Gå til innhold

Mulig å gå ned i vekt uten trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har gått opp 10kg etter jeg ble sengeliggende ifjor. Lurer derfor på om det er mulig for meg å miste de 10kg jeg gikk opp, ved hjelp av kun kosthold? Tenker da kaloriunderskudd (ikke noe heftig) og sunn mat. Jeg trener ikke, og går ikke på skole/jobb så eneste mosjonen jeg får er mine korte turer én eller to ganger daglig. Ellers er jeg sengeliggende. 

Isåfall, har dere noen tips å komme med? 

Anonymkode: f6244...1c3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 15 kg uten å trene. Bare lå lavt på kcal :) Tok vel 4-5 mnd

Anonymkode: ef5a8...0a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jupp, gikk ned 25kg over tid av å ligger under i kcal, levde på 1500kcal/dagen, spiste god mat hele tiden. Ble bare ber bevvist på hva jeg puttet i meg.

http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Anonymkode: 34acc...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jupp, gikk ned 25kg over tid av å ligger under i kcal, levde på 1500kcal/dagen, spiste god mat hele tiden. Ble bare ber bevvist på hva jeg puttet i meg.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er så forvirrende for meg, er at noen sier du går ned i vekt med kaloriunderskudd, mens andre mener at forbrenningen ødelegges og du går derfor ikke ned i vekt. Men nå igjen, de med anoreksi går jo definitivt ned i vekt, og de driver med kaloriunderskudd (mye mer ekstremt da, så klart). 

Skal prøve, uansett! Får bare håpe det ikke tar 8 mnd før jeg ser resultater, fordi jeg blir utrolig lite motivert når jeg ikke ser resultater. 

ts

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er så forvirrende for meg, er at noen sier du går ned i vekt med kaloriunderskudd, mens andre mener at forbrenningen ødelegges og du går derfor ikke ned i vekt. Men nå igjen, de med anoreksi går jo definitivt ned i vekt, og de driver med kaloriunderskudd (mye mer ekstremt da, så klart). 

Skal prøve, uansett! Får bare håpe det ikke tar 8 mnd før jeg ser resultater, fordi jeg blir utrolig lite motivert når jeg ikke ser resultater. 

ts

For å ødelegge forbrenningen skal man ha et ganske stort kaloriunderskudd. Det er mye lettere å miste noen kilo ved kaloriunderskudd fremfor å trene det bort. Man skal trene ganske mye for å forbrenne en kilo fett. Det aller beste er jo en kombinasjon av de to :) 

Endret av Nerine_
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Man kan ikke ødelegge forbrenningen. Da hadde vi dauet.

Man kan reduserer den om man over tid sulter kroppen fordi kroppen begynner å brenne på musklene i tillegget til fettet, men den vil normalisere seg når kroppen har rett kombinasjon av muskler og fett igjen.

Når du sulter kroppen og begynner å spise normalt igjen så innbiller mange seg at forbrenningen er "ødelagt" fordi de legger på seg ekstra mye fett. Det er kroppen som hamstrer på overskudd etter sult inntil den som sagt har fått tilbake muskelmassen slik at den kan starte å forbrenne fett igjen som den i utgangspunktet foretrekker.

Dette ble litt forenklet svar på hva som skjer med forbrenningen ved ekstremslanking/anoreksia. Med det er som sagt kun for en periode av forbrenningen er noe lavere inntil den stabiliserer seg igjen.

Derfor er moderat underskudd et smartere valg for da holder du forbrenningen stabil og kroppen brenner hovedsakelig på fettet slik som en ønsker ved vektnedgang. I tillegg er det da større sjanse for at du klarer å opprettholde en sunn livsstil og et godt kosthold om en lærer å spise riktig mat og rett mengde over tid fremfor å sulte seg og så skulle klare å spise normale mengder etter at en i lang tid har levd op suppe og kål.

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig å gå ned i vekt uten trening. Vektnedgang ligger først og fremst i kostholdet. Men det er likevel lurt å få inn så mye trening som du klarer for generell helse. Forhåpentligvis vil du klare å gå lengre turer etter hvert som du kommer i gang og blir lettere. 

Anonymkode: e1b9b...015

Skrevet

kosthold kosthold kosthold. Ikke spis "generelt" lite, men vær bevisst på HVA du putter ideg.

Skrevet

Trening utgjør cirka 20 prosent og kosthold 80.

Vet ikke hvorfor du er sengeliggende, men da jeg brakk beinet en gang gjorde jeg øvelser på senga /sofaen, både liggende og sittende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...