har reflektert over det etter at jeg har sett dokumentarer på TV. Hvis jeg hadde visst hvor mye man kunne slite med sånt da jeg var sammen med henne, ville jeg ha tatt mere tak i det, tror jeg. Jeg savner mere samfunnsopplysning om temaet, og hva man skal gjøre. Det er derfor jeg spør. Anonymkode: aecc7...427 Da skjønner jeg litt mer av hvorfor du spurte! Men ja, komunikasjon er nok svaret. Vedkommende kjenner seg selv best og vet best hva som hjelper og ikke! openhet og ærlighet rundt tanker og følelser dere BEGGE har tenker jeg også kan hjelpe dere på vei=) 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunikasjon! Det hjelper om du vet hvilke stillinger du må unngå, hvilke lyder som freaker henne ut, lukter, smaker, lys/mørke osv. 9 minutter siden, Favole skrev: Hvordan du skal opptre avhenger vel av hvordan hun har bearbeidet det som har skjedd. Snakk med dama og vis at du tar hensyn til hennes behov, noe man bør gjøre uavhengig om en person har blitt utsatt for en voldtekt eller ei. Partneren min har ikke gjort mye annet enn å være seg sjøl og latt meg ta ting i mitt tempo når vi kom så langt. Det funka fint! 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde et sundt syn på sex, og stolte på kjæresten min før hendelsen og det kan hende det var det som gjorde alt så mye lettere for meg. 6 minutter siden, Tilma skrev: Vedkommende kjenner seg selv best og vet best hva som hjelper og ikke! openhet og ærlighet rundt tanker og følelser dere BEGGE har tenker jeg også kan hjelpe dere på vei=) Takk for alle svar. Jeg setter stor pris på det. Anonymkode: aecc7...427
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har opplevd å bli utsatt for voldtekt da jeg var barn. Jeg har derimot et flott sexliv nå, men det er kun pga partneren min har tatt seg god tid og aldri presset meg til noe som helst. Jeg føler meg 100% trygg på ham. I tillegg har han vært med meg til psykolog, det tror jeg også har hjulpet mye for at han skal få bedre forståelse for hvordan jeg fungerer. Anonymkode: 83e57...252 2
kisskissbangbang Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Jeg er totalt uenig, tvert imot synes jeg det er helt fantastisk å se en tråd der en mann reflekterer over dette! 11
Dr. A. Kula Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 10 minutter siden, kisskissbangbang skrev: Jeg er totalt uenig, tvert imot synes jeg det er helt fantastisk å se en tråd der en mann reflekterer over dette! Jeg er enig. Åpenhet rundt ting er en god ting. Jeg har ingen direkte relasjon til personer i temaet, men kan plutselig en dag bli det. Da er det godt å ha kunnskap allerede. Eller jeg kan få samme spørsmål av en bestekompis som kommer i en tilsvarende situasjon. Synes AB er reflektert og oppriktig nysgjerrig på å kunne forstå problemer til mennesker han bryr seg om. 5
ajarRun Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett noen dokumentarer om voldtekt på TV. Jeg har inntrykk av at voldtektsofrene (damer) ofte sliter med sexlivet etterpå, fordi de forbinder partnerens bevegelser og handlinger med det samme som overgriperen gjorde den gangen. Dette er som regel helt uavhengig av hvor lang tid som har gått siden overgrepet skjedde. Hvis jeg som mann finner meg en kjæreste som har blitt voldtatt tidligere i livet, hvordan skal jeg opptre? Hva kan jeg gjøre for at hun skal kunne oppleve et godt sexliv sammen med meg? Hvis du er en som har blitt voldtatt, men har funnet frem til et godt sexliv etterpå og lagt overgrepet bak deg, hvordan har du klart det? Hva har partneren din gjort som har hjulpet deg til å klare å nyte sex igjen etterpå? Hvis du har en partner som er tidligere voldtektsoffer, og dere nå har et velfungerende sexliv, hva har du bidratt med som har hjulpet henne? Jeg setter pris på gode svar fra deg på hva som har fungert, uansett alder og livserfaring, og selv om du svarer anonymt. Det er vanskelig å finne gode profesjonelle svar på dette, synes jeg. Anonymkode: aecc7...427 Som normalt, men vær var på hva hun sier og gjør. Akkurat det samme som med enhver partner. Jeg kommer i farten på to jeg har hatt sex med som jeg vet har blitt voldtatt. Hun ene ville ikke suge meg (med noen unntak), men hun andre kunne jeg ikke merke noen forskjell på fra andre jenter. Oppførte meg som normalt med begge to. Jeg vil si at det viktigste er å ikke ta sorgene på forskudd, og ikke anta ting. Hvis man er usikker er det bare å spørre. Du kommer ikke til å finne en fasit, mennesker er forskjellige, og du må nesten spørre partneren hva hen synes. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #14 Skrevet 7. juni 2016 Fantastisk fint menneske du er. Anonymkode: a891d...dc0 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #15 Skrevet 7. juni 2016 Jeg ble voldtatt av min far, fra jeg var 5 år. Men har et veldig naturlig forhold til sex, eneste er at han kan ikke presse hodet mitt ned da jeg suger, for påfører andre meg brekninger, så får jeg panikk. Men nå er de fleste menn oppegående, så de gjør ikke det. Og jeg sier og fra, at det kan de ikke gjøre. Vet ikke hvorfor jeg har et så bra forhold til sex, men jeg har taklet det jeg har opplevd veldig bra. Anonymkode: 4818c...944 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #16 Skrevet 7. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble voldtatt av min far, fra jeg var 5 år. ...... Vet ikke hvorfor jeg har et så bra forhold til sex, men jeg har taklet det jeg har opplevd veldig bra. Anonymkode: 4818c...944 Da hadde du trygge relasjoner til andre omsorgspersoner. Det er gjort mye forskning på det, og barn som opplever overgrep fra fremmede, men har et trygt og godt forhold til foreldrene, klarer seg langt bedre enn barn som opplever overgrep i hjemmet (av omsorgspersoner f.eks). Det har noe med at hverdagen, rutinene og tryggheten opprettholdes. Det er en fast ankring for dem. Det farlige som skjedde ligger i fortiden, de har god tilknytning til f.eks foreldre og besteforeldre og bhg-personell. Du er heldig som fungerer så bra. Anonymkode: 7b428...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #17 Skrevet 7. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da hadde du trygge relasjoner til andre omsorgspersoner. Det er gjort mye forskning på det, og barn som opplever overgrep fra fremmede, men har et trygt og godt forhold til foreldrene, klarer seg langt bedre enn barn som opplever overgrep i hjemmet (av omsorgspersoner f.eks). Det har noe med at hverdagen, rutinene og tryggheten opprettholdes. Det er en fast ankring for dem. Det farlige som skjedde ligger i fortiden, de har god tilknytning til f.eks foreldre og besteforeldre og bhg-personell. Du er heldig som fungerer så bra. Anonymkode: 7b428...3e8 Fikk du med deg hvem som var overgriperen? 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble voldtatt av min far, fra jeg var 5 år. Men har et veldig naturlig forhold til sex, eneste er at han kan ikke presse hodet mitt ned da jeg suger, for påfører andre meg brekninger, så får jeg panikk. Men nå er de fleste menn oppegående, så de gjør ikke det. Og jeg sier og fra, at det kan de ikke gjøre. Vet ikke hvorfor jeg har et så bra forhold til sex, men jeg har taklet det jeg har opplevd veldig bra. Anonymkode: 4818c...944 Anonymkode: 6989d...e3a 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #18 Skrevet 7. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett noen dokumentarer om voldtekt på TV. Jeg har inntrykk av at voldtektsofrene (damer) ofte sliter med sexlivet etterpå, fordi de forbinder partnerens bevegelser og handlinger med det samme som overgriperen gjorde den gangen. Dette er som regel helt uavhengig av hvor lang tid som har gått siden overgrepet skjedde. Hvis jeg som mann finner meg en kjæreste som har blitt voldtatt tidligere i livet, hvordan skal jeg opptre? Hva kan jeg gjøre for at hun skal kunne oppleve et godt sexliv sammen med meg? Hvis du er en som har blitt voldtatt, men har funnet frem til et godt sexliv etterpå og lagt overgrepet bak deg, hvordan har du klart det? Hva har partneren din gjort som har hjulpet deg til å klare å nyte sex igjen etterpå? Hvis du har en partner som er tidligere voldtektsoffer, og dere nå har et velfungerende sexliv, hva har du bidratt med som har hjulpet henne? Jeg setter pris på gode svar fra deg på hva som har fungert, uansett alder og livserfaring, og selv om du svarer anonymt. Det er vanskelig å finne gode profesjonelle svar på dette, synes jeg. Anonymkode: aecc7...427 Ser alle her påpeker viktigheten av kommunikasjon. Det er selvsagt flott dersom vedkommende klarer å sette ord på de vanskelige tingene og også selv vet eksakt hvor skoen trykker. I enkelte tilfeller tror jeg likevel dette kan være en stor utfordring. Har selv opplevd overgrep både som barn og som voksen, og for meg er dette noe jeg ikke ønsker å snakke om. Det er viktig at ingen presser på med spørsmål til tross for at man eventuelt mistenker/skjønner hva som har hendt. Jeg opplever at noen forstår mye, mens andre forstår ingenting. Har tidligere følt at jeg har hatt problemer med sexlivet i stor grad etter hva jeg har opplevd. Mannen jeg nå er med tar mye hensyn uten å presse meg til fullstendig blottlegging av problemene. Det at han er ekstremt tålmodig gir meg en trygghetsfølelse jeg aldri har kjent på tidligere. Nå nyter jeg å ha sex for første gang i livet, men det tok tid å komme dit. Og hvis han merker at jeg ikke er helt med tar han nødvendige hensyn så vi unngår at jeg gjenopplever traumene i tide og utide. For meg virker det som at han forstår mye uten at jeg føler press på å måtte forklare eller sette ord på hva som har skjedd. Samtidig føler jeg at han garantert vil være der for meg dersom jeg en dag er klar for å snakke. Om den dagen kommer eller ikke vet jeg ikke selv. Vet bare at jeg tidligere har løpt med en gang noen forsøker å avdekke sidene jeg selv ikke ønsker å fokusere på. Det blir for vanskelig, og jeg er kanskje selv redd for hva som kan komme. Da er det bedre å la det ligge så lenge jeg ikke ellers sliter særlig i hverdagen, og det gjør jeg heldigvis ikke. Anonymkode: 6989d...e3a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #19 Skrevet 7. juni 2016 Det er et vanskelig dilemma.. Jeg ble overfallsvoldtatt for ca 2 år siden, etter en fuktig kveld på byen. På denne tiden hadde jeg datet en fyr i ca 4 mnd, og vi var allerede veldig tett. Voldtekten gjorde meg veldig deprimert, og jeg stengte alt ute, men han sto i det sammen med meg. Han presset meg aldri til å prate, men han var der. Han var oppriktig intressert i hvordan jeg hadde det. Og det utgjorde mye. Det ble dessverre slutt på datingen, men vennskapet holdt, og sexen tok seg opp igjen. Det var tøft første gang, men det gikk fint. Jeg sa stopp noen ganger, og det at han reagerte lynraskt med å stoppe og bare gi meg tid hjalp. Voldtektsmannen stoppet ikke. Nå i dag har jeg fremdeles kun sex med denne kompisen min. Jeg har blitt knyttet til han på en helt merkelig måte. Jeg har prøvd å hatt sex med et par andre, men det har endt i panikkanfall. Ene gangen var det fordi jeg kjente ubehag (tente ikke nok på han, og ble ikke våt nok) så jeg ba han roe litt ned, noe han ikke gjorde, og han stoppet heller ikke når jeg ba om det første gangen. Han trodde nok at det gikk fint å pushe grensene mine. Andre gangen ble det bare panikk, uten at jeg vet hvorfor. Jeg kjente de ikke ordentlig, og de reagerte voldsomt på at jeg fikk panikkanfall. Jeg forklarte de aldri grunnen, men sa at jeg beklager, og at det ikke var deres feil. Jeg kjenner kompisen min så godt, og han kjenner meg. Han kjenner hver eneste ansiktsutrykk, han forstår kroppen min og han leser meg. Det betyr mye. Jeg vet hvor jeg har han. Kommunikasjon har vært nøkkelen. Jeg kan jo ikke ha sex med han for alltid, og det vil nok komme en ny en. Mye av ansvaret ligger på meg da. Jeg må fortelle, og gjøre han oppmerksom. Så får valget være hans om dette er noe han vil ta sjansen på. Jeg valgte ikke å bli voldtatt. Jeg fikk en byrde å bære som JEG må leve med resten av livet. Jeg vil ha sex jeg, jeg vil treffe en bra mann som jeg tenner på. Det er bare ikke så enkelt, men det vil helt klart bli enklere hvis han er åpen, viser at han bryr seg og viser at han er villig til å lytte. Og at han ikke løper når jeg forteller hva jeg har vært utsatt for. Og vær open minded. Jeg merker selv at jeg tenner f.eks voldsomt på BDSM nå. Jeg vil ha det røft, og hardt, og gjerne litt på kanten. Jeg tror det har mye med at jeg vil vinne tilbake grensene mine. Det tok han litt tid å tørre å dra det så langt som jeg ville, selvom han også liker den type sex, men han var usikker på situasjonen. Igjen; kommunikasjon. Finner du deg en jente som har vært utsatt for noe slikt, kommuniser med henne. Hun kommer nok ikke til å fortelle deg det med en gang. Og for alt i verden; ikke gjør henne stakkarslig. Hun kom seg opp og videre. Spør henne, vis at du er interessert på hennes premisser. Og med sexlivet; forvent at det kan skape reaksjoner, men da er det ikke verre enn å si beklager og selvfølgelig lytte. Det er ikke deg hun vil reagere på, det er minnene. Håper dette hjalp litt :-) Men selvfølgelig, dette er min historie, og det er nok mange andre som føler ting stikk motsatt. J24. Anonymkode: f3534...90a 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #20 Skrevet 8. juni 2016 Var sammen med ei som hadde blitt voldtatt. Aldri mer. Hun gjorde ikke annet å snakke om at hun var et offer. At jeg skulle synes synd på henne hele tiden. Til slutt blir det så mange hensyn å ta at det ikke var noen vits å ha sex. Det hele ble så begrenset at sexen blir skikkelig dårlig. Og turn off. Det høres hardt og egoistisk ut, men vet jeg at en potensiell partner har blitt tidligere voldtatt, vil jeg skygge unna og ikke involvere meg. Det blir litt det samme som å involvere seg i en psykisk syk person. Noen ganger blir det for mye. At sliter du psykisk så bør man kanskje ikke involvere seg i et forhold før man har blitt frisk. Anonymkode: 902e1...7a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå