AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #21 Skrevet 7. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Etter min mening ligger nøkkelen her. Dere burde begge tjene/tape like mye på å bo sammen. Hvis vi sier at han f.eks går 5000 i pluss pga senkede boutgifter, og du 10 000 i minus pga stønader du ellers ville fått, ville jeg fordelt tapet slik at både du og han gikk 2500 i minus sammnelignet med dagens situasjon. Anonymkode: fc8e2...a65 Jepp det høres ut som en god løsning. I tillegg så få til en avtale mhp møbler osv. Hvis du ikke skal beholde ditt innbo så må dere lage en sparekonto eller annen løsning som gjør at du ikke står på bar bakke ved et eventuelt brudd:) Fellesutgifter deler dere. Matutgifter fordeles rettferdig i forhold til antall barn osv. Er utgiftene 6000 i mnd, så blir din del 6000\6*4 dvs 4000. Bli enig om sum bruk av penger til felles ting. Resten vil man selv disponere fritt. Husk som du sa, han jobber mye og forsaker mye fritid, da må han også stå igjen med noe selv Om dette går til pensjonssparing, hobbier eller annet er opptil han. Uansett sunt å ha forskjellige interesser. Hadde jeg vært han så hadde jeg gjort det slik. Selv hadde jeg satt det overskytende i sparing. Også levd på økonomisk like premisser. Anonymkode: 6a998...21a 1
Gjest Jon Are Skrevet 7. juni 2016 #22 Skrevet 7. juni 2016 Jeg mener særbo er det beste når du har så mange barn og han napt nok har en. jeg er også i den situasjonene, og vi har valgt særbo helt fram til barna blir voksne og kan forsøre seg selv. jeg skjønner dere har lysttil å flytte sammen, men prøv å bare vurdere særbo. det er en fin og god løsning og langt mindre problematisk. med hilsen fra jon are
Mallis Skrevet 7. juni 2016 #24 Skrevet 7. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt dette gjorde jeg når jeg var samboer, pluss hjalp henne med hesten når det gikk. Hun tjente mest, men allikevel 50\50 i økonomien. Avtalen du beskriver er jo meget til gunst for deg da og du har fått en mannemann som tar seg av de vanskelige tingene. Klager du noen ganger på at han ikke gjør husarbeid hjemme\inne? Men hvordan blir det når mannen liker å gjøre husarbeidet? Og du eller andre må gjøre snømåking, bilreperasjon osv. Anonymkode: 6a998...21a Om avtalen var så gunstig vet jeg ikke! Vi er separert nå da, og jeg valgte å dra fra huset vi bygget sammen uten å ta noe ut. Men nei, klaget aldri. Skal sies at han var en veldig ryddig person, så vi var veldig likestilt på at skittentøy skulle legges i kurven, og maten skulle settes inn etter bruk. Han var glad for å slippe og vaske gulv osv, og jeg var/er nasi på det området!:) så liker best å gjøre slike ting selv. Skal også sies at jeg var veldig takknemlig for det arbeidet han gjør. Å kunne stå opp til nymåket tun, varm bil og fyr i ovnen..osv før jobb var en luksus! Det merker jeg veldig godt i dag at jeg plutselig må klare alt slikt selv. Men alle klarer viss en vil!:) reperasjon på bilen hjelper han meg fortsatt med, og snill som kommer med ved til meg. Veldig glad for at vi samarbeider godt enda.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #25 Skrevet 7. juni 2016 3 timer siden, Mallis skrev: Om avtalen var så gunstig vet jeg ikke! Vi er separert nå da, og jeg valgte å dra fra huset vi bygget sammen uten å ta noe ut. Men nei, klaget aldri. Skal sies at han var en veldig ryddig person, så vi var veldig likestilt på at skittentøy skulle legges i kurven, og maten skulle settes inn etter bruk. Han var glad for å slippe og vaske gulv osv, og jeg var/er nasi på det området!:) så liker best å gjøre slike ting selv. Skal også sies at jeg var veldig takknemlig for det arbeidet han gjør. Å kunne stå opp til nymåket tun, varm bil og fyr i ovnen..osv før jobb var en luksus! Det merker jeg veldig godt i dag at jeg plutselig må klare alt slikt selv. Men alle klarer viss en vil!:) reperasjon på bilen hjelper han meg fortsatt med, og snill som kommer med ved til meg. Veldig glad for at vi samarbeider godt enda. Høres ut som en veldig snill og hyggelig mann. Why did you let hun go Anonymkode: 6a998...21a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #26 Skrevet 7. juni 2016 Vi startet med 50/50 deling, men det funka dårlig i lengden. Det blei alt for mye fokus på mine og dine penger og ikke nok fokus på hva VI burde bruke penger på. F.eks hvorfor skulle jeg bruke mine penger på gardiner eller noe annet til huset når mannen har brukt sine på noe dyrt til seg selv (og motsatt). Nå beholder vi den samme summen og resten går inn på felles. Nye gardiner? Tas fra felles. Trenger vi en elektriker går det fra felles, ingen mas om å sette inn på den andres konto osv. Mye enklere å planlegge, spare sammen og større innkjøp avtales sammen. Når det gjelder å fø barn begynner det å bli tåpelig å snakke om mine og dine. Hadde vi hatt barn hver for oss hadde jeg forventet at de hadde blitt vårt felles ansvar når de var hos oss. Hvordan skal dere løse ferier sammen? Han kan ta med sitt barn fordi han har råd, men du kan ikke ta med dine? Det blir for dumt. Snakk sammen. Legg opp en plan og få en samboerkontrakt. Anonymkode: 180a0...762
Gjest Mysticgirl Skrevet 8. juni 2016 #27 Skrevet 8. juni 2016 Den 6.6.2016 at 23.00, AnonymBruker skrev: Jeg synes det blir helt feil at du alene skal stå for tapet ved å bli samboer. Hvis du mister stønader fordi dere flytter sammen er dette noe han må møte deg økonomisk på og dekke tapet synes jeg. Vi har gjort det slik her, at han betaler inn mer på faste utgifter enn meg. Bort i mot dobbelt så mye. Mye fordi jeg mister en del fordi jeg ble samboer med ham, men også fordi jeg tjener mindre enn ham. Jeg synes ikke dere skal dele opp så veldig og tenke at du hat tre barn, han bare ett, så du skal betale mer inn på mat osv. Når dere blir en familie, synes jeg man skal tenke som en familie, altså ikke dine mine barn. Jeg mener det mest riktige er at dere betaler inn på hus/leilighet og faste utgifter etter evne, og at dere deler på matutgifter. Anonymkode: 63f81...b9a Enig i dette. Jeg hadde aldri i verden blitt samboer med en mann om jeg hadde tapt masse penger på det! Da får han inngå et kompromiss , enten at han betaler mer enn deg så dere begge kommer godt ut av det. Du blakker deg jo ikke for å bli samboere. Da er det jo bedre at dere bare er kjærester da
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2016 #28 Skrevet 8. juni 2016 Tusen takk for svarene. Jeg skal snakke mer med han om dette. Jeg har hele tiden tenkt at han ikke skal forsørge mine barn, men jeg er jo enig i det noen av dere skriver, at vi blir en familie. Vi skal jo også spare opp penger til egenkapital på hus, men nå vil jo han få mulighet til å spare veldig mye mer enn meg. Jeg vet ikke om jeg får spart noe særlig i det hele tatt før barna mine ikke lenger trenger sfo, men det er jo 4-5 år til. Det er jammen mye å tenke på. Anonymkode: 9c9a6...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå