Gå til innhold

Noen andre som har hatt praksisveileder fra helvete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger å vite at det ikke bare er meg, noen andre som føler de har vært veldig uheldig med sin veileder og hvorfor?
Har heldigvis bare 6 dager igjen på min praksisplass..

Anonymkode: 8be59...3d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en gang ei som skulle endre personligheten min og som derfor brukte veiledningene på å diskutere mindfullness og coaching og kom med forslag til øvelser og ville også at vi skulle gjøre mindfullnessøvelser under veiledningene.

Jeg var negativ og vanskelig da jeg ikke så hvor relevant dette var i forhold til en sosionomutdannelse.

Hun prøvde å stryke meg men det er dessverre for henne ikke mulig å stryke noen fordi hun føler at det strømmer negativ energi fra noen og at denne negative energien er veldig skadelig når en har valgt å jobbe med folk.

Anonymkode: f7329...106

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger å vite at det ikke bare er meg, noen andre som føler de har vært veldig uheldig med sin veileder og hvorfor?
Har heldigvis bare 6 dager igjen på min praksisplass..

Anonymkode: 8be59...3d6

Ja, det var et helvete. Måtte  virkelig bite tennene sammen HVER DAG KUN for å fullføre. Fullførte, men hadde dette vært i dag hadde jeg gått rett til studieadm på skolen, finner meg nemlig ikke i hva som helst lenger. ;)

Jeg ble sett på som en trussel fordi jeg har jobbet i samme yrket over mange år, arbeid jeg bare har fått fordi jeg er flink, det takler de veeeldig dårlig.

Lykke til, 6 dager er ingenting.

Anonymkode: ddfcb...3e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke opplevd selv, men vet om noen medstudenter som ikke har vært like heldig. Og ikke bare har praksisperioden vært et helvette, men de har heller ikke vært like heldig på evalueringen. En av studentene fikk ikke godkjent praksisen sin ett år, selv om jeg vet at hun er minst like god som meg i det vi studerte på. 

Anonymkode: a587d...4e9

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg ble mobbet. Hun løy om meg, og da jeg tok opp et problem med at hun gikk for langt i trakassering av meg, så ble jeg ikke trodd. Ble kritisert for alt mulig. Alt fra hvordan jeg snakket, hvordan jeg holdt armene/hendene, hvordan jeg holdt en bok, hvordan jeg holdt penn... Hun satte seg i forsvarsposisjon ved konfontasjon, og sa at det hadde hun aldri i sitt liv sagt. Jeg ble ikke trodd, for hvorfor skulle hun kunne si noe så stygt... Voksne mennesker som jobber i høyskole, og som støtta en mobber. (praksislæreren min) Det var grusomt. Hun svartmalte meg til alle, da jeg fortalte om enkelte ting hun hadde sagt til meg på tomannshånd i møte, og stilte seg selv i forsvarsposisjon, og klarte å manipulere de andre om at det hadde hun aldri sagt. 

Jeg hoppa av midt i, fordi det var for hard påkjenning, attpåtil den perioden fikk jeg en alvorlig sykdom, så ble mye sykmeldt, noe de trodde jeg juksa til meg, fordi de ikke visste om denne sykdommen, jeg gav opp å forklare til slutt fordi praksisoppfølgeren min fra høyskolen ikke trodde meg fordi hun kjente praksislæreren min liltt. Inhabil much... Har aldri i mitt liv blitt behandlet så urettferdig før. 

Anonymkode: 62f5f...122

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er praksisveileder. Ikke fra helvete håper jeg, men en gang så fikk jeg en student som hadde vært hos en dame som kun hadde kritisert henne og måten hun var på. ( jeg hadde veiledet henne før og forsto ikke hva den andre veilederen snakket om) etter mye om og men fikk vi byttet studenten til meg slik så hun fikk fullført istedet for å bli strøket eller kastet ut av studiet som den andre veilederen mente hun skulle bli... Du har heldigvis bare 6 dager igjen. Det er overlevbart :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker når jeg var student og  var superspent på veilederen min. Det eneste jeg håpet på var at h*n oppførte seg som et normalt menneske og var hyggelig. Faglig dyktighet kom i andre omgang noe som er synd for det er kjempeviktig. Men et er så mange idioter i helsevesenet (som jeg jobber i) som aldri skulle ha hatt studenter.Praksisperioden kan lett blir et mareritt med feil veileder. Jeg hadde stort sett greie veiledere, de fleste midt på treet.

Jeg har selv hatt studenter og er veldig opptatt av å ta de godt i mot, ikke misbruke arbeidskraften og lære de opp godt og at de får gå igjennom alt de skal fra skolen sin side. Jeg er opptatt av at studenten skal få en hyggelig og ikke minst lærerik praksisperiode. 

Du har 6 dager igjen, stå på. Snart ferdig!

Anonymkode: 4f392...25d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke i en slik situasjon, men dersom dette hadde hendt meg er jeg sikker på at jeg ville ha tatt kontakt med studiestedet. Er ikke dette mulig i deres tilfelle? Hvis det er det vil jeg jammen meg oppfordre dere til det om dere har en lang tid foran dere med den aktuelle veilederen. 

Du får bare stå på, TS! 6 dager igjen! :) Snart er det 5, og plutselig kan du legge denne perioden bak deg. 

Anonymkode: e5df5...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg ble mobbet. Hun løy om meg, og da jeg tok opp et problem med at hun gikk for langt i trakassering av meg, så ble jeg ikke trodd. Ble kritisert for alt mulig. Alt fra hvordan jeg snakket, hvordan jeg holdt armene/hendene, hvordan jeg holdt en bok, hvordan jeg holdt penn... Hun satte seg i forsvarsposisjon ved konfontasjon, og sa at det hadde hun aldri i sitt liv sagt. Jeg ble ikke trodd, for hvorfor skulle hun kunne si noe så stygt... Voksne mennesker som jobber i høyskole, og som støtta en mobber. (praksislæreren min) Det var grusomt. Hun svartmalte meg til alle, da jeg fortalte om enkelte ting hun hadde sagt til meg på tomannshånd i møte, og stilte seg selv i forsvarsposisjon, og klarte å manipulere de andre om at det hadde hun aldri sagt. 

Jeg hoppa av midt i, fordi det var for hard påkjenning, attpåtil den perioden fikk jeg en alvorlig sykdom, så ble mye sykmeldt, noe de trodde jeg juksa til meg, fordi de ikke visste om denne sykdommen, jeg gav opp å forklare til slutt fordi praksisoppfølgeren min fra høyskolen ikke trodde meg fordi hun kjente praksislæreren min liltt. Inhabil much... Har aldri i mitt liv blitt behandlet så urettferdig før. 

Jeg tror deg! Slike mennesker eksisterer og de skulle ALDRI fått lov til å jobbe med mennesker. 

Anonymkode: ddfcb...3e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man opplever seg mobbet av veileder må det selvfølgelig tas opp med studiestedet, men tenk også gjennom om de tilbakemeldingene du får og ikke liker kan ha noe for seg. Enkelte tar dårlige tilbakemeldinger veldig til seg, og føler seg nærmest utstøtt fordi noen har sagt fra om en ting som er gjort galt, andre måter å løse en oppgave på eller at de har gått over grensene sine. For øvrig tror jeg mye hadde vært bedre om de som ble veiledere fikk velge det selv, fikk kurs i veiledning og ekstra betalt for det, og så kunne alle de som får det pålagt og ikke liker det få slippe.

Anonymkode: c0ec7...bd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man opplever seg mobbet av veileder må det selvfølgelig tas opp med studiestedet, men tenk også gjennom om de tilbakemeldingene du får og ikke liker kan ha noe for seg. Enkelte tar dårlige tilbakemeldinger veldig til seg, og føler seg nærmest utstøtt fordi noen har sagt fra om en ting som er gjort galt, andre måter å løse en oppgave på eller at de har gått over grensene sine. For øvrig tror jeg mye hadde vært bedre om de som ble veiledere fikk velge det selv, fikk kurs i veiledning og ekstra betalt for det, og så kunne alle de som får det pålagt og ikke liker det få slippe.

Anonymkode: c0ec7...bd4

Jeg tok ingenting personlig, og tok til meg alle tilbakemeldinger, fordi jeg visste at jeg har mye å lære. Man er jo i praksis for å lære! Jeg smilte og noterte ivrig ned når jeg ble fortalt vekstpunkter. Likevel skrev hun i rapporten at jeg tok negative tilbakemeldinger ille opp, og ikke tok det pent når jeg fikk tilbakemeldinger. Ja, jeg spurte henne "hva er det du sier?!" da hun sa at jeg holdt penna på en sånn måte at det så ut som at jeg innbilte meg at jeg er fra en annen  rang på. Men før det, tok jeg til meg alle konstruktive tilbakemeldinger. Å kritisere en student for måten man holder ei penn på, og måten hun sa det på, var å gå for langt. Også å unnlate å gi beskjeder og bare gi halve beskjeder og kun til en person på gruppen som ikke alltid videreformidlet til meg, gjorde praksisperioden ekstra vanskelig. 

Likevel, når det blir på det nivået at hun kritiserte måten jeg holdt ei bok på, hun spolerte undervisninga mi med å ta fra PCen jeg brukte midt i undervisningen fordi hun plutselig skulle sende en Mail,  avbrøt for å ødelegge poenger og hensikten med undervisningen, samt aldri gav ordentlige beskjeder til meg, men snakket mer i koder for å være vanskelig, og samtidig kritiserte tilogmed måten jeg holdt ei penn på, og sa at måten jeg holdt boka på var feil, måten jeg holdt hendene var feil, måten jeg holdt penna på så ut som at jeg innbilte meg at jeg var fra en annen rang, så ble det til slutt så usaklig og på et nivå langt under det som er verdig. Når man tar opp det, og attpåtil ikke blir trodd. Da er det noe virkelig galt noe sted. Det var systematisk mobbing, og jeg skjønner godt at det er mobbing på skolene når voksne mennesker støtter mobbing, og attpåtil mobber selv. At hun, som sitter der med master og erfaring skal bli mer trodd på grunnlag av at hun har mer erfaring og utdanning på det området,  fordi jeg "bare var en student"og derfor ikke skulle bli trodd. Der satt hun og løy, og den som ble sett på som løgner, var meg. Er bare glad det mennesket ikke blir mine barns lærer.... For hun der er i stand til å gjøre mye fælt mot mennesker når hun holder på sånn. 

• Liker 5
  • 5 år senere...
Skrevet

En stund siden emnet ble tatt opp her,  men veiledere fra helvete og deres "flygende aper" finnes nok dessverre fortsatt. Veilederrollen medfører ofte altfor stor makt. "Google mitt innlegg: Praksis plass med psykopat ga stryk."

Anonymkode: 67ab5...bc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En stund siden emnet ble tatt opp her,  men veiledere fra helvete og deres "flygende aper" finnes nok dessverre fortsatt. Veilederrollen medfører ofte altfor stor makt. "Google mitt innlegg: Praksisplass med psykopaten ga stryk."

• Hjerte 1
Skrevet

Nå er det ufint å fordømme noen på bakgrunn av kjønn, legning, tro og etnisitet. Vil si at å fordømme en person fra Helvete er å fordømme på bakgrunn av opprinnelsessted/etnisitet. Med andre ord ikke greit. 

Anonymkode: 81b39...6db

Skrevet

Lydopptak er en fin ting, så kan du dokumentere ovenfor andre at ting har blitt sagt til deg :)

Anonymkode: 2ddec...2e8

Skrevet

Sant!! Hadde jeg f.eks eid en moderne telefon da jeg sto som verst i det den gang, kunne jeg hatt skikkelig bevis overfor skolen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hjemmetjenesten hjemme hos meg, så det er masse praksisstudenter innom i løpet av året. Dette syns jeg er viktig for tjenesten jeg mottar. Men den ene sykepleieren på denne ruta, hun er et helvete til vanlig, og da hun hadde med seg student et år, så syntes jeg synd i studenten som hadde fått henne som veileder. Inne hos meg, så skulle studenten og sykepleieren hjelpe meg til å dusje. Jeg gjør nesten alt selv, men må heises til dusjstolen. Så plutselig, smeller det fra sykepleieren, surt og høyt: Nå retter du deg opp i ryggen! Nå er du på jobb, kjære deg. Studenten bare: Åh, unnskyld. Sykepleieren: Det er henne (meg)  du skal si unnskyld til, SI UNNSKYLD. Studenten: Åh, unnskyld. Jeg så hun var oppriktig lei seg.

Altså, de bare stod der og venta på at jeg skulle vaske håret. 

Jeg, som selv har studenter i praksis på jobben min, klarte ikke å dy meg. Så jeg sa til henne at hun ikke hadde noe å unnskylde, at det er viktigere for meg med en avslappet hjelper som kan stå som hun vil, fordi jeg virkelig ikke bryr meg, enn en kjeftende hjemmetjeneste som kritiserer studenter foran tjenestemottakere.  Jeg ringte til lederen og klaget og, for jeg syntes dette var helt sykt. Neste gang sykepleieren kom til meg, så beklagde hun at hun hadde måtte irettesette studenten sin foran meg. Det var _det_ hun unnskyldte. 

Jeg forstår at det kanskje er mer til denne historien enn jeg så, men det jeg vet, er at sånne praksisveiledere aldri kan få fram det beste i en student. Er man uegna og uinteressert, så er det samme hvor flink studenten er, det kommer ikke til å gå. 

Anonymkode: 5e470...85d

• Liker 3
Skrevet

Hen var ikke direkte ond, men min medstudent og jeg ble hver uke satt til å gjøre oppvasken. Yrket har iiiiingenting med oppvask eller mat å gjøre. Veilederen hadde også en gammel utdanning og gjorde mye hårreisende/uetisk. Ting som overhode ikke var evidensbasert. Vi brukte mye tid til å forberede behandling som vi skulle gjennomføre relativt selvstendig. Da tiden var inne for dette, bare tok hen opplegget vårt og lot oss se på hen gjøre alt vi hadde forberedt.. Eneste vi omtrent lærte i den perioden var hva man IKKE skulle gjøre. Vi kunne heller ikke "tyste" på hen, da det var denne personen som skulle vurdere om vi bestod, og som vi senere skulle bruke som referanse.. 

Anonymkode: ac8ab...670

Skrevet

Ja, det kan være viktig å lære hva man IKKE skal gjøre i praksis også, selv om negativ læring ikke er hovedintensjonen. Ikke alle veiledere har pedagogiske eller gode faglige evner, i verste fall kan noen mennesker ha psykopatiske trekk. (Jfr. min historie som ligger på nett). Det KAN være uheldig og gi grobunn for usunn adferd fra begge sider når student og veileder går i tospann over lang tid. Ved en-til-en-relasjoner uten gjennomsiktighet og innsyn har man ikke vitner til ting som skjer og sies. Det gjelder etter min traumatiske erfaring ikke minst veilednings-samtalene! Åpenhet og innsyn burde selvfølgelig også være i veilederens interesse. En eller annet form for flokk-praksis eller rokkering  burde være mulig for å beskytte studenten mot urettferdighet. For en må uansett være OBS på at det er veileder som har mest subjektiv makt i forholdet!

• Liker 2
Skrevet

Ps! Noe paradoksalt, men det har virkelig gjort meg godt å få bekreftet her at jeg ikke har vært alene om å oppleve en SVÆRT traumatisk praksisperiode. Takk for at dere vil dele! Tror sårene endelig begynner å gro nå... Trist at ondskap skjer, men møter du en veileder med psykopatiske trekk, så vil du fort kunne oppdage at forsøk på konfliktløsning bare fører til at den uhyggelige og negative spiralen skrus opp. Derfor: Les relevant litteratur om emnet, søk kyndig hjelp og støtte (mye finnes f.eks på nettet), kom deg vekk fra hen i tide - før dine framtidsplaner faller i grus. Legg skylda for løgner og baksnakking der den hører hjemme!  Disse rådene er i tråd med hva ekspertene innen psykologi/psykiatri anbefaler. 

Ønsker alle studenter lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...