AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #1 Skrevet 6. juni 2016 Hvor gammelt må/bør et barn være før man kan snakke med det om at mor og far er uenige/har forskjellige regler? Her har jeg og barnets far ganske forskjellige regler hjemme. Han har vanlig samvær. Barnet ser og vet jo forskjellene og jeg har lenge lurt på om jeg burde ta en prat med barnet om dette. Jeg ønsker ikke å legge meg bort i hvilke regler far har, men snakke litt med barnet mitt om at vi har forskjellige regler og at det er greit fordi voksne har forskjellige syn på ting.. Noe i den duren Jeg føler jeg har oversett "det får jeg lov av pappa" lenge nok.. Det går på f.eks leggetider, mobil/ipad bruk, lommepenger ol. Barnet er 11 år. Eller er dette noe jeg burde la ligge? (som dere kanskje skjønner har jeg og far ikke veldig god kommunikasjon, og dette er ikke noe jeg ønsker å ta opp med han.) Anonymkode: e75c3...ae2
stan Skrevet 6. juni 2016 #2 Skrevet 6. juni 2016 Det er noe barn skjønner fra de er ganske små. Barn lærer jo veldig fort at det er ulike regler hjemme og i barnehagen. At ulike hjem har forskjellige regler tar unger fort, men de prøver jo også å utfordre regler. Teste hvor grensa går. Det er jo enda enklere når de har et sammenligningsgrunnlag. 5
EvaLena Skrevet 6. juni 2016 #3 Skrevet 6. juni 2016 Når barnet er 11 år så kan du snakke med det om regler hos deg og barnefar. Du kunne gjort det for flere år siden også 😊 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #4 Skrevet 6. juni 2016 Jeg har allerede hatt en del samtaler med 5-åringen om at jeg og pappaen (og besteforeldre, og tanter osv) har forskjellige regler. Vi er heldigvis enige i det viktigste og grunnleggende, jeg og pappaen, som leggetid, tannpuss, mat og godis osv, men det kommer stadig småting som hun vil hjemme, siden "jeg får lov av pappa jo!". Vi prater mye om det å oppføre seg skikkelig på besøk hos andre vs hva man gjør hjemme også. Selv om hun f.eks får lov til å være akrobat i sofaen hjemme, så betyr ikke det at det er greit å gjøre hos tante og onkel. Syns det er viktig at de fra tidlig av lærer seg slikt. Anonymkode: 040ce...fc9 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #5 Skrevet 6. juni 2016 "Sånn er det her" funker da uanvhengis av alder og hvem det er. Andre barn på besøk må da følge våre husregler uavhengig av hvem foreldrene er. Her må du da være litt mer selvstendig og ta avgjørelser selv som du står inne for. At du først NÅ tar tak i dette er jo høl i hue..... Anonymkode: ba70e...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #6 Skrevet 6. juni 2016 Den samtalen hadde jeg med vesla, da 4 år og 5 mnd, allerede noen uker etter at jeg flyttet fra faren. Hun ville ikke følge reglene for bruk av playstation. Så jeg sa hun ikke kunne få bruke den mer. Da skulle hun få pappa til å kjøpe en til henne. Helt greit, sa jeg. For hos pappa er det pappa som bestemmer. Her i huset derimot, er det jeg. Og her blir det null playstation om du ikke roer ned nå. Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Anonymkode: d88e6...ad9 2
jabx Skrevet 6. juni 2016 #7 Skrevet 6. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har jeg og barnets far ganske forskjellige regler hjemme. Han har vanlig samvær. Barnet ser og vet jo forskjellene og jeg har lenge lurt på om jeg burde ta en prat med barnet om dette. Jeg ønsker ikke å legge meg bort i hvilke regler far har Hvorfor ikke? Ville det ikke vært en fordel om dere prøvde å samkjøre dere litt?
Aadel Skrevet 6. juni 2016 #8 Skrevet 6. juni 2016 Barnet er blitt så pass gammelt at h*n har vel skjønt at det er forskjellig hos mor og far. Hvis barnet sier "Det får jeg lov til hos pappa" kan du vel ikke ha oversett det? Det er vel bare å si "Ja, sånn er det hos pappa, sånn er det ikke her. Pappa bestemmer hos pappa og jeg bestemmer her" noe i den duren. Tror ikke du trenger å sette deg ned å ta en prat, for det har nok barnet allerede skjønt siden h*n bruker "Det får jeg lov der"-argumentet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #9 Skrevet 6. juni 2016 Ser ikke at dere er en samtale som er nødvendig å ha, så lenge det ikke dukker opp spørsmål fra barnets side om "hvorfor ikke? Jeg får lov av pappa/mamma til det?". Hos oss var barnet 3 år når hun lærte ar hennes mor og far har ulike regler. Det lærte hun veldig fort og setningen "hos mamma er det hun som bestemmer og hos pappa er det han som bestemmer. Og i ulike hjem er det ulike regler". Har aldri hatt noen problemer med dette i ettertid. Din er 11, tror barnet ditt forstår det veldig godt Anonymkode: fe5ce...995
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Jeg tolker egentlig spørsmålet slik: "Bør jeg begynne å bestemme grenser for barnet mitt nå? Hen er 11....." Anonymkode: ba70e...3e3 1
Eneri Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Dette skjønner barnet allerede. Slik er det uansett om foreldrene bor sammen; husker meg selv som barn som valgte ut hvem av foreldrene mine jeg skulle spørre om lov til ditt og datt utfra hvilket tema det var. Er selv skilt og selv om jeg og barnefar har god kommunikasjon og er rimelig samkjørt, så blir det litt forskjeller. Og du bør være oppmerksom på at selv om barnet ditt påstår at 'dette er lov hos pappa' så trenger ikke det være sant... Jeg syns også at hvis dere har svært sprikende grenser ble dere to voksne forsøke å komme til enighet om hva som er gjeldende praksis for leggetid, innetid osv. Det er samme ungen det er snakk om i begge hjem, som trenger like mye søvn for å være opplagt til skolen uansett overnattingsadresse.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 Takk for svar dere. Ser at dere absolutt mener jeg kan snakke med barnet, og det skal jeg ved neste anledning. Jeg har alltid stått for min regler og ikke rikket meg på dette fordi barnet uttrykket at "det får jeg lov.." "det er urettferdig". Jeg er ikke redd for å stå for mine regler, men mere redd for at barnet skal oppfatte at jeg rakker ned på far, pga det allerede dårlig samarbeid og kommunikasjonen som barnet opplever. Jeg skulle gjerne samkjørt regler med far, dette har jeg prøvd flere ganger, men her er vi svært uenige i leggetid, innetid, aldersgrenser osv.. TS Anonymkode: e75c3...ae2
Gjest UhuruPeak Skrevet 7. juni 2016 #13 Skrevet 7. juni 2016 Jeg har snakket med min sønn om dette. Han er fem år. Jeg og barnefar har god kommunikasjon, men jeg ser ikke poenget med å legge meg opp i hans regler. Jeg har ikke enerett på hva som betegnes som best for barnet. Når mitt barn sier at det får h*n lov til hos pappa sier jeg bare "Okay. Men hjemme hos oss er det ikke sånn. Her bestemmer mamma". Det samme når det er motsatt, altså at når barnet får lov til mer av meg en av far. "Okay. Her hjemme hos oss får du lov til det, for her bestemmer mamma".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå