Gå til innhold

Hvordan snakke med barna om fremmede? Stranger Danger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg spurte min sønn (6) i går hva han skal gjøre hvis en person han ikke kjenner spør om han vil ha snop. 
Svaret jeg fikk var: Da må jeg si Kan jeg være så snill å få? :ohmy:

Vi har hatt noen samtaler tidligere om at han ikke må bli med folk han ikke kjenner men dette har han ikke helt forstått.

Fins det noe barnetv som handler litt om dette temaet? Hvordan går jeg frem for å fotelle han at det fins personer som ikke vil han noe godt uten å skremme livet av han? 

Han tar ting veldig bokstavelig og jeg vil jo gjerne unngå at han begynner å hyle eller løper sin vei fordi kassadamen på Rema spør hvor gammel han er. 

Har dere tatt opp dette temaet hjemme? Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal gå frem? 

Takk :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest to tips som virket kurante (dog amerikanske, så kanskje litt OTT).

Den ene var å rett og slett innprente barna at de aldri, under noen omstendighet, skal bli med noen uten å sjekke med den som har ansvaret for dem først. Tanken er at de ikke skal ha ansvaret for å avgjøre om en (voksen)person er ufarlig eller ikke. De skal kun huske én regel, og det er å finne den voksne som passer dem (mor/far/lærer/bestemor/barnevakten), så må de ta resten av avgjørelsene. Er de ute og leker "alene" må de gå hjem og spørre, ev. sjekke med foreldrene til den de er hos. Om noen tar dem med makt er det jo ikke mange regler som hjelper, annet enn å skrike så høyt de klarer.

Jeg synes egentlig det vanskeligste er det med å ta i mot noe fra fremmede; det er jo bl.a. en del eldre som kanskje vil spandere en is el. uten å mene noe vondt, og det er jo litt kjipt om barnet løper skrikende andre veien. det kan vel være greit at de kan si "jeg må spørre mamma først". Det er jo tross alt ikke mange kidnappingssaker i Norge, spesielt saker der det er fremmede involvert (som oftest er det en forelder/slektning).

Et annet tips jeg så var at mor og barn hadde avtalt en "PIN-kode" seg i mellom, slik at hvis moren måtte sende noen andre til å hente .eks. måtte de ha denne koden.

Problemet her er jo at mye som skjer med barn blir utført av nettopp de nærmeste, og da hjelper stranger danger lite. Det viktigste tror jeg er å lære dem at de bestemmer over egen kropp, og at ingen har lov til å gå over deres grenser. Selv om det medfører at de nekter å gi "tante Anne" en klem, så er det noe som må aksepteres.

Anonymkode: d4900...b4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...