Gå til innhold

Klarer ikke å syntes synd på venninne.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dette får meg til å virke som en forferdelig person, men jeg klarer bare ikke å syntes synd på henne og føler at dette er en situasjon hun har satt seg selv i.

Venninnen min og samboeren valgte å få barn til tross for at de allerede slet med økonomien, han tjente ikke nok til å kunne gi dem en OK levestandard og hun var og er fortsatt arbeidsledig. Til tross for problemer med økonomen valgte de å få barn, dette barnet var veldig ønsket og planlagt. De har selvfølgelig slitt veldig mye med økonomien etter at dette barnet ble født og det gjør de fortsatt nå som barnet er tre år gammel. Venninnen min får seg ikke jobb, arbeidsledigheten er høy her vi bor og hun har ingen utdanning. Hun har selv sagt at hun noen ganger har lyst til å gi barnet fra seg siden de ikke har nok penger til å fø henne. De må noen ganger gå uten mat selv, for at hun skal kunne spise. På Nav ble de truet med barnevernet da de kom og ba om krisehjelp.

Dette er jo sørgelig, men det jeg ikke skjønner er hvordan de i det hele tatt kunne velge å få barn i den situasjon de var/er i? Når man såvidt får det til å gå rundt når man er to, så sier det seg selv at man ikke burde få barn. Når venninnen min klager og syter så kan jeg ikke la være å tenke "dette valgte du egentlig selv". 

Anonymkode: fb5c0...6dd

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mye arbeidsledighet rundt omkring nå, MEN her tenker jeg at mor burde ha forsøkt å finne jobb et annet sted og de burde evt ha forsøkt å flytte på seg før de bestemte seg for å få barn. Hun har tydeligvis vært arbeidsledig i over 4 år hvis barnet nå er fylt 3 - det er jo ikke holdbart. Jeg er faktisk enig i at her burde de ikke ha fått barn.

Forhåpentligvis får mor jobb og de klarer seg bedre i fremtiden. Nå er situasjonen allerede et faktum og det er liten vits i å dvele ved hvorvidt de burde fått barn eller ikke. Jeg skjønner at du tenker slik du gjør, men kanskje det finnes enkle grep du kan ta for å hjelpe til uten å irritere deg for mye? Invitere til å passe barnet en helg med mat o.l. på din regning, eller hjelpe til på andre måter som ikke koster deg så mye men som kanskje gjør en stor forskjell for barnet/familien?

Det er selvfølgelig ikke ditt ansvar, jeg bare tenker at det ikke er barnet sin skyld og at hvis du er en god venninne så finnes det ting du kan gjøre :) Min mor var alene med meg i noen år, og hennes venninne var nabo med oss og jeg fikk ofte komme og spise middag hos henne. Det var både kjempekoselig og jeg vet at det sparte min mor for mye tid - hun jobbet veldig hardt og ofte sene kvelder for å få det til å gå rundt hos oss.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. 

Å få barn når økonomien en ustabil og man sliter med å klare seg er lite smart. Jeg hadde ikke klart å synes særlig synd på venninnen jeg heller, men på barnet. 

Barnet får sikkert alt hun trenger av kjærlighet og mat, men når foreldrene ikke får nok mat kan de vel ikke ha energi til å gi henne all den oppmerksomheten hun trenge...

Anonymkode: 4c923...96b

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Måndagsbarn skrev:

Det er jo mye arbeidsledighet rundt omkring nå, MEN her tenker jeg at mor burde ha forsøkt å finne jobb et annet sted og de burde evt ha forsøkt å flytte på seg før de bestemte seg for å få barn. Hun har tydeligvis vært arbeidsledig i over 4 år hvis barnet nå er fylt 3 - det er jo ikke holdbart. Jeg er faktisk enig i at her burde de ikke ha fått barn.

Forhåpentligvis får mor jobb og de klarer seg bedre i fremtiden. Nå er situasjonen allerede et faktum og det er liten vits i å dvele ved hvorvidt de burde fått barn eller ikke. Jeg skjønner at du tenker slik du gjør, men kanskje det finnes enkle grep du kan ta for å hjelpe til uten å irritere deg for mye? Invitere til å passe barnet en helg med mat o.l. på din regning, eller hjelpe til på andre måter som ikke koster deg så mye men som kanskje gjør en stor forskjell for barnet/familien?

Det er selvfølgelig ikke ditt ansvar, jeg bare tenker at det ikke er barnet sin skyld og at hvis du er en god venninne så finnes det ting du kan gjøre :) Min mor var alene med meg i noen år, og hennes venninne var nabo med oss og jeg fikk ofte komme og spise middag hos henne. Det var både kjempekoselig og jeg vet at det sparte min mor for mye tid - hun jobbet veldig hardt og ofte sene kvelder for å få det til å gå rundt hos oss.

Dette!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke får økonomisk bistand fra Nav, så betyr jo det at de har en inntekt som tilfredstiller statens satser for livsopphold og da betyr jo det igjen at de prioriterer feil og dermed er skyld i situasjonen selv og at det muligens er på sin plass at Nav varsler barnevernet. 

Anonymkode: cae9e...083

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Jeg håper virkelig at hun ikke kommer til å syte til barnet når barnet blir eldre, barn skal skånes fra å få høre at de er en økonomisk byrde. Det kunne kanskje ha vært greit om Nav kontaktet barnevernet.

Anonymkode: 76482...c08

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt. Jeg håper virkelig at hun ikke kommer til å syte til barnet når barnet blir eldre, barn skal skånes fra å få høre at de er en økonomisk byrde. Det kunne kanskje ha vært greit om Nav kontaktet barnevernet.

Wow, jeg bare virkelig, wow... Hva er galt med folk her inne?

Anonymkode: 1ef78...639

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vel? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Det er bare helt utrolig! 

Anonymkode: 0107c...2cd

• Liker 3
Gjest Fox Mulder
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjest AryaKillie
Skrevet

Her ville jeg anbefalt mor å flytte fra far en periode. Få stønader hun har krav på, god økonomi for barnets skyld. La disse to være fra hverandre slik at de på hver sin kant kan få seg jobb og stabile inntekter. Jeg tror de bare senker hverandre ned sammen og ikke klarer å ta tak i ting.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dette får meg til å virke som en forferdelig person, men jeg klarer bare ikke å syntes synd på henne og føler at dette er en situasjon hun har satt seg selv i.

Venninnen min og samboeren valgte å få barn til tross for at de allerede slet med økonomien, han tjente ikke nok til å kunne gi dem en OK levestandard og hun var og er fortsatt arbeidsledig. Til tross for problemer med økonomen valgte de å få barn, dette barnet var veldig ønsket og planlagt. De har selvfølgelig slitt veldig mye med økonomien etter at dette barnet ble født og det gjør de fortsatt nå som barnet er tre år gammel. Venninnen min får seg ikke jobb, arbeidsledigheten er høy her vi bor og hun har ingen utdanning. Hun har selv sagt at hun noen ganger har lyst til å gi barnet fra seg siden de ikke har nok penger til å fø henne. De må noen ganger gå uten mat selv, for at hun skal kunne spise. På Nav ble de truet med barnevernet da de kom og ba om krisehjelp.

Dette er jo sørgelig, men det jeg ikke skjønner er hvordan de i det hele tatt kunne velge å få barn i den situasjon de var/er i? Når man såvidt får det til å gå rundt når man er to, så sier det seg selv at man ikke burde få barn. Når venninnen min klager og syter så kan jeg ikke la være å tenke "dette valgte du egentlig selv". 

Anonymkode: fb5c0...6dd

So fucking WHAT??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har satt seg selv i denne situasjonen. Hun visste at det koster penger å gi et barn et godt liv! Trist hvis barneverntruslene hindrer henne å søke hjelp for å gi barnet det hun trenger. For det er jo synd på barnet.

Håper ikke de røyker/snuser......

Anonymkode: 7ed1b...2c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet du hva. Jeg tror jeg må ta meg en pause herfra før jeg mister troen på hele menneskeheten.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. 

Å få barn når økonomien en ustabil og man sliter med å klare seg er lite smart. Jeg hadde ikke klart å synes særlig synd på venninnen jeg heller, men på barnet. 

Barnet får sikkert alt hun trenger av kjærlighet og mat, men når foreldrene ikke får nok mat kan de vel ikke ha energi til å gi henne all den oppmerksomheten hun trenge...

Anonymkode: 4c923...96b

Ærlig talt. Jeg har ei venninne som tjente så lite en lengre periode at hun spiste svært lite så barnet skulle få nok mat. Men hun var og er fortsatt en fantastisk mor. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet du hva. Jeg tror jeg må ta meg en pause herfra før jeg mister troen på hele menneskeheten.

Sitat

Hun har selv sagt at hun noen ganger har lyst til å gi barnet fra seg siden de ikke har nok penger til å fø henne. De må noen ganger gå uten mat selv, for at hun skal kunne spise. 

Siterer hovedinnlegget. Synes du selv dette høres normalt ut? Synes du kanskje det er greit at foreldrene lar ungene høre denslags? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De siste dagene har det vært så jævlig at jeg tror jeg også må ta meg en lang pause. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siterer hovedinnlegget. Synes du selv dette høres normalt ut? Synes du kanskje det er greit at foreldrene lar ungene høre denslags? 

Hva er greia med å sitte på nett og dømme andre nord og ned for mer eller mindre heldige valg?? SKjerpings! Det står heller ingenting i HI om at foreldrene har sagt det direkte til barnet. 

Skrevet (endret)

Jeg ville kanskje syntes litt synd i henne, men jeg hadde nok også vært irritert. Kanskje også nytt det litt, siden hun får som fortjent.

Klarer aldri helt å få respekten for folk som får barn til tross for slike utfordringer. Og når man allerede er TO stk som ikke klarer å styre økonomi eller en gang er attraktive nok til å få seg en minimumsbetalt jobb, så er det ekstra irriterende.

Da er det tydelig ikke noe som bare er midlertidig (vi alle har vel stått uten jobb og hatt lite på konto en gang i livet).

Den det egentlig er synd i, er barnet som har så uansvarsfulle foreldre som vurderer å gi henne bort, når det sikkert finnes hundre løsninger på problemet der ute.

Tilby deg å være barnevakt, så kan dette stjerneparet ta seg tenåringsjobber som å selge VG på søndager eller lage noe for å selge videre. Hjelp til selvhjelp, så kanskje dette ikke går så mye utover minstemann.

Endret av Tibbie
  • Liker 5
Skrevet

Da bør vel moren ta en utdannelse? Kanskje hun kan få stipend og/eller lån mens hun studerer. Da får hun både lært seg noe som kan føre til jobb, og ekstra penger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...