Gå til innhold

Er det for galt å kalle et norsk barn for......

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mahito ?

Navnet er japansk.

Anonymkode: dbac4...573

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke galt, men det er veldig spesielt.... Om barnet har japanske gener vil jeg si det er mer akseptabelt enn om barnet er 100% norsk. Kaller ikke et norsk barn for 'Ali Muhammad Hansen' for eksempel. 

Anonymkode: a3504...904

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker det japanske jentenavnet Yukino. Ser ikke noe galt i å kalle ungen sin det. Det finnes folk som kaller ungen sin Serafina, liksom. :P 

Anonymkode: 25cae...020

Skrevet (endret)

Om en av foreldrene er fra Japan så er det greit, hvis ikke blir det rart. Men selv da hadde jeg valgt et enklere navn , som Kenji, Hiro, etc.  uansett er det opp til deg, selv har jeg en gutt med et forholdsvis eksotisk navn, men samboer er ikke norsk så føler det er innafor.

Endret av Tanuki
typo
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det høres som mojito. Ikke et bra valg, vil jeg si.

Edit: skrivefeil

Endret av Ewe
  • Liker 32
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mahito ?

Navnet er japansk.

Jeg trodde du stilte spørsmålet om det var galt å kalle et innvandret barn i Norge for norsk. I så måte vil jeg si ja, om foreldrene ikke er norske. Hvis en av foreldrene er norsk, stiller spørsmålet seg på en måte jeg egentlig ikke ønsker å svare.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mahito ?

Navnet er japansk.

Hvis en av dere er Japansk/adoptert fra Japan/halvt japansk eller noe sånt, er det ikke rart. Men hvis dere har null tilknytning til Japan? Syns jeg det er et veldig merkelig valg. Det blir det samme som at der er litt rart å kalle barnet Joaquín, fremfor Joakim hvis man ikke har spansk tilknytning. Det er samme navn i ulike land. 

Anonymkode: 2f442...98f

• Liker 5
Skrevet

Nei, idag er det ikke rart :) 

Uansett, er jo dere som skal bli fornøyd med navnet dere velger, ikke alle andre rundt dere og hvem vet.
Etter barnet er blitt myndig, så kan det godt hende h'n skifter navn til noe annet, eller legger med mellomnavn.

Skrevet

Nei, værsåsnill, finn ett navn som er mer " normalt"

• Liker 1
Skrevet

Synes navnet var fint! :) Det er jo til forveksling likt mojito, men det behøver ikke ha noe å si. Enig i at det nok blir løftet færre øyenbryn om en av dere har annet enn norsk opprinnelse, men folk velger de navna de vil i dag :) Synes ikke det er verre enn å kalle et norsk barn Jessica eller James, for å si det slik.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er ikke forbudt.

Men det er helt forferdelig stygt. :)

Jeg hadde tenkt at foreldrene har lest LITT FOR MYE MANGA, og at de trenger å få beina ned på jorden. Vil du ha asiatisk barn? Adopter. Da kan ungen hete så mye mojito eller tiko det bare vil uten at foreldrene fremstår som sprø

Skrevet

Det kommer vel litt an på etternavnet også. Mahito Oppigård eller et lignende norsk gårdsnavn klinger ikke veldig godt.

Synes man bør ha en eller annen tilknytning til Japan for å bruke et slikt navn. Ikke nødvendigvis slekt, men f.eks at man er svært interessert i japansk kultur eller noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å nevne det så er det et guttenavn ikke et jentenavn.

ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å nevne det så er det et guttenavn ikke et jentenavn.

ts

Det tok jeg faktisk som en selvfølge, rart nok, fo rjeg pleier å bomme.

Anonymkode: fc904...dae

Skrevet

Syns det er kult jeg! Kjenner en kineser som har et veldig norrønt navn, nettopp fordi det betydde noe spesielt for foreldrene. Og han og foreldrene er ikke norske og bor ikke i Norge, men i et land svært langt unna.

Mulig han har fått en del ekstra oppmerksomhet siden utseende og navn ikke matcher, men jeg tror det har vært positiv oppmerksomhet og interesse. 

Skrevet

Helt greit hvis en kaller neste sønn for Hiawata og yngstedatteren for Pocahontas.
                                                                                                   Da blir det litt schwung over sakene.  :opplyser: 

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 timer siden, Ewe skrev:

De høres som mojito. Ikke et bra valg, vil jeg si.

En må tidlig krøkes som god bartender skal bli :P

Endret av toothfairy
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Ewe skrev:

De høres som mojito. Ikke et bra valg, vil jeg si.

Elsker mojito jeg, så godt valg!

Anonymkode: b37e6...9af

Skrevet

Jeg hadde stussa veldig om to norske foreldre hadde et barn med det navnet. Spesielt om ingen av de hadde tilknytning til Japan. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...