Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har klart å rote meg inn i gjeldsfella... Som den idioten og vimsehodet jeg er, har jeg klart å få betalingsanmerkning. Har også et kredittkort, men dette er det ikke betalingsanmerkning på. Jeg vet det finnes noen banker som tilbyr forbrukslån for de med betalingsanmerkninger, og lurer på om dere vet hvilke? Har googlet litt, men blir så usikker på hvem som er trygge.

Har veldig lyst til å ordne med et forbrukslån for å få samlet all gjelden, både betalingsanmerkninger og kredittkortet. Vær så snill ikke påpek dumskapen min, da jeg er veldig klar over det selv... Blir 20 i år.

Anonymkode: eed7f...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke brukt noen, men les vilkårene nøye og forsikre deg om at rentene er lavere enn kredittkortet og din andre gjeld. Det er det ikke sikkert at det er, de beste rentene er forbeholdt de med god inntekt og helst også sikkerhet. Min erfaring er at med mindre du har stor gjeld vil det ikke lønne seg å refinansiere med forbrukslån. 

Det første du må gjøre er å få oversikt over gjelden din, hvor mye er misligholdt? Hvor mye er ikke det? Hva er rentene? Gebyrene? De månedlige betalingene?

Prøv å få en avtale med alle kreditorer. For inkassogjelden vil jeg anbefale å betale de minste kravene først. Be om å få redusert kravet mot at du betaler det ned på en gang. For de du ikke har råd til å betale ber du om betalingsutsettelse, nedbetalingsplan og rentefritak.

Når du har oversikt over nedbetalingsplanene og rentene kan du vurdere refinansiering, da ville jeg bare søkt på alle bankene jeg fant, og sett hva de kan tilby. Hvis det er bare litt dyrere enn å ha all gjelden ville jeg refinansiert (for å få en faktura og bedre oversikt), men hvis det koster mye mer ville jeg bare betalt de forskjellige kravene.

Har du misligholdt kredittkortet? Det er langt billigere å ha kredittkortgjeld enn inkassogjeld, så hvis du har mer kreditt ville jeg brukt den til å fjerne noen krav.

Når du har oversikt må du gjøre noe med økonomien din, bruk lite penger, selg alt du kan og betalt ned fort. Å betale ned nå med en gang har mye større effekt siden du vil spare renter og gebyrer. Mange tenker at man får bedre lønn etterhvert og venter til da, men det er en grusomt dårlig løsning. Prioriter betaling NÅ så får du mye bedre økonomi senere. Husk at alt du kjøper nå må du betale rentene til din dyreste gjeld på. Bruker du 1000  kroner kan du regne med at det vil koste deg minst 1250 i løpet av året og muligens mange tusen hvis du har inkassogjeld.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har ikke brukt noen, men les vilkårene nøye og forsikre deg om at rentene er lavere enn kredittkortet og din andre gjeld. Det er det ikke sikkert at det er, de beste rentene er forbeholdt de med god inntekt og helst også sikkerhet. Min erfaring er at med mindre du har stor gjeld vil det ikke lønne seg å refinansiere med forbrukslån. 

Det første du må gjøre er å få oversikt over gjelden din, hvor mye er misligholdt? Hvor mye er ikke det? Hva er rentene? Gebyrene? De månedlige betalingene?

Prøv å få en avtale med alle kreditorer. For inkassogjelden vil jeg anbefale å betale de minste kravene først. Be om å få redusert kravet mot at du betaler det ned på en gang. For de du ikke har råd til å betale ber du om betalingsutsettelse, nedbetalingsplan og rentefritak.

Når du har oversikt over nedbetalingsplanene og rentene kan du vurdere refinansiering, da ville jeg bare søkt på alle bankene jeg fant, og sett hva de kan tilby. Hvis det er bare litt dyrere enn å ha all gjelden ville jeg refinansiert (for å få en faktura og bedre oversikt), men hvis det koster mye mer ville jeg bare betalt de forskjellige kravene.

Har du misligholdt kredittkortet? Det er langt billigere å ha kredittkortgjeld enn inkassogjeld, så hvis du har mer kreditt ville jeg brukt den til å fjerne noen krav.

Når du har oversikt må du gjøre noe med økonomien din, bruk lite penger, selg alt du kan og betalt ned fort. Å betale ned nå med en gang har mye større effekt siden du vil spare renter og gebyrer. Mange tenker at man får bedre lønn etterhvert og venter til da, men det er en grusomt dårlig løsning. Prioriter betaling NÅ så får du mye bedre økonomi senere. Husk at alt du kjøper nå må du betale rentene til din dyreste gjeld på. Bruker du 1000  kroner kan du regne med at det vil koste deg minst 1250 i løpet av året og muligens mange tusen hvis du har inkassogjeld.

Hei, og tuuusentakk for et langt og godt svar! :D Virkelig snilt! Skal gjøre akkurat som du sier, ringer i rundt til alle i morgen, så får vi se! :) Har forresten ikke mer kreditt på kredittkortet akkurat nå, men har satt meg en nedbetalingsplan på det. 

- ts

• Liker 1
Skrevet

Det får du ikke, med mindre du har noe du kan ta pant i, som bolig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Det får du ikke, med mindre du har noe du kan ta pant i, som bolig. 

Eller om noen er kausjonist.

Anonymkode: 6c24d...7e1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, og tuuusentakk for et langt og godt svar! :D Virkelig snilt! Skal gjøre akkurat som du sier, ringer i rundt til alle i morgen, så får vi se! :) Har forresten ikke mer kreditt på kredittkortet akkurat nå, men har satt meg en nedbetalingsplan på det. 

- ts

De timene du bruker på å ringe rundt er nok den tiden du får best betalt for. Jeg hadde en del inkassogjeld når jeg var yngre, og noen av dem spurte meg bare hvor mye jeg kunne betale og så stoppet gebyrene og rentene og så fikk jeg betale det jeg sa jeg hadde mulighet til.

Noen kan komme til å gi deg negativt svar, da er det viktig at du betaler ned noe på de kravene. Først må du betale alle du har nedbetalingsplan for, og så fordeler du pengene på de kreditorene du ikke har avtale med. Dette viser betalingsvilje, og vil gjøre dem mer mottakelig for å finne en avtale. Så ringer du kreditorene igjen om tre måneder og ber dem slette renter, gi deg tilbud for å betale ned alt med en gang (hvis du har penger ned) og for å få nedbetalingsplan der du ikke har det. Hvis du får penger i gave, eller arv eller på annen måte ringer du også rundt og finner de som er villige til å gå mest ned. Husk at inkassoselskap har kjøpt gjelden for en sum lavere en hovedstolen (det du først var skyldig) så de tjener penger uansett.

Inkassogjeld med avtaler kan i mange tilfeller være billigere enn forbrukslån. 

Husk å lagre nummer og lignende i en fin oversikt, slik at det blir lettere å ta kontakt neste gang. 

Vet du hvor mye det er snakk om? ca?

b

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eller om noen er kausjonist.

Anonymkode: 6c24d...7e1

Jeg ville sterkt rådet mot dette. Inkassogjeld vil ofte være billigere hvis du får nedbetalingsplaner og før man har kontroll på økonomien risikerer man å opparbeide seg mer gjeld og så ødelegge forholdet til den som kausjonerer (og ødelegge for deres økonomi).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har klart å rote meg inn i gjeldsfella... Som den idioten og vimsehodet jeg er, har jeg klart å få betalingsanmerkning. Har også et kredittkort, men dette er det ikke betalingsanmerkning på. Jeg vet det finnes noen banker som tilbyr forbrukslån for de med betalingsanmerkninger, og lurer på om dere vet hvilke? Har googlet litt, men blir så usikker på hvem som er trygge.

Har veldig lyst til å ordne med et forbrukslån for å få samlet all gjelden, både betalingsanmerkninger og kredittkortet. Vær så snill ikke påpek dumskapen min, da jeg er veldig klar over det selv... Blir 20 i år.

Hva er vitsen med mange år på skole osv når dette er resultatet ?

Lær om økonomi..begynn å tjjene penger...du som er jente kan få dumme mannfolk til å betale for deg heller. 

Anonymkode: 6436e...724

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med mange år på skole osv når dette er resultatet ?

Lær om økonomi..begynn å tjjene penger...du som er jente kan få dumme mannfolk til å betale for deg heller. 

Du lærer jo ingenting på grunnskolen, glorifisert barnehage. 

Hvorfor tror du det er en jente?

Siden hun er 19 er det neppe snakk om enorme summer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Du lærer jo ingenting på grunnskolen, glorifisert barnehage. 

Hvorfor tror du det er en jente?

Siden hun er 19 er det neppe snakk om enorme summer.

Fordi alle jenter er usikre...les mellom linjene.

Men at jeg skal sitte her å betale skatt for at dagens 19åringer skal være på det nivået etter så mange år i det offentlige synes jeg er bekymringsverdig.

Det blir ikke lett etter oljjesmellen hvis det er der snittet ligger...

Skrevet

Ryddet for reklame.

- Avalon, mod

Gjest Blondie65
Skrevet

Betal det du skylder, da strykes betalingsanmerkningen. Så kan du få lån. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...