Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt "inspirert" av isteen som ble beskrevet i en annen tråd her, men nå er det nå engang sånn at Lipton Yellow Label gjerne blir besk like fort som en avocado går fra å være spiseklar til en brungrønn og lite tiltalende masse, og egner seg sånn sett ikke spesielt godt til å lage iste av.

Jeg mangler for tiden store papirfiltre, så jeg kaldbrygger ikke for øyeblikket. Det går også ganske mye te når man kaldbrygger og når man er litt kresen på te så går det fort mye penger på en sommersesong. 

Standardmetoden min er å brygge opp 0,5-0,7 liter veldig sterk te. Den absolutte favoritten til daglig konsum er oolong med sju sitrusfrukter (fra Le Palais des Thés). Den tåler en ganske lang trekketid uten å bli bitter, så jeg lar den trekke litt ekstra. I dette konsentratet blander jeg ut et par spiseskjeer sukker og en god skvis sitron eller lime. Konsentratet helles i en tolitersmugge som fylles opp med kaldt vann og settes i kjøleskapet.

Jeg er som alltid ute etter å utvide horisonten, kom gjerne med din metode og din beste te til iste!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Juami
Skrevet

Jeg bruker å koke te på vanlig måte (gjerne grønn te, for det liker jeg godt) med litt søtning (bruker sukrin gold). Bruker så mange poser som står på pakken i forhold til hvor mye vann jeg koker opp. Så moser jeg frossen frukt eller bær (eksempel bringebær, jordbær, mango) med en stavmikser og blander dette sammen med teen. Bruker å lage meg en mugge som har lokk, og da holder den en stund i kjøleskapet. Serveres med noen isbiter. 

Ganske lettvindt, da. Men veldig godt :) Har ikke noe oppskrift på dette, tar det på øyenmål. 

Skrevet

Det med frukt har jeg ikke engang tenkt på. Det tror jeg at jeg må prøve. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...