kat-e Skrevet 6. juni 2016 #1 Skrevet 6. juni 2016 (endret) Jeg var å jaktet på brød i går, var innom tre bensinstasjoner før jeg fikk tak i noe jeg ville ha. Da snakket jeg med bensinstasjonene som hadde en store bunker usolgte aviser. Alle sammen sa at de solgte ganske få løssalg aviser. De returnerer langt flere aviser en de selger. I følge dagligleder på den siste stasjonen (som er mye besøkt) selger de ca 1/3 av de avisene de får, resten går i retur, men likvel får de fortsatt en haug med aviser. De andre stasjonene sa det samme. Jeg tok et bilde av en slik bunke. Alle sier at 2015 og i år, er det veldig lite salg. Så hva er galt? Hvorfor sender VG og Dagbladet ut store bunker med aviser de vet aldri blir solgt? Det kan vel ikke lønne seg? Er det noe lureri for å ha et (tilsynelatende) stort opplag? Endret 6. juni 2016 av kat-e Skrive feil 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #2 Skrevet 6. juni 2016 Fordi ting tar tid. Anonymkode: 9545c...1b8
kat-e Skrevet 6. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi ting tar tid. Anonymkode: 9545c...1b8 Du mener VG og Dagbladet fortsatt håper at dette skal snu?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #4 Skrevet 6. juni 2016 Merk at hver bunke er fra en forskjellig dag. Ikke alle er fra én dag. Anonymkode: 53807...05d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #6 Skrevet 6. juni 2016 25 minutter siden, kat-e skrev: Du mener VG og Dagbladet fortsatt håper at dette skal snu? Nei, men de har alltid sendt ut utrolig mange flere aviser enn det som blir solgt. Så de sender nok ut færre neste år. Anonymkode: 9545c...1b8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #7 Skrevet 6. juni 2016 At avisene sender ut veldig mange aviser, ser sikkert bra ut på statistikk eller noe. Men kanskje de ikke har lyst til å registrere hvor mange aviser de faktisk får i retur? Anonymkode: 8fa93...95e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #8 Skrevet 6. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: At avisene sender ut veldig mange aviser, ser sikkert bra ut på statistikk eller noe. Men kanskje de ikke har lyst til å registrere hvor mange aviser de faktisk får i retur? Anonymkode: 8fa93...95e Det blir nøye registrert, da butikkene ikke skal betale for disse. Anonymkode: ed551...12b
Druid Skrevet 6. juni 2016 #9 Skrevet 6. juni 2016 Kosten av 1 stk distribuert avis, er ignorerbar i forhold til kosten av innholdsproduksjon. Avisene kan aldri forutse hvilke forsider som selger, og vil derfor foretrekke å sende ut altfor mange aviser, for å være sikker på at enhver kopi som kan bli solgt, blir solgt. Dette henger sammen med at hele distribusjonskjeden er ekstremt optimalisert (hvilket gjør at det å sende 10 aviser koster det samme som 20 aviser) og at papiravisproduksjon er veldig billig. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #10 Skrevet 6. juni 2016 Det har også noe å si hvor mange aviser de solgte på samme dato året før i forhold til hvor mange de sender ut. Statistikk. Anonymkode: 9e93a...343
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 Kan ikke si jeg vil savne Dagbladet. Anonymkode: 738bd...d12
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #12 Skrevet 7. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke si jeg vil savne Dagbladet. Anonymkode: 738bd...d12 Eller VG, for den saks skyld. Anonymkode: 8fa93...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå