Gå til innhold

I hvilket av disse landene er det lurest å bosette seg i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på jobb, økonomi, om språket er enkelt å lære, kulturen osv. 

Portugal, Spania eller Italia? 

Anonymkode: eb15b...171

Skrevet

Italia.

Språkene er vel omtrentlig like enkle / vanskelige.

Jobb mulighetene er større i Italia enn i de to andre. Men det kommer jo veldig an på hva slags jobb man søker.

AnonymBruker
Skrevet

Er du en av disse som klager over at innvandrere kommer til Norge ?

Vist så vet du hva hykleri er ?

Anonymkode: c982d...eba

AnonymBruker
Skrevet

Land i Sør-Europa har jo temmelig høy arbeidsledighet, blant sine egne borgere.

Hvordan planlegger du egentlig å skaffe deg arbeid i disse landene?

Anonymkode: 15995...134

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, stan skrev:

Italia.

Språkene er vel omtrentlig like enkle / vanskelige.

Jobb mulighetene er større i Italia enn i de to andre. Men det kommer jo veldig an på hva slags jobb man søker.

Tenker på noe innen helse, gjerne farmasi eller odontologi. 

8 minutter siden, Tom/Loki skrev:

Spania.

Hvorfor? 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en av disse som klager over at innvandrere kommer til Norge ?

Vist så vet du hva hykleri er ?

Anonymkode: c982d...eba

Jeg klager på folk som ikke ønsker å integrer seg eller bidra, noe jeg selv vil gjøre. Flytter jeg utenlands, så lærer jeg meg språket, respekterer og deltar i kulturen og bidrar til samfunnet. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Land i Sør-Europa har jo temmelig høy arbeidsledighet, blant sine egne borgere.

Hvordan planlegger du egentlig å skaffe deg arbeid i disse landene?

Anonymkode: 15995...134

Til tross for høy arbeidsledighet, så er det jo folk og jobb der. Spesielt innen helse. 

TS

• Liker 1
Gjest Tom/Loki
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på noe innen helse, gjerne farmasi eller odontologi. 

Hvorfor? 

Jeg klager på folk som ikke ønsker å integrer seg eller bidra, noe jeg selv vil gjøre. Flytter jeg utenlands, så lærer jeg meg språket, respekterer og deltar i kulturen og bidrar til samfunnet. 

Til tross for høy arbeidsledighet, så er det jo folk og jobb der. Spesielt innen helse. 

TS

Kun fordi jeg elsker Spania.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje ikke det er så lurt å bosette seg i noen av disse landene, med mindre du er pensjonist og har penger i baklomma fra før. Tror det er vanskelig å bosette seg her, tjene nok til husleie og mat og klare seg "greitt". Kanskje for en lang sommerferie, men for flere år? Nix.

Kjenner ei som er norsk og har jobbet mange år i Spania og har etablert familie der. De kom tilbake til Norge da krakket kom der, da det ikke var mulighet å forsørge familien kun med strøjobber (mannen mistet jobben og klarte ikke å skaffe fast, sikker inntekt). Arbeidsløsheten er skyhøy, og kan du lite språk, kommer du nederst på prioriteringslista, med mindre du har en ettertraktet utdanning.

Sykehuset mitt er forresten fullt av kollegaer fra disse landene (mest Spania), fordi helsejobbene også er borte (bioingeniører, patologer osv)

Anonymkode: dfe4a...ef7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 6/6/2016 at 20.59, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje ikke det er så lurt å bosette seg i noen av disse landene, med mindre du er pensjonist og har penger i baklomma fra før. Tror det er vanskelig å bosette seg her, tjene nok til husleie og mat og klare seg "greitt". Kanskje for en lang sommerferie, men for flere år? Nix.

Anonymkode: dfe4a...ef7

Det spørs jo helt hvor man drar, og hva man skal gjøre der. Jeg har selv bosatt meg i Spania, og har hatt fast og stabil inntekt her nå de siste fire årene. Til tross for at arbeidsledigheten blant unge i denne regionen er på nesten 50%.

Anonymkode: bbc48...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint å skaffe seg jobb i Spania om man er fleksibel og bosetter seg deg jobbene er. Flest jobber for nordmenn innen eiendom, callsenter, service osv (altså salg og service til andre nordmenn), men det finnes også norske "helsefarmer" som Rauma Sol. Regn med å tjene godt under halvparten av det du tjener i Norge, 1-1200 Euro er helt normalt for en vanlig fulltidsjobb med stabil inntekt. Noe mer innen eiendom og salg, men der kan inntjeningen være mindre stabil. Levekostnadene er jo også lavere, så det går litt opp i opp.

Anonymkode: e5424...787

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd og arbeidet i Spania i 5 år. Elsker landet, men flyttet dit før de gikk over til Euro, etter euroen kom så følte jeg at jeg jobbet meg ihjel. Prisene gikk opp, men ikke lønnen. Man jobber jo seks dager i uken der, så til slutt følte jeg at jeg fikk litt lite for strevet for å si det sånn. I dag vil man kanskje ikke merke så mye til dette, men tror nok at det samme muligens gjelder f.eks Italia. 

Når det gjelder språk så er det selvsagt veldig viktig for å få seg jobb og for å integrere seg. Alt blir jo veldig mye lettere når man kan språket. Jeg brukte litt under ett år (uten forkunnskaper) på å kunne språket såpass godt at jeg klarte meg i nesten enhver situasjon. Etter fem år så snakket jeg tilnærmet flytende. 

Alt i alt så ville jeg ikke vært foruten erfaringen fra å ha bodd i utlandet :) 

Anonymkode: 7c99c...ee2

Skrevet

Jeg ville undersøkt om det fantes noen norske klinikker i noen av landene du nevnte, f.eks tannleger eller noe innenfor helse (sykehus, sykehjem osv.). Også ville jeg undersøkt hvor mye en tjener og hva en kan få råd til, type hva en leilighet koster å leie, hva det koster å leve der ol. Jeg tror også det er lurt å ha en jobb før en flytter, med mindre du har oppspart en del penger så du kan klare deg en stund. 

Jeg vet ikke helt hvordan kulturene er i nevnte land, men jeg ville gått for det landet hvor flest gjerne er interessert i å bli kjent med og ta i mot en fra Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...