Gå til innhold

Pass til Sverige og Danmark?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøre til Danmark via Sverige i sommer. Trenger vi pass til barna? Holder det med fødselsattest, evt utgått pass?

Anonymkode: 6b493...a33

Videoannonse
Annonse
Gjest Becky48
Skrevet

Jeg har alltid med pass når vi reiser utenlands, enten det er Italia eller Sverige. :) Spesielt i våre dager er det viktig med pass, en venn av meg var på tur med familien i påskeferien og de måtte fremvise pass på Danmarksturen.

Skrevet

Du trenger ikke pass.

Skrevet

Pass er eneste godkjente norske legitimasjon, så jeg ville tatt det med for sikkerhets skyld. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forresten det verste (sannsynlige) som kan skje om barn ikke har pass med på reise i norden?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forresten det verste (sannsynlige) som kan skje om barn ikke har pass med på reise i norden?

Ingen verdens ting. Du kan bekrefte at barnet under 18 år er den det er, og dett var dett. I Norden reiser jeg med bankkort med bilde eller førerkort, har aldri hatt trøbbel med det. Og barn trenger ikke legitimere seg.

AnonymBruker
Skrevet

Fra Norwegian:

Nordiske borgere under 18 år

Barn under 18 år som er borgere i Norden, og som reiser mellom nordiske land sammen med sine foreldre eller foresatte, trenger ikke å fremvise identifikasjon. I slike tilfeller må bagasjen deres sjekkes inn i den voksnes navn.

Fra NRK:
For nordiske statsborgere holder det med nordisk førerkort eller et gyldig ID-kort utstedt av et nordisk land.

– Man må ha med seg identifikasjon. Både førerkort, ID-kort eller pass går fint. Det viktigste er å ha en form for identifikasjon, hvis ikke kommer du ikke inn i Sverige fra Danmark, sier Johan Hilding, stasjonssjef Strömstad-politiet.

Fra Stena Line:
Gyldig identifikasjon er pass og nordisk førerkort. Bankkort med bilde er ikke gyldig ID.
Barn under 18 år må også ha pass eller fødselsattest.

Anonymkode: 211d3...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Ha med pass!! Vi ble tatt ut til "stikkprøve" på vei til Sverige. Heldigvis så hadde jeg blitt fortalt at man må ha med seg pass nå. De har ikke vært så nøye på det tidligere, men pga. flyktningstrømmen oppfordres det til å ha med pass på alle grenseoverganger ut av Norge. Gjelder alle passasjerer som er med!

Anonymkode: 830db...47d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstra beredskap, så du må ha med gyldig id iallfall.

Anonymkode: 615ec...da1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp kommet hjem fra Danmark og førekort er godkjent.

Anonymkode: d091e...43a

Skrevet

I fjor sommer fikk vi beskjed om å ha med pass med danmarksbåten pga flyktning krisa.
Vi ble også tatt ut til stikkprøve inn i Sverige.

Flyktningkrise eller ei så ville jeg tatt med pass. Vet ikke om jeg hadde fornyet passene til barna men ville iallefall tatt med de gamle passene så du har noe å vise til når det kommer til ID for dem.

Sånn generelt så har jeg ikke førekort så jeg kan kun bruke pass og bankkort. Men har fått nei på bankkort flere ganger i Svierge og Danmark for å kjøpe alkohol og snus.

AnonymBruker
Skrevet

De strammet ytterligere inn på kravene til ID etter nyttår, kun pass og nasjonelt ID-kort som er gyldig legitimasjon fra Danmark til Sverige. Selv om noen kanskje klarer seg med førerkort så kan man faktisk bli nekta innreise. Se informasjon om legitimasjon for voksne og barn her: http://www.oresunddirekt.se/nyheter/graenskontroll-vid-inresa-i-sverige

Anonymkode: f44f3...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Island til høsten og passet mitt er nylig utgått. Må jeg skaffe nytt pass da? Før kunne man jo fly innenfor Norden eller hva det var uten pass. Har også vært i Danmark i fjor sommer uten pass. Men det var før denne flyktningekrisen. Teit at pass holder bare 10 år. Vitsen med ar det skal holde så kort ' a? At purken og staten skal tjene penger? Teit at en som er født og oppvokst i Norge av norske foreldre skal måtte bytte så ofte. Annerledes om man ikke er morsk statsborger

Anonymkode: ac84a...f11

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det å få nytt pass, og er det en lang prosess, fotografering etc, eller kan man ta med bilde selv?

Anonymkode: cbf71...19f

Skrevet

Sist jeg fornyet passet så tok jeg bilde på politistasjonen.
Rett ved skranken hadde de hvitt lerret så ba de meg om å stå der, tok bilde, ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

På reise så ha ALLTID med pass.

Anonymkode: af64e...d16

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, June 07, 2016 at 18.51, AnonymBruker skrev:

Vi skal kjøre til Danmark via Sverige i sommer. Trenger vi pass til barna? Holder det med fødselsattest, evt utgått pass?

Senest i går var dette oppe i nyhetene, ja, man skal ha med pass! 

Anonymkode: 5b9ea...84d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 10. juni 2016 at 20.24, AnonymBruker skrev:

De strammet ytterligere inn på kravene til ID etter nyttår, kun pass og nasjonelt ID-kort som er gyldig legitimasjon fra Danmark til Sverige. Selv om noen kanskje klarer seg med førerkort så kan man faktisk bli nekta innreise. Se informasjon om legitimasjon for voksne og barn her: http://www.oresunddirekt.se/nyheter/graenskontroll-vid-inresa-i-sverige

Anonymkode: f44f3...aa9

Vi reiste nettopp med danskebåten(kom hjem på torsdag) og vi spurte spesifikt om førekort var gyldig og at det ikke innebar noe risk.Vi fikk til svar at det var helt trygt.

Anonymkode: d091e...43a

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt på siden av tråden, men la oss si at man ikke har med pass til f.eks Danmark, men får reise likevel. Det blir derimot ikke godtatt på hjemveien, hva skjer da, egentlig?

Anonymkode: 6e309...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...