Gå til innhold

Mat fra middelhavs landene.

Anbefalte innlegg

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Er jo veldig sunt og godt, men hva er dine favoritter?

Del gjerne oppskrift også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du spyle ned dette i do også?

Hørt om matAVFALLsposer?

Gjest Tom/Loki
Skrevet
5 minutter siden, Antoinette skrev:

Skal du spyle ned dette i do også?

Hørt om matAVFALLsposer?

Hæ? hva er det du prater om? du er på feil tråd.

Skrevet

Du fikk tidenes mest usaklige svar fra spagettidama. Hun er notorisk useriøs, så ikke ta deg nær av det.

Jeg har sansen for greske småretter, mezedes. Små porsjoner med f.eks. kalamari, kjøttboller, grillet kylling, fisk eller blekksprut ledsaget av diverse salater, dipper og annet knask som dakos (en kretisk salat med grove kavringer, tomat, olivenolje, feta og gjerne et dryss oregano), kolokythokeftedes (stekte squashkaker), rødbeter med olje, eddik og finhakket hvitløk eller skordalia (hviløksdip), og (selvsagt) tzatziki og oliven. Det finnes hauger av slike retter. Ovnsbakt feta med tomat, løk, paprika, hvitløk, chili, olivenolje og gjerne litt rakomelo (raki med honning). Khtapodi xydato, marinert blekksprut, kan være kjempegodt hvis blekkspruten er mør. Grillet halloumi (en kypriotisk ost som visstnok er blitt populær også i Norge) må spises mens den er varm. Små symireker spises med skallet på. Dolmadakia er fylte vinblader (de bruker kålblader om vinteren), og gemista er fylt tomat og paprika. Fylt aubergine finnes i flere varianter. Det er utallige måter å kombinere rettene på, og jo mer sjømat det står på menyen, jo større er sjansen for at det drikkes ouzo, souma, tsipouro eller raki.

Ellers setter jeg også stor pris på en skikkelig god moussaka, men det er ikke akkurat helsekost. Det samme gjelder pastitsio, en pastagrateng med kjøttsaus og béchamel. Lammegryta kleftiko kan være alt fra nærmest uspiselig til himmelsk. Souvlaki betyr bare grillspyd og lages med alle typer kjøtt (sverdfisksouvlaki kan være kjempegodt). Souvla (helgrillet lam eller kje) er typisk påskemat og tilberedes helst utendørs.

Det er bare noen få av disse rettene jeg lager selv siden jeg heller unner meg en tur på mezedopolio en gang iblant, men nettet renner over av gode oppskrifter. Dessverre er polets ouzoutvalg begredelig (selv om de endelig har fått Plomari, er det visst ingen av utsalgene som har den på lager), men det er godt med tørr hvitvin til også.

• Liker 4
Skrevet

Eller tyrkisk mat som all gresk mat egentlig er.

Skrevet

Lagde Mansaf for 3 av mine nærmeste kompiser en gang og vi storkoste oss!  Det var litt av en feast og vi ble stappmette! Er lammekjøtt og ris med masse crunchy og good stuff med! Maten serveres i en STOR fat og alle forsyner seg av samme fat med kun hender (ingen bestikk) Slik jeg liker å stappe i meg mat  :fnise: Anbefales hvis du har en vennegjeng over. Mye jobb men verdt det!

Hadde Shish kebabs på grillen forrige uke med Houmous, Ganoush og Lavash (flatbrød). Vi hadde sånne overdrevet lange pinner stappet med deilig biff og kylling som var helt himmelsk! Munnen min blir helt moist av å tenke på kebabs! 

http://www.food.com/recipe/baba-ganoush-the-best-in-the-world-67570 

http://www.jamieoliver.com/news-and-features/features/best-basic-houmous-recipe/

Falafel er kjempe godt når du lager det selv. Keep it simple! Falafel,brød og en yoghurt fullt av urter er helt nydelig!

Tabbouleh en kjent middelshavs salat som passer til både fisk og kjøtt. 

Fått mye inspirasjon fra min favoritt youtuber, har du tid så se på denne serien av deilig mat fra Jordan!

Buon appetito 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, Antoinette skrev:

Tyrkisk mat er i hovedsak basert på det osmanske kjøkken, og det hadde tatt opp i seg en mengde forskjellige impulser, også fra det greske og bysantiske kjøkken. Det bysantinske kjøkken var på mange måter en blanding av det klassiske greske kjøkken og det romerske kjøkken, men i tillegg gjorde Konstantinopels beliggenhet byen til et sentrum for handel østfra, så en del av matkulturen var sterkt preget av importvarer fra Asia. Når kommer pastasausen din, forresten?

• Liker 10
Gjest Juami
Skrevet

En litt sterk gazpacho er veldig godt, spesielt når det er varmt ute. Shakshuka er også godt. Fritatta og spansk omelett er også ganske godt. Spansk omelett bruker jeg som tilbehør fordi jeg syns det er ganske mektig, men fritatta blir jo som du gjør det til selv.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Juami skrev:

En litt sterk gazpacho er veldig godt, spesielt når det er varmt ute. Shakshuka er også godt. Fritatta og spansk omelett er også ganske godt. Spansk omelett bruker jeg som tilbehør fordi jeg syns det er ganske mektig, men fritatta blir jo som du gjør det til selv.

YUM!

Anonymkode: a7101...f4d

Skrevet

Gazpacho elsker jeg,men få som liker det. Alle sier bare "er ikke det kald tomatsuppe?"😊

Tapas er en slager også, pleier å ha med Kalmata oliven og grønn oliven,serrano el iberico skinke,manchego,scampi I Hvitløk, patatas bravas,kjøttboller I spicy saus og litt stekt baguette skiver der du rasper tomat med oliven og har på baguetten. 😋😋

Fisk og skalldyr er jo alltid godt så søk på feks Spanish style fish eller lignende på youtube. Mye bedre enn norsk "torsk med poteter og gulerøtter..."

Arabisk mat må jo medregnes det også og her er det godt med Couscous med grønnsaker som feks gresskar,brik og ofte spiser jeg arabisk brød med stekt egg,harissa,kesam,oliven og tunfisk. Er godt med dadler også eller daddeldrink der du blandet store søte dadler I mix master med 80% helmelk og 20%fløte (må presse ut dadelstenene først da)

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Antoinette skrev:

wuuut?

Anonymkode: a7101...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...