Thomasine Skrevet 2. november 2004 #1 Skrevet 2. november 2004 All vesentlig forskning viser at morsmålsopplæring er viktig for å lære seg norsk raskt og godt, og for å kunne følge fagene opp gjennom hele skoletiden. Dette sitatet fant jeg her: http://www.sak.oslo.kommune.no/doc/interne...0-ferdig-47.asp Mange mener at kan man eget morsmål godt er det enklere å lære et annet språk - jmf. f.eks pakistanske barn som ikke kan norsk når de begynner på skolen. Ja, av en eller annen grunn tror jeg også det, men hvilken "vesentlig forskning" er det som v iser det?! Har søkt og lett men finner det ikke. Noen som vet?!
Gjest Ethereal Skrevet 2. november 2004 #2 Skrevet 2. november 2004 Det er bevist og allment akseptert blant språkvitere og psykologer som jobber med andrespråksinnlæring. Når man er tospråklig, vil man alltid ha ett språk som dominant, og når man lærer et nytt språk, bruker man kategoriene i det dominante språket (L1, eller kildespråket) til å tilegne seg tilsvarende kategorier i L2 (eller målspråk/target language). Trenger du mer? ta deg en tur innom bibliteket til en høgskole eller universitet, så vil du finne masser av stoff.
Gjest StoreSky Skrevet 2. november 2004 #3 Skrevet 2. november 2004 Kommer ikke på noen bøker om dette emnet på stående fot... Hmm..skal vi se?? Det er en artikkel som heter "to-språklig opplæring i barnehage", husker ikke forfatter.. Flerspråklighet: Men essensen er det at når man har et godt utviklet språk fra før, vil læringen av ett nytt språk gå lettere. Altså med godt språk mener man at barnet har mange ord og begreper og assosiasjoner på sitt første språk -da er det lettere å oversette til feks norsk. Dette gjelder de som har ett første språk(morsmål), og som skal tilegne seg ett andre språk -ikke det samme som to-språklighet. (det er når man har lært seg to språk sammtidig fra fødselen av, der foreldrene snakker hvert sitt språk. Da har man to morsmål)
Thomasine Skrevet 2. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2004 Ok, takk for svar her. Men dere har da to forskjellige definisjoner på tospråklighet - hvilken er den rette?! Jeg ville vel umiddelbart støtte meg til undomiels versjon. Allikevel, jeg har også lest og skjønt at forskere "står" for den tenkningen, men det jeg savner er en artikkel eller studie jeg kan bruke. :)
Philosophia Skrevet 2. november 2004 #5 Skrevet 2. november 2004 Bergen og Tenfjord: Andrespråkslæring, Gyldendal, Oslo:1999
Thomasine Skrevet 2. november 2004 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2004 Bergen og Tenfjord: Andrespråkslæring' date=' Gyldendal, Oslo:1999[/quote'] :bukke: Da skal jeg se og få lånt meg denne...
Gjest Valhalla Skrevet 2. november 2004 #7 Skrevet 2. november 2004 Pøh morsmålundervisning er latterlig. Konsentrer hardere på norsken så får de betale eventuell morsmålundervisning selv.
Gjest Ethereal Skrevet 2. november 2004 #8 Skrevet 2. november 2004 Det er forskjell på hvordan voksne og barn lærer sitt andrespråk. For barn opp til ca 12-13 års alder, antar vi at de samme mekanismene er i bruk som ved tilegnelse av morsmålet. Etter det skjer det visse forandringer i hjernen, og man går over til å bruke strukturer fra det underliggende språket i læringsprosessen. Det er her morsmålsundervisning kommer inn. Hvis ikke den som skal lære et språk, har en viss kunnskap til oppbyggingen i sitt eget morsmål, vil det å lære et nytt språk, som tildels ligger fjernt fra morsmålet mtp grammatiske kategorier, strukturer osv, bli en tilnærmet umulig oppgave. Du, Valhalla, burde virkelig holde deg unna temaer du helt klart ikke har forutsetning (annet enn synsing, da) for å uttale deg om, men kanskje du har som hensikt at fremmedspråklige ikke engang skal være i stand til å lære seg norsk? Så du og dine likesinnede kan fortsette med å trykke dem ned. BTW: jeg er lingvist, ikke pedagog, men lingvistene, sammen med psykologer innenfor kognitiv psykologi bidrar til å utvikle teoriene pedagogene jobber etter.
Thomasine Skrevet 2. november 2004 Forfatter #9 Skrevet 2. november 2004 Det er forskjell på hvordan voksne og barn lærer sitt andrespråk. For barn opp til ca 12-13 års alder, antar vi at de samme mekanismene er i bruk som ved tilegnelse av morsmålet. Etter det skjer det visse forandringer i hjernen, og man går over til å bruke strukturer fra det underliggende språket i læringsprosessen. Det er her morsmålsundervisning kommer inn. Hvis ikke den som skal lære et språk, har en viss kunnskap til oppbyggingen i sitt eget morsmål, vil det å lære et nytt språk, som tildels ligger fjernt fra morsmålet mtp grammatiske kategorier, strukturer osv, bli en tilnærmet umulig oppgave. Ja dette høres interessant ut og egentlig logisk, men igjen hvem er vi som antar at de samme...?! Jeg trenger konkrete fakta. :)
Gjest Ethereal Skrevet 2. november 2004 #10 Skrevet 2. november 2004 Kan du kanskje sende meg en PM, så kan jeg spørre kolleger av meg som jobber spesifikt opp mot slike problemstillinger om konkrete kildehenvisninger?
Gjest Ethereal Skrevet 2. november 2004 #11 Skrevet 2. november 2004 Kanskje du kan finne noen referanser her...
Gjest Valhalla Skrevet 2. november 2004 #12 Skrevet 2. november 2004 Hvorfor skriver du i liten skrift, måtte kopiere det til word for å kunne lese det. Det er jo klart at hvis du jobber med dette så angriper jeg jobben din og du blir litt defensiv.
Gjest Ethereal Skrevet 2. november 2004 #13 Skrevet 2. november 2004 Jeg jobber ikke akkurat med språktilegnelse, men har en viss innsikt i området. Men hvorfor ikke BEGRUNNE påstander du kaster ut?
Gjest Valhalla Skrevet 2. november 2004 #14 Skrevet 2. november 2004 Jeg synes det er sløsing med ressurser og synes ikke det bør bli prioritert. Jeg har full tro på at voksne mennesker klarer å lære et språk uten at så mye penger skal brukes på å lære dem språk nummer to samtidig.
Thomasine Skrevet 3. november 2004 Forfatter #15 Skrevet 3. november 2004 Kanskje du kan finne noen referanser her... Takk Her skal jeg lese meg litt mere opp...
Gjest StoreSky Skrevet 3. november 2004 #16 Skrevet 3. november 2004 Unni Bleken, og Helene Valvatne(Når et barn vokser opp med mer enn ett språk - 2001) har skrevet endel om språk læring og to-språklighet. Valvatne bruker uttrykket to-språklig når man lærer to språk fra fødselen av. Hun bruker førstespråk og andrespråk om de som først lærer morsmål, så andrespråket. Men det er uenigheter om hvordan akkurat skille og definere språk grupper... Fremmedspråk - det som man lærer senere på skolen (feks tysk eller fransk) som ikke er knyttet til egen identitet. Ladberg, G. Barn med flere språk -om flerspråklighet i førskolealder. 1991 Løken og Melkeraaen, Språkstimulering med flerspråklige barn i barnehage og 6-årstilbud. 1995 Mjelve, Hørt på maken. To-språklig assistanse. 1996
Thomasine Skrevet 3. november 2004 Forfatter #17 Skrevet 3. november 2004 Unni Bleken, og Helene Valvatne(Når et barn vokser opp med mer enn ett språk - 2001) har skrevet endel om språk læring og to-språklighet. Valvatne bruker uttrykket to-språklig når man lærer to språk fra fødselen av. Hun bruker førstespråk og andrespråk om de som først lærer morsmål, så andrespråket. Men det er uenigheter om hvordan akkurat skille og definere språk grupper... Fremmedspråk - det som man lærer senere på skolen (feks tysk eller fransk) som ikke er knyttet til egen identitet. Ladberg, G. Barn med flere språk -om flerspråklighet i førskolealder. 1991 Løken og Melkeraaen, Språkstimulering med flerspråklige barn i barnehage og 6-årstilbud. 1995 Mjelve, Hørt på maken. To-språklig assistanse. 1996 Takk, takk!! Skulle tro jeg har noe å titte gjennom nå... :)
Gjest StoreSky Skrevet 3. november 2004 #18 Skrevet 3. november 2004 Ja! Detter er tross alt deler av pensum i norsk og samfunnsfag på høyskolen. Har altså brukt litt tid på dette i klassen, kolokkevigrupper og hjemme... Men gud så mer morsomt nå når jeg leser det frivillig og ikke som en del av en 20 siders oppgave!! (forøvrig er dette et emne jeg brenner sterkt for)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå