Gå til innhold

møkkahus?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en venninne med et barn på snart to år. hun har vært på besøk hos meg (alene) to ganger siden hun fødte. Hun vil alltid at jeg skal komme til henne. Jeg har foreslått at hun kan komme, og ta med seg ungen til meg. Men det "går jo ikke". Uten å si meg noen grunn.

Jeg bor i et gammelt hus med to hunder. Det blir jo litt hundehår og støv i huset, selv om jeg støvsuger hver dag og vasker gulvet minst en gang i uka. Det er ingen andre som har noe problem med å ta med barna sine til meg. Jeg vil tørre å påstå at det ser greit ut hos meg.

Jeg tror hun synes det er så møkkete hos meg at hun ikke kan ta med ungen sin.Er det hun som er hysterisk?

Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan du ikke gi henne et ledende spørsmål som " synes du det er for møkkete hos meg? " eller lignende. Det kan hende hun ikke ønsker å såre deg ved å si det rett ut.

Jeg bryr meg ikke så veldig mye om rot hjemme hos folk, hvis ikke søppelet og oppvasken bærer preg av å ha ligget der den siste generasjonen da.

Noen nybakte mødre får litt basille-angst når de får den første ungen og skyr såkalte "urenslige" steder (urenslig etter sin egen definisjon).

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg glemte å legge til at alle farlige ting er allerede ryddet bort (pga hundene) og at hun ikke er redd for hundene mine (ikke ungen heller)

Skrevet

Sant å si skjønner jeg henne godt.

Aldri skjønt behovet for å ha dyr inne i huset, bakterier, møkk, mulighet for lopper, lus, bendelorm, allergier osv.

Det er nok risiko idag med så mye kunstige stoffer rundt omkring at jeg ser ikke helt vitsen med å øke risikoen ved dårlig inneklima ytterligere ved å ha hårete levende vesener i hus.

Ikke sånt man kan si høyt i Norge, selvsagt, hvor mennesker tar bedre var på bikkjene sine enn på medmennesker - men men...

Er det ikke bare å respektere henne da, og ta seg en tur til henne på besøk? Det kan vel ikke spille noen rolle?

Deler av teksten er slettet. Remyline Moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet du ikkje at så små barn ikkje bør være i nærheten av hunde?Eg trur nok att du må vaske litt mere!!!

Gjest Anonymous
Skrevet
Vet du ikkje at så små barn ikkje bør være i nærheten av hunde?Eg trur nok att du må vaske litt mere!!!

Dette er FEIL! Små barn kan helt fint være i nærheten av hunder, det kan til og med være bra med hensyn til utvikline av astma og andre allergier.. Katter derimot skal man være litt forsiktige med, men barn kan fint være sammen med katter også bare de ikke kommer i kontakt med avføringen.. Noe jeg tror de fleste foreldre passer på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror nok at jeg hadde merket det hvis hundene mine hadde lopper eller lus, det pleier nemlig å klø!Jeg har støvsuger som er beregnet på hundehår (slipper ikke støv ut av posen (air clean).Jeg har luftrenser også, så det hjelper litt.Dessuten gir jeg hundene ormekur en gang i halvåret.OG jeg har hundegård ute, så hundene trenger ikke være i nærheten av henne eller ungen.Jeg har erfaring fra vaskejobber og og jobbet på kjøkken, så jeg vet forskjell på rent og møkkete

Skrevet

jeg synes hun høres hysterisk ut, hun venninna di. Det synes jeg flere som har svart virker også!

Skrevet

Aldri skjønt behovet for å ha dyr inne i huset, bakterier, møkk, mulighet for lopper, lus, bendelorm, allergier osv.

Det er nok risiko idag med så mye kunstige stoffer rundt omkring at jeg ser ikke helt vitsen med å øke risikoen ved dårlig inneklima ytterligere ved å ha hårete levende vesener i hus.

Ikke sånt man kan si høyt i Norge, selvsagt, hvor mennesker tar bedre var på bikkjene sine enn på medmennesker - men men...

Er det ikke bare å respektere henne da, og ta seg en tur til henne på besøk? Det kan vel ikke spille noen rolle?

Og dersom du hadde hatt det veldig møkkete, er det vel lite trolig du hadde innsett det selv uansett??

:roll:

Jeg har også en hund. Og støvsuger en- to ganger daglig siden vi selv har en gutt på 9, 5 mnd. Synes det høres rart ut at hun ikke kommer, men når jeg tenker etter har vi et vennepar som ikke kom hjem til oss med sin lille baby heller pga Ludde..Nå kommer dem, men passer på hele tiden- men det er en annen sak :wink: Har akkurat hatt besøk av en tobarnsmor som forteller at de har det like "møkkete" der og hun må også støvsuge daglig..forskjellen er jo våre hundehår da...men de får man opp med støvsuger..tar og støvsuger helt like før besøket kommer alltid vi, så er vi sikre...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det største problemet i dagens samfunn, er faktisk at folk har det for reint hjemme. Barn klarer ikke å bygge opp et immunforsvar, og når de da vel blir utsatt for litt "møkk" får de den ene sykdommen etter den andre.

Skrevet

Tror nok du bør spørre henne et direktespørsmål om hun syns det er for møkkete.

Kan jo hende at hun bare er redd for hunder og ekstremt redd for at hundene skal skade 2-åringen. En 2-åring er jo ganske vilter og det kan bli litt slitsomt kanskje å passe på at han ikke drar hundene i halen eller irriterer de på annen måte.

Jeg er for all del for at barn er sammen med dyr så mye som mulig (både hunder, katter, hester, kuer, griser el), men dyr kan jo være litt uforutsigbare.

Jeg har en venninne med en nevrotisk hund som blir så stressa og viser tenner når vi var på besøk. Etter at sønnen vår ble født har jeg unngått å dra dit på besøk rett og slett for at jeg er redd den skal bite. En ting er hvis den biter meg, men tenk hvor redd lille gutt kan bli hunder hvis han blir bitt av et sånt krapyl.

Det jeg mener å si her er at det kan jo være andre grunner til at hun ikke kommer på besøk enn støv og hundehår. Sånn det høres ut så skulle det i hvertfall ikke skade å komme på besøk der man støvsuger hver dag...syns du er flink jeg da.

Gjest :-) anna (ikke pålogga)
Skrevet

Jeg synes det høres litt nevrotisk ut...

Det høres ut som om du har det mer enn rent nok, og tar hensyn når hun kommer med et lite barn.

Jeg har en venn med hund som jeg i en periode ikke tok med sønnen min til. Men det var fordi hunden var litt "voldsomt leken". Og er veldig stor. Syntes det var litt utrivelig selv også at den hoppa så mye opp etter folk, og herja rundt. har aldri tvilt på at det er en veldig snill hund, men det er lett å uforvarende dunke bort i en liten unge eller løpe den ned når hunden raser rundt som verst og slåss med koseputene sine.

Nå er den eldre og roligere, og det er sønnen min også og jeg har ingen problemer med å ha den her eller være der.

Tror det er sunt for barn å omgås dyr, så sant de ikke er allergiske såklart. Og folk er etter min mening alt for redde for bakterier...

Skrevet

Enig med deg æsj!

Skrevet

Kommer hun for å besøke deg, eller kommer hun for å se hvordan du har det rundt deg?

Skrevet

Det største problemet i dagens samfunn, er faktisk at folk har det for reint hjemme. Barn klarer ikke å bygge opp et immunforsvar, og når de da vel blir utsatt for litt "møkk" får de den ene sykdommen etter den andre.

Denne sier jeg meg enig i! Det er vel ingen som er mer renslige enn normenn og jammen tåler vi ikke noe heller. Imunforsvaret våres svekkes av våres bakteriehysteri!

Hvis det er slik at hun alltid sier nei takk til invitasjoner og heller ber deg til seg, ville nok kanskje jeg blitt litt sær og ikke sagt ja til det hver gang...

Skrevet

Ja, men det kan jo være en annen grunn? Det er jo bare du som TROR at dette er grunnen.

Har du det for kaldt? For varmt? For mørkt? Det kan være mange ubevisste grunner til at folk ikke trives en plass.

Liker hun egentlig ikke å dra noe sted, men synes det er deilig og avslappende å være hjemme og bare få besøk uten å måtte stresse avgårde?

Spør henne da vel, det er sikkert en eller annen grunn selv om den ikke nødvendigvis er god... :ler:

Hvis det ER basillene som plager henne, fortell hvor ofte du rengjør og be henne foreslå hva som eventuellt ville vært bedre (og fortell henne hvor svakelig ungen kan bli om den ikke får brynet seg på litt bakterier innimellom :sjarmor: ).

Skrevet

Skulle akkurat til å si det, men der kom du meg i forkjøpet gitt.... :wink:

Ellers kan jeg forstå henne dersom det er fordi hun synes det er mye enklere å ha barnet hjemme hos seg selv. Der har hun alt hun trenger av leker og utstyr, og behøver ikke passe på ham/henne helt tiden, som hun kanskje føler mer behov for ved besøk hos andre...? Kan jo hende?

Jeg vet i hvert fall at jeg syntes det var lettest å være hjemme da mine var små... Når man skal bort er det så mye man må ha med seg vet du.... bager på bager med ting og tang... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er mange nybakte mødre som får ideer som ser sprø ut for andre - kanskje hun er veldig bekymret for allergiutvikling (det er mange som tror at kontakt med hunder gir allergi, selv om de fleste studier nå peker i motsatt regning). Men jeg synes jo det er litt drøyt å være like redd når barnet nærmer seg to år, da.

En annen tanke som slo meg er om hun egentlig ikke liker at et lite barn skal ha nærkontakt med hunder - at hun er redd for at de skal bite, skremme eller lignende. Det synes jeg isåfall er følelser som skal tas på alvor. Kanskje hun har hatt ubehagelige opplevelser med hund selv. Hvis hun synes hun må overvåke hver bevegelse både hund og barn gjør blir det ganske slitsomt å være på besøk.

Jeg ville spurt henne på en fin måte, jeg. Hva om du tilbyr å ha hundene på et annet rom mens hun er på besøk, f.eks.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har en venninne med et barn på snart to år. hun har vært på besøk hos meg (alene) to ganger siden hun fødte. Hun vil alltid at jeg skal komme til henne. Jeg har foreslått at hun kan komme' date=' og ta med seg ungen til meg. Men det "går jo ikke". Uten å si meg noen grunn.[/quote']

Kanskje hun er like vanskelig som min venninne? Hun har en sønn som fyller 2 år nå i november. Før da hun var i permisjon, var det aldri noen problemer. Nå det siste året derimot - har hun aldri tid til noe som helst...

Vi flyttet inn i ny leilighet for 1 år siden, og hun har kun vært hos oss 1 gang siden og det var på innvielsesfesten, og da kom hun uten mann fordi han var hjemme med sønnen... Vi har bedt de flere ganger, både på kaffe og middag, men hver gang kansellerer de i siste liten, og skylder på at de ikke fikk barnevakt. Så da vil de heller at vi skal komme til dem. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man må ha barnevakt hver gang man skal finne på noe med venner? Og dette er selv venner med egne småbarn... Sist vinter spurte jeg rett ut hva som hva galt (hvorfor de aldri ble med på noe) og da fikk jeg til svar at det var så tungvindt å ha med seg junior. Det var så mye å kle på, ha med, passe på så det var enklere å være hjemme hvor de hadde alt tilgjengelig. Dessuten legger de 2 åringen kl 1830 hver dag så det er umulig å gå på kafe etc på ukedagene (der andre venninner har med seg sine barn). For hun begynner å stresse med leggetid rett etter jobb (hun jobber til 1530). Han skal jo tross alt ha middag og kvelds før han skal legge seg, og han hentes hos dagmammaen kl 16...

Skrevet

:o :o :o

Sitat:

:o :o :o

For å ta det først da - svært få kjæledyr har lopper, lus, bendelorm, bakterier eller møkk ved seg - og ytterst sjelden smitter i allefall noe av dette over på mennesker..

en slik uvitenhet og naiv holdning er skremmende å se i dagens opplyste samfunn..

Når det er sagt - ja, jeg har hund.. Katt også.. Til og med et akvarium som jeg må stikke hendene nedi nå og da... Tenke seg til... Og med barn i hus da, som jeg attpåtil må røre ved... Fysjamej altså.....

:hoho:

Jeg går i perioder med moppen på slep jeg, fordi både hund og katt røyter :-) Det er alikevel ungene som roter mest.. Saftflekker som du ikke rekker i tide har en lei tendens til å "henge fast uner bena" og der samler det seg dritt der....

Nei vekk med ungene - disse hårløse grinete og snørrete vesen som sprer virus og annet smittsomt svineri fortere enn lyset dersom de til og med går i barnehage.. :o

Det er sååå mange provoserende mennesker i verden at dersom man skulle ta alle på alvor ville man faktisk dø av det.....

Så jeg tenker jeg slutter meg til den herskare av mennesker som setter sin tiltro til kommunikasjon jeg :wink: rett og slett spørre hva som er i veien..

Dessuten - det med full jobb, barnehagehenting, middag, husarbeid, leggetid osv.. ja det kan ta knekken på de fleste det til rutiner etc er innarbeidet.. Og dessuten er det etter min mening en god grunn for å holde seg hjemme at man vil tilbringe tid med barna sine.. Jeg ser det selv - slutte på jobb rundt fire, stresse i kø til barnehagen, middag rundt fem, barnetv en time etterpå og da er minsten så trøtt at senga formelig kommer krypende inn under småtten mens vi fortsatt er på badet...... For ikke å snakke om de større som må ha leksehjelp også, mens de er sure og grinete fordi de vil se tv eller spille dataspill og fordi voksne er noe skikkelig dumme greier de må plages med....

Feber får ungene også, og influensa, eller omgangssyken.. Vannkopper!! Livsfarlig for oss stakkars voksne det.. for ikke å snakke om røde hunder - ops hunder ja..... :tunge1:

:ler:

Nei, snakk med veninnen din du og fortell henne at dette plager deg litt - at du gjerne vil gjøre noe med det dersom det er i din makt liksom...

Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...