Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske "kraftig". Jeg får muskler/blir større av trening noe jeg ikke vil. Det gjelder styrke. Problemet er at jeg får resultater med en gang. Men jeg vil heller se slank ut enn kraftig:/ noen som har tips?  Kan yoga, Pilates være noe? Evt øvelser?

Anonymkode: f65d4...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kardio? Løping på mølle/flat mark?

AnonymBruker
Skrevet

Jogging gir slanke muskler.

Få repetisjoner på høy styrke gir kraftige muskler. Flere repetisjoner på levere styrke gir slankere muskler.

Stretching kan også hjelpe til å få slankere muskler.

Anonymkode: f804e...cbd

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Få repetisjoner på høy styrke gir kraftige muskler. Flere repetisjoner på levere lavere styrke gir slankere muskler.

Anonymkode: f804e...cbd Rettet

AnonymBruker
Skrevet

Ah, jeg misunner deg, ts.... 😦

Anonymkode: 5aca2...51b

• Liker 2
Skrevet

Dropp apparattrening og begynn med sport. Yoga er vel greit nok, men judo, turn eller dans er bedre.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få repetisjoner på høy styrke gir kraftige muskler. Flere repetisjoner på levere styrke gir slankere muskler.

Dette gjelder kun dersom man trener svært mye styrke. Du får ikke gigalår av å trene markløft 1 gang i uka uansett hvor tungt og få reps du tar. Mange jenter tror tydeligvis de blir seendes ut som en styrkeløfter av litt styrketrening. Det er ikke sånn det funker. 

Anonymkode: 20256...5b9

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemmehuh?

Jogging gir ikke "slankere" muskler, men vil forbrenne kalorier uten å bygge så mye muskler. Jogging er forsåvidt særdeles ineffektivt, både for å bygge muskler og forbrenning. Jumping jacks, burpees og lignende, vil være mye bedre.

Få repetisjoner med lav belastning vil bygge muskel volum. Det er ikke noe som heter "slanke" muskler. Det er heller ikke slik at tung styrketrening gjør deg full av bulende muskler, om du ikke dedikerer flere år og et heftig kosthold til det.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder kun dersom man trener svært mye styrke. Du får ikke gigalår av å trene markløft 1 gang i uka uansett hvor tungt og få reps du tar. Mange jenter tror tydeligvis de blir seendes ut som en styrkeløfter av litt styrketrening. Det er ikke sånn det funker. 

Hehe, du skulle sett kjæresten min. Hun har et eller annet merkverdig med lårene sine, for musklene popper fram med den minste tegn til stimulering. Quadsen hennes blir så latterlig definert etter knapt en uke med trening. Kjenner meg misunnelig.

Til TS:

Hvorfor synes du at muskler får deg til å se kraftig ut?

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Nemmehuh?

Jogging gir ikke "slankere" muskler, men vil forbrenne kalorier uten å bygge så mye muskler. Jogging er forsåvidt særdeles ineffektivt, både for å bygge muskler og forbrenning.

Vel...

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, Gullik skrev:

Vel...

I forhold til eksempelvis jumping jacks, burpees osv, så er jogging ineffektivt. Du vil ha mye mer igjen for ren styrketrening eller kardio som også bygger muskler kontra jogging. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

I forhold til eksempelvis jumping jacks, burpees osv, så er jogging ineffektivt. Du vil ha mye mer igjen for ren styrketrening eller kardio som også bygger muskler kontra jogging. 

Har du noen gang sett en tykk mellom- eller langdistanseløper? Hva med en tykk morsjonist som løper mila på 45 min? Nei.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Gullik skrev:

Har du noen gang sett en tykk mellom- eller langdistanseløper? Hva med en tykk morsjonist som løper mila på 45 min? Nei.

Nei, men det ligger jævlig mye tid dedikert til ren løping for å løpe mila på 45 minutter.

Tid er noe vi har lite av i dagens samfunn, og når det kommer til forholdet mellom minutter brukt og hvor mye som forbrennes, så er jogging ineffektivt i forhold til andre ting. Personlig ville jeg heller kjørt styrketrening, som forbrenner en del gjennom aktiviteten. Med økt muskelmasse vil også ens energibehov øke, mao en vil "naturlig" forbrenne mer, selv utenom aktivitet. Kardio er kjekt på siden til f.eks. kondis, øke oksygenopptak osv.

Men for å gå tilbake til trådens tema, jogging gir ihvertfall ikke "slankere" muskler enn styrketrening.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Er ikke noe som heter "slanke" muskler. Men noen har lengre eller kortere muskler enn andre. Derfor noen lettere bygger volum og lettere kan se mer kompakt ut.

Når det er sagt så er jogging/yoga etc for dem som vil se slank og trent ut uten å se muskuløs ut om det er det som er målet. Er en grunn til at modeller og f.eks Victoria Secret modellene gjør mye av det. 

Jeg bygger ganske lett muskler, spesielt på lårene, men de som har sett meg vil nok ikke tro det da jeg har en typisk slank "løpekropp".

Edit: poenget var da at kroppen min endret seg da jeg begynte å løpe.

Endret av Runforit
Skrevet

Muskelvolumet som er bygd opp med styrketrening, blir redusert igjen av utholdenhetstrening. Faktum. Bittert for oss utholdenhetsutøvere som gjerne skulle hatt litt mer muskler, av forfengelige årsaker. Fordel rent sportslig at jeg kan trene styrke uten å gå opp i vekt, da.

Jeg forbrenner mange kalorier per uke med utholdenhet, men enig i at det skal mye trening til før det monner noe særlig. Uansett treningsform egentlig. Men det er jo ikke så relevant for denne tråden.

Kjønn har også mye å si her. Kvinner bygger muskelvolum saktere enn menn.

Gjest Nanne70
Skrevet

Vi har nok litt forskjellig utgangspunkt - jeg har fått slankere lår av å trene styrke med tung belastning og få reps, men så var jeg overvektig i utgangspunktet, da :)

AnonymBruker
Skrevet
Den 7. juni 2016 at 10.51, Katten.2.0 skrev:

Nemmehuh?

Jogging gir ikke "slankere" muskler, men vil forbrenne kalorier uten å bygge så mye muskler. Jogging er forsåvidt særdeles ineffektivt, både for å bygge muskler og forbrenning. Jumping jacks, burpees og lignende, vil være mye bedre.

Få repetisjoner med lav belastning vil bygge muskel volum. Det er ikke noe som heter "slanke" muskler. Det er heller ikke slik at tung styrketrening gjør deg full av bulende muskler, om du ikke dedikerer flere år og et heftig kosthold til det.

Hehe, du skulle sett kjæresten min. Hun har et eller annet merkverdig med lårene sine, for musklene popper fram med den minste tegn til stimulering. Quadsen hennes blir så latterlig definert etter knapt en uke med trening. Kjenner meg misunnelig.

Til TS:

Hvorfor synes du at muskler får deg til å se kraftig ut?

Jeg har også definerte muskler, men de var enda større og mer definerte da jeg jogga 8 km hver dag i et par år. Da bula musklene ut over kneet konstant. Nå har jeg litt mer fett (som i betydning at jeg har normal fettprosent og ikke så syltynn med masse muskler som jeg var før) og ser mer kvinnelig ut. Jeg er genetisk disponert for å få kraftige lår og rumpe av trening, men selv når jeg trener tung styrke og markløft opp til flere gang i uka så ser jeg da ikke ut som en styrkeløfter. Ser helt normal ut. Så etter min erfaring blir mine muskler i alle fall mye mer synlige av mye jogging enn av mye styrketrening. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også definerte muskler, men de var enda større og mer definerte da jeg jogga 8 km hver dag i et par år. Da bula musklene ut over kneet konstant. Nå har jeg litt mer fett (som i betydning at jeg har normal fettprosent og ikke så syltynn med masse muskler som jeg var før) og ser mer kvinnelig ut. Jeg er genetisk disponert for å få kraftige lår og rumpe av trening, men selv når jeg trener tung styrke og markløft opp til flere gang i uka så ser jeg da ikke ut som en styrkeløfter. Ser helt normal ut. Så etter min erfaring blir mine muskler i alle fall mye mer synlige av mye jogging enn av mye styrketrening. 

Selvfølgelig vil du være mer definert om du har lavere fettprosent.

Og nei, du bygger ikke nevneverdige muskler ved å jogge, siden du har minimal økning i belastning. Om du ikke løper intervaller i oppoverbakke og lignende. I ren muskelmasse vil du veldig fort nå nyttemarginalisering, hvor du får veldig lite igjen for arbeidet du gjør - nettopp pga du ikke kan øke belastningen på samme måte som ved markløft, knebøy osv.

Den beste måten å få synlige muskler på, er å gå ned i fettprosent. Den beste måte å øke muskelmasse (dermed større muskler) er ved styrketrening.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...