AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #1 Skrevet 6. juni 2016 Kommer sikkert til å bli halshugd for og en gang spørre om dette, men bear with me. Kan en toåring sitte i beltestol om han/hun er stor nok (vekt og høyde)? Eller bør de sitte i fempunkt, også framover? Har hørt beltestol er sikrest framovervendt. Og alle kommer nå til å si "men ha han bakovervendt daa, bakovervendt er sikrest". Ja, jeg vet, men vet ikke om det kommer til å gå stort lengre nå. Gutten min er noe og 90 cm (usikker på akkurat hvor lang, lenge siden sist kontroll) og 15 kg. Han vokser snart ut av bilsetet han har i bilen vår, men skal forsåvidt være greit å finne nytt bakovervendt som passer i denne bilen. Men, vi har en annen bil vi også kommer til og bruke snart , den er litt liten. Leter meg ihjel etter bakovervendte stoler som er lange i ryggen og tar liten nok plass i bilen, eneste jeg finner er britax twoway elite som det seriøst ikke er noen sikkerhetstester eller krasjtester eller noe info om. Finner ikke en eneste en... Altså totalt uaktuelt, kan jo være den sikkerhetsfaren for alt jeg vet. Er vel da bedre med et sikkert forovervendt sete? Og vet mange forbrukertester er bare tull, her snakker jeg om krasjtester osv. når jeg sier "sikker forovervendt" . Vet at bakovervendt er tryggere og vil ha han lengst mulig bakovervendt, men går da ikke når alle bakovervendte stoler bare går til 105 cm, noen få til 125 men de tar for stor plass som sagt (britax max way f.eks gjorde at personen foran setet ikke hadde plass til å sitte der... prøvde den i butikken)... med unntak av de som gjør det dårlig på krasjtester, eller jeg ikke finner sikkerhetsinfo om. Blir sprø. Hadde jo vært en ting om han hadde vært sånn 3 liksom ,men han er bare to. Blir litt fortvilt. Hvorfor lager de ikke flere store bakovervendte SIKRE stoler når anbefalingene er å sitte bakovervendt til 4 år? Er jo utrolig viktig at en stol gjør det bra på krasjtester osv, ikke bare at den er bakovervendt. For den er jo ikke sikker om den failer totalt på krasjtester uansett. Han er forresten ikke noe særlig til å prøve å komme seg ut av selene, liker å kjøre bil. Så tror ikke han vil prøve å komme seg ut av beltestolen Men kanskje noen vet av en stol jeg ikke har fått med meg? Anonymkode: e75ec...fbf
lingua franca Skrevet 7. juni 2016 #2 Skrevet 7. juni 2016 Vil tro et barn på 90 cm er for lite for beltestol? Min 6-åring på 125 cm sitter i beltestol... Tror ikke ryggen på beltestolen kan presses så langt ned at den passer til et barn på 90 cm. Der man "mater inn" bilens sikkerhetsbelte skal jo være rett over barnets skulder.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #3 Skrevet 7. juni 2016 Det finnes bakovervendte seter som går opp til 25kg. Sjekk ut Britax. Her prøvde toåringen beltestolen til storebroren på den alderen og størrelsen, og det passet ikke. Han satt som en potetsekk. Ikke aktuelt å ha han i beltestol. Anonymkode: b0b2a...1b1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #4 Skrevet 7. juni 2016 Har sjekket ut britax,...maxway blir for stor i bilen, twoway finner jeg ikke sikkerhetstester på (problem med mange seter det...). Multitech gjør det dårlig i krasjtester :/ noen som vet av andre stoler en britax som er bakovervendte, lange og ikke tar for stor plass? Og som er sikre såklart? Han er ikke 90, han er noe og 90 (kan godt være han er sånn 95 liksom, passer fortsatt i 92 klærne sine i alle falll), må få målt han. Hvor høy må de egentlig være? for beltestol minimum da? Anonymkode: e75ec...fbf
Gjest Magnifiq Skrevet 7. juni 2016 #5 Skrevet 7. juni 2016 Hvordan bil har du? britax maxway fikk tint plass i min lille golf.
lingua franca Skrevet 7. juni 2016 #6 Skrevet 7. juni 2016 Ta med ungen og prøv setet, i så fall. Beltestol er det beste når det gjelder forovervendt, men jeg er som sagt usikker på om en ungen på noen og nitti cm er høy nok til at en beltestol passer. Men som sagt - prøv setet. Jeg vil også anbefale Britax, de har seter som tar liten plass.
mitch92 Skrevet 7. juni 2016 #7 Skrevet 7. juni 2016 Fant en bilstol som gjør det bra sikkerhetsmessig (plus testet, som er den beste testen på markedet såvidt jeg forstår det), er lang og bakovervendt, og samtidig ikke stor. Axkid minikid. Hallelujah! Var skikkelig redd for at jeg måtte ha han forover. Da blir det bakovervendt noen år til gitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå