Gå til innhold

Tips til å få fin plen ønskes!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi sådde plen for ca 5 år siden, den ble ok, men det har kommer så mye ugress og mose i den! Har tenkt å kjøre på med ugressfjerner/plenrens for det har hjulpet før, men så er det denne mosen da.. og hva med plenen etter på? Hvis mosen forvinner kommer det da opp plen eller må vi så på nytt? Det er jo litt av et arbeid da, bestille matjord, så, ha uover jorden, jevne på og tromle den flat... Kan man bare stø over litt frø?? Jeg har kjøpt meg den løvetannfjerneren fra fiskars(genial), men det blir jo hull der de største løvetanndriten har sittet! En annen ting er klipping og vanning av plen nå når det er så varmt! Er det sat at hvis man klipper plen i sola så blir den svidd? Det samme med vanning? Jeg vet at man ikke skal klippe plen for kort og det passer vi på, ser naboen klipper kort og får brun plen. Jeg har funnet ut at jeg har null peiling på hage :ph34r:.. men vil så gjerne ha en velstelt hage!

Anonymkode: a1698...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp eller lei deg en mekanisk mosefjerner for plen. Bruk den etter regn, eller vanning for best resultat. Sprøyt med plenrens, for å bli kvitt det ugresset den tar.

Da har du et godt utgangspunkt, for videre stell. Gjødsle ofte, og lite i gangen, før regn eller vanning. Klipp ofte, og pass på at det ikke blir for kort, det du synes er kort nok, er ofte for kort. Da slipper du frem mosen.

Knivene på plenklipperen må slipes med jevne mellomrom, ellers så knuser du gresset, i stedet for å kutte det. Rene kutt er best for gresset. Sliping bør utføres av kvalifisert person, som har peiling på gressklipperkniver. Slipes den i ubalanse feks, ryker klippermotoren fort.

Ved behov for vanning, gjør det helst på kveld/natt så ikke solen fordamper vannet. Vann rikelig når du først vanner, kan godt vente til du ser på gresset at det begynner å bli slapt. Vanner du litt og ofte, blir aldri røttene på gresset å trekke langt ned i jorden, men holder seg på overflaten. Dype røtter er bra.

Å rake plen er gull, da fjerner du mosen etterhvert, løsner på jordskorpen, og stimulerer gressveksten. Om du ikke gidder hele plenen på en gang, så ta litt no og litt da.

Å eie en flott plen, er mye arbeid, men en dårlig vedlikeholdt plen, er noe av det styggeste som finnes!!

Lykke til, håper du får plenen din fin att :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Gullik skrev:

Klipp ofte. Gjødsle litt og ofte. Gjenta.

Perfekt svar, med en gang. Gress er det eneste som takler godt å bli klippet hyppig, minst én gang i uka. Så drt overlever og klarer seg bra. Mosen forsvinner etter hvert når du har gjødslet godt og klipper jevnt - den takler ikke så godt at man tråkker på den. Og små hull...forsvinner etter hvert. Litt enklere med plenklipper med bioklipp.

Anonymkode: 41940...ec6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar @Gullik anonym og @Pinkee! Supert! Er du gartner @Pinkee? Det var et veldig utfyllende og bra svar!

Anonymkode: a1698...e1c

Nei, ikke gartner, men jeg liker fine plener, og "hater" stygge :fnise: Glemte en ting; bruk plenen! Mose løsner lett, så fotballkamp på plenen er gull verdt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...