Gå til innhold

Blir små hunderaser noensinne husrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 10 uker gammel blandingsvalp, som tisser og bæsjer inne.

Han er helt nydelig og en aller tiders hund, men det at han bruker huset som toalett sliter meg helt ut..

Jeg er ute med han nesten hvert 20 min, og lar han stå i band ute. Han har det kjempefint og trives, men blir stresset og vil inn rett før han skal bæsje. Da vil han nemlig inn i huset for å gjøre dette. Men jeg tar han stort sett ikke inn før jeg har sett at han har gjort ifra seg. Og utover dette så prøver jeg å komme han i forkjøpet etter at gan har lekt, spist og sovet. Utrolig slitsomt å være pån   hele dagen. Og han kan fremdeles finne på å tisse/bæsje i smug, uten å gi så tydelige tegn på hva han skal.

Hvor lenge er det meningen at dette skal vare?  

Del gjerne deres erfaringer med små hunder😊

Anonymkode: e36b1...b32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil jo helst tisse/bæsje der det lukter tiss/bæsj fra før. I starten hadde jeg en avis ved døren, i tilfelle uhell. Gikk heldigvis ganske fort å avvenne han :)

Er det forskjell på små og store hunder?

Skrevet

Er 10 uker skrivefeil (ikke vondt ment, bare spør)? For det hører vel heller til sjeldenhetene at en valp er helt husren etter to uker. Til sammenligning var min forrige hund tidlig ute - ca 3 mnd, og den før det litt sent ute - ca 7-8 mnd og kunne i blant gå på do inne om vi var på besøk enda litt lenger. Har en valp nå på straks fire måneder som stort sett går på do ute, men har uhell inne noen ganger i uka, er fornøyd med det. Hvor lang tid det tar er umulig å forutse, men jo mer du rekker å få den med ut i tide, jo fortere går det. :) Også er det vel ganske vanlig at små hunder bruker litt lenge tid enn de større.

Skrevet

Det burde ikke ta mer enn kanskje to til tre uker å få en hund husren. Jeg har hatt hund hele liver, flere ulike raser og det har aldri vært noe problem.

Hunden tisser der det lukter tiss fra før. Du må gjøre helt rent og legge ut aviser på et fast sted samt ta hunden ut etter at den har spist, sovet eller lekt. Det krever full innsats i en periode.

AnonymBruker
Skrevet

10 uker? Han er altfor liten stakkar! Det tar et par/tre mnd ++ for å gjøre en hund stueren. Noen tar lenger tid enn andre.

Anonymkode: 07a99...014

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 10 uker gammel blandingsvalp, som tisser og bæsjer inne.

Han er helt nydelig og en aller tiders hund, men det at han bruker huset som toalett sliter meg helt ut..

Jeg er ute med han nesten hvert 20 min, og lar han stå i band ute. Han har det kjempefint og trives, men blir stresset og vil inn rett før han skal bæsje. Da vil han nemlig inn i huset for å gjøre dette. Men jeg tar han stort sett ikke inn før jeg har sett at han har gjort ifra seg. Og utover dette så prøver jeg å komme han i forkjøpet etter at gan har lekt, spist og sovet. Utrolig slitsomt å være pån   hele dagen. Og han kan fremdeles finne på å tisse/bæsje i smug, uten å gi så tydelige tegn på hva han skal.

Hvor lenge er det meningen at dette skal vare?  

Del gjerne deres erfaringer med små hunder😊

Anonymkode: e36b1...b32

Grunnen til at han vil gjøre det ikke er at han føler seg utrygg ute, de vil ikke bæsje der de føler seg utrygge. Finn et rolig sted, rett utenfor. Hvis han bæsjer, legger du bæsjen der. Gi godbiter, ros, gjør ham trygg der. 

Min hun var helt renslig ved 10 uker, men det er forskjell på dem. Hvis hunden snuser på bakken, må hunden ut. Det er fint at du tar ut såpass ofte, og det vil ordne seg etterhvert, men å belønne korrekt adferd er veien å gå. Og aldri - noensinne - kjefte hvis hunden bæsjer eller tisser der den ikke skal. Da blir hunden utrygg på deg og tør ikke å gi signaler for når han må ut.

Skrevet
1 minutt siden, Antoinette skrev:

Det burde ikke ta mer enn kanskje to til tre uker å få en hund husren. Jeg har hatt hund hele liver, flere ulike raser og det har aldri vært noe problem.

Hunden tisser der det lukter tiss fra før. Du må gjøre helt rent og legge ut aviser på et fast sted samt ta hunden ut etter at den har spist, sovet eller lekt. Det krever full innsats i en periode.

Akkurat det kan variere noe voldsomt fra individ til individ! Jeg har hatt en som ble 100% husren på to dager og en som ikke var det etter to måneder. Hannhunder av samme rase og fra samme oppdretter. Metoden var også nøyaktig den samme. Men at det krever full innsats og grundig rengjøring en periode er jeg helt enig med deg i!

Valper er ytterst sjelden renslige når de er 10 uker gamle, så det kan man ikke forvente. Ikke er det noe poeng i å irritere seg heller. De blir ikke fortere renslige av det!

• Liker 1
Skrevet

Svaret er: ja små hunderaser blir så absolutt husrene.

Men få valper er husrene ved 10 ukers alder!

I motsetning til hva Antoinette skriver i en post over her, så er min erfaring at det kan ta alt fra to uker til nesten opp til 1 år å få en valp husren. Og da har jeg vært hjemme med valpene hele tiden!

Jeg har flere hundre hundeeiere på kurs hvert år, og ut i fra det jeg blir fortalt så vil jeg si at "normalen" ligger mellom 3 - 6 md før hunden er  helt husren. Husk også at det er helt normalt at valpen kan ha uhell selv flere uker etter at man tror den er husren. En tommelfingerregel er at når hunden ikke har hatt uhell inne på 6 md - først da kan man si at hunden er helt husren.

Å si at noe "burde" er noe helt annet enn hva realitetene ofte er. Mange mener at bleiebarn "burde" slutte med bleie lenge før de gjør det også.

Å få en valp husren avhengiger av mange ting som hvor konsekvent og flink man er å gå ut med valpen slik at færrest mulig uhell skjer inne, og hunden selv - altså individet.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at hunden ble husren da den var fire måneder. Likevel har ikke unge valper og unghunder helt kontroll på blæra, så uhell kan forekomme til ettåralder og vel så det. Nervesystemet må bli ferdig utviklet først. Dette varierer. Man kan ikke forvente at en ti uker gammel valp er husren. Jeg er skeptisk til at små hunder skal være noe vanskeligere å lære å bli husrene enn større hunder. Dette tror jeg mer varierer fra individ til individ. 

Man må vøre føre var, og ta den ut etter at den har sovet, spist, drukket og lekt. Når den gjør fra seg ute, kan man gjerne gi godbit og rose. Om det skjer uhell inne, så tar man hunden ut med en gang (selv om den da mest sannsynlig ikke tisser eller bøsjer enda en gang), sånn at den forbinder atferden med å være ute. Etterpå tørker man bare "uhellet" opp uten å gi hunden noe oppmerksomhet.

Selv lærte jeg hunden kommandoen "tisse" ved shaping, dvs at man sier ordet tisse hver gang den tisser og så gi godbit, Da vil den etter en stund forbinde ordet med atferden og kunne tisse på kommando. Det er praktisk når jeg slipper den ut før vi skal sove, så hunden forstår at den skal tisse. Jeg bruker det ikke så mye nå som hunden er gammel. Den vet at den skal tisse når den slippes ut i hagen før natten. (Går selvsagt turer på dagtid).

Anonymkode: 8f53a...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...