Gå til innhold

Tok mot til meg å ringte legen ang min datter, men ble bedt om å kontakte PPT

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk endelig ringt til legen ang min datter. (8år) Har gått lange runder med meg selv før jeg klarte det. Vet ikke helt hvor problemet ligger, men føler det er noe. har tatt opp med lærer, og han er til dels enig.

Hun må ha følge på do, river ned ting

Sitter urolig og går på do mange ganger per time. Må ofte bortpå andre i timen

Kan finne på å tømme blyantkvess i hodet til andre elever

svarer lærere frekt

hører ikke på beskjeder, sliter med å gjøre det hun skal (som andre klarer helt fint virker det om)

Krusser i bøker

må skje noe hele tiden helst

bytter mye på hvem hun leker med, virker som om hun styrer for mye og de andre blir slitne av henne

Liker ikke endringer hjemme (ommøblering, klippe plen etc...)

Men er igjen veldig flink på skolen.....

I tillegg har vi vært gjennom traumatiske ting i familien, så dette kan spille inn. selv om det begynte før dette... Kan være at hun ikke var skoleklar, og at det som har skjedd påvirker henne nå... Kanskje er det psykisk.

Men fastlegen henviser ikke til BUP før PPT har gjort utredning. Hva kan ppt gjøre for henne om det er psykisk?

Nå må jeg gå noen runder med meg selv igjen før jeg orker en ny telefon ang dette...

Anonymkode: a4e3b...e18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PPT kan gjøre mye. En av p'ene står vel nettopp for psykologisk.. De kan utrede lærevansker, adferdsvansker, etc, og tilby behandling. 

Anonymkode: 958c7...3bb

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som kan tilbys av hjelp, men synes du er tøff som tok tlf til legen idag. Det kan ikke ha vært enkelt for deg, men på den annen side, hvis datteren din har en eller annen diagnose så er det jo til hennes beste å bli utredet sånn at hun kan få den hjelpen hun trenger. 

Anonymkode: 3a3ea...582

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Hadde selv litt i tankene at psykolog var tingen, men litt tungt å gå via ppt i så fall...

Vi har en kritisk syk gutt i hus, og faren for at det går galt henger over henne...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som kan tilbys av hjelp, men synes du er tøff som tok tlf til legen idag. Det kan ikke ha vært enkelt for deg, men på den annen side, hvis datteren din har en eller annen diagnose så er det jo til hennes beste å bli utredet sånn at hun kan få den hjelpen hun trenger. 

Ts her

Vi har flere tilfeller med ADHD i familien... 3 tremenninger, 2 søskenbarn, og ei tante.. Tante og et av søskenbarna var/er veldig skoleflinke..

Men er redd for at det vi alle sliter med påvirker oppførselen hennes, og dermed også en utredning

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Hadde selv litt i tankene at psykolog var tingen, men litt tungt å gå via ppt i så fall...

Vi har en kritisk syk gutt i hus, og faren for at det går galt henger over henne...

Har tilstanden med datteren oppstått nylig, eller har hun alltid vært litt over gjennomsnittet aktiv?

Veldig leit å høre om sønnen :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tilstanden med datteren oppstått nylig, eller har hun alltid vært litt over gjennomsnittet aktiv?

Veldig leit å høre om sønnen :klemmer:

Hun har alltid vært aktiv. Føler mer det har blitt sinne i det nå, men naturlig i settingen vil jeg tro..

Har alltid trengt lite søvn også i grunn... gjerne våken flere ganger..

startet altså før sønnen ble syk, ble verre når det var veldig kritisk og blitt "normalt" med sinne nå..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Bytt lege. Det er legen som skal henvise til BUP ikke PPT. Dette vet jeg av erfaring. 

Anonymkode: 84eaf...121

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Rart skolen ikke har tatt grep.

Min unge er like gammel som din, har hatt visse problemer på skolen, sosialt og med sinneproblemer. Skolen koblet inn ppt, men det var bortkastet tid... Eneste de kom frem til var at ungen ikke trenger spesialundervisning, noe jeg og lærer visste fra før da ungen er veldig flink på skolen.

Anonymkode: b0d45...bce

AnonymBruker
Skrevet

Det går kjappere via lege, de henviser til BUP- de utreder og der får dere hjelp.

Fastlege har ingen rett til å kreve at ppt skal gjøre en utrdening før de henvises BUP., høres helt merkelig ut og jeg ville absloutt sterkt vurdert å bytte fastlege!

Til ts:

Høres ut som om datteren din ønsker kontroll, da oppever vi gjerne at de prøver å styre andre- det gjør folk slitne. Sørg for gode, forutsigbare hverdager, hjelp henne å lære hvordan hun skal ta andres perspektiv og øv sosial kompetanse.

Anonymkode: 6adee...538

AnonymBruker
Skrevet

Da ringer du ppt i morgen. De kan eventuelt hjelpe dere videre til bup de også. Du er bedre å komme i gang med ppt enn å sette seg ned å gå noen runder med seg selv. Det høres ut som du burde kontaktet noen for lenge siden, men har måttet manne deg opp, så nå får du bare stå på!

Jeg vet at man blir både forvirret, motløs, fortvilet, sint og lei seg når det skal være så vanskelig å få hjelp! Og når hjelpen trengs og man endelig har innsett det, og tatt skrittet med å be om hjelpen, så er man allerede så sliten at man ikke orker å måtte sloss i systemet. Men dessverre trengs det ofte, og man må bare bite tennene sammen!

Anonymkode: e56cc...04e

Skrevet

I min kommune henviser man alltid til PPT først, lege og skole, PPT vil gjøre sine undersøkelser og deretter viderehenvise til BUP. I skolen har jeg møtt mange barn med samme problemstilling, PPT mottar alltid henvisning, selv om vi eventuelt ser at eleven er faglig sterk. Det er da PPT som viderehenviser. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt PPT! Helst før sommerferien starter. Da kan man få utredet ting tidlig. Kan hende dere må innom ulike henvisninger på veien, det har vi måttet. Husk at nå skoleåret begynner har lærerne en veiledende frist å forholde seg til ift når den individuelle oppfølgingsplanen (IOP'en) skal være ferdig. Send alltid kopi til rektor på e-poster i tillegg til kontaktlærer, og print de gjerne ut så du har alt skriftlig og lett tilgjengelig. Bare noen tips fra noen som har vært inne i PPT-"gamet" i noen år. 

Anonymkode: 1db16...98a

AnonymBruker
Skrevet

Da er PPT kontaktet. Hadde en lang prat på telefon. Fikk bekreftet at flere ting vi opplever er ganske typisk for en del ting de kartlegger. Og som jeg da sa, ligger problemet på måten jeg gjør ting på så finner de vel ut av det også. Jeg vil det beste for min datter, så, så må jeg i skuddlinjen så gjør jeg det.

Vi bor ikke med far. Hun er lite der. Ble rådet til å varsle han slik at han kan få si sin side av det selv om den er en liten del av hele bildet. Han ble sur og la på, mente jeg var helt på bærtur med dette. Han påstår at hun ikke er slik der, så det må være jeg som er problemet. Så løsningen er at jeg må forandre meg. Jeg har en gutt også, som er eldre, men aldri hatt slike problemer med han, ikke denne udefinerbare uroen som jeg merker hos min datter. Klarer ikke sette fingeren på det, men må alltid ligge foran for at hun ikke skal gjøre noe hun ikke skal...

PPT har pratet med lærer som har bekreftet til PPT mye av det vi opplever..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er PPT kontaktet. Hadde en lang prat på telefon. Fikk bekreftet at flere ting vi opplever er ganske typisk for en del ting de kartlegger. Og som jeg da sa, ligger problemet på måten jeg gjør ting på så finner de vel ut av det også. Jeg vil det beste for min datter, så, så må jeg i skuddlinjen så gjør jeg det.

Vi bor ikke med far. Hun er lite der. Ble rådet til å varsle han slik at han kan få si sin side av det selv om den er en liten del av hele bildet. Han ble sur og la på, mente jeg var helt på bærtur med dette. Han påstår at hun ikke er slik der, så det må være jeg som er problemet. Så løsningen er at jeg må forandre meg. Jeg har en gutt også, som er eldre, men aldri hatt slike problemer med han, ikke denne udefinerbare uroen som jeg merker hos min datter. Klarer ikke sette fingeren på det, men må alltid ligge foran for at hun ikke skal gjøre noe hun ikke skal...

PPT har pratet med lærer som har bekreftet til PPT mye av det vi opplever..

Hvis læreren har bekreftet så trenger du jo ikke bekymre deg. Det er ikke sikkert det nødvendigvis er noe galt, men da har du ihvertfall sjekket det ut.

Anonymkode: cb72c...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt PPT ja. Man går som regel gjennom PPT før man får henvisning til BUP. Men det er uansett legen som må sende henvisning til BUP, så det er ikke nødvendig å ha en utredning fra PPT før man får henvisning dit, selv om det er den normale veien å gå.

Anonymkode: 6be11...077

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis læreren har bekreftet så trenger du jo ikke bekymre deg. Det er ikke sikkert det nødvendigvis er noe galt, men da har du ihvertfall sjekket det ut.

Anonymkode: cb72c...1f7

Hva burde jeg bekymre meg for om lærer ikke hadde bekreftet mye av det jeg sa til PPT?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt PPT ja. Man går som regel gjennom PPT før man får henvisning til BUP. Men det er uansett legen som må sende henvisning til BUP, så det er ikke nødvendig å ha en utredning fra PPT før man får henvisning dit, selv om det er den normale veien å gå.

Anonymkode: 6be11...077

Legen ville ikke sende henvisning til BUP uten PPT. Tok opp dette og med ppt, og det var rett. de gjør det slik her. PPT henviser her direkte til BUP.

Hun har hatt en del endringer i livet, så kan være hun bare sliter med ting vi selv ikke klarer å hjelpe henne med. Div sorg pga endringene ble diskutert med PPT, og er ikke usannsynlig. Men likevel var det ppt som tok dette også.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Huff er litt redd for at jeg har gjort noe galt nå...kanskje har fra rett med at det er min feil, at hun mangler oppmerksomhet fra meg... han mener det er grunnen til at hun er slik hos meg og ikke hos han ... er hos han kanskje en natt per mnd...

Tenker litt at da har han jo full fokus på henne også, så vil ikke være like tydelig. Er kun henne når hun er der..

ts

AnonymBruker
Skrevet

fra=far

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Huff er litt redd for at jeg har gjort noe galt nå...kanskje har fra rett med at det er min feil, at hun mangler oppmerksomhet fra meg... han mener det er grunnen til at hun er slik hos meg og ikke hos han ... er hos han kanskje en natt per mnd...

Tenker litt at da har han jo full fokus på henne også, så vil ikke være like tydelig. Er kun henne når hun er der..

ts

fra=far

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg synes du har gjort det rette. Om feilen skulle ligge hos deg, vet du jo uansett ikke hva du eventuelt gjør galt, så da er det bare fint med ekstern hjelp. Synes far burde være forsiktig med å uttale seg når han har henne så lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...