Gå til innhold

vannkoppene kommer!

Anbefalte innlegg

Gjest gjestekimmi
Skrevet

nå tror jeg bestemt at vannkoppene er på vei inn i vårt hus, via kroppen til 3 åringen vår. har en datter på 2 også, men finner ingen ting på henne ennå.... første gang for oss dette her;

noen tips og råd? :wink:

(syntes jeg klør både her og der selv også jeg for å være ærlig, men det er kanskje bare synpatikløe... :ler: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 14 dagers inkubasjonstid, så det tar kanskje litt tid før datteren din får symptomer. Sykdommen er også mest smittsom før den bryter ut. Hvis du ikke har hatt vannkopper selv, ligger du tynt an...

Skrevet

Ett tips for å lindre kløen er å kjøpe sinkliniment/hvitvask på apoteket.

Smør alle prikker med dette og kløen stilner betraktelig.

Datteren min hadde vannkopper i sommer og hun klagde aldri på kløe etter at hun ble smurt med hvitvask (smør så ofte og mye du bare ønsker :wink: )

Ikke klødde hun på noen av prikkene heller og hele sykdommen forsvant fullstendig smertefritt og uten arr (som man gjerne får om man piller på blemmene og skorpene)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kommer dette over hele landet samtidig?

Skrevet

Hvitvask er greit. Sønnen min fikk det da han var tre. Ikke feber bare noen få kopper. Vi måtte ut på lekeplassen og la han rase av seg hver dag. Kunne ikke være i barnehagen, men han ble jo superrastløs hjemme. (Dette var vinterstid, så det var ikke fare for å få skitt i koppene/sårene).

Ble selv smittet og ble syk et par uker etter. Måtte være hjemme fra job i en uke. Lå på sofaen og koste meg. Bittelitt feber, som en Paracet tok knekken på. Klødde fælt på ryggen en natt, men da jeg endelig klødde så holdt det med den ene gangen. Hadde en superdeilig uke med en veldig god tykk bok.

Skrevet

Vi hadde vannkopper i fjor sommer. Yngstemann var bare 3,5 mnd... :-( og begge gutta var hardt angrepet! Dvs. hardt angrepet i form av utslett/kopper, men lite "smerte" ved kløe! Vi fikk streng beskjed om kun å smøre med hvitvask om det var stor kløe - grunnen var at hvitvasken tørker så for ut at det blir store skorper og når de detter av blir det varige arr! Lillegutt måtte vi smøre med hvitvask i ansiktet (...han hadde kopper på tunga til og med... :-( ), men ellers smurte vi ofte med en god parfymefri fuktighetskrem.

Lillegutt har et par arr i ansiktet - fra den aller første koppen og der hvor vi smurte med hvitvasken!

:)

Skrevet
Kommer dette over hele landet samtidig?

Nei, vannkopper skyldes et virus som raser rundt i landet på samme måte som fex forkjølelsesvirus. Inkubasjonstiden er som nevn rundt fjorten dager, eller fjorten til tjueen om en skal følge medisinsk leksika.

Vannkopper og hvordan sykdommen arter seg er forskjellig fra person til person, vanligvis blir du verre rammet jo eldre du er. Min datter ble veldig hardt angrepet, hadde hundre kopper bare på den ene leggen og foten, og hadde høy feber i fjorten dager. Hun var da fem år mens lillebror som da var halvannet hadde to kopper og ikke antydning til tempøkning......

Det verste med denne typen barnesykdommer er allikevel faren for komplikasjoner, som fex ettersykdommer (brennkopper), infeksjon i koppene, samt dehydrering og utmattelse pga lite matlyst og liten vilje til å innta væske.

Barn som har kopper det ikke har gått hull på, eller som har kopper som ikke har tørket ordentlig inn skal ikke være sammen med andre barn -dersom man ikke kjenner foreldre som gjerne vil "få satt" kopper på sitt barn.

Som regel opparbeider man seg også immunitet, det hører til sjeldenhetene at samme person får vannkopper to ganger i løpet av livet.

Skrevet
Som regel opparbeider man seg også immunitet' date=' det hører til sjeldenhetene at samme person får vannkopper to ganger i løpet av livet.[/quote']

Det håper jeg!!! :hoppe:

Men på helsestasjonen sa de at barn som er under året ( vår lille var 3,5 mnd) kan få det igjen. Et eller annet med immunsystemet.

Håper ikke lillegutt får det igjen - han hadde nok... :-?

:)

Skrevet

Det er de forpliktet til å si. Men i praksis skjer det så godt som aldri :)

Skrevet

Ingenting vil glede meg mere!! :)

Men hvorfor er de forpliktet til å si det om det ikke stemmer?! :klø: - bare for å "skremme" oss unødvendig - eller stemmer det faktisk at en større andel barn under 1 år som har hatt vannkopper får det igjen...??!!

Skrevet

Det er litt av samme grunn som når du leser alle bivirkningene på et medisinpreparat; som regel inntreffer de ikke, men så lenge de har opplyst om at det kan skje har de ryggen fri.

Skrevet

Hei!

Når jeg var 7 år fikk jeg vannkopper. Jeg fikk over hele kroppen, høy feber og kløe. Jeg ble hardt rammet. En som ble hardere rammet enn, var min kjære pappa, som fikk over 40 i feber.

Selv utviklet jeg noen brennkopper i ettertid, men det gikk bra. Vannkoppene fikk jeg ikke arr etter, bare noen få i panna etter brennkoppene.

Mamma har tatt til og med bilder av dette, og i ettertid ser det helt jævlig ut!

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har hatt vannkopper to ganger, men alle leger sa det var sjeldent. (Hadde først da jeg var et år gammel, også igjen når jeg var 17.)

Gjest gjestekimmi
Skrevet

oppdatering;

først trodde jeg at jeg hadde tatt feil - helt til i dag. størstejenta (3) har riktig nok hatt noen prikker, men bare noen få. ja, ikke noe mer som tydet på at det faktisk var vannkopper. så har hun vært merkelig survete og sliten de siste dagene, ikke noe feber eller noe men bare "ikke vært seg selv".

så, i dag, sitter hun på do og klør seg noe infernalsk på kneet, hvorpå jeg titter etter og riktig; hele benet er fullt av prikker. kneet er spesielt hardt angrepet :wink: .

smører på hvitvask, hvilket hun syntes er råmorro ( :o ), ler så hun gråter.

lillesøster er foreløpig litt ergelig over at hun ikke får noe hvitvask, og at hun heller ikke har vannkopper...

det var siste herfra! :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...