AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #1 Skrevet 5. juni 2016 Jeg og samboeren min venter barn om et par måneder. Vi har bodd sammen i leiligheten vår på 36 kvm i to år, og trives kjempegodt. Leiligheten har gang, soverom, stue/kjøkken og bad. Den har god standard. Den har også en flott og praktisk beliggenhet. Nå blir vi tre, og grunnet økonomi/livssituasjon er det ikke så veldig aktuelt å kjøpe noe nytt før baby har blitt tre år. Er det noen som har erfaring med å bo såpass trangt med baby eller små barn? Del gjerne tips og råd Anonymkode: c2fad...fa9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #2 Skrevet 5. juni 2016 Erfaring med å bo trangt med barn har jeg ikke, men erfaring i å bo trangt har jeg. Antall kvadratmeter sier egentlig ikke så veldig mye, det som har mye å si er derimot hvordan rommene er utnyttet. Klart det er begrenset hvor mye man får puttet inn på 36 kvm, men med smarte løsninger får man plass til mer enn man skulle tro. Plassbygde møbler kan være en flott løsning på problemområder som vanskelig lar seg utnytte. Anonymkode: 9be1b...0a9 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #3 Skrevet 5. juni 2016 Det er null stress når baby er liten. Da trenger den ikke så mye plass. Her har vi basert mye av tiden vår ute. Har nå en tre år gammel unge og har bodd på 35 kvm. Vi er heldige og har en veldig hyggelig bakgård med sandkasse og huske vi ofte er i. Ellers ble alle unødvendige møbler rydda vekk. Har heller ikke noe overflod av leker. Det er både pga plass og valg. Vi rullerer lekene, har en kasse fremme, et par i kjelleren og så bytter vi på en gang i blant slik så han ikke blir lei. Vi kjøpte hemseseng til oss selv og babysengen står under vår seng. Anonymkode: e55aa...069 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2016 #4 Skrevet 5. juni 2016 Vi hadde litt større leilighet, kanskje 45 kvm, frem til ungen var nærmere 3 år. Leiligheten vi leide var gammel, trengte sårt en oppussing og hadde en elendig planløsning, men det gikk ok allikevel - vi brukte soverommet til å sove på alle tre + oppbevaring, og så hadde vi en knøttliten gang til sko og jakke, et bad med dusjhjørne og akkurat nok plass til en stellekommode og vaskemaskin ved siden av, og stue (med kjøkkenkrok) der lekegrinda tok 1/4 av gulvarealet. Jeg følte jeg ryddet og vasket HELE tiden og det var tidvis litt klaustrofobisk, men samtidig var babyen alltid like ved oss og den hadde uansett plass til alt den trengte av møbler etc. Vi ble utrolig flinke til å rydde og komprimere, såpass at vi følte huset vi flyttet til etterpå (på 200 kvm) egentlig ikke trengte særlig mye nytt, vi hadde jo "alt" allerede... Anonymkode: 38d8f...cc1
gapskratt Skrevet 5. juni 2016 #5 Skrevet 5. juni 2016 (endret) Vi bodde på 45 kvm når vår gutt ble født. Vi hadde en lang smal gang hvor vi plasserte en smal men lang kommode klærne til barnet kunne være i. Badet var ekstremt lite så da hadde vi stellepute oppå vaskemaskin og sammenleggbar reisebalje ungen kunne bade i (1 cm bred når den var slått sammen). Fikk plass til sprinkelseng på soverommet, men da sto den foran nesten hele døra. Funka helt greit. Tv bordet hadde to svære skuffer vi kunne ha ting oppi pluss at vi hadde mange hyller på veggen. Funka helt fint og bodde der 1 år før vi flyttet nærmere familien😊 Endret 5. juni 2016 av gapskratt Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #6 Skrevet 6. juni 2016 Det går fint med en baby, men når babyen blir en smårolling som liker å løpe rundt så er det veldig greit med litt større plass. Anonymkode: e3b49...a56
skruf Skrevet 6. juni 2016 #7 Skrevet 6. juni 2016 Jeg bodde i ei lita leilighet på samme størrelse med datteren min frem til hun var ca tre år. Det var trangt, men gikk helt fint. Leiligheta hadde relativt god planløsning. Hun sov naturlig nok på samme rom som meg da det var bare ett soverom. På stua så ordnet jeg en lekekrok til henne etterhvert som hun vokste til og fikk mere leker siden det ikke var plass på soverommet. (men det var ganske greit da vi flyttet og hun fikk eget rom )
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #9 Skrevet 6. juni 2016 6 minutter siden, sjøhest skrev: Skal ungen sove på deres rom i 3 år? Min yngste søster sov på rom med mamma og pappa frem til hun var 6 år. Det fungerte veldig fint og hun klaget aldri, selv om hun ble veldig glad den dagen hun fikk eget rom da eldstemann flyttet ut Barn tilpasser seg situasjonen. Anonymkode: 6d40e...fc3 2
Gjest Fjotteri Skrevet 6. juni 2016 #10 Skrevet 6. juni 2016 12 minutter siden, sjøhest skrev: Skal ungen sove på deres rom i 3 år? Det gjør da ingenting. Over til TS: Vi flyttet før babyen kom til større plass, fra ca 40 m2 (jeg bodde der alene i pendlersituasjon). Jeg oppdaget egentlig at vi ikke fikk bruk for den ekstra plassen, og uansett måtte opp såpass mye om natta at det var helt poengløst med eget soverom til barnet før han var 1,5-2 år. Dere vil nok synes det er trangt etterhvert, men kanskje mest på vinterstid når en ikke er mye ute uansett. Det kommer veldig an på planløsning, og om dere er avhengig av å ha barnevogn inni leiligheten pga manglende bod/gang osv.
sjøhest Skrevet 6. juni 2016 #11 Skrevet 6. juni 2016 Joda, alt går. Men babyer/småbarn er forskjellige og noen blir lett forstyrret. Vår gutt våknet hele tiden når han var på rom med oss, ble mye enklere å ha han på eget rom. Jeg ville også hatt problem med å ha sex i senga mi med en unge ved siden av. Joda en kan ha seg andre steder men ikke optimalt spør du meg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #12 Skrevet 6. juni 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min venter barn om et par måneder. Vi har bodd sammen i leiligheten vår på 36 kvm i to år, og trives kjempegodt. Leiligheten har gang, soverom, stue/kjøkken og bad. Den har god standard. Den har også en flott og praktisk beliggenhet. Nå blir vi tre, og grunnet økonomi/livssituasjon er det ikke så veldig aktuelt å kjøpe noe nytt før baby har blitt tre år. Er det noen som har erfaring med å bo såpass trangt med baby eller små barn? Del gjerne tips og råd Anonymkode: c2fad...fa9 Det du skal være klar over er at 36 kvm er så lite å bo 3 mennesker på at det faktisk kan nektes av helsemyndighetene i kommunen. Helsestasjonen eller naboer/styret der dere bor kan og rapportere videre. Akkurat den situasjonen du er i kjenner jeg til en sak der helsesøster rapporterte videre til bydelslegen og familien måtte selge og flytte. Jeg tror den leiligheten var noen kvm større. Anonymkode: f04b6...423
MissPierce Skrevet 6. juni 2016 #13 Skrevet 6. juni 2016 Min leilighet er 40kvm, og her hadde det absolutt ikke vært noe problem. Planløsning er super, og vi har eget felles vaskerom. Så klesvask osv trengs ikke å gjøres i leiligheten. Er ett hus som er delt i fire leiligheter. Vogn kunne ha stått på gangen osv. Venninnen min bor på 37kvm med sønnen sin på 1 år, og det går, men der er det trangt. Veldig dårlig planløsning, ingen bod eller gang å sette noe på. Klesvask må tas i leilighete osv. Hun har to soverom, men de er knøtt små. Jeg har ett, men det er veldig stort. Så der kunne man lett delt inn rommrt med en hylle f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #14 Skrevet 6. juni 2016 Bodde på 47 kvm med en unge på 4-5 år. Ble litt trangt, men det gikk. Anonymkode: 13733...154
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #15 Skrevet 6. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bodde på 47 kvm med en unge på 4-5 år. Ble litt trangt, men det gikk. Anonymkode: 13733...154 Spørsmået er om du bodde alene eller om dere var to voksne og et barn? Det gjør en viss forskjell. Anonymkode: f04b6...423
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #16 Skrevet 6. juni 2016 Tusen takk for svar alle sammen! Morsomt og stort sett oppmuntrende å lese deres erfaringer. Leiligheten vår har egentlig svært god planløsning synes jeg, de fleste kvadratmeterne er lette å utnytte. I tillegg har vi nesten 3m takhøyde og store vindusflater, så den føles ganske luftig. Vi har avtalt med naboen at barnevogna kan stå i vår felles oppgang, så vi slipper å ha den inne i leiligheten. Vi har vugge til babyen, ellers har vi ikke kjøpt noe særlig av utstyr og kommer ikke til å kjøpe noe mer enn det som er absolutt nødvendig av plasskrevende ting. Stellebordet tenker vi å ha oppå vaskemaskinen. Ellers har vi godt med oppbevaringsplass i leiligeheten og en stor bod i kjelleren. Sex kan vi ha på stua! Det har vi i 2/3 av tilfellene uansett Det første året kommer jo baby til å dele soverom med oss. Når barnet blir større vurderer vi å kjøpe en seng med hjul til den, slik at barnet kan sovne på soverommet, og så triller vi den bare ut i stua når vi voksne skal legge oss. Vet ikke om det er gjennomførbart, men det finner vi nok ut av. Jeg ser egentlig veldig lyst på situasjonen! Samboeren min er nok kanskje ikke like overbevist, selv om vi begge trives veldig godt her sånn det er nå. Anonymkode: c2fad...fa9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #17 Skrevet 6. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du skal være klar over er at 36 kvm er så lite å bo 3 mennesker på at det faktisk kan nektes av helsemyndighetene i kommunen. Helsestasjonen eller naboer/styret der dere bor kan og rapportere videre. Akkurat den situasjonen du er i kjenner jeg til en sak der helsesøster rapporterte videre til bydelslegen og familien måtte selge og flytte. Jeg tror den leiligheten var noen kvm større. Anonymkode: f04b6...423 Oi, det høres rart ut. Hvorfor skulle det være helsefarlig egentlig? - TS (jeg som skrev innlegget over også, det skjønte dere sikkert). Anonymkode: c2fad...fa9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2016 #18 Skrevet 6. juni 2016 Seng med hjul høres lurt ut! Anonymkode: 9be1b...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå